NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL. “Dumnezeiesc inaintemergator si prieten de aproape al lui Hristos”. CHEMAREA SI DARUL LUI DUMNEZEU
”Proorocule si Inaintemergatorule al venirii lui Hristos, dupa vrednicie a te lauda pe tine nu ne pricepem noi, cei ce cu dragoste te cinstim; ca nerodirea celei ce te-a nascut si amutirea parintelui tau s-au dezlegat intru marita si cinstita nasterea ta, si intruparea Fiului lui Dumnezeu lumii se propovaduieste”.
(Troparul Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul)
*
- NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL, prietenul smerit al Mirelui-Hristos si trezitorul constiintelor noastre (extrase din: Sf. Nicolae Velimirovici, Arhimandritul Sofronie, Parintele Rafail Noica, Parintele Nicolae Steinhardt, Parintele Ioan Buliga)
*
- “Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca in foc”
- Sf. Ioan Botezatorul, cel mai mare om nascut din femeie
- Acatistul Sfantului Ioan Botezatorul (text)
- Acatistul Sfantului Ioan Botezatorul – doua versiuni (audio)
- Troparul Sfantului Ioan Botezatorul
- Paraclisul Sfantului Ioan Botezatorul (text)
- Predica Parintelui Cleopa la Nasterea Inaintemergatorului Ioan
- MITROPOLITUL AUGUSTIN DE FLORINA: PREDICA LA NASTEREA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL
- Meditatie “Koinonia” – «Pocaiţi-va, ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor!»
Predica IPS Bartolomeu Anania la Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul (audio)
Numele “Ioan” = “Darul lui Dumnezeu”
*
Calin Dragan – Meditatie la Nasterea Sf. Ioan Botezatorul:
POCAINTA – INTRE CHEMARE OMENEASCA SI… DAR AL LUI DUMNEZEU
“Astăzi este ziua nașterii vestitorului pocăinței, Ioan, Înaintemergătorul Domnului. Este greu să chemăm pe cineva la pocăință; cu excepția propriei noastre chemări, cu mare precauție trebuie să dăm curs impulsurilor de a spune cuiva cum să-și trăiască viața. Pocăința este, în primul rând, un dar de la Tatăl Ceresc. Pentru că putem cere aproapelui, după mintea noastră, să schimbe un lucru mic în viața lui, să mute o pietricică dintr-o parte într-alta, dar dacă o facem fără înțelegere și dragoste, acel lucru mic poate de fapt ascunde în spatele lui munți de suferință și de deznădejde pe care noi nu-i putem nici muta, nici opri din căderea lor ce ne poate strivi și pe noi și pe ceilalți. Avem însă nădejde chiar și așa la mila Domnului.
Este extrem de greu să vezi pe cineva rănindu-se și să nu faci nici un gest, știind că dacă-l faci, îi vei agrava și multiplica toate căderile ulterioare. Orice chemare la schimbare a altuia fără Hristos este o chemare a orgoliului, și orice chemare la pocăință este o chemare a iubirii. Dar chiar și cu asta lucrează Domnul. Cineva spunea că principala activitate a lui Dumnezeu este să preschimbe consecințele fărădelegilor noastre în puținul de bine și de milă care ne este necesar pentru a fi mântuiți. Una dintre cele mai riscante (și mai subtile) forme de necredință este să credem că noi îl mântuim pe aproapele nostru. La polul opus stă nesimțirea completă în fața suferinței aproapelui și a pierderii lui. Scopul nu este să stăm neclintiți la mijloc între acești doi poli, ci – parafrazându-l generos pe Nicolae Steinhardt -, având harul Domnului și numai astfel, să ne plimbăm liberi între cei doi poli, rugandu-l pe Domnul să ne dea trezvie, dragoste, smerenie și dreaptă judecată. Scopul vieții creștinului nu este atât chemarea la pocăință a aproapelui său, cât rugăciunea și ascultarea Cuvântului. Harul și cuvântul Domnului lucrează mântuirea în inimi, nu – după cum prea adesea ni se pare – cuvintele noastre în urechile și mințile altora.(…)”
Cititi continuarea AICI
***
Legaturi:
- Sfantul Iustin Popovici: “SFINTENIA ESTE STAREA NORMALA A SUFLETULUI NOSTRU… Sa te sfintesti tu insuti mai intai, si apoi sa sfintesti pe altii“
- “Lumea s-a saturat de predici, ea are nevoie de Hristos! Nu vorbe, ci fapte se cer!”
- Pr. Mihai-Andrei Aldea: DE UNDE INCEPE SI CUM SE FACE LUCRAREA DE PROPOVADUIRE (MARTURISIRE)?Cum putem sa-i iubim pe cei aflati in rataciri si pacate grele? Cum poti sa cazi din Adevar chiar fara sa stii?
- CE VALOARE AU SINCERITATEA SI ADEVARUL FARA DISCERNAMANT? Cuviosul Paisie ne invata cum sa facem binele, cum sa-i indreptam pe altii si cum sa marturisim
- ORTODOXIE SAU ORTODOXISM? Viata sau Ideologie? Hristos sau Baraba? Silire sau libertate? Sau despre altfel de “tarini”, “boi” si “femei” (cf. Luca 14)
- PARINTELUI ARSENIE BOCA. Roadele iubirii de sine si ale ravnei fara sfatuire si fara ascultare. Cum iti poti “taia mintea” in Scripturi si pana unde se poate ajunge? Cum sa recunosti inselarea?
- Sfantul Nil Ascetul mustra pe cei care cauta sa devina invatatorii altora pentru a dobandi slava de la oameni si putere poruncitoare asupra acelora
- “Cel aflat in amagire de sine… pe toti ii invata si ii mustra cu o nerusinare plina de indrazneala…”
- Arhimandritul georgian Lazar Abasidze: „TRUFIEI II PLACE SA-I INVETE PE ALTII”
http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/06/nasterea-sfantului-ioan-botezatorul.html
http://teologie.do.am/news/nasterea_cinstitului_slavitului_prooroc_inaintemergatorul_si_botezatorul_ioan/2011-06-24-1028
A 8-a Rugăciune către Iubitorul de oameni Dumnezeu şi Tatăl.
Stăpâne Doamne Atotţiitorule şi Făcătorule al tuturor, Tatăl îndurărilor şi Dumnezeul milei, Cela ce din pământ ai zidit pe om, şi l-ai făcut pe el după chipul şi după asemănarea Ta, ca şi printr-însul să se slăvească pe pământ numele Tău cel de mare cuviinţă – şi fiindcă s-a stricat el prin călcarea poruncilor Tale, iarăşi spre mai bine de a doua oară zidindu-l, l-ai suit la Ceruri –: mulţumesc Ţie, că ai înmulţit spre mine mărirea Ta, şi nu m-ai dat pe mine vrăjmaşilor mei, ca desăvârşit să mă rupă pe mine, nici nu m-ai lăsat să pier cu fărădelegile mele.
Deci acum, Mult-milostive şi Iubitorule de bine Doamne, Cela ce nu voieşti moartea păcătosului, ci întoarcerea îi aştepţi şi o primeşti, Cela ce vindeci pe cei zdrobiţi şi sfărâmaţi, întoarce-mă şi pe mine la pocăinţă; şi zdrobit fiind, îndreptează-mă; şi sfărâmat fiind, vindecă-mă. Adu-ţi aminte de îndurările Tale, şi de neajunsă bunătatea Ta cea din veac, şi uită fărădelegile mele cele nenumărate care cu lucrul, şi cu cuvântul, şi cu cugetul le-am săvârşit. Dezleagă împietrirea inimii mele, şi dă-mi mie lacrimi de umilinţă, spre curăţirea spurcăciunii minţii mele. Auzi-mă, Doamne. Ia aminte, Iubitorule de oameni. Milostiveşte-te, Îndurate, şi de tirania patimilor celor ce împărăţesc întru mine slobozeşte ticălosul meu suflet, şi să nu mă mai stăpânească păcatul, nici să nu mă mai silnicească pe mine războinicul drac, nici la voia sa să mă mai plece; ci cu mâna Ta cea tare de la stăpânirea lui răpindu-mă, împărăţeşte Tu întru mine, Bunule şi Iubitorule de oameni Doamne, şi binevoieşte să mă fac tot al Tău, şi să vieţuiesc de-aici după voia Ta.
Dă-mi mie, pentru bunătatea Ta cea negrăită, curăţire a inimii, pază a gurii, îndreptare a faptelor, cuget smerit, pace a gândurilor, linişte puterilor mele celor sufleteşti, bucurie duhovnicească, dragoste adevărată, îndelungă-răbdare, bunătate, blândeţe, credinţă nefăţarnică şi cea prea cuprinzătoare înfrânare, şi de toate rodurile cele bune umple-mă cu Darul Sfântului Tău Duh; şi să nu mă ridici de aicea întru înjumătăţirea zilelor mele, nici neîndreptat şi ne-gata să răpeşti sufletul meu, ci fă-mă desăvârşit cu desăvârşirea Ta, şi aşa mă scoate din viaţa aceasta, ca fără de oprire trecând începătoriile şi stăpâniile întunericului prin Darul Tău, să văd şi eu frumuseţea cea negrăită a slavei Tale celei neapropiate, împreună cu toţi Sfinţii Tăi. Întru care s-a sfinţit şi s-a slăvit întru-tot-cinstit şi de mare cuviinţă numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum, şi pururea, şi în vecii vecilor. Amin.
A P A N T H I S M A