PARINTELE AMFILOHIE DE LA DIACONESTI: Ce inseamna si cum se dobandesc curajul NE-LUMESC si demnitatea CRESTINA?
[…]
– Preacuvioase Părinte, cred că sînteţi de acord că Hristos ne este nu numai un model de iubire, ci şi de bărbăţie, în acest sens, cred că ar fi interesant să le reamintim cititorilor noştri cîteva exemple din Sfînta Scriptură.
– Desigur, dar mai întîi aş vrea să precizez că „ne-teama” la care îndeamnă mereu Mîntuitorul are alt izvor şi alt înţeles decît bărbăţia în planul lumesc. Adevăratul creştin nu trebuie să se teamă de nimeni şi de nimic, ci doar de Dumnezeu, după spusa Domnului:
„Nu vă temeţi de cei care ucid trupul şi după aceea n-au ce să mai facă. Vă voi arăta de cine să vă temeţi: Temeţi-vă de acela care, după ce a ucis, are putere să arunce în gheena; da, vă zic vouă, de acela să vă temeţi” (Luca 12,4-5).
Apoi să mai ştim că puterea curajului vine în sufletul credinciosului de la Harul şi Adevărul aduse pe pămînt de Fiul lui Dumnezeu întrupat, Care a biruit moartea şi pe diavolul şi Care după învierea Sa le-a spus ucenicilor Săi, pe muntele din Galileea: „Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pămînt” (Matei 28,18). Deci curajul creştin se dobîndeşte prin dreapta-credinţă şi dreapta-trăire. Adică prin împlinirea poruncilor evanghelice, iar nu prin exerciţii militare, sportive, de tip yoga sau altcumva.
– Nu întîmplător am dorit să facem acest apel la Biblie. Există în lumea noastră ortodoxă tendinţa de a abandona orice demnitate şi orice datorie sub cuvîntul smereniei. Răspunsurile creştinilor români la multe din provocările veacului fie sînt slabe, fie lipsesc, iar slăbiciunea sau laşitatea sînt motivate prin smerenie. De ce credeţi că se întîmplă astfel?
Tocmai pentru că nu se cunoaşte valoarea smereniei. Auziţi ce spun Sfinţii Părinţi: „De-ar avea omul toate virtuţile, dar este lipsit de smerenie, nu se mîntuieşte. Pe cînd singură smerenia îl poate mîntui”. Vorbim de adevărata smerenie, la care se ajunge prin sacrificiul voii proprii, nevoinţe aspre, răbdarea necazurilor, lacrimi şi osteneli, cu scopul curăţirii de păcate şi al unirii cu Hristos. Purtarea Crucii este demnitatea creştinului. Cit pătimeşte pentru credinţă, atîta preţuieşte. Apoi, un popor, ca şi un om, cu cît este mai persecutat şi încercat, cu atît devine mai smerit. Şi cu cît e mai smerit, cu atît este mai preţuit de Dumnezeu. Mă gîndesc la neamul nostru românesc: să rămînă statornic în dreapta-credinţă după două mii de ani de încercări, ce vreţi demnitate mai mare? Numai să nu se confunde smerenia cu altceva.
[…]
– Mărturisirea credinţei se face numai prin rugăciune ori trebuie să avem şi alte atitudini?
– In primul rînd trebuie să nu uităm că mărturisirea credinţei este o condiţie a mîntuirii. Mîntuitorul avertizează categoric:
„Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, şi Fiul Omului va mărturisi pentru el înaintea îngerilor lui Dumnezeu. Iar cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, lepădat va fi înaintea îngerilor lui Dumnezeu” [Luca 12, 8-9].
Trebuie mărturisit Adevărul chiar cu preţul vieţii. Mă refer la tot ce învaţă Biserica, nu doar la o parte din Evanghelii. Nu contează că se supără unii sau că se deranjează alţii. Ortodoxia trebuie păstrată intactă. Chiar dacă sîntem stăpîniţi de patimi, trebuie să mărturisim. Aţi întrebat mai devreme de răspunsurile creştinilor la provocările veacului. Păi, dacă e atacată credinţa, ferească Dumnezeu să arătăm slăbiciune ori laşitate! Trebuie să ne facem sabie şi să devenim ca focul! Pentru asta nu mai trebuie binecuvîntare.
– Ce model de rectitudine, asemeni lui Hristos, vă vine prima dată in minte, dintre preoţii contemporani nouă?
– Cei care au făcut puşcărie pentru credinţă. Ei sînt onoarea Bisericii noastre şi purtătorii de duh apostolic pînă la noi. Cuvîntul lor este cu putere şi ca un clopot de înviere pentru neamul nostru românesc. Să învăţăm de la ei preţul cu care trebuie păstrată nestinsă flacăra credinţei şi să le cerem binecuvîntarea pentru vremurile care vin.
– Ce valoare are onoarea in creştinism? Ne putem lipsi de ea în temeiul sau beneficiul credinţei? Adică putem suferi dezonoarea cu gîndul că, dacă ne-am apăra-o, am ieşi din canoane sau ne-am dovedi mai puţin răbdători şi smeriţi, deci şi mai necredincioşi?
– Pot să vă spun că în afară de creştinism nu are nici o valoare. Sfintul Apostol Pavel ne lămureşte în această privinţă cînd zice: „Fie mie a nu mă lăuda decît în Crucea Domnului”. Onoarea omului, în creştinism, se măsoară pe cruce. Iar cea mai mare dezonoare pentru un creştin este lepădarea crucii. Daca ne gandim la „moartea de ocară” pe care a primit-o Mîntuitorul pentru noi, înţelegem cum stau lucrurile şi cu dezonoarea de la oameni.
– Este onoarea neapărat opusă dragostei? Adică trebuie să fii mai rece fată de semenul tău ca să-ţi poţi apăra onoarea, să nu primeşti umilirea?
– Sînt noţiuni distincte, nu opuse. Chiar în strînsă legătură. De exemplu, noi avem onoarea de a fi răscumpăraţi cu sînge dumnezeiesc. Sau onoarea de a fi făcuţi după chipul lui Dumnezeu. Sau de a-L vedea pe Dumnezeu prin întruparea Fiului Său. In toate aceste cazuri se observă o mare unitate între onoare şi dragoste. In perspectiva lumească, însă, raportul se poate schimba. Onoarea se poate transforma orgoliu şi iubirea în patimă.
– Trebuie să ai curaj ca să-ţi aperi onoarea. Dar omului recent pare că cel mai mult îi lipseşte curajul. Un Părinte spunea la o predică: în Biblie se găseşte îndemnul „nu te teme” de 365 de ori, pe numărate. Deci Hristos ne cere să fim curajoşi. Nu cumva sîntem laşi pentru că ne lipseşte credinţa? Şi dacă e aşa, nu cumva a cultiva onoarea este un fel de a-ţi dovedi credinţa?
– Observăm că îndemnul biblic nu este nici măcar o dată „fiţi curajoşi”, ci numai „nu te teme” sau „nu vă temeţi”, aspect nu lipsit de importanţă. Ne grăieşte astfel Cel ce cu iubirea Sa a făcut toate şi cu puterea Sa le cîrmuieşte. Ne cere, cu alte cuvinte, să avem încredere în Providenţa Sa, în modul cum ne poartă El de grijă. Nu trebuie să ne temem aşadar de nimeni şi de nimic, deoarece toate se fac cu îngăduinţa lui Dumnezeu.
„Nu te teme” înseamnă „ai încredere în Mine” sau „lasă-te în voia Mea”. Şi făcînd aşa, vom primi o putere de a nu ne teme, ca rod al credinţei şi al ascultării.
In consecinţă, laşitatea apare ca urmare a lipsei de credinţă sau a ascultării de Dumnezeu. Iar cultivarea credinţei şi a ascultării de Dumnezeu ne aduce onoarea de fii ai lui Dumnezeu după har.
– Cum ar trebui să-şi apere un creştin onoarea? Ne puteţi da şi anumite circumstanţe? Dacă, de pildă, eşti agresat, înjurat, înşelat, cum trebuie să reacţionezi? Onoarea poate fi păstrată şi prin tăcere?
[Raspunsul, si interviul integral… in revista (nu avem ingaduinta publicarii integrale pe internet, deocamdata)]
(aparut in revista ROST, nr. 104-105, decembrie 2011 – ianuarie 2012)
Din acelasi numar, va mai recomandam grupajul de eseuri de valoare dedicate marelui Petre Tutea, cele despre semnificatia sarbatorii Craciunului, dar si, in mod special, articolele: “Ultima Liturghie a Parintelui Calciu” (de E. Calinescu) si “Spectrul unui guvern mondial” (de Bogdan Munteanu).
Publicaţia costă 5,9 lei şi poate fi cumpărată de la chioşcurile de presă din toată ţară sau, în sistem de abonament (cu 30% reducere), de la redacţie.
Legaturi:
- PARINTELE AMFILOHIE BRANZA (Manastirea Diaconesti). INTERVIU EXCLUSIV DESPRE LUMEA DE AZI SI PRIORITATILE DIN VIATA DUHOVNICEASCA (audio)
- TRAIM UN CEAS DE URGENTA
- Parintele Amfilohie: NE SPRIJINIM UNII PE ALTII, CRESTEM IMPREUNA!
- Parintele Amfilohie de la Man. Diaconesti: “TRADAREA VINE DINLAUNTRU”
- Cuvinte pentru un nou inceput… “Sa veghem cu pretul vietii la sanatatea credintei!”
- “ASTA-I VREMEA FAPTUIRII…” – Predici ale parintilor Gh. Calciu si Amfilohie la Duminica bogatului nemilostiv
- PARINTELE AMFILOHIE DE LA DIACONESTI DESPRE PARINTELE IUSTIN: “Ne-a schimbat traiectoria de viata cu 180 de grade; stie sa supuna prin dragoste”
***
- Sf. Valeriu Gafencu: “SUNTEM CRESTINI NUMAI CU NUMELE…” Ce inseamna sa fim crestini, cum putem realiza curatirea launtrica si nasterea din nou?
- SFANTUL VALERIU – NEINTELES si prilej de poticnire pentru multi, si ieri, si azi
- TESTAMENTUL SFANTULUI MARTIR VALERIU, OMUL IN CARE VIA HRISTOS: Paziti neschimbat Adevarul, dar sa ocoliti fanatismul! Duceti Duhul mai departe!
- 90 de ani de la nasterea SFANTULUI INCHISORILOR. Fericitul Martir VALERIU GAFENCU – mai aproape de noi ca oricand, prin cuvantul si exemplul sau profetic: “E VREMEA POCAINTEI…”
- O eroina discreta a rugaciunii si a daruirii: LUCIA POPSOR (†13 iulie 2010) sau DESPRE JERTFELNICIA CARE NE FACE LIBERI
- Parintele Calciu despre experimentul satanic de la Pitesti: TINTA A FOST SUFLETUL NOSTRU, DAR ULTIMA BATALIE A FOST CASTIGATA DE DUMNEZEU
“Cred ca a ingaduit Dumnezeu caderea pentru ca noi ne socoteam tari pe noi insine, ne socoteam foarte tari. Aveam o educatie a suferintei mai mult decat altii. Noi eram pregatiti pentru suferinta, spusesem cuvinte mari in privinta asta. Si Dumnezeu a ingaduit caderea ca sa ne arate cat suntem de slabi si sa iesim mai buni. Si eu cred ca am iesit mai buni”.
- “Sminteala pentru evrei si nebunie pentru…” zelotistii de tip Barabas? Reflectii despre un scandal mediatic provocat pe seama manastirii Petru-Voda, plecand de la un cantec: “Sfanta tinerete legionara”
- NUMAI CEL CARE VA AVEA INIMA BUNA VA REZISTA
- VAMESUL SI FARISEUL DIN INCHISORILE COMUNISTE. Ce putem invata pentru viata si vremurile noastre?
- DEMOSTENE ANDRONESCU despre inceputul reeducarii la Aiud si lectiile importante pe care le avem de invatat si noi (I)
- Parintele Aldea despre lectiile esentiale pentru noi ale marturisitorilor din inchisorile comuniste. CE INVATAM DIN CADERILE SI RIDICARILE NOILOR MARTIRI? CUM LUPTAM IMPOTRIVA DIAVOLULUI?
- …SI NU NE DUCE PE NOI IN ISPITA! Ce ne spune invatatura ortodoxa despre mucenicie, ispitirea lui Dumnezeu si bravada (I). Si: CINE (NU) ASCULTA DE PARINTELE ADRIAN FAGETEANU?
- El a ales Crucea. Noi ce vom alege? (I)
- Intre Cruce si tradare. CARE ESTE LECTIA MUCENICULUI EVGHENIE PENTRU NOI SI VREMURILE NOASTRE? (II)
- PREDICA DE PE MUNTE. IUBIREA VRAJMASILOR – Predici si talcuiri
- Sa ne reamintim duhul adevaratei marturisiri si care trebuie sa ne fie cautarea primordiala
- HARUL DUHULUI SFANT – SINGURA ARMA A CREDINCIOSILOR in fata lui Antihrist si a inaintemergatorilor lui
- Cuviosul Paisie Aghioritul: Pentru cel credincios mucenicia este sarbatoare
- Taina muceniciei: nesocotirea de sine – “Sa alungam asadar aranjarea noastra. Sa lucreze marimea de suflet” (Cuv. Paisie)
- Ce fel de vitejie aveau sfintii mucenici…
- CE INSEAMNA SI CUM E POSIBILA MUCENICIA?
- Sfintii 40 de Mucenici: FORTA COMUNIUNII MARTURISITOARE
- Ce avem noi de facut astazi pentru a ne mantui si pentru a ne pregati de incercarile ce vor veni?
- “Tine mintea ta in iad si nu deznadajdui” – cuvant al lui Dumnezeu pentru vremea noastra (de unde aflam si care este izvorul vitejiei duhovnicesti)
era odata un cioban si voia sa treaca un pod foarte stramt iar oile se temeau. atunci ciobanul a luat in brate un miel, a trecut podul cel stramt si l-au urmat mama mielului si celelalte oi
Chiar daca este in afara subiectului…
Tatal meu trece printr-o grea incercare.Are o pareza pe partea dreapta si o hemoragie pe creier. Medicii incearca sa fie optimisti,dar totul e la mila Domnului. Avem nevoie si de rugaciunile voastre. Radu e numele lui…
@ Cristi:
Domnul sa aiba mila de tatal tau, frate!
Sf Ignatie Teoforul
http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/12/paraclisul-sfantului-sfintit-mucenic_20.html
@ AdL3sT:
V-am raspuns pe mail.
Iisuse fără Tine-n lume ,
Sunt orb, sunt egoist, sunt rău.
Sunt incapabil să văd viul
Și dragostea Lui Dumnezeu.
Că nu e nimenea în stare
Să vadă și să facă bine
Și să păzească Adevărul
Ori să-l iubească, fără Tine.
Doar cel ce Te-a primit pe Tine,
Și prin botez și s’a înnoit,
(Prin tainele ortodoxiei),
Va fi de rău ne biruit.
Doar de trăiesc, (prin pocăinţă)
Cuvântu-Ţi, înlăuntrul meu
Tu îmi dai și slava și viaţa
Și cinstea ce e’n Harul Tău
Și-mi faci din tainele luminii,
Prin darurile Tale sfinte
Odorul și comoara vieţii
Să văd, să simt că-mi ești Părinte.
Că rătăcind ca orbu’n lume,
În jugu morţii’am ostenit
Și ego ce-mi era “divinul”
De mii de ori Te-a răstignit.
Lovind și’n Adevăr și-n semeni
Și raportând totul la ‘’ eu ‘’
Mi’am făcut adversar pe’oricine
Și’un crunt dușman pe Dumnezeu.
Că eu și semenii prin patimi,
În concurenţa din mîndrie,
Am lăsat “eu”-l să lovească
Şi egoismul să sfîşie
Păzim cu foarte mare grijă
Nu Adevărul , nu iubirea ,
Ci “eu”-l crud, viclean și lacom
Ce-și face pofta și mândria .
Şi câtă trudă…,câtă pază…,
Cât zel apris și sârguinţă,
Jertfim acestor patimi rele
Ce’aduc în om doar suferinţă
Ferice celui ce’nţelege ,
(În Adevăr şi’ntru dreptate)
Iubirtea-Ţi, mila şi iertarea ,
Din vorbele-Ţi preaminunate .
Ferice celui ce Te are ,
Pe Tine sfânt ocrotitor,
Că niciodată nu e singur
Slăvitule Mântuitor .
Mândria slută şi orgoliu
Prin Tine’n suflet de’au apus,
Uşoară-i crucea şi iubirea
E dar și lacrimă Iisus.