CUVIOSUL PAISIE OLARU (DE LA SIHLA) si DARURILE SALE: Simplitatea, Tainuirea de sine, Smerenia. “In lumea CV-urilor, tainuirea vietii inseamna nebunie”
“In timpul nostru, daca iti ascunzi viata, celalalt, fara roade duhovnicesti fiind, nu mai poate ‘citi’ dincolo de hartie pentru a vedea din interior pe om… Intr-o lume a reclamelor, este greu sa experimentez smerenia. Inclusiv in Biserica, oamenii alearga acolo unde se face „reclama” buna. Se pare ca si pentru cei ce ajung in varful societatii actuale, cat si pentru ceilalti, oameni simpli, reclama conteaza… Mereu pierdem, deoarece, pe de o parte, reclama facuta celui din inalta societate i se urca acestuia la cap, crezand despre sine mai mult decat este, iar, pe de alta parte, ceilalti ajung sa nu mai aiba discernamant, pentru ca nu mai vad adevaratele valori,“.
***
Simplitatea
Simplitatea, in viata duhovniceasca, cantareste greu. In avantul nostru in aceasta lume, simplitatea a devenit ceva care in mare parte nu mai exista. Ascensiunea socio-profesionala sau de imagine, ascensiunea politica sau financiara etc. a cuprins lumea. Nu este usor sa ajungi in varf, dar este extrem de greu sa devii simplu. Fara o renuntare din dragoste pentru Hristos la toate cele ale acestei lumi nu poti sa traiesti in simplitate.
Un sfant al Bisericii noastre, Pavel Florenski, vorbea despre contactul simplu de la suflet la suflet in felul urmator:
“Stiinta, filosofia si toate de felul acesta nu le mai socotesc drept „totul”. Sensul si telul activitatii mele le vad
acum in preocuparea fata de persoana, dar nu in „iubirea activa” si nu in „slujirea aproapelui” (nici pe acestea nu le mai vad drept „totul”), ci in contactul simplu de la suflet la suflet. Daca poate fi atins ceva pozitiv, atunci aceasta se poate face numai in si printr-o relatie in care fie si numai doi oameni se inteleg pana la capat si pana la sfarsit, astfel incat fiecare reprezinta pentru celalalt un infinit. Am inteles ca aceasta unitate este fundamentul pentru tot, postulatul oricarei vieti. Dar este oare cu putinta? Asta e o intentie decisiva pentru mine. Daca in unele momente ea este foarte reala, alteori ea dispare din nou fara urma si apar granite intre persoane. Si atunci ti se pare ca si cum toate eforturile de a depasi aceste granite sunt doar osteneala chinuitoare... „Operele” in sine, nesfintite prin relatii personale, mi se par inutile; toate „operele” au pentru mine o valoare doar simbolica, in masura in care exprima o relatie personala si-i servesc; e vorba nu de contacte periferice, ci de o comunitate interioara“[1].
O alta latura a sfinteniei este si aceasta: din mare om de stiinta, din ceea ce insemna „da Vinci” al rusilor, sa ajungi sa consideri cel mai important lucru ca fiind contactul simplu de la suflet la suflet, care, de fapt, reprezinta totul, este extrem de mult. E jertfa, e iubire, e prezenta lui Dumnezeu in viata sfantului martir al rusilor.
Asa l-am vazut pe parintele Paisie din cele scrise despre el si spuse de el in cele cateva interviuri care stau marturie si marturisire in acelasi timp. Simplitatea este un rod al sfinteniei, dupa cum si sfintenia poate fi castigata prin simplitate. Parintele Paisie era un om simplu. Simplitatea il caracteriza si in plan material, dar mai ales in plan duhovnicesc. Privea cu ochii plini de iubire la toti. Contactul cu celalalt, fie el monah sau simplu crestin, este unul destul de simplu: al omului care iubea pe oricine si dadea totul sa plece de la el in bucurie. In simplitatea lui, parintele asculta de toti. Era chemat sa fie cand duhovnic la Sihastria, cand la Sihla si in alte parti si facea ascultare cu bucurie si fara cartire.
Intr-o carte importanta pentru viata monahala, Everghetinosul, avem expus un model deosebit de simplitate si de ascultare fara cartire. Iata-l prezentat in continuare:
„Povestea unul dintre Batrani ca Sfantul Vasile s-a dus odata la o chinovie si, dupa cuvenitul cuvant de invatatura, ii zice egumenului:
– Ai vreun frate aici cu ascultare?
– Toti sunt robii tai, stapane, si se sarguiesc sa se mantuiasca, raspunse staretul.
Sfantul ii zice iarasi:
– Ai pe cineva cu adevarat ascultator?
Egumenul i-a adus atunci un frate si Sfantul Vasile l-a pus sa-i slujeasca la masa. Dupa masa, fratele i-a turnat apa sa se spele. Si dupa ce s-a spalat, ii spune Sfantul:
– Vino sa-ti torn si eu ca sa te speli.
Iar fratele a primit sa-i toarne apa. Apoi marele Vasile i-a spus din nou:
– Cand voi intra in altar, adu-mi aminte sa te hirotonesc diacon.
El a ascultat si in aceasta fara de iscodire. Iar Sfantul l-a hirotonit preot si l-a luat cu el la episcopie, pentru ascultarea sa.”[2]
Parintele Paisie era acelasi. Asculta de toti si cand se intampla sa mai vorbeasca pe ton ii parea rau dupa aceea. Asa se face ca intr-una din zile a fost cautat de catre un credincios, iar intalnirea si felul in care s-a petrecut discutia au fost minunate, fiind consemnate intr-o carte:
„Odata, la Slatina, venise un credincios care l-a intrebat din intamplare chiar pe el:
-Vreau sa-l vad pe Parintele Paisie, unde este?
Si el a raspuns:
– Ei, nu este aici! Parintele Paisie e plecat!
Dar uitandu-se la crestin cum a plecat dezamagit si fiindu-i mila de el, l-a strigat:
– Mai crestine, vino sa stai de vorba oleaca cu mine! Iaca eu sunt!
– Mata esti, Parinte? intreba crestinul.
– Ei, iaca mai gresesc si eu! [3]
Mi-a placut mult relatarea! In ea gasim de toate: mila, umor, iertare, firesc, iubire, simplitate. Drag trebuie sa fi fost parintele Paisie celor ce l-au cunoscut! Desi nu este atat de prezentat oamenilor si asta datorita faptului ca circula un curent mai degraba axat pe vindecarile miraculoase decat pe revelatia cuvantului, totusi cel ce citeste despre parintele Paisie Olaru este imposibil sa nu ajunga sa-l indrageasca. Poate chiar aceasta simplitate a parintelui l-a facut tainic si dupa invesnicirea sa. Ar fi necesara o mai mare popularizare a sa. Sfintii nostri sunt destul de tainici, iar simplitatea este una dintre virtutile caracteristice spiritualitatii noastre carpatine.
„Asa era Parintele Paisie: smerit, bland, tacut, intelept la cuvant, foarte milostiv si iubitor de aproapele, intotdeauna cauta pacea cu toti si iubea linistea. Nu-i placea sa traiasca intre multi si isi ascundea viata si nevointa. Nimeni nu stia cum se roaga in chilie, ce lucrare are mintea si inima lui, cat sta la masa si cat se odihneste. Pe langa liniste, iubea mult si pe fiii sai duhovnicesti, pe care ii primea la spovedanie la orice ora din zi si din noapte si purta mare grija de mantuirea lor. El nu era prea aspru de canoane, ca tinea cont de asezarea sufleteasca a fiecaruia si era bland cu toti, precum spunea Sfantul Efrem Sirul ca “chipul aducerii la pocainta este numai al blandetii”. Cu iertarea, cu rabdarea si blandetea lui a castigat mii de suflete, jertfindu-se pe sine pentru altii.’‘[4]
***
Tainuirea
Una dintre paginile care mi-au placut extrem de mult din minibiblioteca de carti pe care am citit-o pana acum, a fost aceea in care era prezentat, in cateva cuvinte, un pustnic sfant de la pestera Ialomicioarei, in cartea Parintelui Ioanichie Balan, Patericul Romanesc[5] . In acea pagina, a fost asezat un dialog foarte scurt dintre doi vanatori care au urmarit un urs si pustnicul caruia ii slujea ursul. In rest, referitor la acest episod, nu se mai prezinta nimic, decat faptul ca la o scurta perioada de timp, vanatorii s-au intors la pestera unde locuia pustnicul si nu l-au mai gasit acolo. Cu siguranta ca, pentru a nu mai fi gasit, pustnicul si-a mutat locul nevointei in asa fel incat sa poata sa i se piarda urma.
Ce minunata trebuie sa fie viata pustnicilor! Ea este o viata plina de ispite, dar este si o viata in care harul lui Dumnezeu este prezent in chip vadit. Omenirea a pierdut mult de tot. Fericit caruia Dumnezeu i-a descoperit calea nevointelor in aceasta viata, pentru ca acela se bucura continuu de alese daruri ceresti. Cei ce gusta din Dumnezeu inca din aceasta viata, aceia nu se mai pot dezlipi de dragostea Lui si traiesc altfel de cum traim noi. Mi-as fi dorit ca aceste ganduri sa le scriu din proprie experienta, insa trebuie sa recunosc ca sunt destul de sarac. Tainuirea pustnicilor cu privire la viata lor mi-a placut foarte mult. Vad mai nou tot felul de carti in care sunt prezentate minuni ale sfintilor nostri contemporani. Este minunat! Insa viata aleasa nu este data doar de aceasta aplecare spre minunile savarsite prin prezentarea continua a lor, ci insasi tainuirea in Dumnezeu reprezinta acel ceva ce spune multe. Parintii care-si tainuiesc viata lor duhovniceasca sunt aceia care au foarte mare atentie in nevointa lor ca sa nu cada in slava desarta. Ei se gaseau in trezvie la insesi miscarile gandurilor si ale starilor. Trebuie sa stii ce spui si ce-i spui celuilalt, in acelasi timp ramanand intr-o profunda smerenie.
Parintele Paisie Olaru se tainuia pe sine. Despre el nu ne-au ramas multe lucruri. Prezenta lui a fost si este una tainica. Asa cum mentionam si mai sus, dar si in celelalte capitole, vedem o multime de minuni asezate in dreptul multor sfinti contemporani. Parintele Paisie iese in evidenta altfel. Dumnezeu a lucrat in viata lui si lucreaza in viata celor ce se apropie si acum de el prin acest inteles profund al tainuirii vietii in lupta cu marele dusman al nevointei: slava desarta. Aceasta lucreaza destul de subtil si poti duce o viata intreaga in nevointa, iar de nu iei aminte la tine, te poate purta slava desarta fara ca tu sa o cunosti. Doamne, ai mila de noi si ne descopera inselarea, ca nu cumva in dorintele noastre de a ne apropia de Tine sa ne cuprinda slava desarta!
„Pe slava-desarta o ucide lucrarea cea ascunsa, iar pe mandrie, aceea adica a pune pe seama lui Dumnezeu indreptarile.
Cel ce pentru slava-desarta lucreaza faptele bune, aratat este ca si pe cunostinta pentru slava-desarta o lucreaza; iar unul ca acesta nici nu face, nici nu vorbeste ceva spre zidire, ci intru toate pe slava de la cei ce-l vad sau il aud o vaneaza; iar patima se vadeste atunci cand cineva din cei mai-nainte zisi la lucrurile sau la cuvintele lui aduc prihanire, iar el, pentru aceasta, foarte se scarbeste, nu pentru aceea ca nu s-a zidit (ca nici nu avea acest scop), ci pentru ca s-a defaimat.
Slava-desarta si iubirea de argint una alteia sunt nascatoare: ca cei ce iubesc slava-desarta se silesc spre imbogatire, iar indeobste cei ce s-au imbogatit doresc sa se trufeasca, precum se intampla la mireni. Iar monahul, tocmai pentru ca este neavut, mai vartos atunci se trufeste; iar avand argint, il ascunde rusinandu-se, ca cel ce are lucru necuviincios schimei.
Osebit lucru al slavei desarte celei calugaresti este a se trufi pentru fapta buna si pentru cele ce urmeaza acesteia; iar al mandriei lui este a se inalta pentru indreptari, a defaima pe ceilalti si a le pune pe acestea pe seama lui, si nu a lui Dumnezeu.
Iar lucru osebit al slavei-desarte si al mandriei celei mirenesti este a se slavi pentru frumusete, bogatie, stapanire, a se inalta pentru intelepciune si pentru a primi slava oamenilor.
Nu mica nevointa este a se izbavi cineva de slava-desarta; iar de aceasta se poate izbavi prin ascunsa lucrare a lucrurilor si deasa rugaciune; iar semn al izbavirii este a nu mai pomeni de rau pe cel ce te-a grait de rau sau te graieste.”
Iata de ce cred ca parintele Paisie isi tainuia viata sa. Mare incercare este slava desarta si greu poti scapa de ea. Cu cat patrunzi mai mult in nevointa cu atat ea da tarcoale ca sa ne ia roadele vietii duhovnicesti. Avem nadejdea in mila lui Dumnezeu, deoarece fara aceasta mila, greu s-ar putea mantui omul. In schimb, greu iti este in ziua de azi sa iti tainuiesti viata, pentru ca trebuie sa te lepezi de tot. Lepadarea de lume, desi este doar un inceput in avantul vietii duhovnicesti, totusi, astazi, greu sa poti realiza.
In lumea CV-urilor, tainuirea vietii inseamna nebunie. In timpul nostru, daca iti ascunzi viata, celalalt, fara roade duhovnicesti fiind, nu mai poate „citi” dincolo de hartie pentru a vedea din interior pe om. Credeam in aceste valori si eram convins ca oamenii se vor apropia de cei ce, din dragoste de Dumnezeu, isi ascund nevointa, studiile, activitatea etc, insa m-am inselat. Ajungem sa tragem concluzii ca viata nu mai este asa! Doar pentru viata duhovniceasca mai este valabila o astfel de intelegere. Dar si acolo sunt probleme, caci din ce in ce mai mult si noi, slujitorii, incepem sa ne conformam cerintelor lumii secularizate. Ce pacat! Lipsesc din ce in ce mai mult oameni ca parintele Paisie Olaru? Nu e de mirare, oamenii au pierdut adevaratele valori ale vietii care, de fapt, ii si invesniceau: simplitatea, blandetea, bucuria, tainuirea etc. Vedem ca cei ce erau cat de cat intr-un duh cu parintele Paisie il simteau duhovniceste. Chiar cei apropiati nu-i cunosteau intreaga nevointa, dar stiau ca este mare din punct de vedere duhovnicesc, pentru ca il simteau ca isi tainuieste viata. Parintele Cleopa, desi era unul dintre cei foarte apropiati ai parintelui, marturiseste ca nu-i cunostea in totalitate nevointa. […]
Tainuirea vietii e specificul sfinteniei. Ca sa ajungi la o asemenea virtute trebuie sa lucrezi sfintenia, adica in tine sa fie prezenta lucrarea Duhului Sfant. Parintele Paisie Olaru, desi nu sfatuia despre tainuire, totusi cei apropiati lui o vedeau ca pe o adancime duhovniceasca a sa.
***
Smerenia
In centrul vietii parintelui Paisie Olaru statea, cu siguranta, smerenia. Despre smerenie nu se vorbeste. Despre smerenie pot marturisi doar cei ce au ajuns la o anumita inaltime duhovniceasca. Si acestia, insa, o pot marturisi in doua feluri: fie graind, nu de la ei, ci ceea ce le descopera Duhul Sfant sa vorbeasca, fie marturisind intru negraire prin purtarea lor in Hristos, adica vazandu-i pe acestia fata catre fata, caci, de la chipul lor pana la cele mai simple gesturi, expresii ale miscarii etc, toate scot in evidenta profunda smerenie in care traiesc. Mare virtute este smerenia! Nu pot vorbi despre ea, pentru ca indraznesc, iar indrazneala cu nadejde si intru infaptuire duhovniceasca este bineprimita de catre Hristos, insa indrazneala neevanghelica, adica neacoperita de nevointa, de osteneala pentru Dumnezeu este desertaciune si inselare spirituala. Parerile pe care ni le formam despre smerenie doar la nivel rational, mentionand anumite aspecte despre noi prin folosirea unor expresii ca: „sunt (cutare) nemonah pacatosul” sau „sunt (cutare) cel plin de pacate”, pot ajuta in drumul catre dobandirea smereniei, insa prin ramanerea doar la o asemenea intelegere nu ajungem sa experimentam cu adevarat smerenia cea plina de duh.
Parintii vorbeau de cel putin doua cai care duc la smerenia adevarata: pocainta si nasterea dumnezeiescului dor pentru Dumnezeu. Si una, si cealalta nasc smerenia profunda. Pocainta aduce smerenia, pentru ca obtinem umilinta de sine, iar prin aceasta ne vedem cei mai neputinciosi si cei mai nevrednici in comparatie cu oricare frate de-al nostru chiar si daca l-am vedea pacatuind grav inaintea lui Dumnezeu. La fel se intampla si cu cei ce in Duhul Sfant au primit dumnezeiescul dor. Acestia se smeresc, pentru ca dragostea de Dumnezeu inseamna acceptarea cu bucurie a oricarei „goliri de sine” (chenoza) care ne vine din relatia cu aproapele. Insa, asa cum spuneam, este destul de greu de a vorbi rational despre marile virtuti ale vietii crestine care se castiga cu multa osteneala duhovniceasca si cu durere. Intr-o lume a reclamelor, este greu sa experimentez smerenia. Inclusiv in Biserica, oamenii alearga acolo unde se face „reclama” buna. Se pare ca si pentru cei ce ajung in varful societatii actuale, cat si pentru ceilalti, oameni simpli, reclama conteaza. Spre exemplu, un om din inalta societate devine foarte cunoscut prin reclama continua care i se face. De asemenea, si oamenii simpli ii cunosc pe cei ce sunt popularizati continuu. In cadrul acestui proces mereu pierdem, deoarece, pe de o parte, reclama facuta celui din inalta societate i se urca acestuia la cap, crezand despre sine mai mult decat este, iar, pe de alta parte, ceilalti ajung sa nu mai aiba discernamant, pentru ca nu mai vad adevaratele valori, pentru ca valoarea sta in lumina, insa nu in lumina artificiala, cea a reclamei, ci in lumina care poate fi vazuta doar daca esti luminat.
Parintele Paisie, referitor la timpurile noastre, cu privire la smerenie, spunea:
“Este vreme pentru tot lucrul. Este vreme de smerenie si de stapanire si de mustrare si de mangaiere si de crutare si de indraznire si de bunatate si de asprime, adica pentru tot lucrul. Ca uneori se cade a arata smerenia si a-i numi pe toti frati si fii intru smerenie. Iar alteori, cand cere trebuinta, a lua si a arata stapanirea spre zidire, iar nu spre risipire. Si in vremea mangaierii se cade a arata bunatate, iar in vremea asprimii a arata ravna spre fiecare. De asemenea, duhovnicului i se cade a lua hotarare dreapta, dupa pravila.”
Omul contemporan mai greu se apleaca spre cuvintele pline de duh ale unui mare parinte duhovnicesc asa cum a fost (si pentru unii a si ramas) parintele Paisie.
Legat de smerenia parintelui Paisie, am ales doua momente binefacatoare noua: unul legat de ceea ce a marturisit el despre smerenie atunci cand a fost intrebat de parintele Ioanichie Balan in convorbirile duhovnicesti realizate de catre acesta, iar celalalt moment este legat de felul in care parintele a aratat smerenia.
Referitor la ceea ce a raspuns parintele Paisie Olaru atunci cand a fost intrebat despre smerenie aflam in cele ce urmeaza:
„Smerenia este cugetul inimii noastre care ne incredinteaza ca suntem mai pacatosi decat toti oamenii si nevrednici de mila lui Dumnezeu. Cand ne defaimam pe noi insine nu inseamna ca avem smerenie. Ci, atunci cand altul ne ocaraste si ne defaima, inca in public, iar noi rabdam si zicem: “Dumnezeu i-a poruncit fratelui sa ma ocarasca pentru pacatele mele“, aceasta este smerenia cea adevarata. Deci, sa primim toate ca din mana si cu voia lui Dumnezeu. Cand te ocaraste cineva, Dumnezeu ii porunceste sa te ocarasca. Cand iti ia cineva vreun lucru, Dumnezeu ii porunceste sa-ti ia, ca sa te faca calugar. Cand te muta de ici colo mai marele tau, Dumnezeu iti schimba locul, ca sa-ti schimbi si naravul si obiceiul. Asta ar fi smerenia cea adevarata. Iar mandria, dimpotriva, este atunci cand te increzi in tine, in mintea si puterile tale; cand socotesti ca esti mai priceput decat altul, mai bun decat altul, mai frumos decat altul, mai sporit in fapte bune si mai placut lui Dumnezeu decat altul. Atunci esti stapanit de pacatul cel urat al mandriei, de care sa ne fereasca pe toti Dumnezeu, Cel ce S-a smerit pentru mantuirea noastra. Sa ne smerim, fratilor, ca cel mandru nu se poate mantui. Sa plangem pacatele noastre aici, ca sa ne bucuram dincolo in veci, ca dupa plecarea noastra din trup, toti ne vor uita. Sa nu ne punem nadejdea in oameni, ci numai in Domnul. Ca omul se schimba. Azi iti da si maine iti cere. Azi te lauda si maine te ocaraste. Ci sa ne punem nadejdea in mila lui Dumnezeu si nu vom gresi niciodata. Sa va ajute Dumnezeu cu harul Lui sa va folositi de restul vietii, sporind in fapte bune, si mai intai in smerenie si dragoste, ca sa va mantuiti sufletele voastre si sa folositi si pe altii, indemnandu-i spre Hristos.”
O asemenea invatatura despre smerenie ne duce cu gandul la intelegerea ca putem vorbi de file de pateric. Sa inveti prin a spune ca „smerenia este cugetul inimii noastre care ne incredinteaza ca noi suntem pacatosi” este de-a dreptul o apoftegma. Reiese din continutul citatului de mai sus ca parintele avea cuvinte simple, dar foarte adanci. In tot ceea ce ni se intampla in viata si pe care noi le socotim fapte rele, omul duhovnicesc le arata ca fiind porunci de la Dumnezeu spre indreptarea noastra. Si acest fel de smerenie este tot in Duhul Sfant. Cu atat mai mult, citatul de mai sus il pot crea si eu oricand, insa diferenta este data de insufletirea cuvintelor. La mine totul este rational si se pierde odata cu punerea la incercare si indata se vede neputinta mea prin caderea care are loc, caci la orice lucru mai putin bun (poate chiar rau) care mi se intampla imediat ma mahnesc, in schimb, cuvintele parintelui aveau si au si astazi viata, pentru ca el marturisea cu viata sa, iar cuvintele sale erau si sunt cuvinte vii.
Tocmai la finalul acestui capitol, am dorit sa pun si momentul al doilea de care mentionam mai sus despre parintele Paisie. Gest extraordinar de smerenie, de altfel, episod de pateric. Parintele, intr-o anume perioada, timp de vreo doua luni a mers la Schitul Rarau, acolo unde se afla parintele „Rugului Aprins”, Daniil Tudor (Sandu Tudor). Si una din intalnirile dintre cei doi a fost asa cum ne-o povesteste parintele Paisie:
„Tot acolo in Schitul Rarau am avut buna ocazie sa ma intalnesc si cu parintele Daniil. Acest parinte venise in schit ca egumen. Am stat cu el cam doua luni. in timpul acesta multe am vazut si mai multe trebuia sa invat de la acest parinte. Era foarte invatat parintele Daniil, stia mai multe limbi, dar era si credincios si pravilist. Mai mult se ocupa cu rugaciunea mintii: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul”.
De multe ori ne explica si ne invata pe toti sa zicem rugaciunea. Mult s-a minunat el de mine, auzind ca in etate fiind, nu am rugaciunea mintii. Odata mi-a si spus:
– Parinte, sfintia ta esti un vas mic si gol.
Si asa eram si sunt, dar cand mi-a zis aceste cuvinte, eu m-am suparat.
Mult m-am folosit de acest parinte, ca asa, cu atata carte, a lasat toate catedrele si s-a facut calugar, inca profesor de rugaciune. Slujea Sfanta Liturghie cu Noul Testament langa el. Era mult respectuos [fata] de canoanele Sfintilor Parinti. Mi-a parut rau ca m-am despartit de un bun profesor al rugaciunii, ca daca mai stateam cu el, poate prindeam rugaciunea cum trebuie. Mult s-a ostenit el sa ma invete rugaciunea: imi predica, imi citea din carti, imi explica de doua-trei ori pe zi, se ostenea cu mine. Dupa o vreme a vrut sa ma puna la incercare, sa vada daca am prins ceva si mi-a zis:
– Sa stai in chilie cu perdele pe geam si sa nu iesi afara, si mereu sa zici «Doamne Iisuse». Mananci o data in zi o bucata de paine cu ceai.
De mii de ori ziceam si orice fel de exercitiu cu capul plecat spre stanga, cu mana dreapta deasupra inimii si prin rasuflare, si in tot felul. Asa ca dupa cateva zile m-a examinat si a vazut ca nu am prins. Atunci s-a suparat si a batut din picior la mine si a strigat:
– Unde iti este mintea; de ce nu esti atent?
M-am speriat ca ma bate si am zis sa ma ierte ca o sa invat. Cand m-a cercetat din nou si m-a intrebat, atunci eu de frica am spus ca am prins-o. Si gata, asa bucuros era ca mi-a dat blagoslovenie s-o tin pana la moarte.”
Parintele intotdeauna oferea dragoste celor ce il cautau, insa se pare ca despre sine vorbea putin, iar atunci cand marturisea anumite experiente duhovnicesti ale sale, le spunea intr-o forma depreciativa la adresa sa. Inclusiv parintele Cleopa si ceilalti parinti din Sihastria cunosteau cate ceva din nevointa sa, insa cele mai multe lucruri se petreceau tainic si posibil ca, au ramas taine. O adanca smerenie la parintele Paisie! Intr-un fel este mai bine asa, pentru ca daca ne-ar fi povestit multe din experientele sale duhovnicesti, posibil ca ne-am fi axat spre acelea. Asa ca il putem pretui pe parintele intr-un alt mod care mie mi se pare cel mai firesc: omul in Hristos si Hristos care lucreaza prin om in tacere si in taina.
[5] Protos. Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Ed. Arhiepiscopiei Tomisului şi Dunării de Jos, Galaţi, 1990, pp. 376-377.
(Din: Parintele Ioanichie, Parintele Paisie Olaru sau acolo unde salasluia iubirea, Editura Vasiova, 2012)
Legaturi:
- PARINTELE PAISIE OLARU SI SPOVEDANIA. Taina duhovniciei roditoare. “Marturisirea sa fie mai deasa decat impartasirea”
- PARINTELE PAISIE DUHOVNICUL (video – documentar). O viata de sfant roman: CUVIOSUL PAISIE OLARU DE LA SIHLA, PARINTELE BINECUVANTARILOR
- PARINTELE PAISIE OLARU – Testamentul dragostei duhovnicesti (video, audio)
- “UN COLTISOR DE RAI” – Din mostenirea duhovniceasca a Parintelui Paisie de la Sihla
- Parintele Paisie Olaru: “DOMNUL ARE DE UNDE DA, DACA ARE CUI DA”
- OLARUL DE SUFLETE – marturia Maicii Gorgonia de la Agapia despre Parintele Paisie
- Fericitul PAISIE OLARU (de la Sihla) despre DEZNADEJDE
- Luati seama ca tare scump este Raiul!
- PARINTELE PAISIE DE LA SIHLA: “Mai mult sa faci cu FAPTA, decat sa vorbesti cu cuvantul. Ca lumea este plina de vorbe… Cei mai multi sunt bolnavi de MANDRIE”
- PARINTELE PAISIE OLARU – SFATURI DUHOVNICESTI
***
- CUM A FOST ALES PARINTELE CLEOPA, “PROSTUL DE LA OI”, STARET LA SIHASTRIA. Discretia care pazeste taina vietii duhovnicesti autentice
- CADERILE “DE-A DREAPTA”. Noi invataturi si pilde de pateric romanesc culese de IPS Antonie Plamadeala. CONDITIILE FAPTELOR CU ADEVARAT MANTUITOARE
- PARINTELE TEOFIL ROMAN (Cluj) despre POST SI DISCRETIE: “E foarte multa suferinta în viata noastra din mandrie, pentru ca vrem sa fim apreciati” (si AUDIO)
- Parintele Iona (Ion Patrulescu) de la Oasa despre TRADITIE si MODERNITATE, CALUGARIE si DISCERNAMANT, TACERE si SLAVA DESARTA: “Omul de azi nu mai adera la traditie pentru ca este stapanit de duhul autoafirmarii”
- ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale”
- PUBLICITATE SAU DISCRETIE? IMAGINE SAU TRAIRE? Cine are nevoie de Hristos? “In loc sa evanghelizeze lumea, Biserica risca sa fie secularizata de duhul lumii”
- PS Sebastian: DISCRETIA DOMNULUI SI SETEA DE SPECTACOL SI DE SUCCES IEFTIN A LUMII: “Viaţa în Hristos nu are nimic comun cu spectacolul şi publicitatea!“
“Când veţi vedea pe cineva pretinzând că este omul lui Dumnezeu, dar este ahtiat după publicitate şi spectacol, dorind numaidecât să se afişeze cu darurile pe care le are, acela să ştiţi că nu este de la Dumnezeu!”
- CINE MAI IUBESTE SIMPLITATEA SI NATURALETEA? Cugetari actuale la bogatul nemilostiv si saracul Lazar
- Luarea Crucii si urmarea lui Hristos: LOGICA OMENEASCA versus “LOGICA” LUI DUMNEZEU
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
- “In aceasta lume in care diavolul isi striga isteric chemarile…” DESPRE DISCRETIA SFINTENIEI SI TAINA VIE A SALASLUIRII DUHULUI SFANT
- Sfantul Tihon din Zadonsk: VEZI-TI, OMULE, SARACIA!
- “In zilele cele mai de pe urma adevaratii slujitori ai lui Hristos se vor ascunde de oameni”
- Sa ne temem de fatarnicie!
- Boala si nebunia slavei desarte
- Scara Sfantului Ioan – oglinda care nu ne minte (2) – Despre slava desarta, cea cu multe chipuri
- PARINTELE CLEOPA DESPRE PAZA MINTII: “Sa nu iesi la razboi fara Mine!”
- “Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez”. Cine mai refuza astazi ISPITA COMPETITIEI pentru marire?
http://paisieolaru.blogspot.ro/2011/11/o-marturie-minunata-despre-parintele.html
Este tare placut sa-i vezi pe acesti mari Parinti ai inimilor noastre alaturi,cu acelasi nume si insusiri.Au vietuit impreuna o viata cu misiune apostolica ,cu alte cuvinte sunt de o sfintenie egala cu cea a Apostolilor.Se spune ca un suflet nu poate zidi alt suflet decat atunci cand este desavarsit.Iar ca sa ajunga la aceasta masura,si-au consacrat timpul in tot felul de nevointe,iar pentru marea lor dragoste si mila de a ne mantui cu totii, ne-au lasat invataturi pretioase cu raspunsuri la toate framantarile noastre,astfel reusind sa castige multe suflete pentru Hristos.
Slava Lui Dumnezeu pentru aceste daruri pretioase!
Multumin Cuviosilor Parinti Paisie Aghioritul si Paisie Olaru!
Rugati-va pentru noi!