Parintele Teofan Munteanu in Familia ortodoxa despre LUCRAREA RUGACIUNII in vremea “firescului caderii” generale, PRIGOANA si PIEIREA NEAMULUI: “Suntem putini, suntem ‘turma mica’. Si vom deveni si mai putini”
Din: “Familia ortodoxa“, nr. 2 (61)/2014:
Parintele Teofan de la Manastirea Nera:
“Sa ne deschidem inima prin rugaciune spre suferinta celuilalt!”
Pe de o parte, tot punem intrebari – dar nu pentru ca nu am avea suficiente informatii si nu am sti. Pe de alta parte, cand primesti un cuvant al credintei in anumite momente ale vietii ai senzatia ca l-ai auzit pentru prima oara, chiar daca, de pilda, acea pericopa evanghelica ai mai auzit-o de zeci de ori. Acelasi lucru l-am simtit vorbind cu Parintele Teofan de la Nera. Şi asta pentru ca nu informatia ne lipseste – ci duhul, puterea credintei, incercarea credintei sau, sa spunem, o anumita simplitate si sinceritate a raportarii noastre la Dumnezeu. Şi mai este ceva: durerea inimii, impreuna-patimire cu cei aflati in dureri si suferinta, fara de care chiar s-ar putea spune ca inca nu L-am cunoscut pe Dumnezeu.
– Ce este rugaciunea? De ce trebuie sa ne rugam? Sunt intrebari simple, dar ca sa ajungem la intrebarile mai complicate trebuie sa plecam de la cele simple.
– De la raspunsurile clasice pe care Sfintii Parinti le dau legat de rugaciune – ca este „vorbirea sufletului cu Dumnezeu” — as vrea sa ajung la un raspuns poate mai deplin pentru noi in ziua de astazi, pentru intelegerea noastra in ziua de astazi, pentru neputinta noastra…
Rugaciunea e graiul fiintei noastre — si al trupului, si al sufletului, si al duhului nostru. E grairea noastra cu Dumnezeu. Adica nu numai sufletul se roaga, se roaga si trupul – ca daca nu se roaga si trupul, nu mai putem vorbi de rugaciune in sensul propriu al cuvantului. Adica rugaciunea este acel act prin care eu ma deschid in cautarea mea de Dumnezeu, si-L rog, si-I cer, si-astept, si-ascult lucrarea Lui cu mine. Asta ar fi rugaciunea. Nu m-am gandit sa dau o definitie — asa o traiesc, si-asa am inteles-o la Sfintii Parinti: este acel act prin care eu ma deschid Domnului intr-o cautare. Nu-i o deschidere cum intalnim in meditatia transcendentala — ca incerc o tehnica de-a ma goli de ganduri, de a-mi domoli pana la extinctie cele ale personalitatii mele spre a ma uni cu o „pace” care vine din afara — pentru noi stim cat de dubioasa este o asemenea „pace”… Nu la asta se refera rugaciunea.
“Toata viata noastra trebuie sa fie rugaciune”
Din cauza asta, rugaciune este si metania facuta cu prosternare pana la pamant inaintea Domnului, rugaciune este si orice ascultare pe care o faci cu binecuvantarea duhovnicului atunci cand cureti un cartof sau fierbi un ou, pentru tine, pentru obstea ta sau pentru sotia ta, pentru familia ta, pentru copiii tai — si faci asta pentru dragostea Domnului si pentru slujirea omului.
[…]
… Toata viata noastra trebuie sa fie rugaciune — inclusiv serviciul pe care il avem trebuie sa fie dus tot cu rugaciune inaintea lui Dumnezeu si tot rugaciune trebuie sa fie, pentru ca altfel riscam sa ajungem — imbatranind si adancindu-ne in schizofrenia asta de care pomenea, de exemplu, Parintele Serafim Rose — intre doua vieti cu totul si cu totul separate, apartinand fiecare altui taram, cand suntem crestini Duminica, ducandu-ne la biserica si doua ore stand la Dumnezeiasca Liturghie, si restul timpului petrecandu-ne viata intr-un alt univers, dupa alte principii, cu alte prioritati, cu alta temelie si cu alta destinatie.
Or nu trebuie sa fie asa. Noi stim ca Liturghia este continua, nu numai slujba propriu-zisa, sistematizata dupa Sfantul Ioan Gura-de-Aur incoace pana in secolul XIV. Dumnezeiasca Liturghie incepe si se sfarseste… nu stim unde si cand. E un act continuu pe care trebuie sa-l avem. Pana la urma, „liturghie”, in limba greaca, ce inseamna? „Slujire”, „functionare”! Noi trebuie sa „functionam” efectiv liturgic, cu toate ale noastre. De asta Biserica sfinteste ogorul, binecuvinteaza bucatele, binecuvinteaza inceputul, binecuvinteaza sfarsitul, binecuvinteaza traseul dintre inceput si sfarsit, pana la capat, intotdeauna, deplin, totul — de la botez si pana la inmormantare! Toata viata noastra trebuie sa fie o rugaciune.
Adica rugaciune nu este numai pravila pe care ne-o facem, prin care ma straduiesc sa-mi tin mintea adunata — rugaciune este toata viata mea in cautarea mea de Domnul. Totul trebuie sa fie rugaciune, imbibat de lucrarea Duhului Sfant.
“Rugaciunea nu se poate invata decat prin rugaciune”
– Exista carti despre rugaciune, exista chiar o carte care se numeste „Scoala rugaciunii”… Dar stim noi oare sa ne rugam? Adica toata lumea vorbeste despre rugaciune, dar nu e rugaciunea un lucru care trebuie si invatat?
– In mod sigur, exista o perioada pregatitoare, asa cum referitor la invatatura de credinta a Bisericii exista scoala catehetica, care se ocupa foarte temeinic, de-a lungul a ani de zile de multe ori, de pregatirea catehumenilor pentru Botez, si nu se lasa asta doar in grija Domnului, Care prin Duhul Sfant sa insufle dogmele in sufletele neofitilor — la fel in ce priveste rugaciunea, ar trebui sa existe o „scoala a rugaciunii”.
Numai ca rugaciunea nu se invata la scoala, rugaciunea se invata in practica. Deci ceea ce te poate invata scoala este o baza ascetica care trebuie sa stea la temelia unei cautari serioase, temeinice, a lui Dumnezeu prin rugaciune. Asta poti sa o faci la o „scoala a rugaciunii”. Dar rugaciunea nu se poate invata decat prin rugaciune. Or pentru rugaciune nu poate exista „scoala”, in sensul propriu al cuvantului. Sau exista – dar doar Duhul Sfant este Cel care preda la o astfel de scoala.
– Şi ce ar trebui sa invete un om legat de rugaciune?
– Ar trebui sa invete ce inseamna rugaciunea, macar in mare: cateva principii de baza ale rugaciunii, de ce trebuie sa existe rugaciunea, de cate feluri ar fi rugaciunea (ca la Sfintii Parinti se intalnesc multe feluri de rugaciune, dupa cum intalnesti multe feluri de lacrimi sau de nevointe) — impartirile acestea sunt scolastice, sunt lucruri care tin de partea noastra rationala, dar nici ea nu e de ignorat, ca si ea face parte din fiinta noastra.
Daca le privesti pe toate ca etape pregatitoare pentru adevarata rugaciune, isi afla rostul lor. Daca te duci numai sa le predai pentru a predate, ele devin un material didactic plictisitor, care nu foloseste pe cel ce nu este interesat de el. Ce minunat e sa poti sa afli despre rugaciune ca se imparte in rugaciune de slavoslovie, de multumire, de cerere, de mijlocire… Asta-i foarte frumos, poate ca un om pe care mintea nu-l ajuta asa de mult n-ar putea sa si le sistematizeze atat de bine, si poate nici nu-si da seama ca ar trebui sa faca rugaciune de mai multe feluri inaintea Domnului, si aduce numai rugaciunea pentru sine.
E adevarat ca, la capatul unei stradanii sincere, Dumnezeu te lumineaza si nu mai ai nevoie sa-ti spuna cineva ca rugaciunea este de patru sau cinci feluri, si te invata Duhul Sfant ca trebuie sa fii nu numai cerand lui Dumnezeu, ci si multumind pentru ceea ce deja ai primit… Sau dandu-I slava, ca pur si simplu Dumnezeu este, si ne trage si pe noi catre El! Sau nu mergand numai tu catre El, ci tragandu-i si pe celalti, incercand sa-i iei si pe ceilalti dupa tine, macar in inima ta, daca de mana nu poti sa-i iei si sa-i tragi catre Dumnezeu…
Lucrarea Rugaciunii lui Iisus
– Legat de Rugaciunea lui Iisus, care a venit imediat dupa Revolutie intr-un fel de actualitate a discursului bisericesc al tinerilor, apoi s-a retras, a disparut, si acum iarasi revine… Cum trebuie sa vedem rolul Rugaciunii lui Iisus in lumea in care traim?
– E adevarat, cateodata Parintii contemporani, cum e Parintele Serafim Rose, au avertizat asupra riscului ca aceasta mare stiinta a Parintilor sa devina un fel de moda, in contextul in care nu e inteles rostul ei.
Începand cu Sfantul Ignatie Briancianinov si continuand cu multi Parinti pana in contemporaneitate, s-a simtit nevoia, din cauza felului in care s-a strambat omul din toate punctele de vedere, sa fie reexplicata aceasta randuiala a Rugaciunii inimii pentru omul instrainat de Dumnezeu din zilele noastre. Caci omul instrainat de Dumnezeu din zilele noastre arata altfel, e mult mai mutilat si mai zdrentuit decat era omul despartit de Dumnezeu din veacurile trecute. Noi, pana si pe cele bune le luam si le rastalmacim si le strambam mai rau decat o faceau stramosii. Ne-am complicat — acum trebuie sa inceapa simplificarea. Chiar imi aduc aminte de un parinte minunat, Parintele Macarie Simonopetritul, care, intr-o vizita pe care i-am facut-o acum douazeci de ani, eu fiind pe atunci un tanar dornic de a „manca” cat mai multe carti duhovnicesti, imi spunea: “Acuma, in afara de Pateric si Scara, nu prea mai citesc nimic”. Ajungi la o masura la care se mai esentializeaza lucrurile si nu mai ai nevoie de multe, ci de mult.
Ne-am complicat, si nu numai atat, dar intelegem stramb foarte multe lucruri, neavand o educatie si o sanatate launtrica — mutilam Evanghelia si o ciopartim si o adaptam dupa calapodul nevoilor noastre; in loc sa ne adaptam noi la Evanghelie, in loc sa ne adaptam noi la cerintele a ceea ce inseamna lucrarea Rugaciunii lui Iisus (si zic lucrare, nu zic numai rugaciune, ca are o intreaga lucrare), adaptam Rugaciunea lui Iisus la noi, si de asta devine „moda”. O adaptam la nevoile noastre: la nevoia de transcendent, la nevoia noastra de a face rugaciune, fara sa ne adaptam noi intreaga fiinta, cu principiile ce stau la baza fiintarii noastre, sa ne adaptam lucrarii Rugaciunii lui Iisus. De asta apar probleme…
Rugaciunea lui Iisus este rugaciunea cea de toata vremea, fara de care nu se poate. Forma asta la care a ajuns acum este cea mai potrivita, desi Sfantul Ioan Cassian spunea ca marii asceti din Egipt se rugau pe vremea aceea cu alte stihuri din Psaltire, de exemplu: „Dumnezeul meu, spre ajutorul meu ia aminte” – si repetau asta des, de multe ori peste zi; mai schimbau, aduceau alt stih… Era tot o Rugaciune a lui Iisus si aceasta.
La Parinti lucrarea era atat de importanta, incat forma rugaciunii conta mai putin. La noi conteaza foarte mult forma (chiar cateodata ajungi sa te si smintesti de cata importanta se da acestei forme!) si mai putin lucrarea Rugaciunii in intregul ei, cu tot ce presupune asta.
– De ce este nevoie sa lucreze omul Rugaciunea lui Iisus, mai ales in vremea noastra? Intreb asta pentru ca oamenii deosebesc programul de rugaciune de celelalte ale vietii.
– As incepe, asa cum incep de obicei si Sfintii Parinti, cu treapta cea mai de jos, cea ascetic „negativa”, a lucrarii Rugaciunii lui Iisus, si anume aceea de a tine, pe de o parte, in frau mintea la poarta inimii si a feri si mintea si inima de atacurile vrajmasului, si pe de alta parte, de-a lovi, ca arma, in aceste energii demonice care se revarsa asupra fiintei noastre. Deci rugaciunea este frau pe de-o parte, si sabie pe de alta parte. Rugaciunea este toiag cu care calatorim pe calea catre Domnul. Rugaciunea este forma in care punem acest strigat al fiintei noastre in cautarea ei de Domnul. Ne si aparam, si strigam prin ea; ne tinem si pe noi in frau, ii si lovim pe vrajmasi; ne si sprijinim de ea, facand pasii urmatori catre Domnul. E calea cea mai sigura pe care Parintii ne-au predanisit-o in bezna acestui veac.
“Rugaciunea e forta care ne scoate din «campul gravitational» al Caderii”
– Cu ce nu face casa buna Rugaciunea?
– Daca as indrazni sa raspund cu cuvintele Parintelui Sofronie, as zice ca nu face casa buna cu intreaga noastra fire cazuta. Rugaciunea nu-si are locul in firea noastra si-n cosmosul asta cazut! Toate, zice Parintele Sofronie, dar toate — si firea noastra in caderea ei, si cosmosul intreg se opun Rugaciunii, pentru ca s-au instrainat de Dumnezeu. Şi in chinul nostru si in zbuciumul nostru de-a ne intoarce catre Dumnzeu, toate ni se impotrivesc, totul! Nu numai duhurile necurate, stresul, atmosfera, radiatiile electromagnetice — ci, in primul rand, insasi firea noastra cazuta se impotriveste Rugaciunii, cu toate ale ei. De asta, a incerca sa faci rugaciune e ca si cand ai incerca sa dezvolti o energie care sa te scoata din „atmosfera pamantului”, sa te ajute sa te rupi de „pamant”. Ai nevoie de o forta foarte mare sa te scoata din acest „camp gravitational” al Caderii. Asta inseamna rugaciune. La felul in care traieste cosmosul si omul in clipa de fata, totul este o gravitatie a Caderii: cadem in chip „firesc”, nu trebuie sa facem nici un demers ca sa cadem; in schimb, ca sa ne ridicam, ca sa strigam rugaciunea catre Domnul, trebuie sa dezvoltam o energie foarte mare… Şi, pe masura ce trec zilele, orele, minutele, aceasta energie trebuie sa fie tot mai mare, pentru a rupe acest „camp de forta” al Caderii, aceasta „gravitatie” a Caderii…
– Care este virtutea care ajuta cel mai mult Rugaciunea?
– Potrivit Parintilor, smerenia. Dar s-au spus atat de multe despre smerenie, ca aproape s-a [demonetizat] aceasta notiune. E atat de putin traita, mai ales in ziua de astazi, cand toata educatia noastra se face spre a ne „promova” (pana la ridicol) aptitudinile sau pseudo-aptitudinile noastre, capacitatile, stradaniile, izbanzile, si de-a acoperi si de-a cosmetiza si de-a machia cat mai bine esecurile. Aseara citeam la Pateric un curant al Avvei Zinon din Antiohia, care, primind spovedaniile unui parinte egiptean, spunea: «Uite, egiptenii se prihanesc pe sine, si virtutile si le ascund; pe cand cei din Siria si din Palestina isi ascund neputintele, si virtutile pe care nu le au, pe acelea incearca sa le arate!’‘. Daca problema era de pe atunci, putem vedea si singuri in ce hal am ajuns noi astazi…
– De ce smerenia ajuta rugaciunea?
– Este terenul firesc din care se naste rugaciunea, ingrasamantul firesc al rugaciunii.
– Fiindca Dumnezeu e smerit?
– In primul rand.
– Si nu poti comunica cu Cineva smerit daca nu esti smerit!
– … Sau poti comunica, numai ca Ii comunici tu ce vrei si daca nu ajunge la El (e drept ca de ajuns toate ajung la El, dar nu ajung sub forma de rugaciune, ajung sub forma de hula, de blasfemie, de razvrat), atunci nici cuvantul Lui nu ajunge la tine decat sub forma de bici, sau de mustrare. Nu se mai pune problema de „comunicare” in sensul propriu al cuvantului.
“Daca nu ne trezim, pierim ca neam”
– Traim astazi, ca neam, o perioada tare zbuciumata — vreme de douazeci de ani de la iesirea din negura comunismului, ne-am trait libertatea fara Dumnezeu. Ce-ar trebui sa faca fiecare dintre noi ca sa iesim cumva de-aici? Ca, vedeti, in politici, in manevre sau „solutii” social-economice e greu sa mai crezi astazi… Dati-ne un cuvant de indemn pentru cititorii nostri: ce anume sa schimbam ca Dumnezeu sa caute la rugaciunea noastra?
– Pentru ca ati pomenit de poporul roman, nu pot acum decat sa dau un cuvant al unui Parinte care mult a iubit poporul acesta si mult l-a slujit, si mult il iubeste si de-acolo de unde este, fiindca nadajduim ca este in Lumina Domnului. Este vorba de marele Parinte si marele Profesor Ilie Moldovan († 9 februarie 2012), care, intr-unul din multele lui cuvinte catre noi, spunea si asta:
„Daca poporul roman nu va lua aminte la toate cate trebuie sa ia aminte la sfarsitul acesta de veac, se va pedepsi pe sine cu pieirea. Pierim ca neam! Daca nu ne trezim, pierim ca neam“.
As putea spune ca deja suntem pieriti, si ne mai salvam prin cei care, putini — cati sunt ei, 7.000, 20.000, Domnul ii stie cati au fost si cati sunt — incearca sa mai faca ceva. Dar, daca nu ne pocaim, o sa fim coplesiti de marea majoritate, care traieste altfel, si va trebui, la un moment dat, si din punct de vedere legal sa ne faca ceva ca sa ne scoata cu totul din societate si din istorie, ca sa nu le mai stam in cale. Fie va fi o prigoana care sa ne treaca inca o data prin sabie, pentru a nu-stiu-cata oara in istorie, si poate ultima, fie va trebui sa ne inchida in niste tarcuri ca pe vechile civilizatii indiene, sa ne lase sa vietuim in felul nostru „nebun” pentru ei si sa nu-i mai incurcam in societate. Suntem putini, suntem „turma mica” Luca 12:32… Si vom deveni si mai putini.
– Durerea mare este ca, totusi, avem libertatea sa mergem la biserica, avem libertatea sa ne rugam, avem libertatea sa-L marturisim pe Hristos in societate, nu te ia nimeni de gat; din punct de vedere crestin, trecem printr-o perioada in care suntem lasati s-o facem — si n-o facem! Daca va veni prigoana, o vom face?
– Nu. Decat celor carora Duhul Sfant le va putea da s-o faca; daca nu – nu. In cei in care Duhul Sfant va putea sa marturiseasca, va marturisi. In cei in care nu va putea, nu va gasi loc de marturisire — nu. Dar ma gandesc, in legatura cu ce spuneati despre aceasta libertate, ca nu numai libertate avem: avem si capacitate! Avem crestini ortodocsi cu totul minunati, oameni care ar putea fi ai Bisericii, oameni de o frumuseste si de-o noblete fantastica… Şi nu sunt capacitati de catre cei care ar trebui sa o faca – eu, tu, preotul cutare, episcopul cutare, profesorul cutare nu facem lucrul acesta… Uite, un singur exemplu: in Rusia sunt organizate anumite academii de vara, asa-numitele „academii de misionarism”, in care sunt adunati oameni din toate profesiile — profesori, medici, juristi, economisti, politisti, procurori, judecatori, oameni din administratia publica — toti acestia sunt chemati si se fac cursuri de cateheza cu ei; efectiv, se intorc la locul lor catehizati si misionari! Ei duc mai departe mesajul crestin sanatos — nu superstitii, nu variante… Crestinism sanatos, crestinism cu temelie sanatoasa. Noi nu avem lucrul acesta. Şi avem oameni minunati, oameni care ar vrea sa faca binele! Sunt oameni de bine peste tot, dar nu se face nimic ca sa fie capacitati: ei insisi ajutati si apoi, la randul lor, sa ajute. Avem nu numai libertatea — avem si cu cine s-o punem in valoare!
“Aproapele este temelia pe care eu imi zidesc mantuirea…”
– Sfintii Parinti insista mult asupra rugaciunii pentru lume. Ce inseamna sa te rogi pentru lume, cand abia stim sau putem sa ne rugam pentru noi?
– Probabil ca una din cauzele pentru care „abia putem sa ne rugam pentru noi” este si faptul ca traim sub aceasta nenorocita zodie a lui „pentru noi”: cu inima inchisa fata de ceilalti, centrati asupra noastra (sau mai degraba asupra nevoilor noastre, inclusiv cele „spirituale”) – nu e de mirare ca nu izbandim cine stie ce in stradaniile privind rugaciunea. E cumva ca in istorisirea Parintelui Paulin Lecca, ce povestea ca, dupa ce gemuse o noapte intreaga de durere in chilia sa, a doua zi l-a intrebat pe vecinul de chilie daca nu l-a auzit si de ce nu a venit sa il ajute; raspunsul e reprezentativ pentru multi „ortodocsi”: sigur ca il auzise, dar era ocupat cu pravila!…
Nu inseamna asta nicidecum ca trebuie sa inchidem cartile de pravila, sa ne ridicam din coltul de rugaciune si sa plecam in cautarea actelor de caritate, caci aceasta a facut-o Apusul, si vedem ce-a ramas din filantropia lui dez-duhovnicita… Dupa cum ne invata Parintii Patericului si toti ceilalti, aproapele este temelia pe care eu imi zidesc mantuirea (sau pierzania!), de la aproapele ne vine viata (sau moartea!), iar lumea nu este altceva decat tot „aproapele”…
– De unde isi trage seva rugaciunea pentru lume?
– Din insasi firea noastra: nu suntem monade, indivizi, ci persoane in devenire si madulare fiecare in parte ale Trupului lui Hristos 1 Corinteni 12:27; sau, cum spunea Parintele Sofronie, frunzulite din marele copac al omenirii, ale acestui Mare Adam in care se regasesc toti oamenii, de la inceput si pana la ultimul ce va sa se nasca din femeie. Rugaciunea pentru lume este seva care ne leaga in chip tot mai constient, prin lucrarea Duhului Sfant, pe unii de altii.
“Cei ce care platesc cateodata cu propria viata prezenta la Dumnezeiasca Liturghie…”
– Parinte, in Siria au fost omorati in anul din urma peste 120.000 de oameni, mii de crestini mutilati, decapitati, omorati pentru ca nu se leapada de Hristos. Ce putem face noi, cum sa ne simtim solidari, cum se poate ca rugaciunea noastra sa fie lucratoare, cum sa ne rugam pentru ca sa ne auda Domnul?…
– Nu vreau sa fie nepotrivita aceasta mica interventie, dar as amenda putin sfarsitul intrebarii, reprezentativ de altminteri pentru grozavia de superstitii cu care ne ornam (iar cateodata chiar inlocuim!) crestinismul, proiectand asupra Domnului o sumedenie aproape nesfarsita de nedesavarsiri, metehne, apucaturi si slabiciuni ce nu tin decat de firea noastra cazuta, sarmana!
Dumnezeu, Bunul nostru Parinte, ne aude intotdeauna rugaciunile. De auzit, noi ar trebui sa incepem a ni le auzi si a le asculta, asumandu-ne pe zi ce trece tot mai constient, serios si angajant cele pe care le bolborosim la „pravila” si canonul nostru de rugaciune.
Întorcandu-ma la esentialul intrebarii, va marturisesc ca zilele trecute ma minunam inca o data de purtarea de grija a Domnului si de negraita Sa intelepciune, socotind cum poate El sa scoata atatea foloase din aceasta mare dracovenie a globalizarii (care, de altfel, se pare ca va fi ultima din istorie, pregatind nimic altceva decat sfarsitul), din acest ultim Turn Babel la care ne grabim cu totii sa caram gramezi de caramizi: daca mai inainte treceau ani, si zeci, si cateodata chiar sute de ani pana ce se vadea vreo crima, vreo nedreptate, vreun abuz (chiar si la scara mare, de genocid: de cate zeci de ani a fost nevoie pentru a se scoate la lumina atrocitatile comunismului? Şi asta in plin secol XX!), in zilele noastre informatia circula enorm de repede, si vadirea lucrarii diavolului se face mult mai grabnic.
E suficient sa ne deschidem inima prin rugaciune spre suferinta celuilalt, al celor despre care faceati pomenire si care platesc cateodata cu propria viata prezenta la Dumnezeiasca Liturghie sau simpla asumare a conditiei de crestin – in Egipt, in Nigeria, in Siria sau oriunde altundeva –, iar Domnul ne va inmuia incet-incet peretele gros al nesimtirii inimii, in spatele caruia ne-am inghesuit cu toate meschinariile si lasitatile noastre!
(din revista “Familia ortodoxa“, nr. 2 (61)/2014 – contine si CD cu lectura unor fragmente din cartea “Parintele Selafiil, Bunelul meu din vecinicie. Scrisori din Siberia“, Editura Cuvantul Ortodox, 2013)
Legaturi:
- PARINTELE TEOFAN DE LA MANASTIREA NERA: Jertfa din decembrie 1989 a fost calcata in picioare, am batjocorit libertatea, darul lui Dumnezeu…
- PARINTELE TEOFAN MUNTEANU DE LA MANASTIREA NERA despre trairea pe orizontal, boala instrainarii de Dumnezeu, degradarea educatiei copiilor si lipsa de sens a tinerilor de azi
- CUM SA-L MAI (RE)CUNOASTEM PE DUMNEZEU ASA CUM ESTE?
- PARINTELE STANILOAE: RUGACIUNEA INTR-O LUME SECULARIZATA
- Ortodoxia confortabila si inchipuita sau DESPRE ISPITELE GENERATIILOR RASFATATE
- Cuv. Seraphim Rose: ESTE MAI TARZIU DECAT CREDEM! VA MAI SUPRAVIETUI CREDINTA NOASTRA?
- SCRISOARE CATRE UN PRIETEN, LA POGORAREA SFANTULUI DUH
- PARINTELE RAFAIL NOICA (audio si text): Crestinul postmodern intre babilonia sensurilor si dreapta intelegere
***
- Cu parintele Rafail despre FORME, FORMALISM, FORMARE in rugaciune sau despre cum putem striga ca Orbul din Evanghelie in toata vremea
- “Cum să mă rog? Nu ştiu cum să mă rog…” – ne raspunde Parintele Rafail Noica
- TOATE SE LEAGA SI SE DEZLEAGA IN DUH SI IN NEVAZUT
- ARHIMANDITUL SOFRONIE: Ce putere are rugaciunea, ce efecte are cainta?
- Lupta rugaciunii: SA NE TINEM STRANS DE MANA LUI DUMNEZEU!
- Parintele Sofronie Saharov: RUGACIUNEA DIN GHETSIMANI. Ce importanta capitala si nestiuta are si ce legatura este cu mine si viata mea duhovniceasca?
- Cuviosul Sofronie: “In locul regulei scrise trebuie ca inima noastra sa se largeasca…”
- SUFERINŢELE PRIN CARE SE CUNOAŞTE UNIMEA OMENIRII – CALE A MÂNTUIRII ÎN VREMEA NOASTRĂ
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL – cantari si cuvinte duhovnicesti. “Atunci cand Domnul ne da intristare pentru cineva inseamna ca vrea sa miluiasca acel om”; “ROAGA-TE SIMPLU, CA UN COPIL, SI DOMNUL VA ASCULTA RUGACIUNEA TA”
- Raspunsurile Parintelui Teofil Roman despre RUGACIUNEA LIBERA, POSTUL ECHILIBRAT si LUPTA CU OBOSEALA SI IMPIETRIREA INIMII: “Dumnezeu nu asteapta de la noi poezii, ci asteapta inima noastra asa cum este” (si AUDIO)
- Testamentul duhovnicesc al parintelui Calciu (II): “DIAVOLUL TURBEAZA atunci cand cineva SE ROAGA”
- Parintele Calciu DESPRE RUGACIUNE
- UN PETEC DIN CERUL INIMII AVVEI SELAFIIL SIBERIANUL: Avem nevoie de cat mai multa rugaciune!
- Avva Efrem Vatopedinul: “ATAT CAT AVETI PUTERE, IUBITI RUGACIUNEA!”
- PARINTELE MELCHISEDEC, STARETUL MAN. PUTNA: “Avem nevoie de multa rugaciune si priveghere! Neamul si omenirea intreaga gem, dorind rugaciunea!”
- Sfantul Ioan de Kronstadt NE INVATA SA TRAIM SI SA NE RUGAM IN DUH
- STARETII DE LA OPTINA ne invata RUGACIUNEA ADEVARATA
- TINE CANDELA INIMII APRINSA! – Invataturile esentiale ale Parintelui Serghie despre duhul si practica rugaciunii
- Sfantul Iustin Popovici: “Sa transformam fiecare clipa libera a vietii noastre macar intr-un suspin de rugaciune”
- Sfantul Teofan Zavoratul – sfaturi pentru LUPTA CU RACEALA SUFLETULUI, IMPIETRIREA SI IMPRASTIEREA
- CUM SA NE RUGAM? Ne invata ca nimeni altul… PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: “Avem nevoie de o prezenta continua a inimii, asta este esenta rugaciunii…” (si VIDEO)
- CUVIOSUL PARINTE SOFIAN – inedit: CONFERINTA VIDEO emotionanta despre RUGACIUNE si PRACTICA RUGACIUNII LUI IISUS (1996)
- Parintele Adrian Fageteanu despre tineri. SA NE LEGAM DE CATARG CA ULISE, PRIN RUGACIUNE!
- “Curajul sfant la inceput de drum” – Conferinta de la Iasi (2011) a Ierom. Melhisedec Ungureanu: DE CE OAMENII NU SE MAI ROAGA? CARE SUNT ETAPELE VIETII DUHOVNICESTI? DESPRE EXPERIENTA HARULUI (video)
- CUVIOSUL IOSIF ISIHASTUL: “Daca rugatorii pentru lume vor lipsi, atunci va fi sfarsitul”
- PUTEREA RUGACIUNII UNORA PENTRU ALTII si CERCETAREA CREDINTEI NOASTRE. “Nu va lasa Dumnezeu desarta o mare nadejde pusa in El de cel smerit”
- Predici audio la Duminica slabanogului din Capernaum: RUGACIUNEA PENTRU CELALALT ARE MARE PUTERE, IUBIREA DE APROAPE DESCHIDE ORICE POARTA
- Predica PS Sebastian al Slatinei la vindecarea slabanogului din Capernaum. II PURTAM PE CEILALTI IN SUFLETELE NOASTRE? NE PASA DE SUFLETELE LOR?
- Pilda prietenilor slabanogului: SA NE RUGAM NEINCETAT, CU INDRAZNEALA SI STARUINTA. SA NE RUGAM SI PENTRU CEI CARE NU SE ROAGA! (Sf. Luca al Crimeei)
- Sf. Serafim de Virita – o pilda despre puterea rugaciunii pentru aproapele
- “Nesfintii sfinti”: PREGUSTAREA SI INTREZARIREA LUMII DUHOVNICESTI. Valoarea si puterea rugaciunii si nevointei adevarate
- E STARE DE ALARMA. ESTE TREBUINTA DE MULTA RUGACIUNE CU DURERE
- CUVIOSUL PAISIE DESPRE CUM POT MONAHII SA AJUTE LUMEA IN VREMEA DE AZI (1)
- CUVIOSUL PAISIE DESPRE CUM POT MONAHII SA AJUTE LUMEA IN VREMEA DE AZI (2)
- CUVIOSUL PAISIE AGHIORITUL DESPRE RUGACIUNE. Pr. Marian Vild si Pr. Gheorghe Oprea ne introduc in tainitele unei carti-eveniment (VIDEO, Libraria Sophia)
- Parintele Paisie Aghioritul despre ISPITELE SI GREUTATILE IN RUGACIUNE. Ce trebuie sa facem ca sa ne incalzim inimile si sa nu ne salbaticim duhovniceste?
- Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (2): “FABRICA” DE RUGACIUNE SI DE MANGAIERE
- O rugaciune de care avem mare nevoie astazi: RUGACIUNEA PENTRU LUME a Cuviosului Paisie Aghioritul
- RUGACIUNEA Sfantului Siluan Athonitul PENTRU LUME
- RUGACIUNI FACATOARE DE MINUNI? CARE SUNT ACELEA?
Fraţi admin. nu-mi mai este funcţional mail-l. Nu v-am putut raspunde nici frăţilor voastre nici lui. Florin și mi-e să nu se smintească. Nu mă pricep să remediez. Iertaţi ptr. c’am indrăznit să vă abordez cu aceasta care nu are legătură cu subiectul postat. Am primit și de la d-voastră și de la el dar s’a blocat și nu pot să vă răspund. Iertaţi. Mulţumesc.
Noi l-am umanizat pe Dumnezeu, vedem rugaciunea ca o metoda de a cere, si mai putin ca o slavire a darurilor ce le primim, fara sa ne dam seama macar, din partea celui ce nu poate fi cuprins cu mintea, ca o traire interioara manifestata prin cuvintele rugaciunii. Ar fi bine sa spunem acea rugaciune care induce si exprima o traire interioara autentica.
Ne rugam catre Dumnezeu Tatal, Iisus, fecioara Maria, sfinti, dar aproape ca uitam cu desavarsire a treia persoana! Eu as sugera sa acordam mai multa atentie rugaciunii catre Sfantul Duh. Nu intamplator lui i se adreseaza rugaciunile incepatoare. El este singura persoana careia nu i se atribuie o infatisare omeneasca si ar fi bine sa meditam la multiplele lui daruri si semnificatii in timp ce ne rugam.
Doar in rugaciune, cuvintele se umplu de sens. O viata fara Dumnezeu este o viata fara sens.
Doamne ajuta!
Iata cum intelege o minoritate sa impuna majoritatii parerea ei folosindu-se de ideea ca “democrația înseamnă toleranță și respect pentru diversitate”. Unde mai pui ca mama care face “scandalul” este de religie crestin ortodoxa (ca natie e bulgaroaica), dar crescuta de un tata ateu. Sa ne ajute Dumnezeu ca strainii de neam sa nu mai faca legea in tara noastra folosindu-se de naimitii neamului.
http://ro.stiri.yahoo.com/mama-unui-copil-de-gr%C4%83dini%C8%9B%C4%83-s-a-opus-rug%C4%83ciunilor–i-s-a-r%C4%83spuns-s%C4%83-%C8%99i-mute-fiul-142724957.html
sublima, suava, superba, splendida si subtila “explicatie”: “rugaciunea este FORTA care ne scoate ndin campul gravitational al caderii…”
O asa de “metaforico – “stiintifica” lamuriew eu nu aam mai pomenit, dar asa ma bucur ca am putut auzi-citi un asemena “diamant” de idee…
Cred ca o sa reflectez cateva zile la aceasta lamurire a acestui parinte…
Pentru mine MERITA efortul intelegerii mai adanci a unei asemenea MARI invataturi duhovnicesti!
Dumnezeu sa-l binecuvinteze pe Parintele si sa-l ajute sa mai spuna si alta data invataturi tot asa de pretioase!
Amin!
“Uite, un singur exemplu: in Rusia sunt organizate anumite academii de vara, asa-numitele „academii de misionarism”, in care sunt adunati oameni din toate profesiile — profesori, medici, juristi, economisti, politisti, procurori, judecatori, oameni din administratia publica — toti acestia sunt chemati si se fac cursuri de cateheza cu ei; efectiv, se intorc la locul lor catehizati si misionari! Ei duc mai departe mesajul crestin sanatos — nu superstitii, nu variante… Crestinism sanatos, crestinism cu temelie sanatoasa. Noi nu avem lucrul acesta. Şi avem oameni minunati, oameni care ar vrea sa faca binele! Sunt oameni de bine peste tot, dar nu se face nimic ca sa fie capacitati: ei insisi ajutati si apoi, la randul lor, sa ajute.”
Exact. Cât de mult ne-ar putea ajuta asemenea tabere, asemenea acțiuni duhovnicești !!! Bunul Dumnezeu să-i lumineze și să-i întărească pe ierarhii și preoții Bisericii Ortodoxe Române și nu în ultimul rând pe părintele Patriarh Daniel, care poate și trebuie să folosească la maxim talanții celor care i-au fost încredințați spre păstorire. Iată că oile zbiară sub amenințarea lupilor reali și a lupilor în piei de oaie. Nu mai trebuie decât ca strigătele oilor să fie auzite și luate în seamă până nu va fi prea târziu… Iertare și Doamne ajută tuturor !!!