Un mesaj pentru azi: “VINO SI VEZI!”. Convertire si reconvertire continua la Ortodoxie
Un mesaj pentru azi: “Vino si vezi!“
Cand Filip L-a gasit pe Mesia — credinta adevarata, implinirea cautarilor sale, cel mai important eveniment din viata sa —, a alergat sa-i spuna prietenului sau Natanael. Natanael a primit vestea cu scepticism. Şi a intrebat cu cinism: „Oare poate veni ceva bun din Nazaret?” (In 1, 46). Nazaretul era un satuc neinsemnat cu nume rau. Cinismul de azi e acelasi: cat de des nu se intreaba oamenii ce valoare are sa mergi la biserica, sa primesti Sfintele Taine sau chiar crestinismul insusi? Poate veni ceva bun de la ele?
Filip insa nu-i raspunde prietenului sau cu rationamente si dovezi. Nu spune: „Nazaretul nu e chiar asa de rau“, nici: „Ei bine, L-am auzit pe Iisus spunand asta si facand asta, si de aceea cred ca El e Hristosul“. In loc sa discute cu Natanael, el spune simplu: „Vino si vezi!” (In 1, 46).
„Vino si vezi!” Aceasta scurta invitatie a lui Filip va avea ramificatie nepovestita in viata lui Natanael. Filip ar fi putut spune: „Bine, daca asa simte, nu-l mai supar.” Dar Filip facuse aceasta invitatie pentru ca bucuria si entuziasmul sau de a-L fi gasit pe Mesia nu-l puteau lasa sa treaca pur si simplu mai departe, ca si cum nou-gasita lui credinta n-ar fi avut un impact dincolo de el insusi. Bucuria sa il impinge sa-i faca aceasta invitatie prietenului sau.
E un model pentru noi si credinta noastra ortodoxa. Multi preoti convertiti la Ortodoxie aici in America il inteleg foarte bine. Multi au renuntat la cariere de preoti ai altor biserici odata cu salariul, asigurarile de sanatate si siguranta pe care acestea li le ofereau, ca sa devina laici in Biserica Ortodoxa. Toti au acum parohii infloritoare. Mai mult decat atat, ei au adus multi clerici la Ortodoxie.
Acesti oameni isi dau seama ca „au gasit credinta cea adevarata, nedespartitei Treimi inchinandu-se”. Isi dau seama ca intr-adevar credinta ortodoxa e cel mai mare dar cu putinta facut vietilor noastre, dar si ceva ce nu poate fi considerat niciodata dat o data pentru totdeauna. Intr-adevar, Ortodoxia e lumina vietilor noastre — e o credinta atotcuprinzatoare, integrala, transformatoare si slavita. Desigur, credinta noastra e un dar „dat o data pentru totdeauna sfintilor” (Iuda 1,3) si pastrata vie prin generatii de apostoli, a marturisitori, martiri si sfinti jertfelnici. Ea ni s-a dat acum, astazi, atat ca dar, cat si ca provocare. Asta nu inseamna ca e un lucru pentru care trebuie sa fim triumfalisti, ci unul de care trebuie sa ne bucuram. Bucuria l-a facut pe Filip, ca si pe acesti oameni, sa spuna cunoscutilor lor: „Vino si vezi.” Dupa ce Filip ii raspunde lui Natanael cu o invitatie in loc de o apologie, se intampla un lucru uimitor: restul il face Iisus. Il vede venind pe Natanael cinicul si spune: „Iata un israelit in care nu e viclesug!” Natanael intreaba: „De unde ma cunosti?” Iisus spune: „Inainte sa te cheme Filip, te-am vazut cand erai sub smochin.” La aceasta, Natanael spune: „Rabi, Tu esti Fiul lui Dumnezeu, Tu esti Imparatul lui Israel!” (In 1, 46-49).
Iisus vazuse un lucru pe care Natanael isi da seama ca numai Dumnezeu il putea vedea. Traditia spune ca Natanael avea un loc tainic unde mergea sa se roage singur, un loc pe care nimeni nu-l cunostea, sub un smochin. In acea zi el se rugase din tot sufletul ca Domnul sa-si implineasca fagaduinta facuta lui Israel si ca el insusi sa traiasca sa-L vada pe Mesia.
La fel stau lucrurile si cu noi. Atunci cand impartasim credinta noastra ortodoxa, nu suntem in stare sa oferim argumente rationale, aparari si justificari. Adeseori tot ce trebuie sa facem e sa spunem: „Vino si vezi!” Restul il face Dumnezeu. El cunoaste fiecare om si adancul inimii fiecaruia. Numai Dumnezeu poate intoarce o inima si, vorbind fiecarei inimi, El singur face sa se topeasca cinismul insetatilor Natanaeli ai acestei lumi. Dar si noi trebuie sa ne facem partea care ne revine.
“Misiunea” lui Filip n-a fost una peste mari si tari, ci la un vecin. Natanael era bine cunoscut lui Filip. Clericii convertiti si parohiile lor pe care Hristos i-a chemat la Ortodoxie in America sunt foarte potriviti pentru lucrarea misionara locala — in curtile lor, la ei acasa, printre rudele, prietenii, vecinii si colegii lor de munca, la toti Natanaelii din vietile lor. Comunitatile lor dezvolta o cultura a misiunii. Cineva aduce un prieten sau un vecin care cu timpul devine el insusi un crestin ortodox angajat. Altii incep sa faca la fel. Devine molipsitor. In aducerea la biserica de oameni din afara se dezvolta o atmosfera placuta si o cultura a intampinarii intr-un mod neformal si cald. Aceasta lucrare nu se face prin comitete si comisii, ci de catre fiecare credincios deschis lucrarii Duhului prin el (cf. FA 8,29). In acest fel El lucreaza prin intregul trup al Bisericii.
Cel ce seamana cu darnicie, cu darnicie va si secera (2 Co 9, 6). Ortodoxia e atat de bogata, e atat de mult de secerat, sunt atat de multi Natanaeli. Dar cum vor crede acestia daca noi ortodocsii nu le vom spune „Vino si vezi!”?
Nu putem socoti credinta noastra data definitiv. Cu siguranta nu asa o privesc cei ce descopera Ortodoxia si se convertesc astazi. Ca suntem ortodocsi „prin nastere” sau „convertiti”, cu totii suntem chemati sa ne convertim incontinuu, sa redescoperim incontinuu Ortodoxia si sa suferim incontinuu o schimbare a inimii inaintea lui Dumnezeu. Credinta noastra ortodoxa trebuie sa fie vie, ceea ce inseamna mereu noua, mereu proaspata, mereu crescand in inimile si in vietile noastre. De aici vine bucuria care, ca la Filip, trebuie sa ne faca sa spunem celor pe care Dumnezeu i-a adus in vietile noastre: „Vino si vezi!”
(in: Ierom. Calinic, Provocari ale gandirii si vietii ortodoxe astazi, Editura Deisis, 2012)
Va invitam sa (re)cititi:
- INTALNIREA IN ADANC SI DESCHIDEREA CERULUI. Talcuirea Evangheliei din Duminica Ortodoxiei – chemarea lui Filip si Natanael
- “”VINO SI VEZI!” – din predica Sf. Nicolae Velimirovici la Evanghelia din Duminica Ortodoxiei
- DUMINICA ORTODOXIEI. Predici ale Sfantului Ioan de Kronstadt in prima duminica din Postul Mare. NOI SUNTEM ORTODOCSI IN CARE NU ESTE VICLESUG?
- ORTODOXIA ESTE FIREA OMULUI (I) – Parintele Rafail Noica despre drumul convertirii sale la dreapta slavire, crizele vietii si “a doua gestatie” pentru vesnicie
- Parintele Rafail Noica: OMUL, PRIN FIRE, ESTE ORTODOX (II). “Nu te poate convinge omul, nu cauta convingere de la om; incepe cu rugaciunea, cere-I Domnului sa convinga inima ta. GUSTATI SI VEDETI CA BUN ESTE DOMNUL!”
- Parintele Rafail Noica despre sensul Ortodoxiei. IN CAUTAREA DUMNEZEULUI PIERDUT
- “Noi, ortodocsii, ne iubim inainte sa ne cunoastem”. Parintele Rafail despre DUHUL ORTODOXIEI SI LUCRAREA SMERITA A LUI DUMNEZEU IN NOI SI IN LUME
***
- CUM TREBUIE MARTURISITA CREDINTA (chiar si de catre copii!) SI CE AJUTA LA CONVERTIREA OAMENILOR LA HRISTOS?
- VIRTUTILE FACATOARE DE MINUNI. Ce fapte ale noastre ajuta la convertirea (intoarcerea) celor rataciti?
- MAICA NINA de la Schitul Sf. Nil Sorski din Alaska (SUA), o monahie care crede in CONVERTIREA CONTINUA – interviu in “Familia ortodoxa”
- Parintele Calciu DESPRE SOCIETATEA AMERICANA, ORTODOXIA DIN AMERICA SI CONVERTIRI: “Dumnezeu lucreaza. Si iubirea lucreaza”
- PARINTELE GHEORGHE CALCIU – viata si slujirea in America. MARTURII CALDE DE LA FIII DUHOVNICESTI DESPRE UN PARINTE ADEVARAT SI SFANT: “Avea puterea de a schimba sufletele oamenilor, era omul cu cea mai mare dragoste…”
- Pr. Mihai-Andrei Aldea: DE UNDE INCEPE SI CUM SE FACE LUCRAREA DE PROPOVADUIRE (MARTURISIRE)? Cum putem sa-i iubim pe cei aflati in rataciri si pacate grele? Cum poti sa cazi din Adevar chiar fara sa stii?
- CUM AJUTAM SI CUM IMPIEDICAM VENIREA OAMENILOR LA ORTODOXIE? DESPRE DRAGOSTE, CONVERTIRE SI ECUMENISM
- Pr. Dan Badulescu: DESPRE CONVERTIREA ORTODOCSILOR LA ORTODOXIE
- Parintele Seraphim si CHEMAREA LA CONVERTIRE ADEVARATA pentru “crestinii fierti” care suntem…
- MINUNATA FRATIE A PARINTILOR SERAFIM ROSE SI GHERMAN. Ce putere are ravna sincera si curata pentru Ortodoxie si ce inseamna fratietatea adevarata in Duh…
- Cuv. Seraphim Rose: DESCOPERIREA LUI DUMNEZEU IN INIMA OMULUI
- MAICA GAVRILIA SI ADEVARATA MARTURISIRE A ORTODOXIEI – 20 de ani de la mutarea in Imparatia iubirii. “DRAGOSTEA ESTE DOAR PE CRUCE”
- CUVINTE ESENTIALE DE LA PARINTELE SERGHIE SEVICI:“Pacatul pentru care-l osandesti pe celalalt se face pacat al tau“; “Dracii nu se scot din om cu vorbe…”; “La inima omului se-ajunge prin rugaciune”
- SFINTII TREI IERARHI. Predica Parintelui Sofian. Cum sa le vorbim altora despre Dumnezeu?
- PARINTELE ARHIMANDRIT NICHIFOR HORIA – Cuvant duhovnicesc cu putere multa despre PILDA SFANTULUI MAXIM MARTURISITORUL: “Sa traim poruncile lui Hristos, marturisind cu insasi viata noastra adevarul acestei trairi”
- SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL sau ce inseamna cu adevarat sa marturisesti credinta
- PILDA SFANTULUI APOSTOL PAVEL: Cine mai arde pentru mantuirea fratilor? Cine vrea in mod sincer sa cunoasca adevarul, sa faca voia lui Dumnezeu?
- “Ce fericiti am putea fi daca L-am cunoaste cu adevarat pe Hristos!”
- PS SEBASTIAN: “Suntem obsedati de rau, de diavol si de puterile lui, in loc sa fim obsedati de Dumnezeu si de Inviere! FERITI-VA SA CICALITI OAMENII!”
- Sfantul Macarie Egipteanul: Cum se manifesta Duhul Sfant in suflet? CINE NU ARE COMOARA SI FOCUL DUHULUI IN SINE SA NU INDRAZNEASCA SA PREDICE ALTORA!
- PARINTELE ARSENIE MUSCALU: De ce avem nevoie pentru a trai duhovniceste?
– Cum li se poate arata tinerilor viata adevarata, cum putem noi insine sa intelegem si sa aratam si altora ca viata adevarata este viata in Hristos, ca placerile lumii acesteia sunt inselatoare si trecatoare?
– Cel care se aprinde de focul dragostei lui Hristos, dogoreste si incalzeste pe toti cei din jurul lui. Daca suntem reci ca gheata, ca sloiul de gheata, daca noi nu avem inlauntrul inimii noastre caldura Harului dumnezeiesc n-o sa reusim sa incalzim niciodata pe nimeni! Deci trebuie sa ne preocupam sa-l agonisim [harul Duhului Sfant].
- PARINTELE MARTIR CONSTANTIN SARBU ne invata o lectie fundamentala: CUM SUNT ADEVARATII UCENICI AI LUI HRISTOS SI FII AI INVIERII? “Lumea s-a saturat de predici, ea are nevoie de Hristos! Nu vorbe, ci fapte se cer!”
- Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?
- CONVERTITI CONTEMPORANI LA ORTODOXIE dau marturii vii si puternice despre intoarcerea lor “ACASA”, in singura Biserica adevarata: “Ortodoxia e o trezire”
- Duminica Ortodoxiei. CE INSEAMNA SA FIM CU ADEVARAT ORTODOCSI?
- “Duhovnicul si ucenicul”: CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR “PRACTICANTI” si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
- Suntem convertiti cu adevarat?
Chemarea bisericii ortodoxe
Veniţi la mine fiilor,
Cu ranele care vă dor,
Veniţi cei plânşi de neam sărac,
Veniţi, veniţi că eu vă‘mpac,
Veniţi părinţi îndureraţi,
Veniţi bătrâni cu ochi secaţi,
De jale pentru fii, nepoţi,
Veniţi, veniţi la mine toţi.
Veniţi voi jalnice soţii,
Ce n’aveţi tată la copii,
Veniţi voi fete-n gând curat,
Cu visul vostru îngropat.
Veniţi orfani nemiluiţi,
De toată lumea părăsiţi,
Veniţi că mamă vă sunt eu.
Şi Tatăl vostru-i Dumnezeu.
Prin veacuri negre din trecut,
Tot eu v-am fost al vostru scut.
Veniţi şi azi la sânul meu,
Scăparea voastră-i Dumnezeu .
Asi dori si eu o lamurire la versetul urmator caci sunt bulversat!
Iisus spune: „Inainte sa te cheme Filip, te-am vazut cand erai sub smochin.”
In articolul de mai sus se afirma urmatoarele….
Iisus vazuse un lucru pe care Natanael isi da seama ca numai Dumnezeu il putea vedea. Traditia spune ca Natanael avea un loc tainic unde mergea sa se roage singur, un loc pe care nimeni nu-l cunostea, sub un smochin. In acea zi el se rugase din tot sufletul ca Domnul sa-si implineasca fagaduinta facuta lui Israel si ca el insusi sa traiasca sa-L vada pe Mesia.
Astazi la sfanta liturghie, parintele de la biserica la care am fost a spus ca Natanael pur si simplu sedea la umbra sub un smochin inainte sa-l cheme Filip. Caci, un loc umbros fiind era cam rar de intalnit pe acolo. Si atat!
Iar eu am citit undeva mai demult o alta varianta atribuita traditiei si anume, faptul ca acel “te-am vazut sub smochin” se referea la o taina din copilaria lui Natanael si anume ca in timpul uciderii pruncilor, poruncita de catre Irod, mama lui Natanael si-a ascuns pruncul (pe Natanael) sub un smochin. Taina stiuta numai de ei doi, mama si fiu si aceasta taina deconspirata de Mantuitorul l-ar fi facut pe Natanael sa-l recunoasca de Fiul lui Dumnezeu.
Deci, care-i varianta adevarata? Ca daca umblam cu mai multe versiuni, ne rand sectarii…
Iertati! ca m-am zapacit cu notiunea timpului…
Ma refeream la slujba de ieri- duminica.
@ Nicu:
Nu ne rad sectarii, cat ne facem noi de ras fiind carcotasi si vanand contradictii, strecurand tantarul si inghitind camila. Asta e tot ceea ce (nu) ai inteles din Evanghelia de ieri si din toata Duminica ortodoxiei? Noi avem incredere in talcuirea pe care am reprodus-o, care are un sens duhovnicesc mult mai evident, fara a fi neaparat contradictorie cu cea referitoare la uciderea pruncilor (totusi apocrifa). Ceea ce a spus respectivul parinte de la biserica unde ai fost era, pur si simplu, propria sa imaginatie, necunoscand talcuirea Sfintilor Parinti, probabil. Insa nu asta era important de retinut din Evanghelie, sa fim sinceri. Bine ar fi sa invatam sa ne orientam catre cele esentiale si sa nu ne impiedicam de detalii. Fiindca asa vrajmasul ne va da sa gasim numai din acestea (e foarte usor, pana si Evanghelistii se mai contrazic in unele detalii, dar nu in Duh si in esenta) si asa ratam ceea ce vrea Dumnezeu sa ne transmita chiar noua. VINO SI VEZI e si pentru mine, si pentru tine. Nu e ceva istoric, care se citeste rationalist. E o chemare vie, prezenta si personala.
Iarta-ne pentru mustrare, dar e pacat sa ne smintim din atat si sa mai si raspandim sminteala. Si nu e prima data cand ne confruntam cu asa ceva, uneori refuzand efectiv si sa publicam, si sa raspundem la ceea ce nimanui nu i-ar fi de folos.
… In plus, si tara si lumea astazi chiar ard si e bine sa nu ne pierdem in lucruri secundare, tocmai acum.
Multam fain! Nu ma supar de corectare! Si sper sa nu ma pierd in detalii! Vroiam poate doar sa spun ca ereticii se folosesc de diferentele astea cu mult succes in combaterea traditiei ortodoxe si asta cu efect prozelitist… Sigur ca nu e treaba mea ca sa vanez contradictii, ca sunt ei mesteri mult mai buni in a le afla si fara mine… O sa-mi vad de ale mele!
Foarte frumos fragmentul din cartea parintelui Calinic Berger. Cred ca toata cartea e la fel de frumoasa. Daca mai puteti posta mici fragmente si capitole din ea ne-ar hrani mult sufletul. Caci asta ni se si cere in post sa flamanzeasca trupul (bogatul, “grasii pamantului”), dar sa hranim saracul, oropsitul (partea duhovnicesaca a sufletului).
Talcuirea e lamuritoare, dar densa, compacta. Ce poate vedea doar Dumnezeu e adancul fiintei noastre.
@ Ana:
Sunt deja mai multe fragmente la categoria: http://www.cuvantul-ortodox.ro/category/parinti-si-invatatori/ieromonah-calinic-berger/