AFLAREA INIMII ADÂNCI PRIN NEVOINȚA POSTULUI MARE. Părintele Zaharia de la Essex: “Tragedia omului contemporan este aceea că vieţuieşte ÎN AFARA INIMII sale. El gândeşte, lucrează şi chiar iubeşte şi se roagă în afara inimii”
Aflarea inimii adânci prin nevoinţa Postului Mare
Harul lui Dumnezeu ne adună pe toţi în Biserică la începutul Postului Mare, ca să-I mărturisim Domnului dorinţa noastră arzătoare de a dobândi duhul înţelepciunii şi al priceperii poruncilor Sale.
Totuşi, Sfânta Scriptură ne previne: „Un om lipsit de inimă nu poate dobândi înţelepciune” (cf. Pilde 17,16). Ce este, aşadar, „inima” pentru noi, creştinii, şi cine poate fi numit „lipsit de inimă“? Inima fiecărui om a fost plăsmuită de Dumnezeu într-un chip aparte şi unic (cf. Ps. 32, 15). Ea este de nerepetat şi constituie centrul persoanei-ipostas.1 Omul devine cu adevărat mare atunci când se apropie de Dumnezeu cu „inima adâncă“ (cf. Ps. 63, 7), pentru că acolo, înlăuntrul lui, este „locul rugăciunii duhovniceşti“2 şi „câmpul de luptă duhovnicească“3. Adevărata teologie şi cunoaştere a lui Dumnezeu nu poate fi despărţită de simţirea inimii adânci. De aceea, cuvântul lui Dumnezeu ne încredinţează că „omul cel tainic al inimii” este „de mare preţ înaintea lui Dumnezeu” (1 Petru 3, 4). Chemarea lui Dumnezeu se adresează inimii omului, „centrul duhovnicesc al persoanei“4, care are putinţa să atingă veşnicia şi să „recunoască Chipul cel Dintâi – Dumnezeul cel Viu”5.
Cel ce nu-şi simte inima nu are în centrul fiinţei sale acel „lăcaş” plin de lumină în care Se poate sălăşlui Dumnezeu, ci doar o „pompă” de carne ce face ca sângele să circule în trup. Fiind lipsit de inimă, el nu poate dobândi înţelepciune. Numai atunci când poartă în inimă o simţire dumnezeiască şi duhovnicească (cf. Pilde 15,14) omul viază cu adevărat înaintea lui Dumnezeu. Altminteri, firea îi este împărţită: inima lui doreşte un lucru, mintea sa risipită aleargă după un alt lucru, în timp ce trupul neînfrânat caută cu încăpăţânare să-şi satisfacă nevoile şi patimile. Atunci când mintea este despărţită de inimă, ea se risipeşte prin simţuri în lumea zidită, fiind „purtată încoace şi încolo de orice vânt” (cf. Efes. 4,14) al închipuirii şi ademenită uşor de puterea şi înşelăciunea vrăjmaşului. Iar dacă mintea ocârmuitoare nu stă de veghe în poarta inimii, aceasta din urmă se împietreşte şi ţarina ei va rodi numai gânduri rele, care vor înăbuşi sămânţa cea nestricăcioasă a cuvântului lui Dumnezeu (cf. Evrei 6, 8; 1 Petru 1, 23). Astfel, inima omului va deveni o peşteră de tâlhari, o peşteră a păcatului şi a stricăciunii. Păcatul, ca realitate duhovnicească, se săvârşeşte în taină în adâncul inimii omului.
De vreme ce trupul şi sufletul nostru sunt menite să devină lăcaşul arătării slavei lui Dumnezeu, pentru a putea prăznui cu adevărat propriul nostru Paşte trebuie să ne aflăm inima adâncă. Mintea risipită în grijile zadarnice şi necugetate trebuie să se întoarcă întru sine şi să se unească cu inima, cu „trupul cel mai dinlăuntru al trupului“6 nostru.
Sfânta noastră Biserică, vistierie a darurilor Duhului Sfânt, a rânduit perioada Postului Mare ca pe o lumină ce străluceşte precum zorii dimineţii, luminând şi răscumpărând vremea ce ne-a mai rămas de trăit. Acest Post este un adevărat privilegiu dăruit nouă de Dumnezeu, un minunat prilej de a lucra împreună cu El ca să reaprindem înlăuntrul nostru harul pe care l-am primit prin Sfântul Botez şi să ne reînsufleţim inimile.
Acest răstimp ne ajută să-I aducem lui Dumnezeu mica ofrandă a ostenelilor noastre, împlinind, de pildă, porunca de a posti. Postul ne smereşte trupul şi duhul, pentru ca să facem loc în inima noastră cercetării harului. Acest har ne uneşte cu celelalte mădulare ale Bisericii, astfel încât să devenim şi noi părtaşi ai darurilor mădularelor celor puternice ale Trupului lui Hristos, care sunt sfinţii lui Dumnezeu.
Potrivit Părintelui Sofronie, postul subţiază inima şi o face „străvăzătoare“7 prin har şi în stare să primească înţelepciunea duhovnicească. Sfântul Siluan ne învaţă şi el că postul aduce mult folos atunci când se împleteşte cu celelalte virtuţi, precum înfrânarea, trezvia, liniştirea şi altele asemenea.8 Însă, virtutea care dă cu adevărat tărie şi vrednicie postului este smerenia.
La începutul procesului de vindecare pe care Biserica ni-l pune înainte în timpul Postului Mare, mintea, care mai înainte se risipise prin simţuri în lumea zidită, se reîntoarce acum şi se sălăşluieşte în inimă, unindu-se cu aceasta într-o nouă contemplaţie: Dumnezeu devine centrul a toate, iar omul se îndreaptă cu smerenie spre El.
Duhul pocăinţei ne scormoneşte adâncurile fiinţei şi scoate la iveală cele tăinuite ale inimii noastre. Atunci ne vedem adevărata stare aşa cum o vede Dumnezeu. Precum păcatul se săvârşeşte în adâncul inimii, tot aşa şi lucrarea pocăinţei se înfăptuieşte în inimă, sălaşul cel mai lăuntric al duhului. Pocăinţa tămăduieşte şi întăreşte fiinţa omului prin harul dumnezeiesc, dând naştere unei nestăvilite tânjiri după Dumnezeu.
Prin toate nevoinţele Postului Mare – ajunarea, bogatele slujbe care ne insuflă zdrobirea inimi, metaniile, precum şi celelalte osteneli – Sfânta Biserică caută să trezească şi să sporească în noi un puternic avânt de pocăinţă. Scopul ei este să aprindă înlăuntrul nostru văpaia rugăciunii arzătoare, care ne curăţeşte de patimi şi sădeşte în noi sfânta durere a iubirii dumnezeieşti, astfel încât în minte şi în inimă să nu mai rămână loc pentru niciun alt gând afară de ura faţă de păcatul care „grabnic ne împresoară“ (Evrei 12, 1) şi de dorirea fierbinte după Dumnezeul şi Mântuitorul nostru. O astfel de pocăinţă este menită să ne ajute să rămânem credincioşi legământului pe care l-am încheiat la Botez, anume că vom muri păcatului şi vom via numai pentru cuvântul şi poruncile lui Dumnezeu. În timpul Postului Paştilor, Biserica doreşte să ne facă părtaşi la cuvântul Domnului: „Am fost mort, şi, iată, sunt viu, în vecii vecilor“ (Apoc. 1,18), dându-ne putinţa să gustăm puţin din moarte prin post, spovedanie, milostenie şi, în general, prin toată nevoinţa ascetică. Prin suferinţa pe care o luăm asupra noastră de bunăvoie în timpul Postului, ne înrudim şi ne asemănăm cu Hristos, Care pătimeşte în lumea aceasta (cf. Fapte 26, 23). Atunci ni se împărtăşeşte puterea Învierii Sale, pentru ca şi noi, ca fii purtători de lumină ai Bisericii, să putem cânta în marea şi sfânta zi a Paştilor:
„Ieri m-am îngropat împreună cu Tine, Hristoase; astăzi mă ridic împreună cu Tine, Cel ce ai înviat. Răstignitu-m-am ieri împreună cu Tine: Însuţi împreună mă preamăreşte, Mântuitorule, în Împărăţia Ta (Canonul Învierii, Cântarea a treia).
În măsura în care ne facem părtaşi la suferinţa şi deşertarea de Sine a lui Hristos, în aceeaşi măsură vom primi şi bogăţia darurilor şi harul Învierii Sale.
O altă cale prin care ne putem afla inima adâncă în timpul Postului Mare este deasa citire a Sfintei Scripturi. Cuvântul lui Hristos este Lumina Dumnezeiască nezidită, care se îndreaptă spre inima adâncă a omului, centrul principiului său ipostatic.
Înainte de toate, pentru ca inima noastră să se poată deschide cuvântului lui Dumnezeu şi să primească harul pocăinţei, trebuie să avem credinţă deplină în Dumnezeirea lui Hristos. Atunci cuvântul cel viu al Domnului va cădea în străfundul inimii noastre ca o sămânţă a iubirii, care va zămisli în suflet pocăinţa ce prin puterea şi deplinătatea sa întrece măsura conştiinţei religioase obişnuite9. Această trăire ne încredinţează cu tărie că învăţătura lui Hristos transcende planul etic, având puterea să ne îndumnezeiască. Învăţătura Evangheliei ne luminează vederea lăuntrică cu strălucirea cuvântului lui Dumnezeu şi ne subţiază inima, sădind într-însa o simţire duhovnicească, astfel încât niciun gând sau mişcare lăuntrică nu se mai poate sustrage atenţiei noastre. Vieţuind în atmosfera cuvântului lui Dumnezeu, primim puterea să împlinim dumnezeieştile Sale porunci şi să păşim astfel pe calea lui Hristos, iar El, Care este Calea, ne devine însoţitor la drum. Dacă ne silim să petrecem neîncetat în cuvântul Evangheliei, plini de râvnă şi de curaj, vom dobândi şi noi, asemeni lui Luca şi Cleopa, o inimă care arde înlăuntrul nostru (cf. Luca 24, 32) şi este gata să-L primească într-însa pe Domnul cel înviat şi să-L recunoască după ardoarea şi dulceaţa dragostei Sale.
Mintea se pogoară în inimă, se tămăduieşte şi se uneşte cu aceasta atunci când este răstignită prin poruncile Evangheliei. Adumbrit de har, omul este în stare să renunţe la toate lucrurile văzute ale lumii acesteia şi să devină ucenic al duhului iubirii celei nestricăcioase a lui Hristos.
Pentru ca mintea să se poată uni cu inima, este nevoie de 0 îndoită răstignire, o răstignire care se înfăptuieşte în două etape. În prima etapă, când „lumea este răstignită pentru noi“ (Gal. 6, 14), după cuvântul Apostolului Pavel, luăm asupra noastră o mare nevoinţă pentru a ne slobozi de deşertăciunea lumii şi de robia faţă de măreţele ei idealuri, care sunt urâciune înaintea lui Dumnezeu. În a doua etapă, atunci când „noi suntem răstigniţi pentru lume“ (Gal. 6,14), toată strădania noastră se îndreaptă spre a ne preda întru totul voii lui Dumnezeu, dezrădăcinând din inimă legea păcatului şi slobozindu-ne din robia lăuntrică. Lupta duhovnicească continuă până când cuvântul Evangheliei se statorniceşte înlăuntrul nostru ca singura şi veşnica lege a fiinţei noastre. Atunci devenim templul lui Dumnezeu şi purtăm mereu în noi, ca pe un oaspete de seamă, Duhul harului. }ntreaga zidire devine pentru noi o biserică şi un lăcaş sfânt în care ne putem înfăţişa înaintea Dumnezeului celui Viu.10
Părintele Sofronie deosebeşte în aceste două etape ale răstignirii două trepte ale libertăţii duhovniceşti. Prima treaptă este lepădarea de lume şi de dorinţa de a stăpâni asupra celorlalţi. A doua treaptă este libertatea desăvârşită a inimii, care este de neapărată trebuinţă dacă vrem să stăm neclintiţi în prezenţa Domnului. Aceasta este „descătuşarea lăuntrică de stăpânirea altora asupra noastră“11. Desăvârşirea libertăţii omului este desăvârşirea lui ca persoană, adevărata sa împlinire şi ţelul său suprem.
Sfântul Dorotei al Gazei şi Sfântul Grigorie Palama tâlcuiesc acest verset din Sfântul Apostol Pavel: „Lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume“ (Gal. 6,14), legându-l de cele două trepte ale răstignirii din viaţa monahului. Amândoi Părinţii asociază prima treaptă cu lepădarea păcatului care „grabnic ne împresoară” în lumea aceasta, iar pe cea de-a doua cu moartea lăuntrică a omului faţă de patimi, adică cu nepătimirea.
Cum ne putem feri de păcat, trăind în lumea aceasta care „zace sub puterea celui rău” (1 Ioan 5,19)? Acest lucru este cu putinţă numai dacă învăţăm să vieţuim cu inima, osândindu-ne pe noi înşine în rugăciunea de pocăinţă şi priveghind prin chemarea neîncetată a Numelui Domnului. Prin trezvie, vom afla în inima noastră un izvor de lumină şi de „apă curgătoare” (Ioan 4,14), care atrage mintea în inimă. Gândurile şi imaginile păcătoase nu se vor mai întipări în minte şi în inimă, ci vor fi alungate cu uşurinţă, pentru că atracţia omului lăuntric către inimă va fi mai puternică decât orice altă impresie din afară: „Căci mai mare este Cel ce e în voi, decât cel ce este în lume” (1 Ioan 4,4). Fără trezvie, nu putem păstra harul în inimă. Plânsul duhovnicesc ne ţine mereu în legătură cu Duhul Vieţii, până când harul lui Dumnezeu care se adună în inimă ajunge la deplinătate. Astfel se înfăptuieşte, în cele din urmă, renaşterea noastră în Duhul Sfânt.
Prin Crucea şi Învierea Sa, Hristos a împlinit marea poruncă pe care a primit-o de la Tatăl Său (cf. Ioan 10, 18) şi a împărtăşit credincioşilor „har peste har” (Ioan 1, 16). Cel ce cheamă Numele lui Iisus pătrunde în taina Crucii şi a Învierii Domnului, iar inima lui se trezeşte la viaţă şi devine lăcaş sfânt al Dumnezeirii. Sfânta chemare a Numelui lui Hristos face să vieze în inima noastră prezenţa Dumnezeului celui veşnic şi ne împărtăşeşte o putere neobişnuită, asemeni unei vieţi noi care ne umple întreaga fiinţă. Chemarea neîntreruptă a Numelui Domnului încetează a mai fi o povară pentru noi şi ne călăuzeşte la o tot mai mare plinătate a iubirii şi a înţelepciunii. Atunci ni se deschid ochii duhovniceşti şi descoperim neîncetat noi taine ale căii lui Hristos şi ale nepătrunsei Sale pronii în viaţa noastră de zi cu zi. Astfel ne îmbogăţim cu experienţa veşniciei.
Perioada Postului este răstimpul în care lucrăm asupra inimii noastre şi şcoala în care învăţăm să murim de bunăvoie. Calea Domnului trece mai întâi prin moartea pe Cruce şi prin pogorârea în străfundurile iadului, pentru ca să ne conducă mai apoi la Învierea cea purtătoare de viaţă. Atunci când luăm asupră-ne suferinţa de bunăvoie, primind cu recunoştinţă şi fără să cârtim toate încercările îngăduite de pronia lui Dumnezeu în viaţa noastră, pătrundem, prin credinţă, în taina iubirii dumnezeieşti, care s-a pogorât pentru noi până în adâncurile iadului. Nu-L vom cunoaşte niciodată pe Hristos în chip desăvârşit, dacă experienţa noastră nu va cuprinde şi pogorârea la iad.
Credinţa în Învierea lui Hristos şi nădejdea în propria noastră înviere ne insuflă să vieţuim în armonie cu poruncile lui Dumnezeu, morţi faţă de voia noastră trupească. În felul acesta, ne vom afla inima adâncă şi vom cunoaşte din cercare că ne-am mutat „de la moarte la viaţa împreună cu Iisus Hristos“ (cf. Efes. 2, 6 – [Pe noi cei ce eram morţi prin greşelile noastre, ne-a făcut vii împreună cu Hristos – prin har sunteţi mântuiţi! – Şi împreună cu El ne-a sculat şi împreună ne-a aşezat întru ceruri, în Hristos Iisus]).
Numai lucrarea pe care am săvârşit-o în inima noastră ne va însoţi în veşnicie. Dacă ne curăţim inima în viaţa aceasta, atunci, potrivit făgăduinţei Domnului, ne vom învrednici să-I vedem Faţa: „Fericiţi cei curaţi cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu“ (Matei 5, 8).
Tragedia omului contemporan este aceea că vieţuieşte în afara inimii sale. El gândeşte, lucrează şi chiar iubeşte şi se roagă în afara inimii. Perioada Postului Mare ne dă prilejul să pătrundem în inima noastră şi să ne întoarcem la ea precum fiul risipitor la casa tatălui său. Vederea iadului nostru lăuntric în lumina sfinţeniei lui Dumnezeu şi a iubirii Lui neprihănite zămisleşte în sufletul nostru dorinţa fierbinte de „a ne smulge din covârşitoarele cătuşe ale căderii noastre“12 şi a ne preda cu totul Dumnezeului luminii şi al dragostei, Care vine să ne dea viaţă, iar nu moarte. Atunci glasul Domnului va răsuna în inima noastră: „Dă-Mi, fiule, Mie inima ta“ (Pilde 23, 26), şi tot el ne va vesti: „Fiul Meu eşti tu, Eu astăzi te-am născut!“ (cf. Ps. 2, 7).
Prin cuvântul Său cel viu, Domnul Iisus a sădit o sămânţă nestricăcioasă (cf. 1 Petru 1, 23) şi prin harul Duhului Său a revărsat asupra noastră darul înfierii (cf. Efes. 1, 5), dând naştere Bisericii şi făcându-ne fii ai Învierii Sale. Biruinţa lui Hristos asupra vrăjmaşului celui din urmă – moartea (cf. 1 Cor. 15, 26) – se înfăptuieşte în adâncul inimii, acolo unde are loc şi izbânda credinţei ortodoxe. Cu alte cuvinte, harul va întipări în inima noastră chipul Domnului Iisus Hristos şi ne va face moştenitori ai biruinţei Sale asupra morţii.
Să-I mulţumim Domnului pentru că ne-a dăruit acest răstimp binecuvântat şi plin de har al Postului Mare, ca să ne ajute să ne aflăm inima adâncă şi să pătrundem în prezenţa de-viaţă-dătătoare a lui Hristos celui înviat din morţi. Hristos, Mirele Bisericii (cf. Luca 5, 35), bate la uşa inimii noastre (cf. Apoc. 3, 20), căutând unirea desăvârşită a sufletului nostru cu Duhul Său cel Sfânt. De fiecare dată când ne apropiem de El şi pătrundem în prezenţa Lui cea minunată, prăznuim propriul nostru Paşte. Fie ca niciunul dintre noi să nu rămână afară din cămara lui Hristos. După ce am păzit cu credincioşie toate rânduielile Postului şi am gustat din binefacerile lui duhovniceşti, să prăznuim cu toţii Pastile cele veşnice, ca pe un răstimp al reînnoirii şi o revărsare a harului.
1 Vezi Arhimandritul Sofronie, Vom vedea pe Dumnezeu precum este, trad. Ierom Rafail Noica, Ed. Sofia, Bucureşti, 2005, pp. 119, 280.
2 Arhimandritul Sofronie, Despre rugăciune, trad. Pr. Prof. Teoctist Caia, Mănăstirea Lainici, 1998, p. 7.
3 Arhimandritul Sofronie, Cuviosul Siluan Athonitul, trad. Ierom. Rafail Noica, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p. 14.
4 Cf. Vom vedea pe Dumnezeu precum este, p. 248.
5 Ibid. p. 278.
6 Cf. Sf. Grigorie Palama, Tratatul II din Triada I în Viaţa şi învăţătura Sfântului Grigorie Palama, studiu introductiv şi traducere de Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 2006, p. 267.
7 Vom vedea pe Dumnezeu precum este, p. 141.
8 Vezi Cuviosul Siluan Athonitul, p. 509.
9 Vezi ibid., p. 212.
10 Vezi ibid., p. 294.
11. Cf. Vom vedea pe Dumnezeu precum este, p. 168.
12 Ibid., p. 25.
(in: Arhimandrit Zaharia Zaharou, Vesnicul astazi, Editura Bizantina, 2018)
Legaturi:
INTOARCEREA LA LUCRAREA DINLAUNTRU/ Unde sa te duci ca sa nu mai pacatuiesti?
5 Commentarii la “AFLAREA INIMII ADÂNCI PRIN NEVOINȚA POSTULUI MARE. Părintele Zaharia de la Essex: “Tragedia omului contemporan este aceea că vieţuieşte ÎN AFARA INIMII sale. El gândeşte, lucrează şi chiar iubeşte şi se roagă în afara inimii””