Cultul TRUPULUI DEZGOLIT sau PROVOCATOR si tavalugul nimicitor al DUHULUI DESFRANARII
In loc de introducere la textul de mai jos, al lui Nicusor Deciu…
Da, stim, nu sunt astea cele mai mari pacate, iar Mantuitorul a osandit mai mult trufia si fatarnicia decat desfranarea si hotia… Da, stim, nu trebuie sa exageram si sa mai pretindem tinerilor de astazi normele de cuviinta vestimentara ale societatilor “vechi”, daca nu vrem sa ii pierdem de tot pentru Biserica… Da, stim, in foarte mare parte e vina barbatilor din ce in ce mai desfranati si, in plus, e vina presiunii modelor si “normelor sociale” contemporane care ajung sa impuna nu doar standarde de “frumusete” tot mai constrangatoare, dar si obisnuinte de normalizare a “expunerii” impudice de la cele mai fragede varste si de ridiculizare a “habotniciei” si cuminteniei…
SI TOTUSI… am ajuns cam prea departe si ma tem ca, luati de valuri dupa valuri, poate nici macar nu mai reusim sa percepem gradul de nefiresc in care am ajuns, in calitate de crestini “traitori”, iar faptul ca am lasat atat de jos stacheta cu totii, prin propriul exemplu si prin invataturile noastre, duhovnici si mireni, preoti si preotese, mame si tati, nu ramane fara consecinte majore! Cu atat mai mult cu cat am considerat mereu, nu fara o doza de viclenie patimasa, ca e vorba despre “pacate mici” si de chestiuni mult prea derizorii pentru a mai pune accentul pe ele “ca pe vremea strabunicilor”, ca mai multa permisivitate nu strica nimanui… Bagatelizand mereu adevaruri si traditii simple binecunoscute de milenii, relativizand la maximum gravitatea pacatului ispitirii/smintirii (in trecut i se zicea ațâțare) si dispretuind ideea ca relele cele mari incep anume de la pacatele mici si neglijabile de care nu te mai rusinezi – de la o fusta scurta astazi la un top foarte lejer maine si la o lenjerie sexy poimaine…, de la un film “excitant” vazut pe furis si de la o relaxare leneș-languroasa pe plaja pana la niste poze ceva mai indraznete sau mai intime postate pe Facebook sau Instagram… Ne inspiram, parinti si copii, din modele lansate initial in lumea prostitutiei si a pornografiei, pe care, altminteri, le condamnam ritos! In fapt, ni se pare ca putem si noi macar sa gustam un pic din fructul oprit al emanciparii progresiste si al revolutiei sexual(izant)e, daca macar ne oprim inaintea pacatelor contra firii… Ca doar n-o fi foc? Ce, parca Dumnezeu ne vrea urati, incuiati sau ne vrea pe toti calugari?
Asa se face ca, astazi, tot aerul pe care il respiram este in asa masura imbibat de duhul curviei, al senzualitatii provocatoare, al (auto)obiectualizarii sexuale a femeii – la care as adauga neaparat si pe cel al obscenitatii limbajului – incat, practic, nici nu le mai constientizam ca atare, iar orice forma de minima “morala” pe acest subiect ne trezeste reflexul de a protesta cu vehementa. Pe de alta parte, insa, tot noi ne oripilam, legitim, de ideile progresiste, de normalizarea si propaganda perversiunilor/ aberatiilor sexuale, tot noi fierbem de revolta – pe buna dreptate! – fata de explozia abuzurilor sexuale de tot felul asupra copiilor, fata de fenomenul tot mai extins de rapire si traficare a fetelor, insa refuzam sa recunoastem partea noastra de vinovatie duhovniceasca, de partasie personala, dar si de culpa “soborniceasca” a crestinilor fata de tavalugul acestui duh general de desfranare, care nu mai poate fi, astazi, nici oprit, indiguit. Participam, cei mai multi, intr-o masura mai mare sau mai mica, la cultul neopagan al trupului si al trupescului, iar legile duhovnicesti nu au cum sa nu lucreze, atata vreme cat nu exista recunoastere a greselii si pocainta sincera.
Am reaminti aici, in incheiere, pentru cei care mai pretuiesc cuvintele sfintilor si nu considera “depasite” viziunile lor duhovnicesti, doua “vedenii” ale unui sfant contemporan, marele duhovnic grec Filotei Zervakos, nimeni altul decat ucenicul Sfantului Nectarie de Eghina:
Vedenia a treia
“Dupa alte cateva zile mi s-a aratat ca ma gaseam in orasul Siros, la marginea unei piete, alaturi de doi dintre militarii cu care vorbeam despre revenirea refugiatilor. In timp ce vorbeam a batut de ora douasprezece amiaza, am intrerupt discutia hotarand sa o reluam la ora trei. In timp ce acei domni au mers la casele lor spre a lua pranzul, eu am intrat in hotel, am urcat o scara mica si inaintand pe un culoar stramt am vazut diferite camere care aveau usile inchise. Am deschis o usa pentru a intra in camera si am vazut inauntru multime de murdarii si intinaciuni. Iesea de acolo asa o putoare incat am fost nevoit sa inchid imediat usa. Am deschis-o pe a doua, pe a treia, si pe ale celorlalte camere, si am tot inaintat pe culoar, insa toate camerele gemeau de mocirla, de murdarii si de putoare. Impacientat si mahnit, m-am oprit la capatul culoarului, strangandu-mi rasa spre a nu se murdari, caci din camere incepuse sa curga murdariile si sa se imprastie pe culoar.
In timp ca ma pregateam sa ies, am vazut multime de barbati si femei, cu infatisarea si imbracamintea majoritatii tinerilor de azi, care urcau mica scara si intrau in camerele pline de murdarie si se scufundau cu totul in mizeriile de acolo de nici nu se mai vedeau. Speriat, am strigat in sine-mi: Vai! Vai de oamenii acestia!
“Si omul, in cinste fiind, n-a priceput; alaturatu-s-a dobitoacelor celor fara de minte (necuratilor porci) si s-a asemanat lor“.
Unde esti, preamahnite Ieremia, sa plangi si sa jelesti pentru neamul acesta adulter si pacatos? Fa, Doamne, izvoare de lacrimi ochii mei ca sa plang si sa jelesc pana nu va mai ramane putere in mine, sa mor plangand si jelind pentru pacatele mele dar si pentru starea cea vrednica de plans si de jale a oamenilor acestei generatii viclene si stricate.
*
Vedenia a patra
In urmatorul an, 1923, am vazut cum ma gaseam impreuna cu altii la iesirea din Amarusios catre Pendeli cand am auzit un glas puternic zicand: “Paziti-va de necuratie!“. Odata cu glasul am auzit si un vuiet ca de puhoi navalnic care venea dinspre manastirea din Pendeli. Si cum stateam asa inmarmurit, deodata tot locul s-a umplut de murdarie urat mirositoare. Speriati, am cautat un loc mai inalt unde sa nu ne atinga murdaria. Si privind, am vazut un alt puhoi de murdarii revarsandu-se dinspre Kifisia. S-au unit amandoua torentele si au format ca un parau puturos care se indrepta spre Atena. Atunci le-am vorbit celor prezenti. De unde vin si unde se duc toate aceste murdarii? Ele prevestesc o mare nenorocire. Si iarasi s-a auzit glasul acela zicand:
“Aceste murdarii vin o parte de la localnici si o alta parte de la refugiati si se vor uni cu necuratiile celor din Atena si vor inunda Atena si va fi o mare nenorocire si un mare dezastru”.
(Nota: dezastrul s-a petrecut cativa ani mai tarziu, cand armatele germane si italiene au cotropit si au ocupat Grecia).
PS: Oare noi, astazi, la ce sa ne asteptam?!
***
Ziarul Lumina:
Cultul trupului
Un articol de: Nicușor Deciu
E vară și, ca de fiecare dată în ultimii ani, devenim spectatorii unui fenomen din ce în ce mai insistent, al expunerii publice a trupului. Acum nu doar pe ecrane, în presă sau pe rețelele de socializare, ci și pe stradă asistăm la cele mai neobișnuite forme de dezgolire, de tatuare – chiar și în zonele faciale! – de piercinguri mutilatoare, la care cu greu poți identifica vreo frumusețe etc. Există, în mod cert, o fascinație legată de corpul uman, care a atins limite greu de imaginat chiar și în epoca de decadență a păgânismului greco-roman. Cu siguranță, toate aceste gesturi legate de expunerea și împodobirea trupească, chiar până la paradoxul esteticii urâtului, se încadrează în ceea ce s-ar numi generic cultul trupului.
Totuși, dacă ne aplecăm mai atent asupra fenomenului, observăm că avem de-a face cu un cult fals, întrucât există momente în această cultivare obsesivă a trupului când apare o neînțeleasă criză ce nu mai poate fi rezolvată decât prin suprimarea corpului. Mă refer la practica incinerării și mai nou a euthanasiei, ce s-a ivit tocmai din neînțelegerea rostului trupului omenesc care, potrivit învățăturii creștine, nu poate fi perceput independent de suflet, cu care formează un întreg, anume persoana. Iar pentru aceasta nu e nevoie să apelăm la vreo filosofie înaltă, ci trebuie doar ca să se observe fiecare pe sine și relația sa cu oamenii și cu mediul în care se mișcă. Poți oare să te îmbraci provocator, mai exact spus să te dezgolești, să treci prin mijlocul lumii și să nu se întâmple nimic? Desigur că se întâmplă atât lucruri văzute, cât și multe nevăzute. [….]
Și în partea nevăzută se întâmplă lucruri nu mai puțin importante. Există ideea intens mediatizată, potrivit căreia omul ar fi doar trup și de aceea se cuvine să-l facem cât mai atractiv. Atunci, cum se explică faptul că modul în care ne percepem trupul influențează ceva nevăzut, care ne face să ne simțim într-un anume fel: bine sau rău. Însă, nu doar cum ne percepem noi înșine, ci și cum ne percep ceilalți ne influențează starea, chiar mai profund. Spre pildă aș aminti cazul unei tinere ce mi-a relatat faptul că într-o anumită perioadă a vieții obișnuia să se îmbrace provocator – socotind, desigur, că e ceva perfect normal și îndreptățit – și să iasă în oraș. Simpla promenadă, fără alte evenimente, o făcea să ajungă acasă cu o stare de epuizare fizică, după care urma depresia. Atâta vreme cât a cultivat acest comportament, nici dietele, nici ședințele de psihoterapie nu au ajutat-o. Abia după ce a renunțat complet la expunerea publică a trupului și a început să trăiască cât mai discret cu putință și-a recăpătat echilibrul și depresiile au încetat cu totul. Iar acum, după propria ei mărturie, e convinsă că, pe de-o parte, dezgolirea trupului, iar pe de alta, dorințele pe care le stârnea în cei ce o priveau o făceau să se simtă vlăguită și deprimată. Vedem în acest caz cum reacționează sufletul atunci când trupului îi este redusă calitatea la o simplă materie, la un simplu obiect, când omului i se sugerează că ceea ce contează e doar cum arată la exterior, fără să fie prevenit asupra urmărilor. Astfel de situații sunt nenumărate și, din păcate, unele cu consecințe dramatice, întrucât trendul expunerii corpului încearcă să rezolve problemele aferente printr-o tot mai obsesivă și mai sofisticată dezgolire trupească. De aceea poate că și Apostolul a socotit nimerit să atenționeze că până și o împletitură a părului femeii poate să conducă pe de-o parte la pofte, iar pe de alta la căderi sufletești: „Asemenea şi femeile, în îmbrăcăminte cuviincioasă, făcându-şi lor podoabă din sfială şi din cumințenie, nu din păr împletit” (1 Tim 2, 9).
Toate frustrările omului modern s-ar putea rezolva foarte simplu, dacă el ar intui că trupul său e menit unei alte destinații decât aceea a expunerii. Trupul este zidit de Dumnezeu și pe bună dreptate i se cuvine un cult, însă adevăratul său cult se află în Biserică. Doar aici trupul omului este cinstit ca „templu al Duhului Sfânt” (1 Cor 6, 19). Doar în Biserică oamenii sunt îndemnați: „Slăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul vostru şi în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu” (1 Cor 6, 19). Acest lucru va aduce cu sine nu doar liberarea din chingile nefericirii legate inevitabil de imperfecțiunile materiei, ci mai ales liniștea certitudinii că trupul va căpăta, prin participarea la energiile dumnezeiești, atributele nemuririi.
Legaturi:
PUDOAREA – VESMANT DE BUNA-CUVIINTA sau despre nevointa acoperirii trupului
“CAND RUSINEA FEMEILOR VA DISPAREA, atunci ziua Judecatii va fi aproape“
Cuviosul Paisie despre NEORANDUIALA LAUNTRICA si INFATISAREA EXTERIOARA
Parintele Gheorghe Holbea despre MAICA DOMNULUI SI FEMEIA MODERNA
SFATURILE SFANTULUI VALERIU GAFENCU CATRE SURORILE SALE DESPRE CUMINTENIE, NATURALETE, SIMPLITATE
In memoriam Parintele Constantin Mihoc: DESPRE PODOABELE FEMEILOR
***
2 Commentarii la “Cultul TRUPULUI DEZGOLIT sau PROVOCATOR si tavalugul nimicitor al DUHULUI DESFRANARII”