Memoriu al Laicatului Ortodox Roman catre Sfantul Sinod privind imposibilitatea dialogului cu catolicii
Astazi, 19 octombrie 2009, un grup de 18 asociatii ale laicatului ortodox roman au depus la Registratura Generala a Administratiei Patriarhale un memoriu (nr. 7139/19.10.2009) intitulat Memoriu privind imposibilitatea continuarii dialogului teologic cu romano-catolicii in contextul accentuarii prozelitismului uniat si a denigrarii permanente la care Biserica noastra este supusa pana in prezent.
Dupa cum se stie, peste doua zile Biserica Ortodoxa praznuieste pomenirea Sfintilor Mucenici: Cuv. Visarion Sarai si Cuv. Sofronie de la Cioara, Oprea Miclaus, pr. Moise Macinic din Sibiel si pr. Ioan din Gales, care au marturisit cu pretul vietii Credinta Ortodoxa in fata prozelitismului de tip sectar al trimisilor papei in Transilvania.
Semnatarii memoriului solicita respectuos ierarhilor Sfintului Sinod incetarea dialogului teologic cu romano-catolicii si, totodata, retragerea delegatiei romane de la intilnirea de dialog din Cipru, desfasurata chiar in aceste zile. Motivatia demersului este prezentata detaliat in cele cinci pagini ale documentului (plus cele 4 anexe).
Memoriu adresat Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind imposibilitatea continuării dialogului teologic cu romano-catolicii în contextul accentuării prozelitismului uniat şi a denigrării permanente la care Biserica noastră este supusă până în prezent
– REZUMAT –
Preafericite Părinte Patriarh,
Înalt Preasfinţiţi Părinţi Mitropoliţi şi Arhiepiscopi,
Preasfinţiţi Părinţi Episcopi,
Cu profundă durere şi nelinişte în suflet vă scriem aceste rânduri în numele mai multor asociaţii ale laicatului ortodox din România, într-o perioadă în care Biserica Ortodoxă de pretutindeni se pregăteşte să prăznuiască cu cinste slăvita pomenire a Mucenicilor lui Hristos: Cuv. Visarion Sarai şi Cuv. Sofronie de la Cioara, Oprea Miclăuş, pr. Moise Măcinic din Sibiel şi pr. Ioan din Galeş (21 octombrie), care şi-au dat viaţa pentru a păstra cu sfinţenie credinţa străbună în faţa prozelitismului de tip sectar promovat de romano-catolicii secolului al XVIII-lea.
Ne adresăm arhieriilor voastre în calitate de fii ai Bisericii care nu pot rămâne insensibili la neliniştea întregii suflări ortodoxe cu privire la evoluţia echivocă a dialogului teologic cu romano-catolicii (după cum reiese din poziţiile oficiale din ultimele săptămâni ale unor personalităţi bisericeşti din Grecia, Serbia, Rusia, Sfântul Munte Athos, ş.a.), dar şi la denigrările şi calomniile interminabile pe care greco-catolicii le aduc Maicii noastre, Biserica Ortodoxă (cf. www.bru.ro/blaj/pozitia-bru-fata-de-intentia-bor-de-a-sustine-legiferarea-epurarii-culturale-si-religioase/ v. Anexa 3). Aceasta în contextul în care tot ei, în ultimii 20 de ani, au lăsat 170 de comunităţi ortodoxe fără locaş de cult şi sunt pe cale să ne mai răpească încă 106 biserici.
Cui foloseşte oare acest conflict fratricid pe care catolicismul l-a născut în sânul poporului român în urmă cu 300 de ani şi pe care îl cultivă cu tenacitate şi în zilele noastre? Cum se mai poate vorbi despre dragoste şi dialog în condiţiile în care ni se răpesc bisericile şi suntem provocaţi permanent prin acuze ce sfidează adevărul?
Având în vedere acestea, cu tot respectul cuvenit, vă rugăm să întrerupeţi dialogul cu Biserica Romano-Catolică, dispunând, totodată, retragerea delegaţiei române de la întâlnirea de dialog teologic cu romano-catolicii din Cipru, desfăşurată chiar în aceste zile. Considerăm că prezenţa noastră la această întrunire este cu totul nepotrivită atât timp cât catolicismul nu numai că nu desfiinţează catastrofala uniaţie – măsură pe care în schimb i-o atribuie, ca intenţionalitate, Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române – cf. www.greco-catolica.org/a479-Patriarhul-Daniel-ameninta-din-nou-Biserica-Greco-Catolica-cu-desfiintarea.aspx –, dar, împreună, romano-catolici şi greco-catolici, fac la noi în ţară front comun împotriva Bisericii Ortodoxe, pe care o denigrează cu orice ocazie (cf. http://www.greco-catolica.org/a483-Episcopii-catolici-din-Romania-condamna-in-corpore-incitarea-la-ura-interconfesionala-si-epurarea-culturala-si-religioasa-promovata-de-BOR.aspx, v. Anexa 4). Este limpede, aşadar, că nu dialogul sincer pentru revenirea la Ortodoxia credinţei îi animă, ci interese cu totul pământeşti.
Retragerea BOR de la acest dialog nu este decât urmarea respectării hotărârii conferinţei panortodoxe de la Rhodos când toate Bisericile Ortodoxe într-un glas au hotărât retragerea din dialogul cu Catolicii până când toţi agenţii şi propagandiştii uniatismului de la Vatican să fie îndepărtaţi definitiv din ţările ortodoxe, şi ca toate bisericile numite unite să fie supuse şi încorporate Bisericii Romei, deoarece uniatismul şi dialogul sunt absolut incompatibile. De altfel, o asemenea poziţie ar fi consecventă cu hotărârile luate în întâlnirea de dialog cu catolicii de la Freising (1990) şi următoarele.
Preafericite Părinte Patriarh,
Poporul ortodox român, păstrând duhul învăţăturii şi al credinţei creştine, niciodată nu a răspuns şi nu va răspunde cu viclenie, batjocură şi violenţă la provocările prozelitismului ereticilor şi schismaticilor, ceea ce s-a dorit şi se doreşte, probabil, de către aceştia, pe de o parte pentru a ne face să pierdem Harul Duhului Sfânt, pe de altă parte pentru a-şi justifica atitudinea eretică şi agresiv prozelitistă. Singura noastră armă a fost întotdeauna rugăciunea cu smerenie şi mărturisirea cu curaj a adevărului, întrerupând la momentul potrivit orice dialog întru cele ale credinţei, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel: De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare, depărtează-te (Tit 3:10).
Urmând cu credinţă calea pe care au păşit înaintaşii noştri întru dreapta slăvire a Preasfintei Treimi, singura modalitate în care noi putem să răspundem atacurilor celor din afara Bisericii nu poate fi decât aceea de a întrerupe dialogul cu ei, până când Domnul va rândui crearea unor condiţii propice discuţiilor purtate după Sfintele Canoane ale de Dumnezeu purtătorilor noştri Părinţi, în scopul revenirii eterodocşilor la Ortodoxia credinţei, prin luminarea Sfântului Duh. Numai astfel vor putea înţelege aceia care se consideră a fi mădulare ale Bisericii lui Hristos că viclenia, violenţa şi duhul de stăpânire nu sunt nicidecum atitudini creştine.
Ţinem să precizăm că prin săracele noastre cuvinte adresate Sfinţiţilor Ierarhi ai Bisericii înţelegem să ne facem datoria faţă de Biserica Ortodoxă, „mama spirituală a poporului român”, cum o numea Eminescu. Nu am fost mişcaţi în demersul nostru de nici o influenţă cu conotaţii politice sau de altă natură. Credem cu tărie că trebuie să păstrăm cu sfinţenie Predania dreptei credinţe transmisă prin veacuri cu preţ de sânge mucenicesc, pentru a o oferi cu dragoste, ca cel mai frumos dar, copiilor noştri, dar şi fraţilor despărţiţi de Maica Ortodoxie atunci când, la vreme de Sus rânduită, se vor întoarce acasă.
Vă sărutăm dreapta, cu tot respectul cuvenit.
La pomenirea Sfântului Prooroc Ioil, 19 octombrie 2009
***
Textul integral:
Memoriu adresat Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind imposibilitatea continuării dialogului teologic cu romano-cotolicii în contextul accentuării prozelitismului uniat şi a denigrării permanente la care Biserica noastră este supusă până în prezent
Preafericite Părinte Patriarh,
Înalt Preasfinţiţi Părinţi Mitropoliţi şi Arhiepiscopi,
Preasfinţiţi Părinţi Episcopi,
Am putut constata în ultimii ani că toate eforturile pe care Biserica Ortodoxă le face în direcţia dialogului cu romano-catolicii sunt întâmpinate din partea apusului cu duplicitatea aceloraşi strategii iezuite de prozelitism şi expansiune cezaro-papistă.
În cadrul dialogului oficial (unde Ortodoxia este chemată la mărturisirea neschimbată a dreptei credinţe către cei desprinşi de la Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică) se vorbeşte foarte mult despre iubire şi reconciliere şi se face apel la uitarea „unui trecut al neînţelegerilor produse de spiritul de intoleranţă”. Dar declaraţiile de astăzi ale uniţilor cu Roma, lipsa oricărei urme de pocăinţă sinceră pentru greşelile din trecut şi acţiunile lor sunt cea mai bună dovadă a intenţiilor şi a „toleranţei” cu care catolicii i-au tratat întotdeauna pe ortodocşi.
În comunicatul emis pe 5 octombrie 2009, comunitatea unită cu Roma, mistificând adevărul, susţine în chip mincinos că credincioşii greco-catolici sunt „hărţuiţi, intimidaţi, terorizaţi, ameninţaţi chiar cu moartea a pentru a nu-şi declara şi manifesta apartenenţa confesională”. Se susţine, de asemenea, că preoţii lor sunt agresaţi fizic, iar „Biserica Ortodoxă incită la ură interconfesională, susţine procesul de epurare culturală şi religioasă la care Biserica Greco-catolică este supusă in România”. În ce măsură diferă oare aceste afirmaţii foarte grave, prin care uniţii îşi justifică pe plan intern şi internaţional prozelitismul agresiv, de strategiile aplicate de iezuiţi în trecut? Acesta să fie oare semnul dragostei romano-catolicilor[1]?!
Oare toate aceste afirmaţii nu reflectă cu adevărat exact strategiile şi modul în care Romano-catolicismul a acţionat în România de la 1700 până în prezent? Efectul acestor campanii de denigrare şi a unor acţiuni concertate pe plan intern şi internaţional este cât se poate de elocvent: în ultimii douăzeci de ani, ortodocşii au fost constrânşi să cedeze uniţilor cu Roma 170 de lăcaşuri de cult, 49 de case parohiale şi 21 de şcoli şi alte edificii, iar încă 106 biserici sunt pe cale de a fi luate prin hotărâre judecătorească. În 76 din cele 106 cazuri, comunităţile greco-catolice au deja în proprietate un lăcaş de cult sau îşi construiesc unul cu sprijinul Statului, iar în câteva cazuri, şi cu sprijinul credincioşilor ortodocşi.
De ce îşi revendică uniţii cu Roma locaşuri de cult de care nu au nevoie, majoritatea rămânând goale sau sunt folosite doar de câţiva credincioşi o dată la câteva săptămâni sau luni? Unde este dragostea şi înţelegerea faţă de ortodocşi? Sau romano-catolicii se aşteaptă ca, lipsiţi de locaş de cult şi ademeniţi cu tot felul de avantaje, ortodocşii mai puţin slabi în credinţă să fie atraşi în plasa uniatismului!? (temere confirmată şi de informaţiile oferite de comunicatul de presă al Patriarhiei Române din 29 septembrie a.c.). Dacă avem în vedere că sunt revendicate biserici chiar în localităţile unde nu există nici un greco-catolic, lucrurile devin cât se poate de clare.
În toate procesele de revendicare a bisericilor, uniţii cu Roma se prevalează de faptul că în secolul al XIX-lea mulţi dintre credincioşii transilvăneni ţineau de comunitatea lor. Bineînţeles că acest argument are greutate în multe cazuri în faţa organelor judecătoreşti care, din cauza aceleiaşi iubiri faţă de ortodocşi, uită „dreptatea” prin care romano-catolicii i-au trecut în secolul al XVIII-lea pe ortodocşi la uniatism.
După cum se ştie, greco-catolicismul a fost impus în Transilvania în veacul al XVIII-lea prin lucrarea extrem de perfidă a iezuiţilor şi cu ajutorul forţelor de represiune austro-ungare:
– ierarhi, preoţi şi simpli credincioşi au fost martirizaţi pentru că nu au acceptat unirea;
– peste 250 de mânăstiri şi biserici au fost dărâmate sau arse;
– monahismul ortodox a fost desfiinţat şi interzis până la anul 1918;
– 515 biserici au fost confiscate şi cedate celor care acceptaseră unirea cu Roma;
– o mulţime de sate, mii de ortodocşi transilvăneni au emigrat în celelalte provincii româneşti pentru a-şi putea păstra credinţa ortodoxă;
– mii de ţărani ortodocşi au fost torturaţi pentru a se lepăda de Ortodoxie, le-au fost confiscate pământul şi averile, au fost lipsiţi de orice drepturi şi prigoniţi permanent.
Întreaga retorică a romano-catolicilor în cadrul dialogului teologic are la bază ideea reconcilierii: să uităm trecutul, neînţelegerile produse de spiritul de intoleranţă avut de înaintaşii noştri. Ne întrebăm însă până unde trebuie să meargă uitarea sau impasibilitatea noastră faţă de realităţile istoriei. Oare putem pune acest dialog mai presus de însăşi soarta Bisericii?
Noi, ortodocşii, nu am prigonit niciodată pe nimeni, ci doar ne-am apărat credinţa, suferind pentru aceasta persecuţii tocmai din partea celor care astăzi joacă rolul de „victime ale discriminării”. De ce să nu spunem lucrurilor pe nume: uniaţia a adus de-a lungul timpului în trupul Bisericii din Transilvania o vătămare comparabilă doar cu „binefacerile” regimurilor de ocupaţie străină şi cu cele ale politicii ateiste a comuniştilor.
Este foarte sugestiv faptul că la întâlnirea de dialog teologic dintre ortodocşi şi catolici de la Freising, din iunie 1990, s-a ajuns la concluzia că uniaţia nu poate fi considerată în nici un caz o modalitate de a se realiza unirea[2], căci existenţa şi cultivarea ei reprezintă un obstacol insurmontabil pentru continuarea dialogului teologic. Apoi, în 1993, o condiţie necesară pentru încheierea acordului de la Balamand (care în unele puncte este străin de ecleziologia ortodoxă, după cum au demonstrat ierarhi ortodocşi, mari profesori de teologie şi părinţii athoniţi) a fost renunţarea romano-catolicilor la a mai susţine prozelitismul prin uniatism în ţările ortodoxe. „Raţiunea de a fi a Uniatismului a încetat să mai existe”, se afirma atunci. Iar la finalul textului acordului, ca o condiţie necesară a continuării dialogului, se afirma:
Excluzând pe viitor orice prozelitism şi toată dorinţa de expansiune a catolicismului pe seama Bisericii Ortodoxe, comisia speră că a înfrânt obstacolele care au determinat anumite Biserici autocefale să suspende participarea lor la dialogul teologic şi că Biserica Ortodoxă va fi dispusă să se afle pe sine împreună (cu romano-catolicii) pentru a continua lucrarea teologică deja începută într-un mod atât de fericit[3].
Şase Biserici autocefale Ortodoxe nu au participat la întrunirea de la Balamand şi au condamnat erorile cuprinse în actele lui. IPS Antonie Plămădeală avea să precizeze că Biserica Ortodoxă Română a ratificat acordul cu condiţia şi cu speranţa că acest act va stopa prozelitismul uniat în Transilvania şi Banat şi va pune capăt campaniei de denigrare a B.O.R., pe care agenţii uniatismului o desfăşurau în România. S-a formulat de către ierarhia noastră condiţia expresă ca uniţii să-şi retragă toate plângerile de la tribunal şi să înceteze orice proces (condiţia nu a fost nicicând respectată!…).
De partea cealaltă, uniţii cu Roma din România sunt singura comunitate catolică ce a contestat cu răsunet anumite afirmaţii din text şi a refuzat să semneze documentul de la Balamand, cu riscul de a face „neascultare” chiar şi de papă. Rezultatul? Procesele s-au înmulţit. O mulţime de comunităţi ortodoxe au rămas fără locaş de cult, acesta fiind cedat adesea la doar 5-10 greco-catolici (vezi anexa 2). După ce li s-a răpit locaşul de cult, ortodocşilor li se propune să-şi părăsească şi Biserica, trecând cu toţii la uniatism, sau, dacă nu vor, sunt îndemnaţi să slujească împreună cu greco-catolicii.
În acelaşi timp, preoţii greco-catolici primesc ajutoare substanţiale din partea Vaticanului, care nu-i uită nici pe preoţii şi credincioşii care în ultimii ani şi-au lepădat credinţa ortodoxă pentru a se uni cu Roma (vezi anexa 3). Sunt oare toate acestea expresii ale dialogului teologic (care „în mod fericit” s-a redeschis la Balamand), expresii ale frăţietăţii creştine despre care se vorbeşte că-i leagă astăzi pe catolici de ortodocşi?
Cum poate fi lecturată această frăţietate în perspectiva campaniei de denigrare a Bisericii Ortodoxe Române care a început în anul 1990 şi s-a desfăşurat neîntrerupt ajungând până acolo încât uniţii din România, împreună cu calvinii, unitarienii şi baptiştii au depus un memoriu acuzator la adresa BOR la Parlamentul European în data de 25 iunie 2008, pentru ca acum să atace Patriarhia Română printr-un comunicat infam, la data de 5 octombrie 2009?
În cadrul acestei campanii, Biserica Ortodoxă este acuzată în mod permanent de „sora” sa unită cu Roma de colaborarea cu fostul regim comunist, de corupţie sau de încălcarea drepturilor bisericilor conlocuitoare, cu scopul vădit de a slăbi încrederea credincioşilor ortodocşi în propria ierarhie, de a deteriora imaginea Bisericii Ortodoxe pe plan intern şi internaţional, în final, pentru a-şi spori numărul de prozeliţi. Acestea sunt doar câteva dintre semnele vizibile ale dragostei pe care Romano-catolicismul a arătat-o în ultimii douăzeci de ani ortodocşilor din România.
Prea Fericirea Voastră,
Înalt Preasfinţiile Voastre,
Preasfinţiile Voastre,
Constatând faptul că Biserica Romano-Catolică şi-a încălcat toate făgăduinţele pe care le-a făcut de-a lungul timpului privind renunţarea la prozelitismul „de prost gust”[4], adică la susţinerea acţiunii uniatismului în ţările ortodoxe, ba mai mult, a creat mari tulburări şi dezbinări în Bisericile Ortodoxe:
– romano-catolicii uzează de bani, mijloace diplomatice şi politice pentru a-şi extinde jurisdicţia în ţările ortodoxe, văzute adesea ca o terra misionis (aşa cum se întâmplă cu o violenţă ieşită din comun, de douăzeci de ani, în Ucraina);
– promovează „intercomuniunea” şi „dialogul dragostei” ca mijloace moderne de prozelitism;
– se amestecă în treburile interne ale Bisericilor Ortodoxe, prin diverse mijloace cum ar fi spre exemplu presiunile mediatice şi politice.
Vă rugăm fierbinte, în numele poporului ortodox român, să sistaţi dialogul cu Biserica Romano-Catolică până când aceasta nu va considera de cuviinţă să renunţe la mijloacele prozelitiste amintite anterior. În principal, acest lucru se va întâmpla în momentul în care aceia dintre uniţi care nu doresc să revină la Ortodoxie (pe care, în majoritatea cazurilor, au fost constrânşi să o părăsească) se vor integra în structurile Bisericii Romano-Catolice, făcând astfel să dispară confuzia cultivată de viciul formei fără fond pe care îl presupune existenţa comunităţii uniate. Arhieriile Voastre au cunoştinţă, cu siguranţă, de nu puţinele cazuri de înşelare având ca autori „misionari” greco-catolici în Europa Occidentală (unde se pretind ortodocşi şi săvârşesc „taine”), cărora le cad victime bieţii ortodocşi plecaţi peste hotare. Însăşi existenţa Bisericii Greco-Catolice este cea mai mare sfidare şi batjocură adusă Ortodoxiei, căci ne aminteşte permanent de amăgirile iezuiţilor, de tunurile şi gloanţele habsburgilor, de torturi şi de prigoane, de suferinţele insuportabile la care „fraţii catolici” i-au supus câteva sute de ani pe ortodocşi pentru a-i determina să îmbrăţişeze „cu toată libertatea” supunerea faţă de papă.
Încă o dată, faptele contrazic întru totul afirmaţiile mieroase ale unor participanţi la dialog, specialişti în declaraţii. Tocmai atacurile dure şi conflictele la care am fost martori în ultimii ani ne întăresc convingerea că partea catolică nu a înţeles să poarte un dialog sincer, teologic, în care Ortodoxia să poată da în mod liber mărturia păstrării nealterate a Credinţei apostoleşti, de la care s-a rupt scaunul episcopal al Romei acum aproape o mie de ani.
În contextul prozelitismului agresiv la care catolicii continuă să recurgă prin intermediul uniatismului, întreruperea dialogului teologic din partea Bisericilor Ortodoxe nu ar însemna decât o consecventă revenire la hotărârea pe care acestea au luat-o cu ani în urmă în cadrul Conferinţei panortodoxe de la Rhodos:
„Iată de ce am hotărât să pretindem, ca o condiţie prealabilă pentru reluarea dialogului, ca toţi agenţii şi propagandiştii uniatismului de la Vatican să fie îndepărtaţi definitiv din ţările ortodoxe, şi ca toate bisericile numite unite să fie supuse şi încorporate Bisericii Romei, deoarece uniatismul şi dialogul sunt absolut incompatibile”[5].
A continua dialogul cu Biserica romano-catolică, ca şi cum problemele enunţate anterior nici nu ar exista, nu face decât să dea girul prozelitismului romano-catolic, împovărându-se astfel tot mai mult viaţa bisericească a popoarelor ortodoxe, punându-se în mare pericol însăşi unitatea credinţei Bisericii Ortodoxe.
Scriindu‑vă aceste rânduri în numele credincioşilor ortodocşi români, atât de apăsaţi de ispitele şi durerile veacului în care trăim, vă asigurăm că vă suntem alături cu rugăciunile, cu cuvântul şi viaţa întru păzirea fără meteahnă a dreptei credinţe, nădejdea mântuirii sufletelor noastre.
Vă sărutăm dreapta, cu tot respectul cuvenit.
La pomenirea Sfântului Prooroc Ioil, 19 octombrie 2009
Asociaţia pentru păstrarea şi promovarea valorilor culturale şi naţionale ale
poporului român – ASTRADROM – Oradea
Asociaţia Foştilor greco-catolici în prezent ortodocşi – Baia Mare
Fundaţia Creştin-Ortodoxă “Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril”
Asociaţia Brâncoveanu – Arad
Fundaţia „Sfinţii Martiri Brâncoveni” – Constanţa
Asociaţia “Ieromonah Arsenie Boca” – Arad
Asociaţia Medical-Creştină “Christiana”
Asociaţia Metamorfosis
Predania
Asociaţia Prietenii Sfântului Munte Athos – Arad
Asociaţia APROM – Satu Mare
Asociaţia „Sfântul Spiridon”
Asociaţia „Sfântul Stelian” – Beiuş
Asociaţia Drept – Arad
Fundaţia „Sfinţii Martiri Brâncoveni” – Suceava
Asociaţia „Ţara Dornelor” – Vatra Dornei
Fundaţia Creştin-Ortodoxă “Sfîntul Stelian” – Beiuş
Asociaţia Monah Atanasie Ştefănescu
Anexa 1
Iată numai câteva cazuri din episcopia Oradiei: La Pietrani sunt două biserici, una ortodoxă şi una catolică, cu toate că în biserica greco-catolică sunt doar 10-15 credincioşi duminica la slujbă au revendicat-o şi pe cea ortodoxă, pe care au câştigat-o în instanţă, astfel greco-catolicii au doua biserici, iar ortodocşii nici una! La Pietrani ortodocşii sunt net majoritari; La Prisaca sunt 250 ortodocşi şi 30 greco-catolici. În instanţă catolicii au câştigat biserica prin hotărâre definitivă şi irevocabilă, dar catolicii au amenajată în sat o capelă suficientă numărului de credincioşi. La Vălani sunt 265 ortodocşi şi 30 greco-catolici. în instanţă catolicii au câştigat biserica prin hotărâre definitivă şi irevocabilă. Dar şi aici catolicii au amenajată în sat o capelă suficientă numărului de credincioşi. La Holod sunt 350 ortodocşi şi 20 greco-catolici. În instanţă catolicii au câştigat biserica prin hotărâre definitivă şi irevocabilă. însă, la Holod şi Vintere există o mănăstire franciscana unde săvârşesc serviciile religioase credincioşii greco-catolici. La Vintere sunt 730 ortodocşi şi 12 greco-catolici, proces câştigat de catolici. Holod şt Vintere sunt sate vecine. Catolicii din Vintere merg şi ei la mănăstirea franciscana. Pe lângă acestea, multe alte procese sunt pe rol. Se pierd în instanţe tot mai multe biserici prin satele din Ardeal, cu toate ca legea 247 spune că „locaşurile de cult nu fac obiectul legii”, pentru aceasta urmând a se face o lege specială, dar care încă nu s-a făcut. Trebuie ţinut seama că proprietarii bisericilor din sate sunt cei ce le-au construit şi urmaşii lor, nicidecum vreun episcop catolic sau ortodox. Dar în prezent prim-ministrul României este catolic, deci legislativ se face totul pentru deposedarea ortodocşilor de locaşul de cult.
Anexa 2
Au fost cazuri când preoţilor şi credincioşilor li s-au propus avantaje materiale în schimbul trecerii la uniatism. Iată doar câteva exemple în acest sens: Fostul preot ortodox Dumitru Sălăjan (din Sudrigiu şi Valea de Jos, jud. Bihor) a trecut la greco-catolici şi la puţin timp după „convertire” a primit funcţia de inspector al domeniilor şi proprietăţilor Episcopiei Greco-Catolice de Oradea, lucru confirmat şi printr-un document înregistrat la secretariatul episcopiei. Acelaşi Sălăjan Dumitru propune şi egumenului schitului Huţa trecerea la uniatism promiţându-i funcţia de inspector peste o parte a proprietăţilor episcopiei: „Te pun peste pădurile de la Huţa. Toate ţi le las pe mâna ta.”
Dumea loan Sorin din satul Sudrigiu jud. Bihor la câteva zile după ce a primit o remorcă de lemne de la preotul greco-catolic Dumitru Sălăjan a semnat într-un tabel că trece la uniatism. Ieremia Flaviu din Valea de Jos – Bihor, patron al unui gater si al unei firme de exploatare forestiera, după ce s-a „convertit” la uniatism, a fost numit printr-o hotărâre a conducerii Episcopiei Greco-Catolice de Oradea administrator al pădurilor retrocedate. Acest lucru l-a ajutat pe noul “convertit” sa mărească producţia de masă lemnoasă la firmele sale. Fostul preot ortodox Călin Duşe din Ştei-Bihor la câteva zile după „convertirea” la uniatism a primit funcţia de consilier cultural al episcopului Virgil Bercea. Fostul preot ortodox Gheorghe Dat din satul Cheţ, jud. Bihor, într-o declaraţie scrisă către Episcopia Ortodoxă a Oradiei înregistrată la fosta sa parohie cu nr. 15/13.06.2006, spune că: „am hotărât ca începând cu data de 1 iulie 2006 să trec la Biserica Greco-Catolică, care îmi asigură un salar decent pentru a putea trăi eu şi familia mea fără griji”. Exemplele pot continua.
Anexa 3
COMUNICAT: Poziţia Bisericii Greco-Catolice faţă de intenţia declarată a Bisericii Ortodoxe Române de a susţine legiferarea epurării culturale şi religioase în România
Arhieparhia de Alba Iulia şi Făgăraş
5 Octombrie 2009
Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, a primit cu îngrijorare comunicatul Patriarhiei Romane din 29 septembrie 2009, care incită la ură interconfesională şi susţine procesul de epurare culturală şi religioasă la care Biserica Greco-Catolica este supusă in România.
Comunicatul menţionat afirma că Biserica Greco-Catolică ar dori “să intre în proprietatea lăcaşurilor de cult ortodoxe cu speranţa acaparării credincioşilor ortodocşi care le frecventează”, ca apoi să concluzioneze că Patriarhia Română va continua “să sensibilizeze autorităţile de Stat pentru adoptarea unor măsuri legislative şi a unor soluţii practice de rezolvare a neînţelegerilor patrimoniale dintre cele două Biserici româneşti în conformitate cu realitatea confesională din teritoriu”.
“Realitatea confesională din teritoriu”, la care Patriarhia Română face referire, este rezultatul a 40 de ani de persecuţie comunistă îndreptată împotriva Bisericii Greco-Catolice, urmaţi de încă 20 de ani în care comunitatea greco-catolica este supusă unui proces sistematic de epurare culturală şi religioasă în România.
Dintre acţiunile de după căderea comunismului întreprinse în vederea eliminării Bisericii Greco-Catolice din viaţa religioasă românescă amintim:
– hărţuirea, intimidarea, ameninţarea chiar cu moartea a credincioşilor greco-catolici pentru a nu-şi declara şi manifesta apartenenţa confesională;
– intimidarea şi batjocorirea copiilor greco-catolici în şcoli;
– refuzul în multe localităţi al preoţilor ortodocşi de a permite înmormântarea greco-catolicilor în cimitire;
– terorizarea psihologică a comunităţilor greco-catolice chiar şi acolo unde i-am lăsat pe fraţii ortodocşi în bisericile noastre;
– incitarea la ură împotriva greco-catolicilor prin discursuri politice sau religioase;
– intimidarea şi agresarea fizică a preoţilor greco-catolici;
– biserici greco-catolice ţinute închise în timp ce credincioşii noştri se roagă în stradă, şcoli, centrale termice sau case particulare;
– demolarea sau distrugerea de biserici greco-catolice;
– refuzul autorităţilor Statului Roman de a aplica hotărâri judecătoreşti care sunt în favoarea noastră.
Intenţia declarată, în prag de alegeri prezidenţiale, a Bisericii Ortodoxe majoritare de a susţine legiferarea efectelor acestor acţiuni îndreptate contra Bisericii Greco-Catolice minoritare este îngrijorătoare.
La 20 de ani de la Revoluţia din Decembrie 1989 şi de la repunerea în legalitate a Bisericii noastre, este greu de înţeles de ce Patriarhia Română continuă să atace dreptul de proprietate al Bisericii Greco-Catolice, iar prin dezinformare să instige opinia publică la ură împotriva credincioşilor greco-catolici, prezentându-i drept acaparatori de biserici şi credincioşi ortodocşi.
Biserica Greco-Catolică revendică în instanţă doar acele lăcaşuri de cult şi proprietăţi de care a fost deposedată abuziv în 1948 de către Statul comunist. Recursul la justiţie este soluţia adoptată de Biserica Greco-Catolică pentru a-şi intra în drepturi ca urmare a refuzului Statului Român să repare nedreptatea din 1948, precum şi a refuzului Bisericii Ortodoxe Române la orice formă de colaborare pentru a rezolva această situaţie.
Biserica Greco-Catolică a făcut dovada bunei credinţe oferind puţinele biserici pe care le-a recuperat pentru celebrări alternative comunităţilor ortodoxe acolo unde acestea nu au biserică proprie. Din păcate, Patriarhia Română refuză această soluţie, deşi în Europa de Vest nu găseşte nici o piedică să celebreze servicii religioase alternative în bisericile pe care Biserica Catolică i le pune la dispoziţie.
Statul Român are obligaţia, competenţa şi datoria morală de a legifera restituirea proprietăţilor confiscate de la Biserica Greco-Catolica de către regimul comunist.
Cerem politicienilor români să nu facă din încălcarea dreptului de proprietate şi libertate religioasă un subiect de campanie electorală.
Epurarea culturală şi religioasă la care Biserica Greco-Catolică şi credincioşii ei sunt supuşi în România trebuie să înceteze, lăsând loc democraţiei autentice în care principiile statului de drept să prevaleze.
Biroul de presă al Arhiepiscopiei Majore – Blaj
Cf. site oficial al comunităţii unite cu Roma: www.bru.ro/blaj/pozitia-bru-fata-de-intentia-bor-de-a-sustine-legiferarea-epurarii-culturale-si-religioase/
Anexa 4
Episcopii catolici din Romania condamna in corpore incitarea la ura interconfesionala si epurarea culturala si religioasa promovata de BOR
Intr-un comunicat prezentat publicului pe 7 octombrie 2009, Conferinta Episcopilor Catolici din Romania „a primit cu ingrijorare comunicatul de presa al Patriarhiei Ortodoxe Romane din 29 septembrie 2009, care incita la ura interconfesionala si sustine procesul de epurare culturala si religioasa la care este supusa Biserica Greco-Catolica in Romania”.
In perioada 5-7 octombrie 2009, la Sediul Episcopiei Romano-catolice din Satu Mare, s-a desfasurat sesiunea de toamna a Conferintei Episcopale Catolice Romane, cu participarea episcopilor greco-catolici si romano-catolici din Romania. A luat parte, ca invitat, E.S. Francisco-Javier Lozano, Nuntiu Apostolic in Romania.
Episcopii romano-catolici si greco-catolici din Romania si-au exprimat in corpore suportul pentru pozitia exprimata de Biserica Greco-Catolica pe 5 octombrie, in care se condamna intentia Bisericii Ortodoxe Romane de a promova o lege prin care proprietatile greco-catolice confiscate de comunisti in 1948 sa nu mai fie retrocedate Bisericii Greco-Catolice.
La finalul intalnirii episcopilor catolici de la Satu-Mare, in cadrul unei conferite de presa, PS Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea, a oferit presei cazuri concrete de epurare culturala si religioasa la care Biserica Greco-Catolica este supusa in Romania.
Cf. www.greco-catolica.org/a483-Episcopii-catolici-din-Romania-condamna-in-corpore-incitarea-la-ura-interconfesionala-si-epurarea-culturala-si-religioasa-promovata-de-BOR.aspx
___________________________________________________________
[1] Nu mult după încheierea lucrărilor Conciliului II Vatican, părintele profesor D. Stăniloae anticipa care este natura iubirii incluse în sintagmele „primat în iubire” şi „dialog al iubirii”, cele care începuseră să dea o nouă turnură dialogului dintre romano-catolici şi ortodocşi.
„Această iubire, spunea pr. prof. Stăniloae, care pretinde supremaţia în slujire şi în sfătuire şi a cărei slujire şi sfătuire trebuie ascultată de cei care voiesc să se mântuiască, e o iubire care se impune ca o autoritate necondiţionată, care nu se împacă deci cu preţuirea egală a iubirii celorlalţi. Ortodoxia vede în iubirea tuturor faţă de Hristos şi întreolaltă, principiul cel mai înalt de adevăr şi de unitate, nu în iubirea unuia, care ca atare trebuie ascultată necondiţionat şi fără discuţii”. Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Coordonatele ecumenismului din punct de vedere ortodox, în revista Ortodoxia, nr. 4/1967, pag. 503.
[2] Discuţia privind uniaţia a fost readusă în faţa comisiei şi la Balamand, fără însă a conduce la un rezultat clar. Textul de la Balamand începe cu următoarele doua paragrafe: 1. La cererea Bisericii Ortodoxe, continuarea normală a dialogului teologic cu Biserica Catolică a fost întreruptă, pentru ca să fie imediat abordată problema care a fost numită “uniatism”.
2. Cu privire la metoda care a fost numită “uniatism”, Comisia mixtă a declarat la Freising (iunie 1990) că: “noi respingem uniatismul ca metodă de refacere a unităţii, pentru că această metodă se opune tradiţiei comune a Bisericilor noastre”.
[3] Eastern Churches Journal, No. 1/1994, pag. 17-27.
[4] După încheierea lucrărilor Conciliului II Vatican, papa Paul al IV-lea arată că este o deosebire între prozelitismul „de prost gust” al trecutului şi prozelitismul ca „efort misionar” cum este văzut probabil cel desfăşurat prin dialogul iubirii şi prin comuniunea în Taine. Astfel, în cuvântarea de pe 28 aprilie 1967 papa declară: „El (ecumenismul) se opreşte înaintea unor probleme speciale ca de exemplu cea a prozelitismului… dar prezentat în adevărata lui lumină şi condus după criterii practice, rezonabile şi totodată frăţeşti, prozelitismul sau mai bine zis efortul misionar, spre deosebire de prozelitismul de prost gust, n-ar trebui să sperie pe nimeni, ci mai degrabă să apară ca un exerciţiu pacific, legitim şi drept al unei incontestabile libertăţi religioase.”, Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, op. cit., pag. 505.
[5] Epistola din 8 decembrie 1993 a Sfintei Chinotite a Sfântului Munte Athos către PF Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic.
Notă din partea celor 18 de Asociatii semnatare
Precizare:
Orice organizatie ortodoxa care doreste sa subscrie la acest document poate sa o faca, trimitind semnatura sa pe fax 021-331 70 26, sau, scanata, la adresa de e-mail: laicatul.ortodox@gmail.com.
Rugam sa fie mentionat textul: „Subscriem Memoriului privind imposibilitatea continurii dialogului teologic cu romano-cotolicii…, adresat Sfintului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane pe 19 octombrie 2009” dupa care sa se mentioneze numele organizatiei, functia si numele semnatarilor insotite de stampila.
Admirabil ! Dea Domnul sa iesim din ecumenism si sa nu ne pedepseasca nimeni pentru acest drept..Oricum Dumnezeu ar fi de partea noastra !
Mirenii nu pot semna si ei acest Memoriu ?!!!
“Orice organizatie ortodoxa care doreste sa subscrie la acest document poate sa o faca, trimitind semnatura sa pe fax 021-331 70 26, sau, scanata, la adresa de e-mail: laicatul.ortodox@gmail.com.” – numai organizatiile? Noi, fiecare…in nume personal, nu se poate?!
@ Natalia si Magda:
Nu stim, dar credem ca nu, deocamdata. Pentru mai multa siguranta intrebati chiar la adresa respectiva de mail.
In sfarsit, credeam ca nu va avea nimeni curaj si forta! Sper sa nu mor pana nu voi vedea si masonii din BOR deferiti publicului si exclusi dintre clerici.
@ Maria-Luiza:
Aoleu, ce iluzii va puteti face… Asa va imaginati, ca va fi dreptate pe pamant si in loc de prigoane, ne asteapta viitor luminos in lumea asta? Nu aici sunt nadejdile noastre… Si mai bine sa zicem sa nu murim inainte sa ne fi putut pocai si pregati pentru vesnicie, dar asta s-ar putea sa fie, pentru cei mai multi, destul de aproape.
“Dar chiar daca noi sau un inger din cer v-ar vesti alta Evanghelie decat aceea peSa care v-am vestit-o, sa fie ANATEMA!”(Galateni 1,8)
Nu ne vom inchina la fiara Apocalipsei,chiar daca s-ar inchina la ea toti carmuitorii si neamurile pamantului.Vom ramane impreuna cu Sfintii,cu alesii si prietenii Mielului,ai lui Hristos,impreuna cu Sfantul Cosma Etolul,si voi repeta ceea ce a spus el:”pe papa sa-l blestemati,caci el este pricina rautatilor”.
Doamne miluieste-ne!
Vorbe Vorbe Vorbe!!! E laudabila initiativa -Memoriului al Laicatului Ortodox Roman catre Sfantul Sinod privind imposibilitatea dialogului cu catolicii- insa cum spune si administratorul acestui sait sa nu ne asteptam la actiuni de detasare fata de ”sanctitatea sa” patriarhul Bartolomeu.
Ceea ce ma bucura, e faptul ca aceasta turma mica nu da semne de a fi invinsa, pentru ca nici nu se poate!
Daca Hristos e cu noi ce ne poate face lumea- indiferent de ce fata, masca poarta cel viclean.
Pace sufleteasca!
Drept cuvint.
Fac un apel la romanii ardeleni, sa fie primii care sa semneze acest memoriu. Cei care ne mai stim istoria stim cit de mult am suferit datorita ereticilor catolici. Tot ce s-a zis in memoriu este adevarat, si inca nu e tot.
Clericii nostri unde-s? Unde este sinaxa noastra a clericilor si a monahilor? Daca nu aveti putinta si putere, semnati macar aici.
Orice roman este obligat moral sa isi apere mama spirituala, atit cit poate, de ecumenisti.
Acest memoriu delegitimeaza dialogul BOR cu catolicii si da legitimitate celor ce se vor opune din ierarhie. Daca…
Cit despre viperele de greco-catolici (clerul). Veninosi au fost, mai veninosi au devenit. Sunt deznationalizati care pling la mormint strain. Au uitat cit au avut de suferit chiar ei de pe urma abuzurilor si minciunilor austriecilor si maghiarilor catolici.
Juridic unirea e nula de drept. Ce s-a semnat nu s-a respectat de catre partea catolica, iar in actul de unire se spune clar ca nerespectarea duce la nulitate absoluta.
Ce fericire pe catolicii din sec. XVIII si XIX, sa vada roadele abuzurilor si mincunilor lor. Cred ca de acolo din iad de unde sunt mai se bucura (retoric vorbind) cind vad romanii ardeleni atacind Biserica Ortodoxa si aparind cu fanatism ucigasa lor opera.
Greco-catolicii simpli sunt victimele minciunii post revolutionare ca ei au fost martirizati de Biserica Ortodoxa. Proportia de ortodocsi din inchisorile comuniste a fost de 8 la 1, in defavoarea unitilor. Iar comunistii au fost atei, nu ortodocsi.
Sunt dezinformati cei simpli si sunt vipere vindute cei din clerul lor si ierarhia.
Sunt întru totul de acord cu memoriul de mai sus. Dumnezeu să ne ajute.
fbuna initiativa! eu am semnat si marturisirea de credintas impotriva ecumenismului, portnita din grecia. pacat ca au fost asa putini romani care au semnat-o! noi, crestinii de rand nu o putem semna? sau sa ne afiliem unei organizatii crestine, daca nu. Doamne-ajuta!
http://luptapentruortodoxie.blogspot.com/
este blogul meu, pe care l-am facut doar pt a incerca sa raspandesc informatie corecta si sa lupt pt o ortodoxie curata. oamenii trebuie invatati, pt ca nu prea au surse de informare corecte din care sa invete si sa cunoasca adevarul.
Cred ca un lucru important asupra caruia Ierarhi nostri trebuie sa tina seama in aceste momente de vadite “nemultumiri” si “nelinisti” si “framantari” si “agitatii” care au inceput sa apara in viata de obste a laicatului crestin ortodox din Biserica noastra Ortodoxa Romana pe seama acestui eveniment ecumenic din Cipru, este acela ca pe langa toate motivele expuse si invederate in cuprinsul acestui memoriu (care memoriu este deosebit de bine argumentat si justificat si intemeiat cu/pe exemple si date si informatii istorice si faptice indubitabile si verificabile de catre cei care vor sa le verifice ca sa se convinga de adevarul lucrurilor…) este urmatorul : si anume O MARE PARTE DINTRE LAICII Bisericii noastre nu sunt de acord cu participarea “delegatiei” Bisericii Ortodoxe a romanilor la acest eveniment ecumenic.
Da! Nu sunt de acord!, pentru ca isi dau seama ca NU VOR FI REPREZENTATE si EXPRIMATE si SUSTINUTE si APARATE si PASTRATE convingerile si atitudinile si pozitia si mentalitatea colectiva si unanima traditionala dogmatica si eclesiologica pe care cei mai multi crestini ortodocsi romani o au atat fata de Catolicism, cat si fata de aceste dialoguri ecumenice, ori cat de bine intentionati si hotarati ar fi delegatii romani.
Delegatii romanilor, nu pot fi “intransigenti” si nici “in dezacord” cu majoritatea celor care vor adopta decizii la acest eveniment ecumenic care vor privi evident Unirea cu Biserica Romei si Recunoasterea Primatului Papei, caci daca delegatii romanilor ar “indrazni” sa fie in dezacord, ar avea de suferit atat ei, cat si Patrirahia noastra, “sanctiuni” de la organismele ecumenice internationale!
Or, daca delegatii nostri NU POT sau NU VOR sa “deranjeze”, “obstructioneze”, “stanjeneasca” aceste planuri si proiecte si intentii si dorinte de UNIRE ale celor care VOR cu tot dinadinsul sa faca aceasta unire cu Vaticanul si sa-l puna pe PAPA un fel de “COPO DI TUTTI CAPI” al Crestinatatii, asadar daca delegatii romani, din complezenta sau teama sau “ferme convingeri ecumeniste” NU VOR SA FACA NOTA DISCORDANTA cu cei prezenti si cu deosebire cu reprezentatntii Patriarhiei Ecumenice, atunci inseamna ca EI NU REPREZINTA si NU EXPRIMA si NU INVEDEREAZA celor prezenti la acest eveniment ADEVARATA si AUTENTICA si NEMINCINOASA pozitie si atitudine si mentalitatate si VOINTA a EKKLESIEI Ortodoxe a Romanilor de pe meleagurile Carpatilor fata de Catolicsim si fata de aceste intentii de unire cu Vaticanul si de Recunoastere a Primatului Papal pe care le au unele fete bisericesti in lumea ortodoxa!
Si daca Delegatia Romanilor NU-I REPREZINTA cu adevarat PE ROMANII ORTODOCSI practicanti si TRADITIONALI, atunci nu exista nici un motiv si nici o ratiune ca aceasta delegatie bisericeasca sa mai participe in continuare la lucrarile acestui eveniment si mai bine ar fi daca ea ar fi RETRASA de catre Patriarhie, ascultandu-se de glasul poporului binecredincios!
Prin urmare, VALABILITATEA deciziilor care vor fi luate si adoptate de fetele bisericesti prezente la aceast eveniment ecumenic, in numele credinsiosilor ortodocsi romani, si care vor atrage consecinte si efecte si asupra noastra a romanilor ortodocsi, ESTE STRANS LEGATA de valabiliatatea si autentica si certa si ferma si expresa REPREZENTARE a maselor de crediniosi, adica de expresa DELEGARE si de MANDATUL clar al tuturor crestinilor ortodocsi din Biserica noastra care sa fi fost atribuit(e) celor care ne reprezinta…!
Dar orice mandat este legat la randul sau de INTELEGEREA CLARA a celui care il da, cu privire la obiectul raporturilor asupra carora poarta acest mandat…!
Cum mare parte dintre romani HABAR NU AU de acest eveniment si nici despre ceea ce se discuta si intentioneaza a se stabili in cadrul lucrarilor sale, si cum ei NICI NU AU FOST INTREBATI de catre ierarhia BOR daca sunt de acor cu participarea vreunei delegatii in numele lor care sa hotarasca ceva in numele lor, atunci inseamna ca MULTI ROMANI sunt in necunostinta de cauza despre ceea ce fac sau doresc sa faca Pastorii BOR in numele lor!
Ca sa conchid, avem serioase motive sa ne indoim ca delegatia BOR de la acest eveniment va exprima si va reprezenta vointa si cugetul si parerea si pozitia CURATA si AUTENTICA si TRADITIONALA Orthodoxa pe care o au cei mai multi dintre romanii crestini ortodocsi cu privire la acesta asa-zis necesara si oportuna si de dorit (chipurile) “unire” cu catolicismul si mai ales cu privire la “INCORONAREA” Papei ca “REX OMNES CRESTIANORUM”!
Asadar pe langa ratiunile invederate in acest MEMORIU de catre laicatul crestin ortodox roman din cuprinsul BOR, ar fi bine ca Factorii de conducere ai BOR sa ia in seama si in calcul ca la o eventuala si ulterioara CONTESTARE de catre multi laici ai BOR a deciziilor adopate la acest evenimnent ecumenic din Cipru, IN NUMELE ROMANILOR, un argument forte care va fi adus in sustinerea acestor posibile constestatii este si acesta ca Poporul Credincisilor Ortodocsi Romani NU A DAT EXPRES GIRUL si IMPUTERNCIREA delegatilor ortocsi ai BOR in cele care ei le-au semnat si hotarat in numele romanilor, iar consecintele eclezistice care se rasfrang/se vor rasfrange si vor decurge asupra romanilor din hotararile luate la acest eveniment NU ATRAG OBLIGATIVITATEA RESPECTARII LOR de catrer mirenii simpli …!
Domnul sa aiba mila de noi toti!
Mă bucur să văd şi la noi un înceout de unitate în această luptă.
Cu sau fara mandat, frate Vela, delegatia isi va indeplini mandatul secret cu care a mers acolo si care nu este dat democratic de poporul credincios.
Cit despre speranta unei contestari ulterioare. De la ultima modificare a Statului BOR miscatul in front a devenit sport periculos pentru orice slujitor al Bisericii. Fin de tot, au transferat puterea reala si libera de la consiliile parohiale in sus, spre episcopii.
Oricare va incerca, in mod singular sa faca ceva, va fi imediat anihilat, si in mod exemplar, astfel incit sa fie dat de exemplu. Dictatura curata, daca ne gindim la ecumenistul sef al Ciprului.
Singura sansa este o miscare de masa a laicatului. Laicat care a stat cvsi imobil la toate modificarile de legislatie laica pentru dezincriminarea imoralitatii. 20 de ani am stat, noi laicii, si am acceptat sa ne aliniem mondial. Acum este mult mai greu sa zici nu. Masina dictatoriala a mass-media internationala este reglata fin sa delegitimeze orice ”terorist”, ”fundamentalist”, ”traditionalist”, pentru ca mai apoi sa poata fi anihilat de ”fortele binelui”, ”tarile civilizate” sau ”luptatorii pentru democratie”. Cine stie, daca vreo Romanie are ”tupeul” sa nu se alinieze prea mult, vom afla cu stupoare de armele de distrugere in masa de sub Palatul Parlamentului. Iar ”fortele binelui” nu au nici o mila in a salva lumea de ”traditionalisti”.
Singura forma de lupta de care pot sa tina cont, dar nu prea mult, nu va inselati (au termene de respectat), este rezistenta de tip Gandi (nu am simpatii hinduiste, dar acest tip de politica a avut efect chiar si in America), rezistenta publica non violenta. Lipsa de supunere civila la legi abuzive. Dar cere mult martiraj.
Indemn pe toti laicii sa se abtina de la orice forma de protest care ar putea fi interpretata ca si tulburare a linistii publice, ca violenta.
Clericii, daca nu au puterea martirajului, sa coordoneze aceste miscari din umbra si sa le sustina moral cit de mult pot.
Indemn ca cei ce vor sa faca ceva sa organizeze din timp formele de lupta si responsabilii pentru fiecare localitate.
Demonstratiile trebuie sa fie pasnice si cu autorizatie de la primarii. Adresele de e-mail ale autoritatilor laice si ecleziastice pot fi bombardate cu proteste. Adresele de posta fizica pot fi umplute cu scrisori de protest. Telefoanele pot fi asaltate cu apeluri de protest. Tinerii pot desena grafitiuri crestine de protest pe spatiile publice.
Asociatiile laicatului pot stringe semnaturi pentru delegitimarea impunerii unor hotariri ecumeniste. Daca sunt destul de multe, pot fi folosite ca si initiativa legistlativa in parlament pentru a se impune o lege care sa blocheze abuzurile in impunerea ecumensimului. Orie miscare antiecumenism ii delegitimeaza. Iar ei de asta se tem cel mai mult.
Imaginatia mea se opreste aici, dar sunt ferm convins, ca sunt mult mai multe idei bune care se pot aplica. Dar trebuie organizare din timp, si asistenta unor profesionisti pentru unele tipuri de actiuni (obtinere de autorizatii pentru demonstratii, respectarea procedurii initiativei legistlative, etc.).
Daca cineva este atit de hotarit sa organizeze, se poate lua de model si cite ceva din ”Revolutia” Twitter din Moldova (o fi istoric numita Basarabia, dar mie imi suna a separare vesnica), unde informatica si telefonia mobila au ajutat mobilizarea. Se poate face si un site de centralizare a tututror informatiilor despre mijloacele de actiune.
Sper sa nu par prea infierbintat. Doamne ajuta!
Eu nu inteleg aceasta atitudine irationala din partea Bisericii Catolice, de prozelitism si anexare , aproape fortata, a bisericilor ortodoxe, in conditiile in care si-a pierdut credinciosii din tot vestul Europei ? Am vazut cum, pierzandusi credinciosii dintr-o parohie , din Anglia, au vandut catedrala , iar aceasta a ajuns RESTAURANT. Si fenomenul s-a cam repetat la scara intregii Europe. Bisericile si catedralele, nefiind propietatea comunitatilor , au fost vandute te miri cui.
Ma repet si spun: NOI AICI TREBUIE SA FIM VIGILENTI, CA IN PARLAMENTUL ROMANIEI SA NU APARA VREO LEGE, CARE SA DISPUNA TRECEREA BUNURILOR BISERICESTI DIN PROPIETATEA COMUNITATILOR IN CEA A PATRIARHIEI. NUMAI ASA CATOLICII AR PUTEA SUBORDONA BISERICA ORTODOXA ROMANA !
SI-AR MAI FI UN POSIBIL SI ANTICIPAT ATAC, DAT IMPOTRIVA SLUJBELOR SI CANOANELOR, EVIDENT DUPA CHIPUL SI ASEMANAREA CELOR CATOLICE.., CACI ASA SI-AU PIERDUR CREDINCIOSII. Reproduc ce a afirmat un preot catolic despre momentul 1965, cand au abandonat o suma de canoane si au scurtat Sf Liturghie: “Bisericile s-au golit brusc!”
Sunt de acord cu memoriul,va felicit pt. credinta si curaj. DOAMNE AJUTA!
@ Miron Stelian Daniel!
Ca un frate de credinta ortodox si ca un “confrate” din aceeasi profesie si format cu aceasi gandire profesionala, nu pot sa spun pe seama celor care le-ai invederat si punctat, FRATE Jurist Miron Stelian Daniel, in comentariul de mai sus, decat ca ACHIESEZ si ADER la tot ceea ce ai spus si SUSTIN launtric in inima mea si voi sustine si public pe net sau in vreo actiune a laicatului ceea ce ai psus mai sus.
Ma bucur din toata inima ca “te-ai prins” frate Miron in plasa si undita si “latul” SITEULUI RAZBOI INTRU CUVANT!
Ma bucur ca ai descoperit acest site si ca si noi cei care facem parte dintre cei care compunem “comunitatea virtuala” a acestei OAZE informationale si duhovnicesti din desertul internetului, TE-AM DESCOPERIT ca un “capabil” luptatator! Suntem bucurosi ca ni te-ai ALATURAT in lupta marturisirii Adevarului !
Despre ORGANIZAREA LAICATULUI, despre ceea ce ar putea el sa faca LEGAL, LEGITIM, PASNIC, DEMOCRATIC, CONSTITUTIONAL, si CONFORM STATUTULUI BOR, o sa aduc si eu o mica completare la ceea ce ai spus…!
Domnul sa-ti ajute in toate si sa iti mareasca RAVNA si PRICEPEREA si VIGILENTA in tot ceea ce vei face de acum incolo!
Abia de curand am citit o parte din celelalte mesaje ale fratiei tale, pe care le-ai postat de curand, si de la prima citire mi-am si facut o idee despre “potentialul” pe care il ai!
Nu te laud, ca Domnului nu-i place, dar asa ma bucur cand EL trimite in lupta “FORTE Proaspete” si BRATE puternice !
Domnul sa aiba mila de noi toti!
Fratilor,in astia a intrat duhul lumesc si sa nu uitam ce zicea o veche profetie cum ca mirenii vor deveni draci si monahii vor deveni mireni;
Daca ei care au depus votul monahal traiesc precum mireni atunci cum sa mai aiba discernamant duhovnicesc si sa faca ce trebuie?Au fost de piatra cand a aparut problema cipurilor(…nu toti…),credeti oare ca acum se vor inmuia?
Fiti statornici in credinta si purtati acest razboi intru Cuvant si nu altfel;Sa ne ferim de osandire ca sa nu cadem in aceasi ispita si sa fim zilnic multumitori Maicii Domnului macar cu un ‘Cuvine-se cu adevarat’ ca ea este zidul nostru cel nebiruit si limanul cel neinviforat in aceste vremuri tulburi!
Sa adormim zilnic spunand: Uşa milostivirii deschide-o nouă, preabinecuvântată Născătoare de Dumnezeu, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne mântuim prin tine din nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.
@ Vela Gheorghe
Multumesc frate. Onorante cuvinte la adresa mea. Domnul stie cit merit din ele.
Eu, la fel ca toti cei care ne mai consideram crestini traditionalisti, sunt un simplu soldat. Astept sa vad daca suntem o armata (in cel mai nemilitar sens al cuvintului), iar daca suntem, abia astept sa vad daca avem lideri capabili. Daca ne organizam, in limitele legii, sunt dispus la orice colaborare imi este posibila, pro ortodoxie traditionala.
Prea mult societatea civila a fost reprezentata de necrestini.
Suntem multi, dar suntem neorganizati, in parte datorita noua, iar pe de alta parte, suntem, poate, si ”ajutati”.
Multumesc, inca odata. Doamne ajuta!
Doamne ajuta si miluieste poporul tau cel binecredincios si binecuvantator.Amin.
Ma rog cu sarguinta pentru izbanda si rasplata cerintei drepte de retragerea
reprezentantilor romani si nu numai, ci a tuturor ortodocsilor,
cu frica de Dumnezeu, a
bunilor crestini din aceasta cloaca de compromisuri si interese neortodoxe,clar!
Daca un crestin,ortodox,cade,aflandu-se in inselare,fie el si patriarh,alunecand pe panta ereziilor si dorind cuplare in aceasta,trebuie ca cei apropiati lui sa i se opuna vehement,incercand sa-l readuca la ADEVAR si nicidecum sa-i urmeze indicatiile,daca sunt sanatosi la cap si suflet cu frica lui Dumnezeu.Numai bolnav si neputincios mintal poti trada pe Cel ce-ti da viata vie, vesnica si Biserica spre mostenire,si ca fii ai Imparatului Ceresc.Nu trebuie sa alunecam in cadere “libera” dupa anumite indicatii obligatorii si obligatoriu.Cei cu discernamant sa se impotriveasca macar daca nu poate opri aceste obsesive impuneri pacatoase ale “vremurilor de astazi”.Sa slujim lui Dumnezeu Celui in Treime inchinat si nu sa-L tradam,tradandu-ne, din interese materiale pamantesti.Cuvantul Domnului ne cheama spre Imparatia de Sus,iar cuvintele “DIALOGULUI” spre imparatia de jos spre moarte sigura si nu spre cea fara sfarsit.Hristos ne da MANTUIREA, IAR PAPA NE DA PIEIREA.Noi alegem.Avem nevoie de multa gandire pt asta?NU!Avem nevoie de MULTA SI TARE CREDINTA IN CEL CE TOATE LE POATE FACE, ASA CUM TOTUL A FACUT.Neascultatorii au cazut, de la Adam si Iuda prin Lucifer amagire, urmandu-i PAPA.Acestea sunt cele trei mari caderi proorocite.Pot urma si altii in micimea lor,pentru ca-i larga si bogat infrumusetata CALEA SPRE UNIATISM”FRATICID”slujindu-i unui om(papa),
intronat si inchinat (de ereticii lor) ca Dumnezeu,zis infailibil.
Ideea reconcilierii:sa uitam trecutul si persecutiile puterii lor dracesti, pentru (CE?)un viitor vremelnic?Tradarea,viclenia,minciuna,prigonirile si persecutiile nu pe noi ne caracterizeaza,acestea pe linga altele, sunt armele vrajmasului ce le-au imbratisat, aplicandu-ni-le de cand s-au despartit de BISERICA VECHE SI ORTODOXA.
Ei si acum ne murdaresc imaginea,atribuindu-ne,noua, celor din Biserica Ortodoxa faptele lor. Impotriva binecredinciosilor ortodocsi,aruncand “pisica lor moarta in curtea vecinilor lor”,ca si hotii care striga “hoootiiii!”Dimpotriva,noi, cu dragoste am privit si primit pe toti cei veniti, spasiti si pocaiti, din orice secta,inclusiv
catolica si impartasindu-se cu CREZUL in Sf.Treime inchinat, laudat si cantat,al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh,in veci.
Astazi, 19 octombrie 2009, un grup de 18 asociatii ale laicatului ortodox roman …
Noi credem că această asociaţie nu trebuie să ceară întreruperea discuţiilor, ci că ar fi trebuit să ceară romano-catolicilor să-şi ceară scuze public pentru acele evenimente şi să recunoască şi să cinstească memoria acelor martiri, prin gesturi oficiale publice reparatorii. Cam ca şi cu holocaustul! Aceasta credem că ar fi soluţia corectă, care ar vindeca răni ale trecutului şi ar permite conlocuirea în linişte şi pace în prezent a cetăţenilor romîni din cele două religii. Orice altceva nu face decît să reînvie ura trecutului şi să o amplifice şi aceasta nu aduce nici un bine nimănui.
Cu alte cuvinte, să nu răspunzi la rău cu rău, ci cu chibzuială şi înţelepciune…
Cu respect Pirtea Maria – Fundaţia Altadora 2003 – Oradea
Judecand dupa atitudinea Patriarhului si a Sfantului Sinod pe care au avut-o despre introducerea cipurilor (exceptie IPS Bartolomeu, si altii) … putem sa ne asteptam si de data asta la un raspuns tarziu, ambigu, sau poate la nici un raspuns. “Sistemul” merge tot inainte, planificat, pe ceas.
Doamne ajuta-ne sa scapam de dusmanii ortodoxiei!
Lumineaza-i pe conducatorii nostri sau indeparteaza-i!
@Sorin
Dumnezeu este indelung rabdator si mult milostiv! Bine ar fi sa-i puna pe ‘cale’ ca sa nu se primejduiasca vremelnic si vesnic iar prin sminteala sa mai traga si pe altii dupa ei!
Am asistat mai demult la o discutie in care, un preot spunea referitor la unii din patriarhii nostrii (nu mai retin care…) cum ca, intr-un an, apropiindu-se sarbatoarea Sf.Dimitrie Basarabov si fiind pus in mijlocul Bisericii a fost deranjat de acesta spunand cu manie: ‘luati hoitul asta de-aici ca ma impiedic de el’; supusi, monahii l-au luat pe Sf.Dimitrie si l-au pus la locul sau bine-stiut; ce-a urmat?! Intrand pompos in Biserica, cat era de ‘mare’ s-a impiedicat cazand pe burta iar mitra i s-a rostogolit pana usile Altarului nevazut, cu putere; anul urmator a murit, nemaiimpiedicandu-se de Sfantul. Asa ca…nu trebuie sa fortezi nota si sa te comporti ca un necredincios.
“Ascultati aceasta,voi,preotilor,si luati aminte…,si plecati urechea,caci catre voi se indreapta hotararea…”(Osea 5,1)
“Pastorii tai dorm…poporul s-a imprastiat si nu are cine sa-l adune!”(Naum 3,18).
Si asta pentru ca nu sunteti pastori buni,care sa-si jertfeasca viata pentru turma si sa o conduca la limanul linistit al vietii vesnice.Voi sunteti pastori”platiti”,si dupa cuvantul sfant al Domnului,”pastorul platit nu este pastor”(Ioan 10,12).Sunteti platiti de stapanitorii lumii acesteia si lucrati pentru slava si bogatiea lor.
Si fiind robii acestor stapanitori,sunteti inarmati cu armele violentei,cu care amenitati oile credincioase ale lui Hristos,spre a le obliga sa va urmeze.
Dar aceste fericite oi primesc mucenicia ca izbavire si ca semn nemincinos ca vor lua cununa neofilita de la Domnul Iisus Hristos.
SUNTEM GATA SA MUCENICIM CU BUCURIE PENTRU CREDINTA ORTODOXA,PE CARE O PASTRAM CA PE O MARE COMOARA.sUNTEM GATA SA NE LASAM PRIGONITI SI SA MURIM PENTRU ADEVAR.
Cei chemati,alesi si credinciosi sa mearga cu Mielul,cei lasi,mizerabili si goi sa mearga cu FIARA.”VIN CURAND;TINE CE AI,CA NIMENI SA NU IA CUNUNA TA”(Apocalipsa 4,11}
@Pirtea Maria
“Aceasta credem că ar fi soluţia corectă, care ar vindeca răni ale trecutului şi ar permite conlocuirea în linişte şi pace în prezent a cetăţenilor romîni din cele două religii. Orice altceva nu face decît să reînvie ura trecutului şi să o amplifice şi aceasta nu aduce nici un bine nimănui.”
A cere scuze si a repeta greselile din trecut este un fapt comun muritorilor.
Marea problema este ca aici avem de a face cu mult mai mult. Aici nu sunt “doua religii”, ci este vorba despre “descoperirea dumnezeiasca” pastrata cu jertfele Mucenicilor de Ortodoxie si de eresul papal, care are in frunte oamneni ce nu numai ca nu intra in Imparatia Cerului, dar nici pe bietii “lepadati de credinta” uniti cu Roma nu-i lasa sa intre. Daca-i iubim pe fratii nostri de o limba, dar cu alt cuget, se cuvine sa le spunem adevarul. Iar atunci cand nu sunt dispusi sa-l asculte, se impune sa intrerupem dialogul, asa cum a procedat si Hristos in fata judecatorilor celor fara de lege.
Rugaciunea noastra, cred, trebuie sa fie pentru intoarcerea (de buna voie, desigur) “oii celei pierdute” la staulul adevaratei Biserici. Nu sunt doua religii, doua biserici etc. Este “un Domn, o Credinta, un Botez”.
Cat priveste scuzele, daca cineva crede ca sunt de folos, sa le ceara. Atata timp cat cei in cauza nu arata nici un semn de parere de rau, ba dimpotriva….
Minunata initiativa! Ma bucur ca au curajul pe care eu nu il am si pentru ca lupta asemenea sf. Visarion, Sofronie Si Oprea pentru adevarata credinta! Dumnezeu sa-i intareasca!
@Miron Stelian Daniel
Pentru ca aveti formatie de jurist, ma puteti lamuri asupra celor de mai jos?
1. In procesele pe care le intenteaza catolicii, pentru a obtine ceea ce nu este a lor, nu se poate invoca in apararea ortodocsilor recensamantul facut de Bucow(1761-1762), asasinul de marturisitori ortodocsi, si distrugatorul de biserici si manastiri ortodoxe? Acolo se vede clar cum au pus mana pe biserici: localitati cu sute de ortodocsi care nu aveau biserica, in schimb cativa uniti aveau biserica furata. Asa i-au si determinat pe unii dintre ortodocsi sa treaca la ei. Le-au luat bisericile. In localitatile in care ortodocsilor li s-a furat biserica, acestia si-au putut construi biserici abia in a 2-a jumatate a secolului al XVIII-lea.
2. Ar mai fi o intrebare: de ce nu revendica catolicii bisericile evanghelice construite inaintea reformei lui Luther sau chiar cele anglicane ca sa mergem mai departe …?
Doamne ajuta-ne!
Doamne ajuta!
Sa nu ne facem iluzia ca vor fi luate in seama protestele noastre, ale celor din CIPRU sau de oriunde. Atata timp cat patriarhul si ierarhii isi primesc salariile de la stat, vor face cum le dicteaza statul. Dar asta nu e treaba noastra, e a lor. Treaba noastra este sa spunem sus si tare ca nu suntem de acord cu ceea ce fac ei, si probabil ca Domnul Hristos va considera aceasta drept marturisire de credinta.
Sa multumim Domnului ca ne-a luminat mintea sa intelegem ca ceea ce fac cu mai-marii Bisericii nu este bineplacut Lui.
DUMNEZEU SA II AJUTE PE FRATII NOSTRI ORTODOCSI CARE ASTAZI MARTURISESC ORTODOXIA IN CIPRU!!!