PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun
- Crestinortodox.ro: JUDECAREA APROAPELUI, de Adrian Cocosila (fragment)
[…]
Adeseori se spune ca ajungem sa-l judecam pe celalalt, din dorinta de a-l indrepta. Ne uitam la faptele lui, vedem ce este nepotrivit, i le comunicam si ii cerem sa ia alt chip. Dar cand facem aceasta critica, mai tinem seama de cuvintele Mantuitorului:
“De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tau si nu te uiti cu bagare de seama la barna din ochiul tau? … Fatarnicule, scoate intai barna din ochiul tau, si atunci vei vedea deslusit sa scoti paiul din ochiul fratelui tau” (Mt 7, 1-5)?
Ma tem ca nu. Nu mai spun ca de multe ori ceea ce i se pare omului drept, pentru Dumnezeu este nedrept.
Iar pentru a nu porni cu usurinta spre judecata, voi aminti de episodul cu femeia desfranata care urma sa fie omorata cu pietre. Mantuitorul le spune celor ce doreau sa arunce cu pietre in ea: “Cel fara de pacat dintre voi sa arunce primul cu piatra” (Ioan 8, 7). Si raspunsul acestora este pilduitor pentru fiecare dintre noi cei care dorim sa judecam: “Iar ei auzind, si mustrati fiind de cuget, ieseau unul cate unul” (Ioan 8, 9).
Potrivit judecatii omenesti, cel care a facut un rau trebuie judecat si pedepsit. Exista si credinta ca prin astfel de sanctiuni, cel care a gresit se poate indrepta. Dar pierdem din vedere ca judecata omului nu este judecata lui Dumnezeu. “Nu sunt gandurile Mele ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre” (Is. LV, 8). Cel care a ajuns la masura sacrificului de sine si la iubirea vrasmasilor, nu mai are nevoie de tribunale. Prin aceste afirmatii nu doresc sa se inteleaga ca Biserica este impotriva instantelor de judecata, ci doresc sa subliniez ca Biserica le accepta ca semn al neputintei omenesti de a iubi vrajmasii.
[..]
- Jurnalul national: “Preotul se chicoteşte cu frumoasa asta”
Noi am auzit mulţi preoţi spunând: “Sunt păcătos”. Vedem că rugăciunile, cel puţin cele ortodoxe, conţin expresia “eu, păcătosul” sau “iartă-mă pe mine, păcătosul“, dar nu ne este destul de clar ce înseamnă asta în viaţa de zi cu zi a unui preot, mai ales în viaţa de zi cu zi a unui preot cu har şi care arată în ochii noştri ca un sfânt. Nu ne este clar cum de se gândea la “păcătosul din el” părintele Arsenie Boca şi nu este clar cum păcătuieşte părintele Papacioc. Ce înseamnă “păcat” pentru aceşti preoţi şi de ce ei îşi spun păcătoşi. Puterea exemplului poate face uneori cât o bibliotecă întreagă şi poate deveni călăuză pentru a ne limpezi în mintea şi în inima noastră.
Am găsit un asemenea exemplu în cartea părintelui Savatie Baştovoi, “Puterea Duhovnicească a deznădejdii”. Părintele povesteşte aici despre vremea în care era diacon şi se credea “foarte deştept”. Aflat în vizită la sora sa, la Iaşi, fusese invitat să slujească la Biserica Trei Ierarhi. Cum trecea părintele pe lângă o bisericuţă,
“în întâ
mpinare vine preotul de la biserică (…) cu o femeie cam la treizeci de ani, care râdea ea aşa şi era cam vopsită. Eu, om foarte smerit, monah silitor, mă gândesc: O, preotul umblă cu femeile astea hlizite, face sminteală. Ajung în dreptul lui, mă gândesc: Da nici să nu-l mai salut, aşa fel de preot care, uite, în văzul tuturor se chicoteşte cu frumoasa asta. Ajung în dreptul lui, la care părintele zice: Ce faci, frate? Unde slujeşti diseară? Şi mă ia, mă ia în braţe aşa, dar eu mă gândesc: O, şi omul ăsta, şi când mă uit mai şi miroase a vin. Zic (în gând): iaca-i bună, frate. Nu-i destul că umblă cu cine umblă, încă mai şi bea. Foarte bine, părinte. Aşa o să atragem noi oamenii în Biserică, cu astfel de preoţi şi de fapte. Dar el cu mare dragoste mă ia în braţe şi zice: Vino să slujim împreună. Dar eu: Iaca, cu cine n-am mai slujit împreună. Nu, părinte. Eu mă duc la Trei Ierarhi. Eu nu-s orice fel de om. Şi vedeţi lucru, gândul meu de om nebun. Să vedeţi părintele ăsta, cu o desăvârşită dragoste şi putere, mă ia aşa, mă strânge şi-mi spune: Gândul cel bun, părinte. Şi aşa ne despărţim. Şi atunci m-am trezit eu ce-am făcut. Omul ăsta era preot al Dumnezeului celui viu, şi pentru că el era aşa, Dumnezeul lui i-a dat şi el a văzut toată starea mea, toată nebunia mea. Şi Dumnezeu s-a milostivit de mine şi mi-a zis: Gândul cel bun, părinte”.
Mai departe, părintele Baştovoi comentează:
“Niciodată să nu credem nimic de rău, nici despre preoţi, nici de vom vedea, niciodată să nu spunem şi Dumnezeu ne va da gândul cel bun şi vom fi fericiţi şi pe alţii îi fericim. Asta zic pentru cei care se smintesc de feţele bisericeşti”.
În viaţa de zi cu zi noi ne luăm uneori îngăduinţa de a gândi rău despre preoţi, cum şi preoţii mai pică în capcana judecăţii oamenilor. Iată, preotul acesta ne spune că păcătoasă nu-i atât fapta, căci fapta vine din gând. Fapta vine din minte. În minte are loc păcatul, în judecata noastră, care ne arată prin ea însăşi că nu suntem atât de deştepţi pe cât pretindem, nici atât de smeriţi pe cât am putea. “Fericiţi cei ce s-au izbăvit de a-i judeca pe preoţi şi pe toate celelalte”, mai spune părintele Baştovoi. Gândul cel bun, asta-i taina. El te îndepărtează de păcat şi, adesea, îţi arată că ceea ce pare nu-i chiar ceea ce este. Păcătosul care umbla cu “femeia hlizită” şi “mirosea a vin” era iubitor şi prin el lucra Dumnezeu pentru îndreptarea minţii, în care clocoteau gânduri rele. (…)
Legaturi:
- DE CE TREBUIE… “SA NU OSANDESC PE FRATELE MEU”?
- Cuvant patrunzator al IPS Teofan, de Rusalii: PRETENTIA SUPERIORITATII, DUHUL VICLENIEI SI JUDECATA APROAPELUI – PIEDICI SIGURE IN CALEA DUHULUI SFANT
- UNA DIN BOLILE CRESTINULUI POSTMODERN: SEMANAREA CU VOLUPTATE A SMINTELII OTRAVITOARE AVAND CHIPUL “MARTURISIRII ADEVARULUI”: “Ce eşti tu? Luptător al lui Hristos sau luptător al diavolului? Ştii că exista si luptatori ai diavolului?”
- Cuvant al Sfantului Luca al Crimeei despre pacatele grairii in desert si clevetirii: “Din cuvintele tale te vei osandi”
- Omilia Sfantului Luca al Crimeei despre fatarnicie si pacatul judecarii aproapelui si a arhiereilor
- SFANTUL AMBROZIE DE LA OPTINA ne atrage atentia asupra unor patimi grave care ne pot stirbi si otravi praznicul Invierii: ZAVISTIA SI OSANDIREA ALTORA
- VAMESUL SI FARISEUL DIN INCHISORILE COMUNISTE. Ce putem invata pentru viata si vremurile noastre?
- Parintele Aldea despre lectiile esentiale pentru noi ale marturisitorilor din inchisorile comuniste. CE INVATAM DIN CADERILE SI RIDICARILE NOILOR MARTIRI? CUM LUPTAM IMPOTRIVA DIAVOLULUI?
- UN CUVANT DUHOVNICESC CU PUTERE AL PARINTELUI MIHAI ALDEA: “Trebuie sa lasam deschise portile pocaintei pentru oricine si sa fim sinceri cu noi insine”
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre BOALA MORTALA A FARISEISMULUI SI SIMPTOMELE EI MAI GRAVE: smintirea prefacuta, osandirea, ravna vicleana (2)
- Sfantul Ignatie Briancianinov – vederea pacatului propriu, dar dumnezeiesc
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre diverse forme de INSELARE si despre cauza lor esentiala: lipsa pocaintei, a inimii infrante
- Dr. Ioan Gandu: SA LUPTAM LUPTA CEA BUNA (I)
- Testamentul duhovnicesc al parintelui Calciu: DRAGOSTEA, SMERENIA, BUNATATEA, RUGACIUNEA (I): “Sa nu ucidem dragostea lui Dumnezeu din noi!”
- “Jurnalul fericirii” in actualitate: DESPRE BANUIALA ENDEMICA, ZAVISTIE, RAUTATE GRATUITA
- Cuvintele unui om nobil intr-o lume a celor smecheri, turnatori, nemilosi…
- PARINTELE STEINHARDT – ANTOLOGIC – DESPRE FARISEISM: “Bunatatea o suspecteaza, ii atribuie cauzele cele mai josnice, binele il pangaresc degraba, coborand totul la nivelul sufletului lor…”
- Predica PS Sebastian Pascanu, Episcopul Slatinei si Romanatilor despre FORMALISM SI NEPUTINTA DE A NE BUCURA DE BINELE APROAPELUI
- Despre cei ce otravesc Biserica cu ponegriri si agita spiritele cu gand de osanda
- PARINTELE SOFIAN SI “MARTURISITORII” CALOMNIEI: “Pana cand va ridicati asupra omului? Cautati toti a-l dobori, socotindu-l ca un zid povarnit si ca un gard surpat…”
- DESPRE “SECTARISMUL ORTODOX” SI INSELAREA “DREPTILOR” HIPERCRITICISTI
- Sfantul Cosma Etolul: SA NU AFURISITI PE NIMENI!
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR (13 nov.) despre MILA, despre ATITUDINEA FATA DE CEI CAZUTI IN RATACIRE si despre cei care ii dau ANATEMA pe altii: “Desi suntem cazuti atat de jos, nu ne mai dam seama ca suntem in cele mai mai mari pacate”
25 Commentarii la “PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun”