Aviz naivilor cu privire la MITUL SPONTANEITATII protestarii populare. Srdja Popovic, liderul revolutiei anti-Milosevici: REVOLUTIA SPONTANA DE SUCCES ESTE O MINCIUNA. NU EXISTA ASA CEVA (video, conferintele TED)
2011 a fost un an de extraordinară rezistență populară, ce a început cu Primăvara Arabă și s-a răspândit pe întregul mapamond. Cum de au funcționat aceste mișcări de rezistență atât de bine? Srdja Popovic (cel care a condus mișcarea non-violentă din Serbia care l-a înlăturat pe Milosevic în 2000) dezvăluie planurile, resursele și mijloacele necesare funcționării acestor mișcări, de la tactici non-violente la umor. (Filmat la TEDxKrakow.)
Nota noastra:
Srdja Popovic apare si in documentarul
In conferinta de mai sus (care are si subtitrare in romana) Srdja analizeaza miscarile sociale din ultimii ani, inclusiv cele din tarile arabe. Trebuie retinut ceea ce afirma de la min. 05:
Unitatea este foarte importanta (pentru o miscare sociala – n.n.). La fel si planificarea. Ati auzit minciuna despre revolutia non-violenta spontana si de succes? Nu exista asa ceva. Ori de cate ori vedeti tinerii de pe strada care incearca sa fraternizeze cu armata sau politia, cineva a gandit asta inainte.
Srdja numeste revolutia egipteana drept una de succes pentru ca au fost folosite cele mai potrivite tactici adaptate la context. Nu este de mirare, avand in vedere ca sarbul a fost chiar trainerul “revolutionarilor” egipteni:
Filiere revolutionare sau cum au fost scoliti bloggerii lideri ai miscarii egiptene si pe banii cui?
Am atentionat, deja, asupra faptului ca cine priveste protestele pentru Rosia Montana de la noi drept miscari spontane, izvorate doar pentru ca starea de spirit a populatiei a atins un grad critic de indignare, este ori naiv, ori prefacut:
Mihai Gotiu despre starea de spirit a protestelor pentru ROSIA MONTANA si votul in alb
De altfel, unul din liderii informali ai “strazii”, un mare “artist” in viata, Cristian Neagoe, a tradus foarte recent un astfel de text: Reguli pentru radicali. Tactici de conflict (1989)
Si mai suspecta a fost interventia sefului SRI, George Maior, care a legitimat, mai degraba, organizatorii protestelor, numindu-i “eco-anarhisti” care cauta sa deturneze protestele. Am aratat (vezi aici) de ce afirmatia lui Maior este falsa si induce in eroare: organizatiile (“eco-anarhiste” sau nu) nu incearca sa “deturneze” protestele, pentru “simplul” motiv ca ele le ORGANIZEAZA, PLANIFICA, deci si CONTROLEAZA.
Acest gen de legitimitare prin adversitate (SRI vs “eco-anarhisti”, ambii facandu-se ca nu stiu cine organizeaza si planifica protestele) se intampla nu doar la nivelul miscarii de protest, ci si la nivelul prelucrarii politice a acesteia: Traian Basescu a legitimat-o pe Alina Mungiu Pippidi, care si-a declarat deschis intentia de a sprijini un partid politic care sa reprezinte segmentul social al celor care sunt in strada. Asa ca vom avea un spectacol sambata cu cei doi infruntandu-se pe tema Rosia Montana si altele:
- Basescu vs Pippidi sau “ANTICORUPTIE” in loc de ENERGIE si RESURSE
- Idealistii strazii, “friptura buna” pentru “ANIMALE POLITICE” ca Traian Basescu si Alina Mungiu Pippidi?
Nu trebuie sa fim naivi si nici sa ne mintim: spontaneitatea protestelor pentru Rosia Montana este un MIT. Realitatea este ca oamenii NU VOR acest proiect si ca exista o categorie larga de persoane care se simt nereprezentati si, totodata, vor sa-si faca auzita vocea in “piata publica”. Aceasta realitate este, insa, controlata si directionata in actualele proteste, cu o finalitate pe care nu o stim, inca. Aviz amatorilor de revolutii pasnice, de orice coloratura ideologica, si celor care isi permit naivitatea sa creada in ideea “power to the people”.
UPDATE:
1. Iata un articol ciudat scris pe blogul activewatch (foarte implicat in miscarea protestatara) de catre Corneliu Vîlcu:
(…) Totul – şi intuiţia, şi luciditatea ‘calculată’ – îmi spune că o confruntare este, dacă nu iminentă, inevitabilă. (…) Alternativa e următoarea: sau vom reuşi să provocăm lupte în câmp deschis între politicieni (prin eventuala rupere a USL + regrupări repetate, toate mincinoase, în căutare de putere momentană vs. voturi mai târziu), sau vom intra într-o luptă cu Statul, în care toate mijloacele nu doar de descurajare, ci şi de represiune vor fi folosite din plin împotriva noastră. Fireşte, din cele două variante, preferabilă (deşi perdantă pe termen mediu şi lung, dacă ‘piaţa’ nu-şi dezvoltă una sau mai multe mişcări politice, fie ele şi non-partinice) ar fi prima. Văzând, însă, în ultimele zile cum toate forţele… executive se regrupează în jurul prim-ministrului, regret să spun că mai plauzibilă mi se pare varianta revoluţiei. (…)
In text Vîlcu ia in considerare transformarea miscarii de protest, pana acum pasnice, intr-o confruntare violenta cu fortele de ordine. Mentionand un incident izolat petrecut duminca trecuta la Cluj (care pare a fi, de fapt, un act provocator), Vîlcu pune pe seama atitudinii autoritatilor acest deznodamant. Insa argumentarea nu prea tine, iar pana acum a fost mai mult decat evident ca Jandarmeria si Politia au avut o cu totul abordare a protestatarilor decat cea conflictuala, lasandu-i pe protestatari sa blocheze circulatia si sa se plimbe pe unde vor, pozand ostentativ in posturi pasnice (cu tot felul de ”negociatori” stand de vorba cu diversi protestatari) si comunicand public dorinta de a controla multimile in mod rational, ”soft” (cerand instructiuni, in acest sens, chiar de FBI – cf. Mediafax: Jandarmeria vrea să înveţe de la FBI cum pot fi controlate mulţimile).
Nimic nu s-a schimbat in aceasta privinta, iar rigiditatea politicienilor pe marginea acestui subiect chiar nu era deloc imprevizibila, astfel incat sa schimbe datele problemei si sa fie un semnal serios de pregatire a unei represiuni stradale. De aceea este ciudat articolul, pentru ca pare a fi mai degraba o self-fulfilling prophecy, adica mai degraba o dorinta, decat o temere sau un avertisment ca rezistenta trebuie dusa chiar daca s-ar schimba contextul. Nu ar fi exclus, asadar, sa asistam la acte provocatoare la urmatoarele proteste pentru Rosia Montana care sa declanseze si confruntari violente cu fortele de ordine…
Poate asta face parte si din conceptia revolutionara a lui Vîlcu, membru al ”Tinerilor Mânioși” din Cluj, un fel de gasca radicala de profesie descrisa, ce-i drept intr-un stil pamfletist cam nereusit, de ziardecluj.ro:
Insa pe Cornel Vîlcu il stim si din manipularile le care s-a pretat fata de site-ul nostru:
- ActiveWatch vs. Razbointrucuvant (II). CORNEL VILCU insista in atacarea FLAGRANT NECINSTITA SI DIVERSIONISTA a siteului nostru, folosind CLASICA STRATEGIE A STIGMATIZARII TOTALITARE
- Blogul ActiveWatch ataca Razboi intru Cuvant: “VREAU RAZBOI, FARA SCRUPULE, FARA MILA”
2. Un ”detaliu” semnificativ a aparut despre Claudiu Craciun, unul din liderii vizibili ai ”strazii”, mentionat inclusiv de Alina Mungiu Pippidi drept ”tanara speranta” pentru noua elita politica ce s-ar putea naste pe valul protestelor. Cf. siteului stareanatiunii.ro tanarul stangist radical este… PATRON cu acte in regula al unui local ce isi are sediul intr-o cladire in care se pare ca si-a avut sediul si fosta DIE (Directia de Informatii Externe a Securitatii):
Dincolo de faptul cam schizoid al co-existentei ideologiei radicale impartasite de Claudiu Craciun cu statutului de patron al unui local care va trai, nu-i asa, din profit si din exploatarea fortei de munca disponibile (in forme destul de apropiate capitalismului celui mai salbatic – vezi detalii aici), locatia este cam strategica si centrala pentru un marginal, asa cum se prezinta tanarul universitar revolutionar.
(reiau comentul de la un articol anterior…)
Deci pe de o parte avem o gasca de politicieni-afaceristi-tepari care vor sa definitiveze cel mai mare jaf din Romania. Pe de alta parte avem cele mai mari proteste de la revolutie incoace organizate de ONG-uri anarhiste sustinute de SRI.
La mijloc sunt protestatarii de buna credinta si Rosia Montana insasi.
Daca mergem sa protestam suntem masa de manevra a SRI, a anarhistilor si a cui se mai gaseste sa ne manevreze. Daca nu mergem sa protestam ca sa nu fim manevrati ramanem fara Rosia Montana – la pachet cu gazele de sist si tot ce mai avem prin pamant. (Bine, putem ramane fara RM si daca protestam, dar macar stim ca nu am cedat-o fara lupta.)
De care sa ne ferim si de care sa ne lasam inghititi? De talhari sau de anarhisti?
Sa ramanem neutri (un fel de a 3-a cale)? Si Rosia Montana o mai salveaza cineva?
@Sorin:
Vezi si UPDATE-ul.
Complicat de raspuns. Nu merge sa ai o atitudine simplista de genul ”e manipulare, protestatarii sunt manipulati” si gata. Apropo de acest lucru, e totusi straniu ca bloguri care faceau teoria capcanelor protestelor si revoltelor generate de sistem militeaza acum pe fata pentru folosirea mitingurilor si au girat, intr-un fel sau altul, protestele de acum pentru Rosia Montana. Si acesta este un indiciu negativ.
Revenind: am preferat, tocmai din cauza situatiei atat de complexe, sa adoptam o atitudine neutra de observatori critici ai fenomenului (nu este contradictie intre neutralitate si spirit critic, deoarece asta inseamna sa nu iei de buna propaganda partilor angajate in disputa). Nu giram insa si nu indemnam oamenii sa participe la aceste proteste, deoarece desfasurarea lor este imprevizibila (pentru noi) si controlata, totodata. Dupa cum am aratat si in UPDATE-ul acestei postari, unii discuta deja despre o eventuala revolutie violenta anti-sistem. Este pacat, caci dorinta oamenilor pentru a activa pentru cauza Rosiei Montana este sincera si nevoia este acuta. Insa… pur si simplu nu ne putem minti si nici pe altii nu dorim sa-i incurajam intr-o iluzie.
Daca cei din Biserica vor sa faca ceva util, atunci mai bine s-ar fi mobilizat pentru a obtine o atitudine mai clara si mai combativa a ierarhilor, o constientizare prin preoti, nu pentru a se confunda in valul acesta organizat de proteste, ci pentru a avea o voce contestatara aparte, distincta. Crestinii trebuie sa fie prezenti in sfera publica, trebuie sa-si spuna clar pozitia, insa nu trebuie sa se confunde sau sa se risipeasca intr-o masa de manevra a altora.
Dar cu indignarea spontana care te poate cuprinde dupa masurile uneori criminale luate de cei care ne conduc, cum ramane? Acest articol neaga capacitatea fireasca a oamenilor de a se revolta in situatii care sunt cu adevarat disperate. Ne-au hipnotizat pe toti, ne-au dat calmante, sa nu ne mai revoltam, sau cum? 🙂
@Mirela:
Poate nu am fost clari. Fara aceasta indignare spontana nu poate exista canalizare si controlare ne-spontana a unor proteste/miscari sociale. Daca tu ai fi ”sistem” si ai avea in fata o populatie care in mare parte are o stare de spirit indignata, nu te-ai ocupa sa-i controlezi manifestarile de indignare in loc sa o lasi sa dea in clocot si sa te zboare?
@admin,
Majoritatea suntem crestini ortodocsi, vorbesti de parca ar fi multi de alte religii la acele manifestatii. Eu cred ca unitatea e imperios necesara, dar care sa se dezica de manevrele unora sau altora, mai multe voci mai restranse ca numar nu au darul sa impresioneze pe careva, ci una singura si puternica, un ragnet de leu, nu multiple mieunaturi, . Unde-s multi puterea creste.
@Mirela:
Crestin-ortodocsi sunt multi, Craciun, Vilcu, Maior etc. Ce relevanta are asta?!
Ne refeream pur si simplu la faptul ca atitudinea oficiala a Patriarhiei trebuie dublata de o atitudine distincta a celor din Biserica ce nu vor exploatare la Rosia Montana dar nici nu vor sa se inroleze intr-o miscare controlata, subtil, de servicii sau/si organizatori anticrestini.
Unde-s multi, puterea creste, insa si unde-s multi avem o multime care este manipulabila dupa regulile psihologiei multimilor si nu stim cui va folosi acea putere.
http://romaniacurata.ro/ltfont-colorblackgtdiversiunea-nu-i-a-iesitlt-fontgtltbrgt-presedintel-4177.htm
Aveti perfecta dreptate. Si eu, dupa ceva timp de analiza, privesc cu multa rezerva mitingurile, si iata cateva din observatiile mele:
1/ Printre cei mai vocali sustinatori ai protestelor sunt tocmai oameni si asociatii care s-au remarcat prin activitatea lor constanta impotriva valorilor traditionale (vezi Active Watch, Militia Spirituala, Alina Mingiu-Pippidi, etc.)
2/ Energia opozantilor de buna credinta ai proiectului se va fi epuizat pana la momentul in care decizia va fi luata, deci o (previzibila !) decizie oficiala de acceptare a proiectului nu va intampina prea multa opozitie in strada; diminuarea entuziasmului este vizibila, numarul manifestantilor scazand de la saptamana la saptamana. Sa nu uitam si ca decizia va ajunge sa fie luata, cel mai probabil, atunci cand va incepe iarna.
3/ Nu mai tarziu decat ieri (duminica), exact la ora la care cei mai multi dintre cei plecati in weekend se intorc in Bucuresti, marsul a blocat intrarea in Bucuresti dinspre A1, obligandu-i pe soferi sa ocoleasca prin Drumul Taberei, adica sa consume intre jumatate de ora si o ora in plus fata de timpul normal. Aceasta tactica a organizatorilor de a bloca strazi importante pentru 1-2 ore, in fiecare duminica seara ii enerveaza pe toti cei care trebuie sa piarda o multime de timp din aceasta cauza, transformandu-i pe multi dintre cei neutri, in adversari ai protestatarilor, deci sustinatori, chiar si pasivi, ai proiectului. Neputand sa-i banuiesc pe organizatorii protestelor de pura prostie, deduc ca exact asta este intentia lor.
Se cam spala pe maini Patriarhia cu anuntul sec ca ‘nu se implică în acţiuni de protest’.
Sunt constient ca grupari ne-, sau anticrestine organizeaza sau cel putin sprijina masiv protestele astea. Dar situatia de fata este din cauza ca lumea ortodoxa de la noi nu s-a implicat cam deloc in viata social si politica in ultimii 20 de ani.
Si atunci ne miram ca vin altii si duc lupta pe care trebuia sa o ducem noi, dar cu alte scopuri.
Toutusi, solutia la acesta situatie generata de pasivitate nu poate fi si mai multa pasivitate.
Atata o sa stea pasiva Patriarhia si ‘nu o sa se implice in actiuni de protest’ pana se va ridica de-a binelea o noua generatie anti-crestina care va da foc la edificiile cvasi-inutile din Dealul Patriarhiei. Sper sa ma insel…
@ Sorin:
Totusi sa luam partea plina a paharului, ca si asa e cam raruta printre atitudinile care se cer Patriarhiei, pe atatea subiecte care ard si dor. Noi, sincer, ne asteptam initial sa nu fie nici atat, sa fie o tacere complice deplina, mai ales ca se auzea si se intrevedea cum unii ierarhi din zona au fost si ei… unsi cu nitica cianura si poleiti cu aur. Din pacate, nu e de inchipuit ca Patriarhia va indemna vreodata la orice fel de proteste, ne temem ca nici macar pe subiecte si mai proprii Bisericii, cum ar fi homosexualitatea. Iar in privinta gazelor de sist, stim bine cum diverse episcopii din tara ii prigonesc pe preotii care indraznesc sa ia parte la manifestatii. Una peste alta, pentru situatia de acum, e mare lucru si acesta, si conteaza destul de mult simbolic ca Biserica are un punct de vedere clar, ferm, explicit. Ca si in cazul Academiei, asta da multa greutate, ajuta la castigarea unui puternic suport popular si ii poate face pe destui parlamentari sa se mai gandeasca o data daca au de gand sa voteze proiectul…
@ Marius:
Nu exista nimic in Biblie sau in Sfintii Parinti 🙂 Dar fiecare face asa cum simte si cum ii spune constiinta, avand in fata toate datele problemei. Poate ca la fratia ta a fost un semn, intr-adevar, desi altii ar putea zice ca vrajmasul te-a impiedicat sa faci un act de marturisire…
Acum, deocamdata, diversiunile nu se duc in directia violentei, totusi. E o faza a diversiunilor cu mijloace blande, soft, ca cele de marca Basescu-SIE, de exemplu:
http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/dna-ce-ai-facut-cu-rosia-discutii-criticatac-despre-ultimele-saptamini-video-98893.html
http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/claudiu-craciun-a-facut-bine-ca-n-a-dus-marsul-pe-la-dna-98960.html
Sunt de luat in considerare in acelasi timp si indiciile remarcate de czc mai inainte. Noi avem, pe de alta parte, unele suspiciuni si asupra unei mici falange de “hipsteri” ortodocsi, absolut intamplator majoritatea fiind foarte basisti si ai caror “ochi” care noua ni se par uneori cam prea “albastri”… E greu de spus si greu de decis, dar e cert ca nu ortodocsii sinceri si realii apolitici au vreo sansa sa directioneze mai departe protestele. Dar cine se duce de buna credinta, pentru ca il doare cu adevarat, vrea sa ia atitudine si sa nu fie pasiv si las, bine face, dar nu strica sa fie si de doua ori mai atent, mai vigilent.
@ Marius:
Nu confirmam, nu infirmam, nu comentam 🙂
Sa fim seriosi, majoritatea protestatarilor sunt fie ortodocsi nepracticanti, fie agnostici, fie atei, asa cum sunt membrii apartinand altor culte. Biserica ortodoxa nu a sprijinit/incurajat niciodata miscarile de protest/rascoalele/revolutiile inca de pe vremea lui Iustinian. Rascoalele de pe teritoriul actualei Romanii le-au initiat fie masonii, fie greco-catolicii fie alte culte cu un oarecare interes.
@sa nu ne…
…nici sa exageram. Au fost destui oameni ai Bisericii, inclusiv manastiri, implicate in revolutia sau miscarea lui Tudor Vladimirescu.
@sa nu ne ascundem dupa deget,
Astea sunt simple speculatii. In istoria crestinatatii au existat destule situatii in care crestinii practicanti s-au revoltat si manifestat impotriva nedreptatii. In acest caz, al exploatarii cu cianuri, este vorba de o manifestare impotriva unui atentat la viata (a noastra, a tuturor). Este chiar un pacat sa poti face ceva ca sa inlaturi un rau sau o nedreptate, si sa nu o faci. Tacerea inseamna (indirect) incuviintare.
@Mirela:
…si totusi asta nu inseamna DELOC ca Biserica ar fi incurajat vreodata rascoala sau revolutia. A se vedea Omiliile la Statui ale Sf. Ioan Gura de Aur.
Lucrurile trebuie judecate insa in contextul lor.
Se presupun multe. Pana una alta daca nu se iese in strada proiectul de lege poate fi aprobat. Ma doare numai cand ma gandesc la acei oameni din zona care acum isi pun speranta in noi.
Nu spun ca nu aveti dreptate legat de anumite interese in miscarea din strada, insa la ce ajuta aceasta dreptate cand numai iesirea in strada ii opreste pe politicieni sa actioneze la Rosia.
In afara tarii am iesit duminica trecuta cu un grup unit de 6 persoane. Atatia am mai ramas. Puteti sa judecati cum doriti, dar va spun ca fricosii, nepasatorii au stat si stau in casa. Noi ne expunem in fiecare duminica ptr ca ne doare si ne pasa. Si deseori am si eu gandul sa nu mai ies, insa imi amintesc de acel om din Rosia Montana care a spus: “am sa ma rog pana la sfarsitul vietii ptr voi”. E si el un crestin a carui durere noi abia acum o auzim.
Sa ne punem in locul celor care locuiesc in Rosia Montana de ani de zile in stres si apoi sa gandim daca este sau nu este bine sa iesim in strada.