STIGMATIZAREA PELERINAJELOR SI MANIPULARILE IMPOTRIVA BISERICII PE TEMA GAZELOR DE SIST/ Dramele din lumea “PUPĂTORILOR DE MOAȘTE”
- Doxologia/ Pr. Constantin Sturzu: Neştiinţă, neputinţă sau manipulare
Nici săptămâna aceasta nu voi relua acel şir de articole privind problemele creştinismului de azi, având ca punct de plecare unele obiecţii ridicate de filosoful creştin Berdiaev. Evenimentele din ultima săptămână mă determină să aprofundez puţin ceea ce semnalam în articolul anterior, în acea încercare de analiză a modului în care se poate ajunge la abordări negative ale unor fenomene precum pelerinajul de la Iaşi din miezul lunii octombrie. Sesizam, data trecută, neputinţele şi limitele ziariştilor care nu pot relata corect şi surprinde esenţa unei astfel de manifestări ce angrenează mii de oameni. Aş putea acum, şi prin prisma a ceea ce s-a publicat, în ultima săptămână, în presă, să identific trei categorii de astfel de jurnalişti. Prima, a celor care, din neştiinţă, din grabă sau dintr-o abordare superficială, gafează atunci când abordează subiecte religioase. Cea de-a doua, a celor care, deşi în deplină cunoştinţă de cauză, fie pentru că îşi ating anumite limite, fie pentru că nu sunt suficient de racordaţi la dimensiunea misionară sau la exegeza teologică, deşi relatează corect, se plasează la suprafaţa lucrurilor, ratând o interpretare profundă şi riscând, chiar, sentinţe care denaturează şi deturnează sensul şi rostul unor evenimente din viaţa Bisericii. Cea de-a treia categorie este cea a celor care, chiar şi dacă ar avea informaţii corecte şi/sau competenţe de ordin teologic, nu sunt interesaţi deloc de adevăr, ci doar de a manipula informaţia şi a o interpreta de o manieră care să convină unui scop prestabilit. Să luăm pe rând fiecare din aceste trei categorii, ilustrându-le cu cele mai recente exemple din presă. (Evident, o a patra categorie ar fi aceea a jurnalistului care sesizează critic, dar corect, unele aspecte negative, fapt ce nu îngrijorează, ci nu poate decât să bucure, fiind în folosul Bisericii să cunoască ceea ce este de îndreptat).
Pentru prima categorie voi folosi chiar un exemplu desprins din paginile ziarului care are amabilitatea să-mi găzduiască această rubrică. În chiar ediţia în care mi se publica articolul de săptămâna trecută, a fost publicat şi un articol intitulat “Elevul olimpic care s-a sinucis va fi dus astăzi pe ultimul drum”, semnat de Liliana Gânju. Acolo eram citat cu o declaraţie în care arătam că rânduiala Bisericii este ca să nu fie pomenite, la sfintele slujbe, numele celor care se sinucid, ci – aş fi spus eu – “numele altor membri ai familiei trecuţi în nefiinţă”. Or în toată teologia ortodoxă se spune clar că omul este adus din nefiinţă la fiinţă, iar moartea nu înseamnă decât intrarea în veşnicie, nicidecum disoluţia, intrarea “în nefiinţă”. Nici măcar cei care nu vor să aleagă iubirea lui Dumnezeu (raiul), ci preferă separarea de Creatorul lor (iadul) nu dispar, ci îşi vor continua existenţa. În declaraţia mea (e drept, telefonică) am amintit despre cei “adormiţi” sau “trecuţi la cele veşnice” din neamul celui care se sinucide. Graba sau neatenţia reporterului au făcut să fiu citat cu o afirmaţie care se circumscrie ereziei, adică neadevărului.
Nu am nici o îndoială asupra dorinţei autoarei articolului de a-mi consemna corect spusele, am o întreagă experienţă a dialogurilor purtate, anterior, cu multă onestitate. Mai degrabă dânsa este victima unei expresii – “a trece în nefiinţă” – cultivată atât de intens în anii ateismului comunist, încât şi astăzi persistă în limbajul comun, inclusiv printre generaţiile mai tinere. Atât de puternic s-a întipărit în conştiinţa colectivă, încât am auzit chiar oameni cu o cultură solidă şi/sau cu o identitate creştină asumată, folosind-o cu nonşalanţă. După cum, spre exemplu, mai circulă o altă expresie care nu are nici o legătură cu realitatea, dar care este foarte răspândită, anume aceea care ar spune “crede şi nu cerceta” şi care s-ar găsi în Biblie. Am dat acest exemplu şi pentru că se impunea, pentru cititorii ediţiei tipărite ai “Ziarului de Iaşi” (pe site s-a corectat, imediat ce am sesizat, eroarea) care s-au smintit citindu-mi declaraţia, să precizez că nu am folosit în declaraţia mea formula “trecuţi în nefiinţă”. În astfel de situaţii, deşi neplăcute (mi s-a întâmplat de nenumărate ori, ca purtător de cuvânt, să nu mi se consemneze întocmai cuvintele), nu fac decât să fiu mai atent, ulterior, cu jurnalistul respectiv, explicându-i de ce este important să fiu citat, uneori, ad litteram, iar nu prin parafrazare. Ca o concluzie, ziariştii din această categorie merită ajutaţi şi învăţaţi să relateze corect, astfel încât onestitatea şi profesionalismul lor să fie dublate şi de o mai bună stăpânire a vocabularului specific domeniului pentru care sunt acreditaţi de redacţie, în speţă cel religios.
Festival sau pelerinaj?
Să ne îndreptăm acum atenţia către cea de a doua categorie, a celor care au un bagaj teologic consistent sau, în orice caz, suficient spre a le asigura o bună receptare şi decriptare a unor evenimente religioase. Am să aduc aici exemplul unuia dintre puţinii jurnalişti pe care îi avem în ţară specializaţi pe probleme religioase, Marius Vasileanu, raportându-mă la ultimul său articol, “Câteva întrebări despre moaşte şi sfinţi”, publicat acum două zile pe site-ul “Ziarul de Duminică” al “Ziarului Financiar”. Plecând de la premisa că sărbători precum cea a Sfintei Parascheva de la Iaşi sau cea a Sfântului Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului, au fost transformate, “în urma unui PR bine instrumentat”, în “festivaluri-maraton” de 5-6 zile, în loc să se limiteze la una sau două zile, Marius Vasileanu conchide că aici ar putea fi sursa de inspiraţie pentru cei care“consideră totul drept o rentabilă afacere abil întreţinută de Biserică”, dar şi că “acest fenomen creează multiple riscuri şi reacţii inverse, precum orice exces”. Încât domnia sa ajunge, firesc, la o întrebare care, deşi izvorâtă din sincere intenţii şi preocupări, aruncă o serioasă umbră de îndoială asupra închinării la sfintele moaşte. Interogaţia – mai mult sau mai puţin retorică – este plasată chiar în finalul articolului său:
“Nu strică să ne întrebăm uneori: cât mai este credinţă reală în Bisericile creştine şi de ce este stimulată (inconştient) idolatria, precum în orice religie păgână?”.
Având în vedere că autorul se mărturiseşte a fi creştin ortodox şi că cinsteşte sfintele moaşte – şi, aşa cât şi cum îl cunosc, nu mă îndoiesc nici o clipă de această asumare de identitate -, nu pot decât să iau în serios interogaţiile din articol, ca fiind îngrijorări de mirean preocupat de eventuale excese ce ar dăuna Bisericii, în ansamblul ei. Răspunsul meu, nu neapărat cel mai competent, este unul care îndeamnă la o abordare mai din interior a fenomenului. Trebuie precizat, în primul rând, că nu Biserica hotărăşte când şi câţicredincioşi să vină în pelerinaj la sfintele moaşte. Noi am fost, la Iaşi, oarecum surprinşi, anul acesta, de mulţimile de pelerini care au venit mult mai devreme decât în anii anteriori şi în număr mult mai mare (statisticile Jandarmeriei sunt edificatoare în acest sens). Este o nevoie a credincioşilor – sporită, precum se vede – de a intra în contact cu trupurile sau cu rămășițele înmiresmate de sfinţenie, cu putere vindecătoare şi mângâietoare. Dar chiar dacă ar fi
o “strategie” a Bisericii – precum s-a spus, mai ales prin aducerea şi de alte sfinte moaşte sau relicve sfinte – tot nu văd de ce acest lucru ar fi un păcat, atâta vreme cât este un mijloc misionar de întărire a credinţei, un ajutor pentru pelerinii care nu se pot deplasa în alte ţări (când se aduc sfinte moaşte din străinătate), dar şi un prilej de a vorbi despre sfinţi mai puţin cunoscuţi. Pe de altă parte, nu-i mai puţin adevărat că o viaţă trăită deplin în Hristos, cu rugăciune, cu împlinirea poruncilor evanghelice, având o părtăşie activă, constantă şi conştientă cu Mântuitorul în sfintele taine, mai reduce cumva din nevoia de a apela atât de “palpabil” (la propriu) la mijlocirea sfinţilor proslăviţi de Dumnezeu în trupurile lor neînsufleţite. Dar dacă am sesizat o astfel de slăbire a credinţei lucrătoare în conştiinţa credincioşilor e neapărat să oferim leac pe măsura neputinţei şi nevoii lor, nu să-i privăm şi de acesta (şi, de altfel, cum s-ar putea face asta, prin ascunderea sfintelor moaşte?).
Cel de-al treilea tip de jurnalist evocat la începutul articolului poate fi excelent ilustrat de articolul “Ce-i mână pe preoţii moldoveni în lupta anti-gaze de şist? O poveste mai complicată despre conflictele interne din biserică şi rezistenţa la schimbare“, publicat în data de 23 octombrie a.c. de Cristian Pantazipe hotnews.ro. Este de fapt un material în care găseşti, de-a valma, date reale şi informaţii “pe surse”, articole citate trunchiat şi declaraţii irelevante pentru tema abordată şamd, toate siluite să “pice” pe calapodul unui scenariu bun pentru un film de ficțiune. Inclusiv subsemnatul este citat într-un mod revoltător, manipulându-se bucăţi de text, prezentate de aşa o manieră încât să reiasă că eu aş susţine ideea unei apropieri a României de proiectul eurasiatic propus de Rusia, în loc să fie prezentat semnalul de alarmă pe care-l trag cu privire la un anumit pericol ce poate veni dinspre răsăritul geopolitic. Autorul a mizat pe faptul că cititorii săi nu se vor mai obosi să citească cele două articole scrise de mine pe această temă, în luna iulie a acestui an: “Cine are interes să lovească în Biserică?”, respectiv“Ori la Baal, ori la Spital!“. Dar, adesea, ca să nu spun cel mai adesea, cititorii sunt mai inteligenţi decât autorii şi manipularea nu-şi atinge ţinta. Şi chiar dacă şi-ar atinge-o, noi tot avem de câştigat, căci ne raportăm la cuvintele rostite de Domnul acum două mii de ani: “Vai vouă când toţi oamenii vă vor vorbi de bine”(Luca 6, 26).
- Mirel Banica (Revista 22): În lumea `pupătorilor de moaşte`. Pelerinajul de la Iaşi, octombrie 2013
Rândurile de mai jos reprezintă un fragment din notele mele de teren, pelerinajul de la Iaşi, Sfânta Parascheva. Am aşteptat circa 16 ore în rând, în data de 13 octombrie, între orele 14 şi 6 dimineaţa. Ca în fiecare an, mă surprinde modul în care o mare parte din mass-media aleg să reflecteze una dintre cele mai mari adunări umane din spaţiul public de la noi, atât de semnificative pentru înţelegerea societăţii noastre în ansamblul său. Pentru cititorii revistei 22 am ales să prezint acest pelerinaj din interiorul rândului de aşteptare, ceea ce nu se va vedea niciodată la televizor, nici nu se va auzi la radio. Comic văzut din exterior, rândul de aşteptare este dramatic în esenţa sa. Dedic acest text, cu modestie, pelerinilor de la Iaşi şi nu numai, cu o mică rugăminte: nu trebuie să-i iubim, nu trebuie să-i idealizăm; dar ar merita să-i respectăm puţin mai mult. Pentru că şi ei sunt parte din România. Mare parte din ea.
Intrarare efectivă în rând, ora 14.00, undeva în zona celebrului Podul Roş’, una dintre cele mai aglomerate şi dificile intersecţii din Iaşi şi poate din întreaga ţară. Rândul este format de-a lungul râului Bahlui, a cărui albie este acum în plină reamenajare. Malurile şi taluzurile pline de iarbă sunt destructurate (primul imbold a fost să scriu „distruse“), iar în locul lor sunt turnate plăci de beton rugoase, fără suflet. Nu se poate bănui cum va fi ansamblul la final, dar, în acest moment precis al lucrărilor, râul seamănă cu un banal canal de irigaţii sau de deversare a apelor uzate. Nu mai are nimic viu în el. Pelerinii care intră grăbiţi în rând par să nu observe aceste detalii. Din contră, sunt foarte fericiţi că pot să-şi odihnească picioarele pe balustrada de beton plină de ţepi de oţel. Şi nu a trecut nici măcar o oră de aşteptare. Aşa cum se întâmplă de obicei în partea de început a rândului, suntem hărţuiţi de vânzători ambulanţi de batiste „de dat pe raclă“, busuioc şi crizanteme. La un moment dat, apare un rom care ţine în spate un homuncul de vârstă incertă, îmbrăcat într-un costum colorat, parcă ar fi un halat de baie. Un copil-bătrân, un bătrân-
copil, cu dinţii rânjiţi şi un zâmbet dement pe faţă, greu, imposibil de suportat imaginea acestui agregat perfecţionat de producere a milosteniei. M-am obişnuit de multă vreme cu toate aceste forme de cerşetorie (?) asociate pelerinajelor, dar acum imaginea este prea tare, lumea întoarce capul îngrozită, cei mai slabi scot din buzunar un bilet de un leu, parcă ar vrea să scape de acest coşmar. De fapt, nu-i nimic de mirare, din cele mai vechi timpuri pelerinajele au acţionat ca un ferment pentru milă, filantropie, recunoaşterea suferinţei în „celălalt“.
Deasupra capetelor noastre se aude zgomotul puternic al unui elicopter. Este vorba de o aeronavă a forţelor de ordine, care a supravegheat în premieră anul acesta rândul de la înălţime. Efectul zgomotului este unul mai degrabă neliniştitor decât deranjant, de parcă memoria războiului, a catastrofelor naturale sau de altă natură este adânc înscrisă în noi. O femeie din rând încearcă să glumească pe seama elicopterului neobosit, vorbeşte la telefon, auzi tu Fănica, să te uiţi deseară la Antena 3, că sigur ne dă şi pe noi, uite-i, au pus elicopterul peste noi. Încercând să îmi aşez mai bine pe umeri curelele rucsacului care deja a devenit greu de purtat din cauza mulţimii din jur, o privesc cu atenţie pe femeia cu basma care vorbea la telefon şi îmi spun încă o dată că marea schimbare politică din vara anului 2012 poate fi citită şi ca o revoluţie „conservatoare“, a unei pături care nu a înţeles şi nu a dorit schimbarea, atâta câtă a fost ea.
Rândul începe să „se aşeze“ încet, oamenii schimbă impresii de la alte pelerinaje, cum va fi vremea, se estimează timpul de aşteptare. Timpul are un rol fundamental atât în construcţia rândului, cât şi a pelerinului. Dacă este prea puţin, nu mai apare „pelerinul“, gestul atingerii raclei fiind doar o simplă formalitate. Dacă este prea mult, produce teamă şi angoasă, o parte dintre cei prezenţi neavând curajul să reziste până la capăt unei astfel de încercări fizice la limita epuizării. Orice eveniment produs lângă rând atrage imediat atenţia pelerinilor. Cum ar fi, de exemplu, contactul dintre forţele de ordine şi un tânăr grăsuţ, îmbrăcat cu o cămaşă albă, ce poartă în vârful unui segment de undiţă un carton mare, pe care scrie stângaci, cu pixul, ORB. Merge cu paşi mici, fără a spune un cuvânt. O mână-i tremură în aer, poartă şi o traistă mică atârnată de gât, unde strânge bănuţii oferiţi de pelerini. Tot fără prea multe cuvinte este încadrat de jandarmi şi poliţişti, se încearcă scoaterea lui afară din perimetru. Oamenii din rând protestează, lăsaţi, nu face niciun rău, pentru că dintotdeauna, repet, religiozitatea populară a avut nevoie de suferinţă fizică exhibată public pentru a-şi consolida imaginea milei şi a jertfei prin celălalt. Explicaţiile poliţailor comunitari – nu e orb doamnă, e un băiat de la noi din Păcurari, are soţie şi copil – nu fac decât să îndârjească şi mai mult mulţimea. „Orbul“ simte cum valul de simpatie joacă în favoare lui şi plusează cu mare fineţe: nu am copil, cum să am copil?Eu nu am cunoscut femeie până acum. Ultimul argument are un impact zdrobitor. Toate părţile tac parcă ruşinate de transgresarea acestui ultim tabu al existenţei orbului, care îşi continuă la rândul său înaintarea, ca un crucişător al milei, în apele tulburi ale rândului.
Nu s-a scris şi nu s-a analizat încă suficient despre rolul telefonului mobil în structurarea marilor ceremonii religioase din lumea de astăzi. Toţi cei din imediata mea apropiere vorbesc intensiv, telefonul este folosit pentru a raporta poziţia în rând rudelor sau cunoscuţilor, a obţine informaţii meteo sau pur şi simplu a face să treacă timpul mai uşor, graţie minutelor gratuite. Ce faci? Ard nişte minute, spunea cineva din rând. Nu întâmplător, în zonă au fost amplasate mai multe BTS-uri mobile (Base Transceiver Center) ale firmelor de telefonie, pentru a face față traficului uriaş din aceste momente. Tot cu telefonul mobil se imortalizează chipurile celor din jur sau momente mai deosebite, cum ar fi, de pildă, distribuţiile de hrană rituală (pomană), tot ceea ce atrage atenţia prin insolit şi poate fi mai târziu folosit ca argument pentru cei de acasă ca ex voto, pentru a spune „şi eu am fost acolo“!
Ora 15.30-16.00. Se formează primele nuclee de sociabilitate pelerină. Doamna Anca, proaspătă pensionară. A lucrat într-o filatură din Onești 35 de ani de zile, apoi a trebuit să o mai „cârpească“, după propriile sale spuse, până a atins vârsta de pensie. Este o femeie extrem de energică, zâmbește și are o glumă pentru fiecare din cei din rând. Și din afara lui. Dacă Ion Creangă ar fi fost femeie, cred că ar fi arătat ca doamna Anca, isteață ca un proverb. Pe care nu ezită să le împrăștie în jurul său:
știți de ce vine mai mult lume în vârstă decât tineri aici la pelerinaje? Vreți să vă spun eu de ce? Ia răspundeți la ghicitoarea asta: ce-i mai scurtă pe măsură ce se lungește? Ei, vedeți că nu știți? Viața omului, asta este. Simțim că se apropie funia de par și venim aici la rând, să fim mai pregătiți pentru ce se apropie.
Cei din jur dau aprobatori din cap, mai puțin tinerii. Doamna Anca a preferat să lucreze mai mult în schimbul de noapte. Nu a avut copii, nu avea obligații acasă, iar noaptea i s-a părut că timpul trece mai bine.
Domnule, eu sunt învățată cu noaptea,spune doamna Anca. Noaptea are rostul ei. Să fi văzut mata’ cum eram eu cu fetele mele la trei dimineața, am fost șefă de tură peste treizeci de muncitoare. Alergam ca suveica, schimbam bobinele cu ochii închiși, iar când nu mai dovedeam le strigam așa: Hai Dinamo! Și prindeam iar forțe proaspete. Așa va fi și aici la pelerinaj, veți vedea. La două-trei spre dimineață strigăm nu hai Dinamo, ci hai Sfântă Parascheva.
Urmează povestea clasică: fabrica unde a lucrat nu mai există, a fost tăiată și vândută la fier vechi. Anca regretă multe lucruri din comunism, vorbește despre el ca despre un tată iubitor: mi-a dat casă, mi-a dat masă, mi-a dat vacanțe la mare și la munte. O provoc puțin, spunându-i: „dar pelerinaje nu prea a dat!“. Femeia nu mai spune nimic, puțin mâhnită. Și de această dată, memoria comunismului este prezentă și ea la rând, așteaptă odată cu noi. De fapt, este foarte greu să faci doliul Tatălui.
Părăsim malul fluviului Bahlui în jurul orei 16.30 și intrăm într-un cartier de case. Rândul va face mai multe zig-zaguri pe străzile acestuia, organizatorii au gândit bine necesitatea de absorbție a unei mase umane atât de importante. Cartierul este unul în schimbare vizibilă: casele vechi cad unele după altele, iar în locul lor se ridică „vile“ de dimensiuni impozante, în culori vii. Pe Strada Ipsilanti, la numărul 1, îmi atrage atenția o placă memorială spălată de ploi și de vânt, plasată pe o casă modestă, vopsită în albastru. Nu pot vedea de la distanță despre ce este vorba, dar zoom-ul aparatului foto îmi aduce aproape mesajul.
„Ni s-a dat suferinţa pentru a spune Adevărul.“
Semnat Iosif Sava, care a locuit aici între 1944 și 1951. Tot aici, în zona fostei case a lui Iosif Sava, are loc și prima distribuție de hrană pentru pelerini. Din trei mașini înmatriculate în Iași coboară cam 15 elevi de liceu, cam de 15-16 ani. Sunt însoțiți de o „doamna profesoară“ cu îmbrăcăminte sobră și privire severă, care îmi deșteaptă în minte vechi spaime de licean, care nu știa să scrie pe tablă formula chimică a glicerinei. Copiii poartă în jurul gâtului niște ecusoane mari, albe, pe care scrie mare „voluntar“. Sunt tare mândri de ele și le afișează vizibil. Din portbagaj sunt coborâte coșuri de plastic pline cu pachețele de mâncare. Primesc și eu unul. Într-un corn dulceag, din acela din programul „cornul și laptele“, sunt introduse câteva felii subțirele de cașcaval și o foaie dintr-o salată verde decolorată. Plus un măr, mare cât un pumn de copil. Vecinii mei au primit același corn, dar garnisit diferit. Fiecare elev a adus cam ce a putut de acasă. Vorbesc cu una dintre voluntare, bănuiala mi se confirmă, sunt elevi la un liceu din Iași, au recuperat timp de câteva zile cornul din program, au cumpărat niște mere din piață și gata voluntariatul! La final, fac mai multe fotografii de grup, cu severa profesoară în mijloc. Par a fi cu toții atât de emoționați și fericiți. Iar eu, în timp ce molfăi mulțumit cornul dulceag cu cașcaval, mă gândesc cât de util ar fi un studiu despre ideea de muncă voluntară și voluntariat la români și formele ei atât de neașteptate de expresie.
Orele 18.00-19.00. Patru ore de așteptare. Începe să se instaleze oboseala. Au pierit glumele și discuțiile despre comunism, tinerețe, copii și nepoți. Încurajați de vremea caldă, neașteptat de caldă de afară, unii pelerini încep să dea jos hainele groase cu care erau îmbrăcați, rândul prinde volum, la propriu, datorită hainelor purtate acum pe braț sau îndesate în bagaje. Înaintăm greu, în calupuri de 20-30 de persoane, tactica de„fragmentare“, după cum îi spune jandarmul din Târgul Mureș doamnei Anca, care și ea și-a mai pierdut din verva inițială. Umorul ei revine însă în forță chiar în momentul în care peste noi se revarsă lumina galbenă a lămpilor cu sodiu ale iluminatului stradal. O doamnă cu multă răspundere, toată numai coc, patrulează sever de-a lungul străzii. Supraveghează ordinea şi curăţenia din locul de pelerinaj, înconjurată la rândul său de o armată de funcţionari umili, care mai că nu iau notiţe atunci când aceasta
vorbeşte. Calcă greu, îi atârnă ştampila în buzunarul din dreapta, nu se poate abţine să spună doamna Anca. Lumea din jur râde iarăşi, relansată. De fapt, doar naivii, idealiştii sau fundamentaliştii religioşi îşi pot închipui că poţi aştepta atât de multe ore în rând fără a face glume, a povesti viaţa, pur şi simplu. Satisfăcută, doamna Anca ne spune: eu citesc omul din ochi. Ochiul nu minte niciodată. Ai intrat în ochiul omului, ai intrat şi în sufletul lui. Mi-e din ce în ce mai dragă pelerina Anca, aşa că îmi iau inima în dinţi, mă aştept la o replică isteaţă şi o întreb ce crede despre mine. Mata ai ochii mici. Şi nici nu te mai văd bine, s-a lăsat întuneric afară, eschivează Anca.
Îmi fac noi prieteni, pe măsură ce rândul înaintează. Oboseala lucrează trupul şi deschide sufletul. De niciunde, vine un miros de friptură de peşte, pe care pelerinii îl trag în piept cu nesaţ. Tot aşa miroase şi la noi pe iaz, când plecăm noaptea cu băieţii să mai rărim din peşte. Dimineaţa-i prăpăd. Aşa fac cunoştinţă cu Dorin. Are în jur de douăzeci şi un pic de ani, originar dintr-un sat din judeţul Botoşani. Epileptic, vine de mic copil la pelerinajul de la Iaşi, aşa cum alţii se duc înfriguraţi de setea de miracol la Lourdes, în speranţa că Divinitatea le va face un semn şi va vărsa ceva din preaplinul ei şi în cupa vieţii lor. Tatăl i-a murit de multă vreme, mama şi cele două surori mai mari sunt plecate de şapte ani în Italia. Le vizitează şi el, o dată pe an. A lucrat chiar acolo timp de câteva luni, în construcţii. Acum trăieşte din braconaj, din culesul de opintici (ghebe), mai culege fructe de pădure. Lucrează cu ziua pe şantiere, mai ales vara. Nu are carte de muncă, atunci când aud că sunt epileptic, patronu’ se sperie şi nu mai vrea să-mi dea de lucru. Da’ să nu credeţi că eu fac crize aşa, la săptămână. Rar vine câte una. O ia mereu de la cap, ca un minuscul Sisif de Botoşani. Ador să-l aud povestind despre lumea lui, despre opintici, vârşte, crapi uriaşi şi cruci găsite în trunchiuri de copaci, totul cu un accent moldovenesc arhaic, delicios, seamănă cu cel al lui Cătălin Mireuţă din anii de aur ai grupului Divertis.
La fel ca şi alte zeci de cazuri pe care le-am întâlnit în aceşti patru ani de teren, nu se plânge, nu cere mila nimănui, îşi acceptă soarta cu demnitate, cu o anumită nobleţe chiar. Încă o dată iese la iveală miracolul pelerinajului: de departe, rândul acesta pare o adunare rizibilă, comică, a unor defazaţi „obscurantişti“ care nu vor să se plieze pe cerinţele lumii moderne.„Pupătorii de moaşte, flămânzii, iubitorii de sarmale care se calcă în picioare etc.“ – epitetele cu care i-a categorisit mass-media de-a lungul vremii sunt o ilustrare perfectă a logicii stigmatului pelerin. Dacă privim însă de aproape şi intrăm în rând, începe drama unor existenţe individuale şi colective. Curg lacrimile. Şi este foarte greu să rezişti tentaţiei de a „idealiza“ pelerinul, cu toate că nu este nimic ideal aici. Este vorba doar de nişte oameni care caută un sens existenţei lor, într-o lume din ce în ce mai haotică, pe care ei nu o mai înţeleg şi în care nici ei nu mai sunt acceptaţi.
Romii care au casele plasate de-a lungul traseului pe care şerpuieşte rândul s-au adaptat admirabil de bine nevoilor pelerinilor: foame, sete, meteo. Din mers (pentru că rândul este extrem de static şi foarte mobil, în acelaşi timp), încerc să fac o etnografie a obiectelor pe care le vând, felul în care este expusă marfa, preţuri etc. Se vinde în general cafea, ceai, apă minerală, seminţe prăjite, supe instant, alune, fructe uscate, porumb fiert, lanterne de mici dimensiuni, umbrele ieftine chinezeşti. O femeie roma, îmbrăcată cu o haină veche de piele, uscată şi tare ca platoşa unui războinic medieval, se apropie de rând încercând să evite privirea severă a jandarmului din zonă. Transportă în echilibru instabil, pe o tavă de plastic pe care scria mare HOPFEN KONIG, bere de mult dispărută, câteva păhărele de plastic cu un lichid galben şi fierbinte, în care plutesc mici bucăţele de lămâie, mari cât nasturele de la cămaşă. Un leu paharul, ceaiul are un gust de chimie industrială, dar este cald, este dulce, ajută. Una dintre femeile din rând ne priveşte cum bem ceaiul cu poftă şi exclamă cu voce înaltă: dar cum puteţi să beţi ceai de la ţiganii ăştia? Bătrâna cu vesta de piele o aude, se întoarce brusc către un grup masiv de romi aflaţi ceva mai în faţă şi le strigă pentru a fi auzită de cei din jur: Mă, ţiganii mei, mă! Când o să ajungeţi la racla lu’ Sfânta, să vă rugaţi mă şi pentru rumânii ăştia de aici, să nu moară otrăviţi, mămică! Un hohot generalizat de râs străbate rândul, râde şi jandarmul care a asistat la scenă. Oricât ar suna de paradoxal, umorul este unul dintre cârjele pelerinului.
Ora 21.00. Suntem la stâlpul cu numărul 32 şi nu mai înaintăm deloc, patruzeci de minute arse degeaba. De acum începe greul, se aude o voce din spate. Este a unei femei din Bacău care a venit să se roage pentru fiul ei, aflat în misiune în Afganistan. Soţia i-a rămas acasă, împreună cu doi copii mici.
Domnule, eu nu sunt o femeie credincioasă de felul meu. Nu am venit pentru mine, am venit să mă rog pentru băiat, e la a doua misiune în Afganistan, s-a dus şi el să mai scoată un ban, să-şi facă pentru o casă, pentru că altfel nu-i ajută nimeni. Să-l ajute Sfânta să scape cu bine şi de data asta. În fiecare cărămidă din casa lor este o boabă de sudoare de-a mea. El e la deminare, domnule. Să vedeţi ce videouri ne-a adus prima oară de acolo din pustia aia. Ți se rupe inima de sărăcia copiilor de acolo, noi nu ar trebui să ne mai plângem de nimic. Ai noştri le mai dau bomboane, mâncare. Eu şi haina de pe mine le-aş da-o, dacă aş putea.
De câte ori am auzit oare aceste poveşti la pelerinaje? De câte ori mi-am spus să nu mă mai implic emoţional? De data aceasta sunt salvat de apariţia unui Mercedes uriaş, negru, SL, care defilează de-a lungul rândului, un bas profund se aude din difuzoare. La volan se află un tânăr de cel mult 20 de ani, cred că locuia în zonă, altfel nu ar fi putut pătrunde până acolo. Coboară din maşină, lasă uşa deschisă, din boxe curge o melodie agresivă. Vrea să vadă şi să fie văzut. Dar rândul, nu miile de ochi din rând, ci rândul ca agregat, îl ignoră, aşa că pleacă supărat, accelerând scurt.
Îmi fac noi prieteni. Iulian este un tânăr înalt şi slab din Paşcani. A venit la pelerinaj acum doi ani, mai mult de curiozitate, împreună cu nişte „tovarăşi“, după ce au băut prea mult la o discotecă şi au pus pariu că merg la Iaşi. I-a plăcut atât de mult experienţa, încât a revenit şi anul trecut şi acum. Este însoţit de soţia lui, Ana, la fel de tânără ca şi el, nu cred că are 20 de ani împliniţi. Femeia mea, o prezintă el încurcat. Ana, cu ochii ei mari şi buni, nu ar fi prezentat niciun secret pentru doamna Anca, cititoarea în stelele sufletului. După ce au terminat liceul, s-au căsătorit şi au plecat în Italia. Lucrează patru-cinci luni pe an, ca sezonieri, în principal într-o fermă din sud, profilată pe agricultură biologică, la cules castane. Acum are mai nou şi carnet de şofer profesionist, obţinut cu banii strânşi în Italia, crede mai mult în viitorul lor. Iulian mi-a fost tare bun prieten în timpul acestui pelerinaj. Pe spatele său am putut să trec notele în carnetul de teren, el m-a protejat faţă de mişcarea perpetuă din rând care mă împiedica să scriu. M-a întrebat la un moment dat ce tot scriu acolo. I-am spus că prind din zbor nişte gânduri ale mele, despre ce se întâmplă aici, pentru a avea ce să povestesc la întoarcere prietenilor mei. Nu a părut mirat de răspuns. Doar soţia sa Ana a zâmbit trist şi înţelegător.
Miezul nopţii. O echipă TV a unei televiziuni din Bucureşti, îmbarcată într-o maşină cu geamurile lăsate, trece de-a lungul rândului. Un cameraman ne filmează stând sprijinit de geam, în timp ce ajutorul său ţine în mână un reflector puternic. Spotul luminos baleiază rândul, oamenii duc jenaţi mâinile la ochi, orbiţi. Parcă sunt într-un safari. Se fabrică încă o ştire despre pelerinaje. Am obosit. Picioarele nu mai ascultă, nu-mi mai recunosc degetele de la mâini, nişte mici cârnăciori roşii, umflaţi. Pelerinii caută instinctiv orice poate servi drept sprijin pentru corp: bordură, margine de zid, gardul jandarmilor. Iar mulţi dintre ei abia acum scot din bagaje cărţi de rugăciuni sau acatiste ale Sfintei Parascheva, se chinuie să le citească la lumina slabă a străzii. Şi suntem abia la stâlpul numărul 20, mai avem încă şase ore lungi de aşteptare înaintea noastră, pentru marea întâlnire cu Sacrul.
“Crede si vei fi mantuit” si “Cercetati scripturile” in loc de falsul ‘Crede si nu cerceta’!
Asta e tot? Au mai rămas 6 ore ( mă refer la ultimul articol ). Am fost și eu ieri la moaștele Sf. Dimitrie Basarabov și am scăpat să stau doar 9 ore. Așa e cum spune și autorul ultimului articol. Din afară îți vine să îi privești cu o anumită superioritate dar atunci când stai și tu la coadă și ajungi să îi asculți nu poți să nu îi iubești. Bine ar fi dacă toți cei care fac aceste reportaje despre pelerinaje să stea și ei vreo 9-16 ore și garantez eu că tonul va fi cu totul diferit. Am intrat la coadă pe la 16 și am ajuns la Sfintele Moaște pe la 1 dimineața. A fost mult har acolo și m-a bucurat că pentru prima dată pot și eu să spun cu o anumită demnitate că fac și eu parte din acest popor care stă cu orele la moaștele diferiților sfinți.
Placut tare articolul d-lui Mirel Banica. Asteptam sa continue, cand s-a si terminat.
@ Petru
Cred ca asemenea decizii trebuie luate impreuna cu duhovnicul.
Sunt lucruri ce trebuiesc cercetate fiind “blanzi ca porumbeii dar intelepti ca serpii” … dar minuni evidente si trairi personale din viata Bisericii ce aduc pace si smerenie in suflet si nu agiatie si mandrie, acestea pot fi trecute sub ‘crede si nu cerceta’, cum ar fi Tainele Bisericii de exemplu.
Tainele Bisericii sunt ‘taine’ pentru ca nu pot fi intelese de mintea omeneasca cum functioneaza concret. La fel cum putem sti ca o seminta pusa in pamant poate creste intr-o planta, dar nu stim exact reactiile chimice ce se petrec in seminta prin care aceasta se transforma intr-o planta, asa si sfintele taine lucreaza asupra noastra transformandu-ne in oameni duhovnicesti.
Mantuitorul a spus atat : “crede si vei fi mantuit” dar si “crede si nu cerceta”. Dar atentie ca acestea au fost spuse in CONTEXTE diferite. E important sa nu scoatem din context aceste citate astfel oferind o interpretare gresita in ciuda faptului ca “am cercetat scripturile”
@Stefan
Nu veti gasi in Evanghelie cuvintele “crede si nu cerceta” , insa veti gasi “rataciti nestiind scripturile” 🙂
Va recomand sa cititi un eseu foarte folositor in acest sens aparut pe site-ul Ortodoxia Tinerilor acum ceva vreme:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/intrebari-incomode/2067-crede-si-nu-cerceta-oare
In completarea Elenei: “cautati si veti afla”.
@ Elena
Da … asa-i. Interesant. Pana acum am trait cu impresia ca ar fi existat un verset pe undeva. Aici a fost greseala mea si nu m-am documentat, luand drept de buna “existenta” lui intr-o Evanghelie.
Am citit si eu Evangheliile, dar nu am bagat de seama ca acest citat nu exista nicaeri. Ce-i drept nu le-am citit cu acest scop (sa aflu daca acest citat se afla acolo sau nu), dar evident ca ar trebui sa le recitesc mai cu atentie si mai cu luare aminte.
In orice caz, acest “crede si nu cerceta” l-as fi inteles nu ca un indemn la o credinta oarba ci ca o cumpatare in a cerceta lucruri peste puterile de intelegere. Iar versetul din linkul trimis de tine, cel din Intelepciunea lui Isus Sirah, III, 20-23 cred ca la asta se refera. Dar din nou, nu Mantuitorul a spus asta 🙂
Ei, ma bucur ca mi-am exprimat gandurile si ca astfel am aflat o informatie valoroasa. Trebuie sa recunoc ca am ramas foarte surprins.
Doamne ajuta!
@Stefan
Doamne, ajuta! …si va rog sa ma iertati 🙂
@Elena: Poate ți-a rămas în minte faptul că la un moment dat Sf. Ap. Pavel spune că noi umblăm prin credință și nu prin vedere.
@Sorin:
Şi le-a zis Iisus: Oare nu pentru aceasta rătăciţi, neştiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu?
http://bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=53&cap=12#24
Nu pot sa nu remarc uriasa diferenta dintre pelerinajul de la Iasi si cel din Bucuresti!
Cel de la Iasi beneficiaza de oameni respectuosi, de calitate.
Cel din Bucuresti, cu parere de rau o spun, e stricat de marea majoritate care “se baga in fata”. Mare parte din acestia sunt tigani (nu folosesc cuvantul “rom”, ca domnul din articol, caci ne facem Romania de rusine) sau tiganizati.
Langa un astfel de exemplar intra inca 10 “prieteni, rude, ce mai vreti” (asa de mare e nesimtirea)!
Cu parere de rau, jandarmii din Bucuresti NU SUNT vigilenti, precum colegii de la Iasi, astfel ca nu prea intervin la astfel de “sariri peste rand”.
Asa se intampla ca la Iasi sa stai pe o distanta mult mai mare 8-10 ore, pe cand la Bucuresti, in loc de 8 ore sa stai 18-20.
Insa, daca ar fi timpul pe corect nu ar fi problema, dar cand vezi ca stai de trei ori mai mult doar sa intre tiganii la “sursa de noroc”, ti se face lehamite.
Ia te uita! Deci Biserica ar aduce alte relicve la aceste doua mari sarbatori urmarind un castig financiar. Cam asta se intelege ca ar sugera autorul articolului. Dar primaria de ce organizeaza concerte si tot felul de spectacole? CU alte cuvinte, e normal sa o ducem tot anul din festival in festival, din concert in concert, etc. dar daca la sarbatori sunt aduse moaste, vai de mine, ce strategii meschine aplica Biserica!!! Intr-adevar, nesimtirea unora depaseste orice imaginatie cand e vorba sa atace BIserica si fiinta neamului nostru.