Faptul că Facebook ”ne spionează” se știe de mult, dar cu toate acestea nu a produs un scandal global. De data aceasta au fost atinse resorturi mai sensibile.
Fenomenul este viral. Toată lumea vrea să participe la pedepsirea vinovaților. Emilian Pavel, eurodeputat ales pe listele PSD a cerut și el crearea în Parlamentul European a unei comisii speciale pentru investigarea modului în care compania Cambridge Analytica s-a folosit de datele personale ale utilizatorilor Facebook în scopuri electorale. Anterior președintele Parlametului European, Antonio Tajani, anunțase pe Twitter că l-a invitat pe Mark Zuckerberg să ofere garanții ”în fața reprezentanților a 500 de milioane de europeni că datele personale nu sunt utilizate pentru a manipula democrația”. Parlamentul britanic îl invitase la rândul său pe fondatorul Facebook să dea explicatii, după cum în SUA, o comisie din Camera Reprezentanților intenționează să-l audieze pe aceeași temă.
E o continuare a scandalului iscat cu publicitatea electorală pe care rușii au cumpărat-o pe Facebook și care provocase în toamna anului trecut audierea responsabililor companiei în Congresul american. Evident, în ciuda tensiunii de moment, nu s-a întâmplat nimic pentru că nu avea ce să se întâmple. Doar mici ajustări menite să calmeze spiritele. Iar cât privește ”furtul datelor personale”, orice utilizator știe că, îndată ce se interesează online de prețul unui bilet de avion, primește oferte de vacanță în chiar țara în care dezvăluise că vrea să călătorească. E doar un exemplu, spectrul ofertelor fiind foarte larg și, mai ales, bine țintit. Fiecare primește publicitate după ”profilul” său, adică exact aspectul incriminat în campaniile Cambridge Analytica. Că Facebook ”ne spionează” se știe de mult și, cu toate că oamenii se crispează, nu a ieșit un scandal global.
Dar de data aceasta nu furtul datelor personale pare a fi problema, ci modul în care au fost ele folosite, căci indignarea publică are mereu ca fundal două elemente cheie: Cambridge Analytica a lucrat pentru Donald Trump și pentru partizanii Brexit, subtextul fiind că actualul președinte american și partizanii părăsirii Uniunii Europene ar fi câștigat prin ”fraudă”. Demonizând compania de consultanță, se obține o delegitimiare a forțelor politice conservatoare. Scandalul nu face astfel decât să amplifice reacția de frustrare a liberalilor americani care au pierdut alegerile și desigur a celor care le împărtășesc viziunea politică din toată Europa. De altfel președintele PE, Antonio Tajani, a spus mai clar decât alții că se referă nu atât la furtul datelor personale, cât la utilizarea lor pentru ”manipularea democrației”.
Suntem parțial de acord cu președintele Parlamentului European. Există în procedeele incriminate o însemnată parte de manipulare. Dar exact același lucru se petrece cu cele mai multe dintre mesajele electorale. Manipulatoare în acest sens sunt afișele stradale, clipurile de televiziune și, nu în ultimul rând, chiar discursurile candidaților. Nu sunt manipulatori candidații care pozează cu copii în brațe, care își pun cizme de cauciuc ca să viziteze cartierele desfundate? Care organizează mitinguri cu cântece patriotice, agitând tricolorul? Care se închină demonstrativ în fața icoanelor? Și nu din acest motiv vorbim mereu până la sațiu despre demagogie și electoralism? Nu denunțăm invariabil o dată la patru sau la cinci ani minciunile politicienilor? Or, demagogia și electoralismul nu înseamnă ele o crasă tentativă de manipulare?
Dar există manipulare și manipulare, căci în definitiv, vorbim aici despre tehnicile persuasiunii. Unii care cred că minciuna este uneori justificată pretind chiar că există manipulare recomandabilă, căci oamenii, priviți ca mase largi populare, nu ar ști în ce constă binele lor, fiind întotdeauna nevoie de o mână de inițiați care să le indice calea. Hillary Clinton își pierduse, pesemne, răbdarea atunci când spusese cu voce tare că alegătorii lui Donald Trump sunt o ”adunătură de deplorabili”, căci liberalii gândiseră asta tot timpul. Și câtă vreme unii se văd pe sine îndreptățiți să conducă în numele unei superiorități cognitive, nu ar trebui să dispună de dreptul unei manipulări ”benigne”?
Ca să rezumăm: nu furtul datelor este subiectul central al indignării care a cuprins presa și politica lumii, de vreme ce acest abuz se produce de multă vreme în scopuri comerciale. De asemenea, nu manipularea în sine provoacă îngrijorare (propaganda mincinoasă împotriva lui Donald Trump nu a fost niciodată luată în vizor cu atâta exigență etică), ci manipularea de un anumit semn.
În calitate de perdanți, liberalii au desigur motive să fie nemulțumiți. Dar indignarea lor este lipsită de obiectivitate și în plus este ea însăși manipulatoare. Căci campania declanșată contra Cambridge Analytica recurge la tot soiul de efecte cu impact emoțional sigur (furtul datelor personale sau asasinarea unui consultant politic în Kenia), care nici măcar nu au o legătură cu subiectul și care nu este altul decât declinul influenței globale a orientărilor liberale.
De fapt, epidemia aceasta de indignare nu face ea însăși decât să manipuleze bunele sentimente democratice ale oamenilor din toată lumea în beneficiul exclusiv al unui curent politico-ideologic care dă semne că își pierde supremația. Cei care denunță manipularea par să fie primii manipulatori.
Mega-scandalul și… meta-manipularea FACEBOOK – CAMBRIDGE ANALYTICA – SCL sau CUM SUNTEM MANIPULAȚI, SPIONAȚI ȘI CONTROLAȚI prin rețelele sociale și prin Google! CUM DE ROMÂNII SUNT O ȚINTĂ STRATEGICĂ și CEI MAI DOCILIZAȚI DIN EUROPA, VIA INTERNET? “Da, a fost un EXPERIMENT GROSOLAN şi lipsit de etică. Pentru că TE JOCI CU O ȚARĂ ÎNTREAGĂ! Dacă vrei să schimbi o societate, în primul rând, trebuie să o spargi, SĂ O FRACTUREZI”. Și despre furtul de date personale, alegerea lui Klaus Iohannis și PROTESTELE #REZIST (și video)
Liviu Pleșoianu dezvăluie planurile orwelliene halucinante ale sectei transumaniste a giganților tehnologici din Silicon Valley.
MANIPULAREA este rea doar atunci când slujește FORȚELOR CONSERVATOARE?
***
Avocatul Dan Chitic despre manipularea românilor prin Facebook
“În momentul în care noi accesăm FB, le punem pe tavă toate datele — ceea ce înainte se chinuiau, în mod deosebit, toate serviciile de informații. Cei mai abili securiști ai lui Ceaușescu nu-și puteau imagina nivelul de control al populației”.
“Până la urmă, ce este mai simplu, să cumperi tunuri cu apă și bâte, sau să ai o rețea atât de puternică la nivel mondial, prin care să controlezi nu reacțiile populației, ci însăși gândurile?”.
“Aici putem aminti mișcările portocalii, maidanul din Ucraina, așa zisele primăveri arabe, care au avut ca efect extinderea terorismului, crearea statului Islamic și așa mai departe”, declară Chitic. “În realitate, noi constatăm că această armă care este mai degrabă țintită în exteriorul SUA, a avut o agendă extrem de coerentă și pertinentă din punct de vedere al Departamentului de Stat”.
“În politica internă a României noi vedem efectele în plan imediat, noi le simțim”!
“Am văzut efectele acestei politici a Departamentului de Stat prin această mașinărie incredibilă numită Facebook la alegerile prezidențiale (din 2014, n.n.), la manifestațiile de stradă cu OG 13 de anul trecut — avem aceste dovezi zi de zi”.
“Ultimul lucru în acest spațiu, care nu mai este de mult virtual, ci este extrem de efectiv și de implicat în real, este prezența unor campanii plătite, despre lucruri extrem de sensibile în România”
“Eu nu am putut niciodată să înțeleg de ce rachetele Patriot, pe care noi le-am cumpărat — e o discuție întreagă, dacă trebuia sau nu, nici nu mai discutăm asta — de ce au nevoie de campanie pe Facebook. Eu primesc în mod constant o reclamă la rachete Patriot”. E adevărat, poate aș vrea să-mi iau să-mi pun unele în curte, continuă ironic. “E foarte ciudat, de ce rachetele Patriot au nevoie de reclamă?!”. Dar chestiunea nu se oprește aici.
“În al doilea rând, nu înțeleg de ce o companie precum Exxon Mobile are nevoie de reclamă? Pot să cumpăr produse Exxon Mobile în România? În mod clar, nu!”
„Țintele sunt foarte clare și țin de politică externă a SUA și efecte și repercusiuni directe în politica internă a României, asta e chestiunea…”, a declarat Dan MV Chitic.
“Nu veți găsi nivelul de trafic și acoperirea pe care noi o avem nici măcar în Elveția — Franța și Germania sunt dezastru din punctul ăsta de vedere”.
“Nu înțelegeam de ce într-o țară în care încă mergem la toaletă în fundul curții, nu avem autostrăzi, suntem la nivelul anilor 50 din Europa, avem una dintre cele mai puternice rețele de internet din Europa. Acum începem să înțelegem de ce această rețea de internet cu acest instrument extraordinar de puternic, diabolic până la urmă, numit Facebook, are o acoperire atât de mare”.
“Care ar fi marele interes în privința României? Suntem o țară de interes strategic, și o țară care, iată, nu facem decât să exportăm resurse”, spune avocatul Chitic. “Și avem nevoie de o populație docilă care să accepte această situație”.
***
Liviu Pleșoianu:
5 informații foarte importante pentru utilizatorii Facebook și Google
Pentru că am lucrat timp de 14 ani în domeniul marketingului online, pentru că știu foarte bine despre ce vorbesc și pentru că am vizitat chiar sediile Google și Facebook din Silicon Valley, consider că e de datoria mea să explic ce stă în spatele acestor companii și în ce fel vor să ne construiască viitorul.
Pentru început, cred că este foarte bine să știți următoarele:
1. Regi
na Dugan (cel de-al 19-lea Director al DARPA – Agenția Departamentului american de Apărare care se ocupă cu dezvoltarea de tehnologie militară avansată) a plecat în anul 2012 la… Google. Acolo, Regina Dugan s-a ocupat de Departamentul de… tehnologie avansată.
2. După patru ani, fosta directoare DARPA Regina Dugan a plecat de la Google. Unde s-a dus mai departe? …La Facebook! Pentru a se ocupa de… tehnologie avansată.
3. Exact în perioada în care fosta directoare DARPA a lucrat la Google, Google a achiziționat Boston Dynamics – cel mai important producător de roboți militari. Până să fie cumpărată de Google, compania Boston Dynamics producea roboți militari avansați cu finanțare direct de la… DARPA.
4. Unul dintre proiectele în care Google investește masiv este explicat chiar de către directorul departamentului său de Dezvoltare Tehnologică, Ray Kurzweil: “Până în 2030, vom avea deja tehnologia necesară pentru a introduce în corpul omenesc milioane de nanoboți (mini-roboți, de dimensiune moleculară). Prin intermediul nanoboților, vom conecta creierul la Internet, vom conecta neocortexul la Cloud!”...
…Cu alte cuvinte, Google investește masiv pentru a dezvolta ceea ce adepții sectei tehnologice transhumaniste de la Silicon Valley numesc “Omul 2.0”. Pentru conducerea Google, omul viitorului este… omul-cyborg.
5. Unul dintre domeniile în care DARPA investește cel mai mult este Realitatea Virtuală. Unul dintre domeniile în care și Facebook (unde a plecat fosta directoare DARPA când a părăsit Google) investește foarte mult este… Realitatea Virtuală. În 2014, Facebook a cumpărat Oculus VR – compania lider în industria Realității Virtuale – cu DOUĂ MILIARDE de dolari… Vă dau, pentru moment, un singur citat din Mark Zuckerberg: “Dezvolt Realitatea Virtuală pentru că realitatea reală nu mi se pare satisfăcătoare. Realitatea Virtuală este mai bună decât lumea reală, cea din urmă fiind limitată!”…
P.S. Voi reveni și cu alte informații. Sunt multe lucruri aproape inimaginabile pe care este bine să le cunoașteți. Am vorbit despre ele cu mult timp înainte să intru în politică. Însă abia actualul scandal Facebook a reușit să producă scurtcircuitul care îi face dintr-odată, pe foarte mulți, cu adevărat receptivi…
***
A3: Românii, cel mai ușor de manipulat prin Facebook
Mihai Gâdea a prezentat în emisiunea „Sinteza Zilei” un studiu științific realizat în mai multe țări, care arată că românii sunt cel mai ușor de manipulat pe Facebook din Europa.
România, cu 53%, este cea mai vulnerabilă la acest capitol, în comparație de exemplu cu Italia 24%.
Apar mai multe informații conform cărora Facebookul a colectat istoricul apelurilor și al mesajelor de pe telefoanelor care au modul de operare Android ani de zile, fiecare utilizator de Facebook își poate accesa istoricul de likeuri, postări și comentarii în momentul în care și-au făcut cont.
*
Vlad Fiscutean:
In plin scandal Facebook-Cambridge Analytica.
Cea din urma e afiliata/infiintata de SCL.
“According to its website, SCL has influenced elections in Italy, Latvia, Ukraine, Albania, Romania, South Africa, Nigeria, Kenya, Mauritius, India, Indonesia, Thailand, Taiwan, Colombia, Antigua, St. Vincent & the Grenadines, St. Kitts & Nevis, Trinidad & Tobago.”
Romania, da. Mostly developing countries. De ce? Ca aici totul e mai visceral, iar oamenii nesofisticati in treburile astea ies bine mersi in strada sau poarta tricouri cu hashtag. Bine, pentru ei nici Soros nu exista. Deci cum pot exista lucruri atat de abstracte…
[…]
*
Sorina Matei:
Eu v-am spus că suntem cei mai proşti din UE. Cel mai ușor de manipulat prin rețele sociale
🙈
🙈
🙈
✌️
#ProstiaAnalytica
***
***
Ramona Gorgan/ Gazeta de Cluj:
Domnule Coldea, domnule Maior, cine a plătit Cambridge Analytica pentru protestele #rezist?
Când ni se promite marea cu sarea în lupta împotriva corupţiei, adevăraţii rechini cu gulere albe şi mulţi cu ochi albaştri ne sfidează zilnic. Cum se face că lupta anticorupţie din România este ţinta unui contract comandat de cea mai influentă maşinărie de PSYOPS/operaţiuni psihologice din lume? De ce această presupusă luptă şi manipularea merg mână în mână? Este halucinant cât de degradată este o societate în care până şi filosofii devin sceptici…
Două firme din SUA şi Anglia, combat corupţia din România
Strategic Communications Laboratories (SCL), o companie londoneză şi firma americană Andreae & Associates s-au ocupat de lupta anticorupţie din România, după ce în 27 martie 2017, la Departamentul de Justiţie al SUA/ Divizia pentru Securitate Naţională/Unitatea de Înregistrare FARA– Foreign Agents Registration Act, a fost declarat contractul dintre cele două companii, potrivit unor dezvăluiri ale jurnalistei Sorina Matei.
SCL Marea Britanie face parte din SCL Group, lider mondial în comunicaţiile bazate pe date, cercetare comportamentală, comunicare strategică ce foloseşte tehnici de PSYOPS/operaţiuni psihologice. Mai clar spus, foloseşte tehnici de dezinformare specifice teatrelor de operaţiuni militare şi care pretinde că poate influenţa opinia publică şi rezultatele alegerilor electorale, folosindu-se de profilarea psihologică a alegătorilor cu ajutorul datelor strânse de pe reţele sociale. Firma londoneză este implicată în Brexit şi alegerea lui Donald Trump la Casa Albă, prin compania de analize de date Cambridge Analytica (grup de societăţi subsidiare SCL Group) care a cules informaţii private de la peste 50 de milioane de utilizatori de Facebook din Statele Unite pentru dezvoltarea unor tehnici de sprijin pentru campania electorală a preşedintelui Donald Trump în 2016.
Firma Andreae & Associates este o altă puternică companie de consultanţă din Washington DC care se ocupă de relaţii strategice, bussines de intelligence şi consiliere în managementul riscurilor politice, fiind firma contractată de SCL Social pe teritoriul SUA pe tema luptei anticorupţie din România. Preşedintele Andreae & Associates susţine că a mai lucrat în România cu partide politice şi a fost în Comisia de Supraveghere a Informaţiilor din Senatul SUA
Fondată în 1991, firma îl are ca preşedinte şi fondator pe Charles N. Andreae III care susţine că a lucrat 13 ani în Congresul SUA, dintre care 4 ani în Comisia de Supraveghere a Informaţiilor din Senatul SUA şi alţi 5 ani a fost şef de cabinet al senatorului SUA, Richard Lugar. Firma lui Charles Andreae susţine că a colaborat atât cu republicanii cât şi cu democraţii şi apoi a ajutat la formarea/antrenarea partidelor politice: 2 ani în Bulgaria, 2 ani în România şi 2 ani în Africa de Sud, Charles N. Andreae III, ca preşedinte al Andreae & Associates este şi cel care semnează contractul cu SCL Social referitor la lupta anticorupţie din România. Charles N. Andreae III este şi directorul executiv al Bell Pottinger, asistând Departamentul Apărării într-un program clasificat în Orientul Mijlociu.
60.000 de dolari pe lună pentru lupta anticorupţie din România
Contractul dintre cele două companii ce a fost depus la Departamentul de Justiţie al SUA arată că SCL Social din Londra, firma de cercetare şi documentare axată pe alegeri şi campanii, parte a SCL Group, a angajat pe 17 Martie 2017 firma Andreae & Associates din Washington DC ca să furnizeze “relaţii guvernamentale, consiliere pe comunicare şi servicii de afaceri publice pentru SCL Social referitoare la eforturile lor pe zona anticorupţie din România”. “Activităţile pot include comunicări cu membrii Congresului SUA şi stafful acestora şi/sau membri ai puterii Executive privind eforturile anticorupţie din România, precum şi potenţiale întâlniri ale SCL Social. Activităţile pot include comunicări cu reprezentanţii diferitelor organizaţii media şi/sau alte persoane sau organizaţii în numele SCL Social”, se arată în contract, potrivit aceleiaşi surse.
În schimbul serviciilor funizate, SCL Social din Londra a plătit către Andreae & Associates din Washington DC suma de 60.000 de dolari pe lună.
Documentul depus la Departamentul de Justiţie al SUA mai stipulează existenţa şi a unui acord de confidenţialitate, semnat încă din 9 Martie 2017, înainte de încheierea propriu zisă a contractului, între Andreae & Associates şi firma sa mamă, Global Strategy Limited.
Nu se ştie cine este sau cine sunt clienţii români care au angajat şi plătit SCL Marea Britanie pentru a încheia acest contract de lobby în Statele Unite şi nici dacă această acţiune este parte dintr-o strategie mai amplă pe care o desfăşoară SCL în folosul misteriosului angajator.
Fondatorul SCL, specializat în influenţarea comportamentului uman
Nigel Oakes, celebrul PR fixer britanic şi consultant politic, este fondatorul SCL. După ce a studiat psihologia, a fost producător la Monte Carlo TV iar după ce a stat 2 ani la compania Saatchi&Saatchi, în 1990 a pus bazele Institutului de Dinamici Comportamentale, mai întâi la universitate, apoi ca entitate separată- centru de excelenţă şi studiere a comportamentului pentru comunicarea strategică. În 1992, a înfiinţat o firmă Marketing Aromatics, specializată în influenţarea comportamentului consumatorului prin folosirea de arome. “Mirosurile pot influenţa atitudinile şi, prin urmare, şi comportamentul”, spunea Oakes la lansare. Însă spre sfârşitul anilor ’90, Oakes a devenit interesat în ceva mai mult decât să vândă produse: a început să vândă politicieni. Aşa a fondat SCL-Laboratoarele de Comunicare Strategică la Londra şi a câştigat în 1999 un contract ca să crească reputaţia preşedintelui Indoneziei de atunci.
A plecat la Jakarta şi a pus la punct un centru de operaţiuni SCL, descris de The Guardian, în asemănare, cu centrele de operaţiuni din filmele cu James Bond. Centrul a fost expus şi la showul anual de Apărare şi Securitate Intenaţional, în încercarea de a câştiga contracte militare. Şi a câştigat. SCL a obţinut contracte guvernamentale cu Ministerul de Externe britanic ca să ajute la combaterea violentei propagande jihadiste din Pakistan. Pe măsură ce încheia mai multe contracte, SCL atrăgea lângă ea investitori puternici şi fonduri de investiţii. A câştigat apoi contracte cu Pentagonul ca să efectueze sondaje în Iran şi Pakistan şi un alt contract de 750.000 de dolari ca să ajute statele NATO să contracareze propaganda rusă din Europa de Est. “Operaţiunile psihologice erau o mare afacere şi oamenii pur şi simplu aruncau cu bani”, spune pentru The Guardian, o persoană familiarizată cu compania.
În acelaşi timp ce uimea zona militară, SCL îşi folosea abilităţile să ajute în câştigarea alegerilor. Câţiva politicieni din Caraibe au plătit foarte bine pentru serviciile SCL iar reputaţia lor a înflorit. Aşa s-a născut o altă companie, Cambridge Analytica, care a căutat să folosească date/informaţii în catalogarea psihologică şi democrafică a oamenilor- clasificându-i în diferite tipuri de personalităţi- astfel încât să-i conecteze în moduri care îi determină la diferite acţiuni.
Cambridge Analytica a intrat pe teritoriul american iar în 2014, potrivit datelor fiscale din SUA, a obţinut mai mult de 1 milion de dolari de la America Inc. iar misiunea era de “educare a americanilor despre valorile tradiţionale”. Preşedintele America Inc. este L Brent Bozell III, un simpatizant Tea Party. Robert Mercer, miliardarul american, un mare suporter al lui Donald Trump şi apropiat de Bozel dar şi Nigel Farage, fostul lider al Ukip au fost atât de impresionaţi de Cambridge Analytica, încât Mercer a devenit şi acţionar majoritar. Nigel John Oakes este în prezent acţionar al SCL Group, chief executive şi director în SCL Group, şi director şi acţionar al SCL Behavioural LTD, Iota Global LTD şi Behavioural Dynamics Holdings LTD.
Firma adusă în România de un clujean
Compania britanică este activă în România din 2011 când a înfiinţat o filială la Baia Mare, în Maramureş. Iniţial, reprezentantul acestei companii a fost băimăreanul Dan Avram Sabin Mureşan, fiul lui Avram Mureşan, fost ministru al Agriculturii ce a fost condamnat penal.
În primăvara lui 2011, Ioan Avram Mureşan, fost ministru al Agriculturii în guvernul Victor Ciorbea, a fost condamnat la şapte ani de închisoare pentru deturnare de fonduri. În acelaşi an, în septembrie, SCL Marea Britanie a creat şi a devenit acţionar unic al firmei Strategic Communications Laboratories SRL, cu sediul la cabinetul de avocatură al Dorinei Babiciu din centrul oraşului Baia Mare.
Hotărârea de înfiinţare a filialei româneşti a fost luată printr-un document semnat la Londra de către managerii britanici ai firmei: Alexander Nix, şeful Cambridge Analytica, şi Julian Wheatland, director al companiei. Administrator al subsidiarei a devenit Alexander Oakes, de la SCL Londra. La rândul său, Alexander Oakes l-a desemnat ca reprezentant local al SCL pe Dan Avram Sabin Mureşan, fiul fostului ministru intrat după gratii cu doar patru luni mai devreme.
Dan Mureşan s-a născut la Cluj în 1981 şi în 2011 muncea pentru firma britanică în campanii electorale din întreaga lume. Un an mai târziu, în toamna lui 2012, tânărul a murit în Nairobi, Kenya, unde SCL desfăşura o campanie de influenţă pentru politicianul care avea să devină preşedintele acestei ţări africane. Membrii familiei cred că tânărul nu a avut o moarte naturală, tânărul de 32 de ani a fost găsit cu un pahar de vin lângă el şi cu televizorul deschis.
„Vineri seara, a luat masa cu toţi membrii staff-ului său, iar sâmbătă avea întâlnire cu aceştia la o partidă de golf. Pentru că nu a mai apărut, colegii s-au dus după el în cameră. Era întins pe canapea, cu laptopul în braţe, cu un pahar de vin roşu lângă el şi cu televizorul deschis”, declara la acea vreme pentru evz.ro, tatăl tânărului, Ioan Avram Mureşan care se afla după gratii.
El mai spunea că Dan era la final de mandat, pe actualul contract, unde îi făcea campanie candidatului din partea opoziţiei, la alegerile prezidenţiale din Kenya. Dan Mureşan nu suferea de nicio boală. Un detaliu important îl reprezintă faptul că Dan Mureşan s-a dus în Kenya pentru a-l înlocui pe un coleg de-al său, care murise subit, tot din cauza unui infarct. Ciudat e faptul că şi colegul lui Dan avea sub 35 de ani şi nu suferea de boli cronice.
Reprezentantul actual al SCL în România este Peter Imre, ginerele ministrului de externe Teodor Meleşcanu, fost angajat al Philip Morris România şi lobbyst pentru industria tutunului în ultimii 20 de ani.
Peter Imre se cam bâlbâie
Într-o altă investigaţie realizată de Sorina Matei pe această temă, jurnalista a luat legătura cu Peter Imre, actualul preşedinte al SCL România, întrebându-l dacă ştie de vreun contract făcut de SCL pe tema luptei anticorupţie de la noi din ţară. Deşi în primă fază, răspunsul lui Imre a fost un ”nu” ferm, în cele din urmă, ginerele ministrului de externe a recunoscut că ştie de existenţa acestui contract, încercând chiar să o convingă pe jurnalistă să nu publice investigaţia până ce o mai luminează el despre subiect când se întoarce din concediu.
Totuşi, din conversaţia avută între cei doi, Peter Imre dezvăluie un aspect important. Confuz, acesta spune că el ar fi discutat cu cineva despre faptul că DNA ar avea nevoie de o reconstrucţie de imagine şi că SCL ar face faţă cu brio provocării, iar probabil cineva din jurul a preluat această idee.
Vă redăm o parte a declaraţiei:
”Nu, nu există aşa ceva. Nu! (ferm) Cineva, cineva… v-a dus, te-a dus sau nu ştiu, cineva ţi-a furnizat, nici măcar informaţii trunchiate, informaţii…Deci tot ce e legat de SCL sunt eu, da? Şi tot ce se aude prin oraş despre SCL cumva se duce înapoi la mine într-un fel sau altul. Oamenii aud, puţini de altfel în jurul meu şi….şi….probabil că cineva a zis că eu probabil….Adică nu eu probabil….Eu am discutat subiectul respectiv, aş fi auzit că probabil că DNA ar avea nevoie probabil de un…o…o…re-reconstrucţie de imagine. Şi că SCL ar fi cel mai bun pentru aşa ceva, doar că niciodată n-am avut discuţii cu nimeni despre tema asta, respectiv la modul oficial. Adică nu m-am dus, nu am avut o prezentare, nu am cerut întâlniri, nu am avut nimic. Dar probabil cineva din jurul meu cu care am discutat şi căruia i-aş fi spus ideea mea că DNA trebuie reformată ca imagine, probabil că cineva de acolo a zis că “băi, SCL face imaginea DNA”. Nu, nu… Nu are nicio legătură”.
După ce jurnalista Sorina Matei i-a explicat lui Peter Imre că nimeni nu i-a zis nimic, ci are contractul public făcut între SCL Social şi Andreae&Associates, însă fără a pomeni de DNA, ginerele lui Meleşcanu s-a simţit oarecum uşurat: ”Da, da, da, ăla este un contract public. N-are nicio legătură cu DNA”.
Întrebat de fondatorul companiei Andreae&Associates din Washington care susţine chiar pe site-ul firmei că a lucrat cu partide politice din România, Peter Imre spune că ”este foarte departe de realitate”.
”El în anii ’90 lucra pentru o fundaţie de diseminare a democraţiei prin ţările foste socialiste. Ceva fundaţie sau ceva ONG şi cu care făceau traininguri de democraţie pentru partidele care se formau atunci…Şi în contextul acesta am înţeles că fost o dată sau de două ori în România şi a ţinut nişte seminarii, dar dacă îl întrebaţi pentru ce partid a lucrat, nu ştie să numească partidul (…). Prin ’90, erau Peace Corp şi tot felul de organizaţii din astea de spioni americani care veneau şi care, în numele democraţiei, ţineau prelegeri. Şi asta a fost marea partidă a lor dar nu, n-am…”, mai dezvăluie Peter Imre.
Celebrul general Michael Flynn, consilier al SCL Group
Controversatul general Michael Flynn, fostul şef al Direcţiei de Informaţii a Armatei Statelor Unite (DIA) a admis că a lucrat pentru SCL, lucru pe care-l omisese în declaraţiile de interese anterioare. George Maior, fostul şef al SRI şi actualul ambasador al României în Statele Unite ale Americii a declarat despre Micheal Flynn că îl cunoaşte foarte bine.
Flynn a fost pentru o scurtă perioadă de timp, la începutul anului, consilierul principal pe probleme de securitate al lui Donald Trump. A fost forţat să-şi dea demisia după ce a ascuns o serie de interacţiuni cu reprezentanţi ai guvernului rus dar şi fiindcă nu a declarat sume de bani primite de la ruşi sau de la afacerişti apropiaţi preşedintelui turc Erdogan.
![]()
Directorul Facebook, chemat să dea explicaţii. Şeful Cambridge Analytica, suspendat
Firma de analiză a datelor şi consultanţă Cambridge Analytica l-a suspendat marţi pe directorul general Alexander Nix pe durata unei anchete independente privind o emisiune a postului de televiziune Channel 4, informează DPA. Nix a fost înregistrat pe ascuns când se lăuda că a mituit şi a instigat la infracţiuni pentru influenţarea unor alegeri. Înregistrările televiziunii lasă să se înţeleagă că firma era dispusă să folosească mijloace de seducţie, să publice rapoarte false pe internet, să angajeze subcontractori nedeclaraţi şi să înfiinţeze instituţii false şi site-uri de internet pentru a obţine date.
Datele personale obţinute de Cambridge Analytica de la Facebook fac şi obiectul unor cereri formulate marţi de procuraturile din statul New York şi din districtul newyorkez Manhattan, în cadrul unei anchete comune. Corporaţia Facebook trebuie să pună la dispoziţie documente legate de încălcarea termenilor şi condiţiilor de utilizare a reţelei sociale cu acelaşi nume, precum şi copiile întregii corespondenţe cu Cambridge Analytica, afirmă o sursă confidenţială a agenţiei Reuters.
Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a fost invitat de autorităţile din SUA şi Uniunea Europeană să dea explicaţii cu privire la riscul ca datele personale ale utilizatorilor să fie achiziţionate fără consimţământul lor. Ca urmare a scandalului Cambridge Analytica, cotaţiile acţiunilor Facebook au scăzut luni, 20 martie, cu 6,8%, iar marţi cu încă 5,4%, ceea ce a redus valoarea pe piaţă a firmei cu zeci de miliarde de dolari.
Aplicaţie PSYOPS la protestele din România?
Divizia operaţiuni sub acoperire a CIA şi Pentagonul, prin Direcţia Operaţii şi Comandamentul Forţelor Speciale, au remarcat că apariţia noilor tehnologii, cu impact asupra unor mase mari de oameni, ar fi adaptate la domeniul militar. Ceea ce a extins sfera confruntării militare, în alte medii neconvenţionale (informational, psihologic, etc), a condus la apariţia de noi procedee de acţiune, specifice acestor medii de confruntare şi la crearea de forţe neconvenţionale.
În cazul operaţiilor informaţionale PSYOPS nu se urmăreşte nimicirea fizică adversarului, ci influenţarea şi controlul gândirii lui. Distrugerile provocate prin PSYOPS se recunosc prin schimbări la nivel cognitiv, mental. Operaţiile informaţionale nu au ca ţintă individul, ci o zonă geografică cât mai mare, descrie un analist militar operaţiunea PSYOPS.
Dacă înainte ne întrebam dacă instituţiile româneşti au capacitatea de a organiza o operaţiune PSYOPS, ei uite că 60.000 dolari pe lună ar putea confirma această ipoteză. Protestele din România din 2017 s-au derulat prin reţelele de socializare şi prin transmisibilitate s-a reuşit să se adune peste 600.000 de români în principalele zece mari oraşe ale ţării. Mai mult ca niciodată, românii s-au mobilizat pe reţelele sociale pentru a organiza mai bine protestele din ţară. România nu mai poate fi guvernată ca în anii ’90 şi trebuie înţeles că vechile metode de manipulare a opiniei publice nu mai funcţionează în era în care Facebook este, în acelaşi timp, un instrument de comunicare în masă.
Dacă se confirmă această ipoteză, nişte întrebări interesante ar fi: Cine din România face parte din această operaţiune? Cine e interesat de propaganda presupusei lupte anticorupţie? Cine a plătit 60.000 dolari pe lună unor firme specializate în PSYOPS?
***
Antena3:
Scandalul Facebook explodează și în România. Sorina Matei, dezvăluiri despre culisele luptei anticorupţie din țara noastră
Scandalul Cambridge Analytica explodează și în România. Firma investigată în SUA și Marea Britanie pentru propagandă ilegală pe Facebook prin furtul datelor personale a 50 de milioane de utilizatori are contracte care vizează România.
Mai ales filiala română a SCL a încheiat în 2017 un contract cu o firmă de lobby de la Washington pentru promovarea luptei anticorupție în rândul unor oficiali americani, oameni din departamentul de stat și de la biroul procurorului general au fost contactați pentru întâlniri în acest sens.
Persoana care deține SCL România este omul de afaceri Petre Imre.
Jurnalista Sorina Matei vine cu dezvăluiri neaşteptate şi documente bombă, în contextul scandalului internaţional în care este implicată firma Cambridge Analytica. Matei a publicat pe blogul personal o amplă anchetă în care dezvăluie “culisele” luptei anticorupţie pe care ar fi dus-o mai multe companii, în România. “În plin scandal internaţional şi după ce au fost expuşi şi la Bucureşti, SCL/Cambridge Analytica şi consultantul american fac un pas înapoi şi operează “corecţii” pe contractul ce a luat ca ţintă lupta anticorupţie de la Bucureşti. “Obiectivul nostru a fost să găsim mecanisme mai puternice de combatere a corupţiei în România şi cele mai bune practici din SUA”. Contractul iniţial spunea însă altceva. În plus, pentru 2018, cele două companii îşi anunţă o nouă colaborare, nu mai prezintă datele contractului, dar firma americană de lobby susţine că în colaborare “agenda” maşinăriei de “psy ops”, SCL Social, a devenit una “politic㔓, scrie Sorina Matei pe blogul personal.
Sorina Matei a venit cu noi precizări în emisiunea „Esențial”:
„Numai în România sunt peste 10 milioane de conturi de Facebook active. Noi, ca jurnaliști, folosim aceste conturi de socializare și oamenii simpli. Este vorba de un contract care a fost semnat în martie anul trecut pe tema luptei anticorupție din România, în general această firmă face contracte pe teme care divizează societățile, și, așa cum vedem de câțiva ani în România, lupta anticorupție este o temă care divizează societatea românească. Contractul a fost comandat din România unei firme, acestei firmă, SCL, care are sediul la Londra, iar firma din Londra, SCL, a subcontractat acest contract unei firme de lobby din SUA. … Cei care au comandat acest contract spuneau că sunt îngrijorați de eforturile pe care Administrația americană le face și care afectează [?!- vizează – n.n.] lupta anticorupție din România… și se vorbea de fortificarea unor alianțe cu grupuri de interese care au aceleași scopuri ca și SCL – Laboratoarele Strategice de Comunicare (…) Aceasta firmă operează în SUA prin susbidiare numite Cambridge Analytica.
La trei zile după ce s-a semnat acest contract, au fost făcute și întâlnirile [firmei de lobby în SUA pentru susținerea luptei anticorupție în România]. Au fost cinci întâlniri făcute de firma de lobby în numele SCL, în acest contract comandat din România probabil de niște oameni importanți… Au fost trei întâlniri cu mâna dreaptă a procurorului general al SUA, D-na Sandra Luff – ofițer de carieră al armatei americane, specialist în Securitate Națională, fost membru în comitetul de tranziție al lui Donald Trump și care, ulterior, a devenit director la Facebook, din mai, și două întâlniri cu D-l Harry Kamian, secretar executiv în cadrul Departamentul de Stat al SUA. Tema a fost lupta anticorupție din România. Și o plată de 50.000 de Euro făcută de Dl. Peter Imre… (…)”.
***
Articolul cu documentarea integrala, pe blogul Sorinei Matei, la adresa:
EXCLUSIV. ÎN PLIN SCANDAL INTERNAŢIONAL ŞI DUPĂ CE AU FOST EXPUŞI ŞI LA BUCUREŞTI, SCL/CAMBRIDGE ANALYTICA ŞI CONSULTANTUL AMERICAN OPEREAZĂ „CORECŢII” PE CONTRACTUL CE A LUAT CA ŢINTĂ LUPTA ANTICORUPŢIE: “OBIECTIVUL NOSTRU A FOST SĂ GĂSIM MECANISME MAI PUTERNICE DE COMBATERE A CORUPŢIEI ÎN ROMÂNIA ŞI CELE MAI BUNE PRACTICI DIN SUA”. CONTRACTUL INIŢIAL ARATĂ ÎNSĂ ALTCEVA
***
– Un fragment din documentarea jurnalistei:
Dezvăluirile lui Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica: “Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând, trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, o poţi remodela”. Şi controla
O serie de investigaţii jurnalistice demarate încă de anul trecut în Marea Britanie şi Statele Unite au demascat practicile SCL şi afliatei sale, Cambridge Analytica, pe ambele continente, jurnaliştii scoţând la iveală practici şi legături extrem de controversate ale companiei londoneze.
Zilele trecute, The Guardian, dar şi presa americană l-au adus la lumină pe Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, care a povestit zilele acestea cum funcţiona maşinăria SCL/Cambridge Analytica, descriind în fapt aşa numitele “măsuri active” ale toolkitului rus.
Mai mult, Christopher Wylie a recunoscut că maşinăria londonză de „psy ops” a extras datele personale a peste 50 de milioane de oameni din platforma Facebook iar pentru asta a folosit aplicaţii create de Alexander Kogan, un tânar psiholog al univerităţii Cambridge, născut în Republica Moldova, şcolit la Moscova, în timp compania londoneză având contacte şi cu firma rusă Lukoil.
În urma dezvăluirilor în cascadă despre practicile SCL/Cambridge Analytica, compania londonează a fost dată în judecată, Facebook a suspendat activităţile SCL/Cambridge Analytica de pe platforma sa şi a demarat un audit, acţiunile Facebook au scăzut dramatic cu peste 50 de miliarde dolari pe zi pe bursa americană (foto stânga), băncile europene pun investiţiile în Facebook în carantină, ieri SCL/ Cambrige Analytica a anunţat că l-a suspendat din poziţia de CEO pe Alexander Nix iar investigaţii de amploare se anunţă în Marea Britanie, Statele Unite şi Uniuntea Europeană. Unele anchete au fost deja demarate de Congresul SUA, de către comisiile de supraveghere a informaţiilor, de către Parlamentul Britanic, procurorul special, Robert Mueller şi FBI, iar altele sunt la început în UK, Biroul Comisariatului Britanic al Informaţiilor anunţând în urmă cu două zile că anchetează atât SCL/Cambridge Analytica cât şi Facebook şi intenţionează să percheziţioneze serverele companiei britanice. Iar cofondatorul WhatsApp, Brian Acton, fondator şi al Signal, face apel către toţi utilizatorii de social media: „It is time. #deletefacebook”
Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica, a povestit pentru The Guardian cum funcţiona cu adevărat “maşinăria de psy ops”:
“Da, a fost un experiment grosolan şi lipsit de etică. Pentru că te joci cu o ţară întreagă. Mecanismele psihologice ale unui întreg stat, fără consimţământ şi fără ştiinţă. Şi nu doar că te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni dar te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni în contextul unui proces democratic. Cambridge Analytica este o maşină de propagandă full service, de control al informaţiei. Alexander Nix a realizat că avem nevoie de un Cambridge site. Aşa că a aranjat un birou fals în Cambridge şi când Steve Bannon, fostul strateg al preşedintelui SUA, Donald Trump, apărea aduceam nişte oameni de la biroul din Londra, îi puneam în aşa zisul birou din Cambridge şi îi dădeam impresia lui Steve Bannon că aveam o mulţime de operaţiuni bazate pe cercetările Universităţii Cambridge. Şi a fost ideea lui Steve să numim compania Cambridge Analytica ca să fie legată cu Universitatea. Da, i-am făcut într-un fel psy ops şi lui Steve Bannon. Era o ţintă de audienţă pe o singură persoană. Şi i-am schimbat percepţia în legătură cu cine suntem noi, ce facem şi în ce situaţie se află. Şi după aceea, am mers să schimbăm şi percepţiile realităţii americanilor. (…)
Dacă vrei să schimbi politica, întâi trebuie să schimbi cultura şi cunoştinţele oamenilor. Pentru că politica este generată de percepţiile oamenilor. Şi ceea ce am spus eu a fost că dacă vrei să schimbi cunoştinţele oamenilor trebuie mai întâi să înţelegi care sunt pilonii care generează aceste cunoştinţe.
Oamenii sunt aceşti piloni. Deci dacă vrei să schimbi politica, mai întâi trebuie să schimbi oamenii în scopul de a le modifica percepţiile şi cunoştinţele.
Dacă vrei să lupţi într-o bătălie, dacă vrei să câştigi un război, ai nevoie de arme pentru a câştiga. Aveam nevoie de armele cunoştinţelor şi percepţiilor. Şi noi le puteam construi. Bineînţeles, aveam nevoie de bani pentru a construi tot. Aşa că au mers la Robert Mercer, miliardarul din New York, el devenise bogat prin folosirea acestor algoritmi. Alexander Nix se dădea mare că lucrează pentru Pentagon, Ministerul Apărării, MI6, că suntem excepţionali, să aveţi încredere când investiţi în noi. Esenţial este că noi am combinat microtarghetarea oamenilor, care exista deja în politică, cu un nou concept adus din psihologie, aşa că nu am ţintit oamenii ca simpli votanţi, ci oamenii ca personalităţi. Şi ca să putem face asta am strâns multe date despre oameni, ca să putem construi profiluri psihologice pentru fiecare alegător din fiecare locaţie/regiune. Iar în acest caz, de pe tot teritoriul SUA.
Cambridge Anaytica a obţinut 15 milioane de dolari, aveam un miliardar care ne stătea în ceafă şi cerea arma, de ce nu o am, ţi-am dat banii, unde este arma mea de război psihologic. Trebuia să strâng datele şi am mers la nişte specialişti şi i-am întrebat ce părere au. Cum faci asta cu o ţară întreagă? Ceea ce Kogan de la Universitatea Cambridge ne-a oferit a fost mult mai ieftin, mult mai rapid şi la o calitate la care nu ne aşteptam.
Aveau aplicaţii speciale pe Facebook care nu doar că strângeau datele, informaţiile personale ale celor care foloseau aplicaţia sau şi-o instalau, dar colectau informaţiile întregii reţele de prieteni ale celor care dădeau click pe aplicaţie. Dacă doar tu foloseai aplicaţia de pe Facebook, noi nu îţi ştiam doar informaţiile tale, ci şi ale tuturor prietenilor tăi. Am avut nevoie ca aplicaţia să fie atinsă de câteva sute de mii de persoane ca să ne extindem pe toată reţeaua de socializare şi ulterior toţi utilizatorii americani ai Facebook. Oamenii nu ştiau nimic. Dacă eşti prieten cu cineva pe Facebook care folosea aplicaţia, habar n-aveai că ţi-am extras toate datele. Şi când vorbesc de date, mă refer la absolut tot ce este pe un profil Facebook al unei persoane. Statusuri/postări, comentarii, likeuri, mesaje private, tot.
Ţinta noastră a fost să strângem toate aceste date şi să realizăm acest experiment. Am strâns datele a 50-60 milioane de oameni în 2, maximum 3 luni.
Când Alexander Nix (foto stânga, de ieri) a spus Parlamentului britanic faptul că nu a obţinut niciodată datele prin Facebook în mod fundamental nu a spus adevărul. Am cheltuit milioane de dolari pentru colectarea datelor de la zeci de milioane de oameni şi conturi şi aceste conturi au fost baza algoritmului care a devenit fundaţia întregii afaceri Cambridge Analytica. Compania însăşi a fost fondată pe folosirea informaţiilor Facebook. Ţi-am colectat datele şi le-am folosit pentru a te ţinti într-un mod în care nu ştii, nu-l vezi şi pe care nu-l vei înţelege. După ce strângeam datele tale ştiam la ce mesaje vei reacţiona, fie că e vorba de reclame, teme de discuţie, de tonalitate. Aşadar, ştiam la ce reacţionezi şi cum vei folosi, cum vei consuma această reacţie. Şi de câte ori trebuie să fii atins cu aceste mesaje ca să-ţi schimbi percepţia vizavi de cum gândeşti în legătură cu un lucru.
Pe lângă data scientists, psihologi, strategi, aveam şi o întreagă echipă de creaţie, designeri, videografi, fotografi. Ei apoi creau acel conţinut, conţinutul era trimis ulterior echipei care făcea targhetarea care o injecta în Internet. Ei creau siteuri cu un anumit conţinut la care reacţionai, creau bloguri, tot ceea ce credeam noi că te va face pe tine să fii receptiv, să reacţionezi, să îţi schimbi părerea.
Noi am creat conţinut pe Internet şi apoi îi ajutam pe cei care i-am ţintit să găsească acest conţinut. Şi vedeau, şi găseau, şi dădeau click, şi apoi intrau toţi în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel.
Decât să faci asta în public şi să spui ce crezi şi să speri că oamenii te ascultă, prin această metodă am şoptit în fiecare ureche a fiecărui alegător. Şi i-am şoptit ceva unui alegător, altceva altui alegător, în funcţie de problemele şi percepţiile pe care le aveau până când le-am schimbat.
Cred că prin acest experiment riscăm să fragmentăm societăţile până la punctul de a nu mai avea înţelegeri, percepţii comune. Dacă nu ne mai putem înţelege, cum mai pot fi societăţile funcţionale? Dacă vrei în mod fundamental să schimbi o societate, în primul rând trebuie să o spargi, să o fracturezi. Şi abia după ce o fracturezi, poţi remodela bucăţile într-o nouă viziune a ta, într-o nouă societate. Aceasta a fost arma pe care Steve Bannon a vrut să o construiască şi pe care a folosit-o ca să lupte în războiul său împotriva actualei civilizaţii. După ce am făcut asta, trec prin viaţă cu o doză înaltă de scepticism în legătură cu ceea ce văd, ce aud, cu cine vorbesc”.
Şi cutremurul. Televiziunea britanică Channel 4 News: Cambridge Analytica/ SCL: Sex, secrete şi spioni. Propagandă, “psy ops”, acţiuni murdare şi ilegale de compromitere
„Driverii [motoarele, motivațiile] fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. N-are sens să lupţi într-o campanie pe fapte pentru că totul este despre emoţie. Lucrurile nu trebuie să fie adevărate, atât timp cât sunt crezute. În ţări est europene am făcut treabă foarte bună”
În urmă cu două zile, jurnaliştii televiziunii britanice, Channel News 4, au început difuzarea unor anchete devastatoare (click anchetă 1 Channel 4 News, click anchetă 2 Channel 4 News) despre practicile murdare şi ilegale pe care le foloseşte compania londoneză Cambridge Analytica/SCL Group. Jurnaliştii, care s-au prezentat potenţiali clienţi, i-au înregistrat timp de 4 luni pe şefii SCL/Cambridge Analytica dar şi pe “digital guru”, Alexander Nix, atunci când povesteau cum acţionează companiile sale în campanii electorale, în campania preşedintelui SUA, Donald Trump, dar şi în alte situaţii. “În bătălia pentru putere, democraţia are noi frontiere. Războiul social media, războiul online, îţi culege datele personale şi îţi speculează speranţele şi termerile doar ca să atingă scopuri politice”, susţin jurnaliştii, arătând că SCL/Cambridge Analytica a operat până acum sub radar în alegerile din Nigeria, Kenya, Cehia, India şi Argentina şi a ieşit de sub radar atunci când s-a implicat activ în campania preşedinteui SUA, Donald Trump. “Operează prin demolarea opozanţilor clienţilor lor prin maşinaţiuni murdare. Sex, secrete şi spioni. Tactici old style îmbinate cu maşinăriile viitorului, microtarghetarea şi influenţarea oamenilor”.
“Dacă strângi date personale despre oameni şi le faci profilul, asta vă oferă mai mult insight pe care îl poţi folosi pentru a fragmenta populaţia, le oferi mesaje despre probleme care îi preocupă pe tonul şi în mesajul la care ştii că reacţionează. Am folosit asta în America, în Africa, în Mexic, Malaezia şi acum mergem în Brazilia, China, Australia. Avem relaţii şi parteneriate cu specialişti din organizaţii care se ocupă cu strângerea de informaţii. Ştii care îţi sunt opozanţii, ştii secretele lor, ştii tacticile lor. Driverii fundamentali ai fiinţei umane sunt speranţele şi fricile. Şi multe nu sunt conştiente, nespuse. Nu ştii de ce ţi-e frică până când nu vezi ceva care generează reacţia asta în tine. Şi treaba noastră este să excavăm în aceste lucruri mai adânc decât oricine, să înţelegem care sunt acele frici adânci, temeri, preocupări. N-are sens să lupţi într-o campanie electorală pe fapte, pentru că de fapt totul este despre emoţie. Trebuie să se întâmple fără ca cineva să poată spune: aceea este propagandă! Pentru că dacă cineva spune asta, apoi întrebarea următoare este: cine este în spate? Deci trebuie să fie foarte subtilă”, explică şefii SCL/Cambridge Analytica în filmarea prezentată de Channel News 4.
“Sunt multe organizaţii de intelligence care operează foarte discret, să găsească informaţii. Ştiu oameni care au lucrat pentru MI5, MI6, acum lucrează pentru companii private. Ei vor găsi toate scheletele din dulap în linişte şi discret şi îşi dau un raport (…) Operăm sub nume şi identităţi diferite”, spun tot ei.
“Nu suntem doar cei mai mari şi mai importanţi consultanţi politici din lume dar avem cel mai sigur track record. Folosim diferite vehicule de comunicare, suntem mereu în umbră. Folosim şi organizaţii proxy, care se numesc societate civilă, activişti şi îi hrănim pe ei, ei fac toată treaba (…) De exemplu, probe instante de corupţie…le punem pe Internet. Un dezvoltator bogat apare, va oferi o sumă mare, mare de bani, unui candidat să-i finanţeze campania, în schimbul unei bucăţi de pământ, de exemplu, noi filmăm totul, acoperim dezvoltatorul, omul nostru şi după aceea postăm totul pe Internet.
Trimitem câteva fete prin jurul candidatului sau casei candidatului, avem o istorie a lucrurilor acestea. Putem aduce ucrainience, sunt foarte frumoase şi lucrează foarte bine. Vă dau exemple de ce se poate face, de ce s-a făcut. Trebuie să-ţi spun că toate aceste lucruri nu trebuie să fie adevărate, atât timp cât sunt crezute”
“Putem aranja documente false, siteuri false ataşate unor universităţi, putem fi turişti, sunt atâtea opţiuni. Am avut atâtea opţiuni. Am mai folosit şi organizaţii diferite în proiectele noastre de succes. În ţări est europene, au făcut treabă foarte, foarte bună. Nimeni nici măcar nu ştie că au fost acolo. Au lucrat ca fantomele, au intrat, nu a ştiut nimeni, au făcut treaba, au ieşit, nu a ştiut nimeni şi au produs materiale foarte bune, avem experienţă în a face lucrurile acestea. Când folosim alte companii, le subcontractăm, folosim nişte companii britanice, nişte companii israeliene, sunt foarte eficienţi în intelligence, în culegere de informaţie”.
În Statele Unite ale Americii dar şi în Marea Britanie, practicile SCL/Cambrigde Analytica intră sub incidenţa mai multor legi, printre care US Foreign Corrupt Practices Act şi UK Bribery Act.
[…]
***
Adrian Pătrușcă/ EvZ:
Uriaşa MANIPULARE „Cambridge Analytica – Trump” încearcă să-i ASCUNDĂ pe adevăraţii MANIPULATORI
Cambridge Analytica a făcut ceea ce mii de alte companii fac zilnic, însă ea nu a avut puterea de a schimba concepţiile oamenilor. Există însă DOUĂ companii care pot.
Un editorial senzaţional al lui Robert Epstein, expertul mondial nr. 1 în „manipulare online”, pentru Daily Caller.
Dr. Robert Epstein este Cercetător Senior la American Institute for Behavioral Research ant Technology, autor a 15 cărţi despre Inteligenţa Artificială şi fost redactor şef al Psychology Today. În prezent, lucrează la o carte numită Technoslavery: Invisible Manipulation in the Internet Age and Beyond.
S-a dezlănţuit iadul cu privire la legătura dintre Cambridge Analytica, o companie britanică de marketing pe care echipa de campanie a lui Donald Trump a angajat-o pentru a aduce voturi, şi Facebook, acuzată că a furnizat Cambridge Analytica informaţii preţioase despre 50 de milioane de alegători americani în 2014.
Denunţătorul, Christopher Wylie, care a plecat de la Cambridge Analytica în acelaşi an, vorbeşte acum despre rolul pe care l-a avut în transferul de date. Drept urmare, acţiunile Facebook au pierdut circa 50 de miliarde de dolari. Investitorii Facebook acţionează compania în judecată iar Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) a deschis o anchetă.
Ar trebui să ne intereseze toate astea? Nu cine ştie ce.
Mă ocup de cercetări ştiinţifice privind manipularea online şi din acest punct de vedere probabil ştiu mai multe decât oricine altcineva din lume. Manipularea online a gândurilor, opiniilor, cumpărăturilor şi voturilor este reală, puternică şi înfricoşătoare. Însă nu Cambridge Analytica este problema, în principal pentru că metodele pe care le foloseşte pentru a manipula nu sunt foarte puternice. În comparaţie cu ameninţările reale, ele sunt chiar nesemnificative.
Principala metodă de influenţare a Cambridge Analytica a fost de a trimite oamenilor publicitate „ţintită” pe Facebook, aşa cum o fac în fiecare zi mii de companii. Un anunţ „ţintit” este un anunţ conceput pentru a capta atenţia şi „clicurile” unor persoane anume.
Cu cât ştii mai multe despre publicul tău, cu atât vei avea mai mare succes în conceperea unui mesaj publicitar care să atragă „clicurile” acestuia, iar „clicurile” la rândul lor vor dirija oamenii spre paginile Web cu un conţinut persuasiv.
Cambridge Analytica afirmă că a achiziţionat 5000 de „puncte de date” („data points”) – adică informaţii digitale – despre fiecare alegător din Statele Unite înainte de alegerile din 2016 şi de asemenea că a utilizat noi tehnici psihometrice pentru a determina cele mai bune mijloace de a-i influenţa pe aceşti alegători.
Folosind Administratorul de Reclame (Ads Manager) al Facebook – aşa cum mii de companii procedează zilnic pentru a face ca produsele lor să se potrivească cu cumpărătorii potenţiali – datele şi metodologia Cambridge Analytica i-au permis să-şi prezinte reclamele utilizatorilor Facebook triaţi corespunzător. Iar acest lucru probabil că a determinat o creştere a ceea ce specialiştii în marketing numesc „Rata clicurilor” („clicktrough rate” – CTR), proporţia celor care dau „clic” pe reclame.
De ce acest lucru nu este grav? Pentru că îl face toată lumea – nu doar comercianţii care încearcă să ne vândă produsele lor – ci şi toate campaniile politice. Facebook chiar se laudă faţă de agenţiile de publicitate politică potenţiale cu puterea sa de a „face o campanie reuşită” şi cu modul în care „ţinteşte” „alegătorii şi susţinătorii”.
În cursul campaniei din 2016, Hillary Clinton a avut la dispoziţie instrumente digitale mult mai puternice decât Trump. Pentru a nu cita decât un exemplu, în 2015, mogulul Google, Eric Schmidt – care la un moment dat se oferise să supervizeze campania digitală a lui Hillary – a creat o companie tech secretă numită The Groundwork, al cărei singur scop era să o facă pe Hillary Clinton preşedinte. Compania era alcătuită din numeroşi membri ai echipei cibernetice a lui Obama din 2012, care de asemenea fusese supervizată de Schmidt.
5000 de puncte de date? Nu zău! The Grounwork a avut acces la întreaga bază de date a Google – sute de mii de informaţii digitale despre fiecare dintre noi, inclusiv istoriile noastre de căutare şi e-mail-urile – o asemenea cantitate de date încât Google ar fi putut calcula rezultatele alegerilor încă înainte ca acestea să aibă loc. (Deşi în mod evident Google a dat chix în calculele sale privind Colegiul Electoral, totuşi Clinton a câştigat votul popular cu circa 3 milioane de voturi, aproape sigur cu ajutorul Google.)
Pe scurt, manipulările Cambridge Analytica sunt nesemnificative pentru că sunt concurenţiale. Acest fapt a fost explicat anul trecut într-un eseu convingător de către Frederike Kaltheuner de la Privacy International. Kaltheuner se întreba: „Cambridge Analytica a influenţat votul la Brexit şi în alegerile americane?” Răspunsul său: „Foarte puţin probabil. Una este să determini profilul oamenilor şi alta să spui că datorită acestei determinări eşti capabil efectiv să schimbi comportamentul la scară de mase. În mod evident, Cambridge Analytica realizează prima etapă, dar pretinde numai că a reuşit şi în cea de-a doua.”
Concurenţa este unul din cele trei motive pentru care metodologia Cambridge Analytica este slabă. Al doilea este vizibilitatea: deşi este adevărat că oamenii nu ştiu câte date sunt strânse despre ei online, ei pot vedea aceste reclame „ţintite”, iar oamenii sunt atât de bombardaţi de astfel de mesaje încât ajung să le ignore.
În general, CTR-ul pentru mesajele publicitare online este de numai 0,05% (5 „clicuri” pentru 10.000 de afişări), şi chiar pentru reclamele foarte bine „ţintite” pe Facebook CTR-ul este în general mai mic de 2%. Aceasta înseamnă că 98% dintre utilizatori ignoră mesajele.
Al treilea motiv este în mod deosebit important şi acesta este confirmarea orientării. Oamenii văd mesajele publicitare, dar înclină să „dea clic” pe reclamele care se potrivesc cu concepţiile pe care deja le au. De aceea, noile analize privind „fake news” arată că acestea au un efect mic sau nul în alegeri. „Fake news” atrag atenţia, însă nu modifică concepţiile, deoarece numai cititorii care empatizează cu ele le şi cred.
Aşadar, cine are puterea de a schimba concepţiile şi de a „răsturna” alegerile? Acestea sunt platformele, adică Google, Facebook şi într-o măsură mai mică, Twitter. Într-adevăr, indiferent care este conţinutul pe care oamenii îl generează – iar când Cambridge Analytica plasează reclame este doar un furnizor de conţinut – Google şi Facebook au controlul total asupra a ceea ce oamenii văd („filtering”) şi în ce ordine este afişată informaţia („ordering”).
Anii de cercetări asupra „Search Engine Manipulation Efect” („Efectul Manipulării Motoarelor de Căutare” – SEME) şi a altor mijloace noi de manipulare online mi-au arătat puterea uluitoare a filtrării şi ordonării în schimbarea rapidă a concepţiilor oamenilor – de până la 80% pentru anumite grupe demografice.
Aceste schimbări se produc fără ca oamenii să fie conştienţi de ele şi fără să lase urme scrise pentru ca autorităţile să le poată depista. Poveştile „Fake News” şi filmele pe YouTube lasă urme, însă stimuli efemeri precum rezultatele unei căutări sunt generaţi instantaneu şi apoi dispar fără urmă. Aceşti stimuli efemeri – controlaţi de algoritmi aleatori ai platformelor – sunt adevărata ameninţare pentru libertate şi democraţie.
Aceste liste pe care pe tot vedem – cum ar fi sugestiile de căutare „autocomplete” ale Google sau fluxurile de actualităţi ale Facebook – sunt cele care determină conţinutul pe care îl vom vedea şi conţinutul pe care nu îl vom vedea niciodată – cu alte cuvinte ce conţinut va fi cenzurat. Aşa cum avertiza George Orwell şi cum atât de bine ştiu autorităţile din China, acesta este modul în care sunt controlaţi oamenii, limitându-li-se fluxul de informaţii.
Cambridge Analytica nu are puterea de a face asta; doar marile platforme pot.
În 2016, lumea a fost răvăşită din cauza orgoliului. Conducătorii Google şi Facebook erau neglijenţi şi plini de sine – prea siguri de rezultatul alegerilor. Moţâind la timonă, mai ales în timpul ultimelor săptămâni ale campaniei, ei au permis conţinutului conservator să se răspândească ca fulgerul pe platformele lor. Însă, aşa cum istoricul Niall Ferguson ne reamintea recent, ei nu vor îngădui să se mai repete aşa ceva.
De aceea trebuie să fim foarte atenţi la noile apeluri pe care le auzim din partea liderilor, atât din Stânga (ex. George Soros) cât şi din Dreapta (ex. Tucker Carlson) pentru o strictă reglementare a platformelor Big Tech. UE a pregătit deja un plan de reglementare.
Dacă aveţi cea mai mică îndoială cu privire la locul unde se află adevărata putere, aruncaţi-vă o privire spre ultimele titluri de presă. Facebook nu doar că a eliminat Cambridge Analytica de pe platforma sa, dar l-a îndepărtat şi pe turnător!
Nu vă lăsaţi păcăliţi! Conţinutul nu mai are importanţă. Milioane de indivizi şi organizaţii generează conţinut în fiecare zi, însă doar două companii hotărăsc în ce fel acest conţinut va fi filtrat pentru miliarde de oameni din întreaga lume.
Doar două.
***
Simona Popescu/ Cotidianul:
Riscurile uriașe ale manipulării prin rețele sociale
În scandalul însușirii și folosirii masive a datelor personale ale utilizatorilor de rețele sociale, hoții de identitate au acționat nestingheriți. Au manipulat la greu decizii cu impact global. În acest context, am solicitat un punct de vedere reprezentantului unei companii care protejează orice fel de date ale utilizatorilor de Internet, creând programe antivirus. Bogdan Botezatu, Senior Cybersecurity Analyst, Bitdefender, este cel care ne-a acordat un interviu în care explică dimensiunile fenomenului. Cine controlează informația de pe rețelele sociale controlează și societatea.
Cotidianul: Cum privesc analiștii voștri imensul scandal Cambridge Analytica?
Bogdan Botezatu: Recomandarea specialiștilor Bitdefender este să menținem la minimum datele personale pe care le împărtășim online, să acordăm atenție sporită setărilor de confidențialitate ale datelor pe rețelele sociale pe care le utilizăm și să limităm oferirea acordului de utilizare a datelor de către aplicațiile pe care le instalăm și în cazul cărora nu se justifică informațiile personale solicitate. Colectarea, comercializarea și folosirea datelor personale ale utilizatorilor în scopuri de marketing reprezintă tehnici frecvent folosite în întreaga lume. Pentru a se proteja de folosirea abuzivă a datelor personale în diverse campanii, un utilizator trebuie să manifeste vigilență ori de câte ori completează pe Internet diverse câmpuri în care îi sunt solicitate informații despre el și prietenii săi. În același timp, să manifeste scepticism în privința informațiilor care îi sunt livrate de către diverși furnizori de conținut și să aleagă surse de informare credibile.
Interpretare pentru rezonare politică
Datele personale ale oricărui utilizator trebuie protejate și totuși s-a aflat că prin diverse artificii, într-un fel sau altul, acest gen de date a sute de mii de oameni, probabil mai mulți, au ajuns să fie utilizate ilegal în diverse campanii. Dacă oamenii nici nu știau de ce și cum li s-au furat datele, totuși cum ar putea face să se protejeze?
Marea problemă aici nu e că datele au fost furate, ci că respectivele date au fost interpretate în mod automat pentru a servi acestor utilizatori mesaje cu care să rezoneze politic. Astfel de tactici au fost tradițional folosite pentru campanii de marketing, dar în lumina acestor revelații, produsele vândute sunt acum ideologii politice și idei care pot dizolva alianțe politice de zeci de ani, vezi Brexit.
Cum putem fi profilați și manipulați
Cum au apărut, după știința voastră, așa-numiții hoți de identitate?
Profilarea psihologică nu e o tactică nouă, aceasta este folosită peste tot, de la înrolări în armată la angajările în companii. Problema apare atunci când profilarea psihologică se face fără cunoștința utilizatorului (prin deghizarea întrebărilor-cheie în teste aparent nevinovate) și pe un set extrem de mare de indivizi. Nu e o surpriză că se întâmplă, aceste lucruri au fost semnalate în trecut de organizații care făceau cercetare pe fenomenul „big data“. De exemplu, https://applymagicsauce.com/demo.html este o platformă care arată cât de mult putem fi profilați doar din informația postată pe Facebook sau Twitter.
Care sunt marile riscuri?
Riscurile sunt uriașe și pot avea un efect major asupra societății. Manipularea mesajelor de pe rețelele sociale poate influența populația să ia măsuri radicale, precum alegerea unui dictator, abolirea unor drepturi sau ieșirea din alianțe politice.
Într-o lume în care se desfășoară o aprigă bătălie pentru acces la informația nu de interes public, ci de interes privat, simplii cetățeni cum ar trebui să se poziționeze?
Simplii cetățeni trebuie să adopte o poziție critică și trebuie să înțeleagă că marile bătălii se poartă acum online. Informația are acum aceeași putere ca resursele naturale, iar actorii cu mize mari nu se vor da înapoi de la nimic pentru a controla acea informație.
Reguli diferite față de media tradițională
S-a depășit o graniță prin toate aceste experimente. Nu granița dintre bine și rău, ci dintre confidențial și public, cu date confidențiale prelucrate aproape public în interesul personal al unor companii despre care utilizatorii poate că nici nu știu că există. Dar îi manipulează. De ce și cum de s-a ajuns aici?
Da, s-au depășit mai multe granițe. Fenomenele de profilare psihologică prezentate în scandalul Cambridge Analytica reprezintă doar una dintre modalitățile de manipulare de pe rețelele sociale. Știrile false și naționalismul exacerbat sau construirea de bule de informație sunt doar câteva dintre felurile în care rețelele sociale își pun amprenta pe societatea civilă într-un mod cât se poate de real. Utilizatorii trebuie să înțeleagă că regulile de utilizare a Internetului sunt fundamental diferite față de media tradițională.
Transparența ține de bani
S-a intrat într-o nouă eră a „transparenței“ și manipulării. Ce anume s-a schimbat și nu va mai fi la fel de acum înainte?
Mediul digital este în continuă schimbare. Cu peste două miliarde de utilizatori, Facebook este de departe cea mai mare comunitate umană. Cine controlează informația de pe rețelele sociale controlează și societatea. Transparența este însă o chestiune care ține de bani și de interesele celor care guvernează respectivele rețele.
UE cere oficial clarificări
Comisarul european pentru Justiţie, Vera Jourova, a cerut companiei Facebook să clarifice dacă utilizatorii europeni ai celei mai mari reţele de socializare online au fost afectaţi de sustragerea şi utilizarea ilegală a datelor, relatează site-ul Blick.ch. „Cer companiei Facebook să ofere mai multe clarificări şi să precizeze ce utilizatori europeni sunt afectaţi“, a declarat Vera Jourova pentru publicaţia Bild am Sonntag. Pe acest fond, Jourva îi va trimite o scrisoare directorului general al companiei Facebook, Sheryl Sandberg. „Utilizarea frauduloasă a datelor a 50 de milioane de utilizatori este complet inacceptabilă“, a adăugat aceasta.
***
Horațiu Pepine/ DW:
Diavolul se ascunde pe Facebook
GOOGLE, FACEBOOK SI SFARSITUL INTIMITATII (Conferintele TED – Video)
SUPRAVEGHEREA IN MASA SI MODELAREA COMPORTAMENTULUI IN ERA DIGITALA. Ce se mai poate face?
“Dacă vrei să schimbi politica, întâi trebuie să schimbi cultura şi cunoştinţele oamenilor.”
“folosim nişte companii britanice, nişte companii israeliene, sunt foarte eficienţi în intelligence, în culegere de informaţie”.
“În ţări est europene, au făcut treabă foarte, foarte bună. Nimeni nici măcar nu ştie că au fost acolo.”
Ray Kurzweil: “Până în 2030, vom avea deja tehnologia necesară pentru a introduce în corpul omenesc milioane de nanoboți. Prin intermediul nanoboților, vom conecta creierul la Internet, vom conecta neocortexul la Cloud!”
Un avertisment asupra nanobotilor a fost publicat acum 5 ani, conform spuselor părintelui Elpidie.
“acesti satanisti si-au imaginat si vor sti cum sa manipuleze si sa controleze mintea oamenilor. Cum ne vor controla? Si nu ma refer acum la controlul exercitat acum prin televizor sau internet, sau la controlul prin telefonul mobil… (…) ci ceea ce va veni va fi ceea ce spune si Apocalipsa, pecetluirea oamenilor cu cipuri. Nu vor fi ca aceste cip-uri de azi, astea nu inseamna nimic… acestea sunt doar o prefigurare a cipului pe care il va pune Antihristul cui va accepta. Nu vor obliga pe nimeni, dar vor sti ca nu vom putea supravietui fara ele.”
“Al doilea nivel va fi un cip extrem de subtil pe care il vor implanta pe mana sau pe frunte, un nano-cip (nu ca cele pe care le stim acum) care va comunica cu echipamentele pe care le vom avea deja in corpul nostru si care vor functiona ca un tot unitar, ca un computer si vor transmite informatii. Acest dispozitiv va putea sa interactioneze strans cu materialul genetic al omului, cu creierul si cu sistemul nervos, astfel incat nimeni nu va putea sa-l mai scoata. De aceea, cei care vor primi acest semn vor fi robiti de Antihrist. Si cine va intelege ca ceva nu e in regula nu-l va mai putea scoate. Cine va incerca sa il scoata va muri. Aceia care vor primi semnul vor suferi mai mult decat crestinii.”
părintele Elpidie Vagianakis din Rodos
https://www.dcnews.ro/teorie-incredibila-a-conspiratiei-cum-descrie-un-preot-grec-al-treilea-razboi-mondial-batalia-dintre-iisus-si-lucifer-este-aproape_385086.html
Campanii toxice pe feisbuc, manipulare, profil psihologic, … nu credeam ca ajung sa vad asta la tv. Un amic imi spunea ca daca nu am fb nu exist, avea ”dreptate”
https://www.facebook.com/liviuplesoianu.oficial/photos/a.1456823171201424.1073741828.1413816785502063/1980933698790366/?type=3
https://www.facebook.com/liviu.plesoianu/posts/10204350558999710
“Pe pământ sunt păcălit de niște pungași și nimeni nu face nimic” – Ioan Pânzaru, profesor Universitatea București
“Fiecare judecă dinspre poziția pe care o ocupă printre semenii săi, și de la propriile preferințe personale.
Economia este motorul societății contemporane, iar modelul lui homo oeconomicus, care vrea să-și maximizeze câștigul, stă la baza întregii gândiri politice de orientare neoliberală. Pornind de aici, ne îndreptăm spre un război al fiecăruia împotriva tuturor. ”
“Noi ne aflăm de fapt într-o societate a spectacolului, în care contestarea autorității, negarea valorilor acceptate, răsturnarea ierarhiilor produc notorietate, care e valoarea direct comercializabilă.”
“Evident se încurajează conformismul: să nu pui întrebări, să nu răspunzi, să nu te îndoiești, să nu încerci să pricepi, să nu citești altceva decât lecturile obligatorii. În acest fel desfacem tot ceea ce s-a făcut în epoca modernă pentru libertatea spiritului, profitând de lacunele și interstițiile statului conservator. Producem, în loc de oameni, publicuri. Statul măsoară aceste publicuri și le oferă ce le place.
Publicurile îi urmăresc cu interes pe Erdoğan, pe Trump, pe Puigdemont, care fac numere atractive.
Dar că nu vom mai avea cetățeni, oameni care să gândească cu propriul cap, care să producă idei noi și să rezolve probleme în loc să aștepte să li se spună ce să facă – de asta nu ne pasă.”
“Cred că „statul paralel” e un epitet pe care o parte din stat îl aplică acelei părți din stat pe care nu o poate controla. Democrația presupune funcționarea independentă a instituțiilor, nu adunarea tuturor sforilor la același păpușar, fie el Mussolini ori Putin. Trump vorbește de deep state pentru că mâna lui cea lungă nu ajunge până acolo.”
“Cei care n-au resurse de timp și gândire de cheltuit ca să cumpere marfa originală, adevărul pur și simplu, se mulțumesc cu produsul de consum de masă, post-adevărul, livrat la domiciliu. Adevărul adevărat are proprietatea enervantă că de multe ori nu-mi convine; ba chiar, trebuie să și umblu după el.”
https://www.hotnews.ro/stiri-perspektiva-22374723-stratosfera-poarta-razboaie-pentru-putere-ntre-cicloane-anticicloane-pentru-ciolane-dar-pamnt-sunt-pacalit-niste-pungasi-nimeni-nu-face-nimic-interviu-ioan-pnzaru-profesor-universitatea-bucuresti.htm
http://www.sophia.ro/carti-Captivi-%C3%AEn-Internet-Larchet-Jean-Claude-so-804.html
Secure America Now reportedly used targeted advertising on Facebook and Google to reach potential voters in swing states and districts during the 2016 elections
The president of the World Jewish Congress was one of the biggest backers of a secretive group that spent millions of dollars on targeted campaign ads predicting a Muslim takeover of the United States.
Ronald Lauder gave $1.1 million to the group Secure America Now, the watchdog group Open Secrets revealed Thursday, citing IRS forms it had acquired. Secure America Now is not required to disclose its donors.
The organization’s biggest individual backer, at $2 million, was Robert Mercer, the hedge fund investor whose family has bankrolled Breitbart News and the data company Cambridge Analytica, which has been accused of improperly using Facebook data to sway prospective voters.
https://www.haaretz.com/us-news/ronald-lauder-gave-1-1-million-to-group-pushing-anti-muslim-campaign-1.5977658
Palantir Knows Everything About You (https://www.palantir.com/)
Peter Thiel’s data-mining company is using War on Terror tools to track American citizens.
Founded in 2004 by Peter Thiel and some fellow PayPal alumni, Palantir cut its teeth working for the Pentagon and the CIA in Afghanistan and Iraq.
The software combs through disparate data sources—financial documents, airline reservations, cellphone records, social media postings—and searches for connections that human analysts might miss. It then presents the linkages in colorful, easy-to-interpret graphics that look like spider webs. U.S. spies and special forces loved it immediately; they deployed Palantir to synthesize and sort the blizzard of battlefield intelligence. It helped planners avoid roadside bombs, track insurgents for assassination, even hunt down Osama bin Laden. The military success led to federal contracts on the civilian side. The U.S. Department of Health and Human Services uses Palantir to detect Medicare fraud. The FBI uses it in criminal probes. The Department of Homeland Security deploys it to screen air travelers and keep tabs on immigrants.
https://www.bloomberg.com/features/2018-palantir-peter-thiel/