IMPREUNA PE CALEA DREPTEI CINSTIRI. La Duminica Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic. Predica IPS Teofan/ Parintele Cleopa despre CREDINTA FANATICA
IPS Teofan – Predică la Duminica Sfinților Părinți de la Sinodul I Ecumenic (2014)
- ZiarulLumina/ Pr. lect. dr. Marian Vild: Rămânem în Adevăr prin unitatea credinţei
Duminica a 7-a după Paşti (a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic) In. 17, 1-13
În vremea aceea Iisus, ridicându-Şi ochii către cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Şi aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac l-am săvârşit. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am numele Tău oamenilor pe care Mi-ai dat Mie din lume.
Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Şi toate ale Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine, Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru ca bucuria Mea să o aibă deplină în ei.
În perioada pascală contemplăm taina divină a iconomiei mântuirii lumii călăuziţi de Evanghelia Sfântului Ioan Teologul, o „evanghelie duhovnicească“ după expresia Sfântului Chiril al Alexandriei. Rugăciunea Arhierească a lui Hristos din capitolul al 17-lea este explicată în Duminica a 7-a după Paşti prin aducerea aminte de Primul Sinod Ecumenic al Bisericii. Astfel, în această duminică prăznuim şi pe cei 318 Sfinţi Părinţi participanţi la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea din anul 325. Mesajul central este cel al cunoaşterii lui Dumnezeu şi al unităţii în iubire a comunităţii creştine.
Rugăciunea arhierească a lui Hristos
După marea cuvântare de despărţire de ucenicii Săi din capitolele 13-16, în capitolul al 17-lea Sfântul Ioan Teologul redă rugăciunea lui Hristos din Grădina Ghetsimani, rugăciune care marchează începutul evenimentelor ce culminează cu preamărirea lui Hristos prin Pătimiri şi Înviere. Întrucât „a venit ceasul“ (17, 1), Hristos, ca un nou Moise (a se vedea rugăciunea acestuia în Deuteronom cap. 33), înalţă către Tatăl ceresc o rugăciune cutremurătoare pentru Sine Însuşi (v. 1-5), pentru ucenicii Săi (v. 6-19) şi pentru toţi cei care vor crede în El prin cuvântul lor (v. 20-23), ca toţi să fie împreună cu El, în slava vieţii veşnice (v. 24-26), şi mai ales „ca toţi să fie una“ (v. 11. 21). De o profunzime teologică extraordinară, rugăciunea lui Hristos a fost înţeleasă de exegeza creştină ca fiind rugăciunea Sa în calitate de Arhiereu. Sfântul Chiril al Alexandriei, de pildă, consideră că în Ioan 17, Iisus Se roagă ca arhiereu, mijlocind pentru popor. În rugăciunea Sa, Hristos arată ascultarea Sa deplină şi unitatea Sa cu Tatăl, alegerea ucenicilor din lume, misiunea lor şi unitatea lor în dragoste întemeiată pe comuniunea de iubire cu Hristos şi cu Tatăl.
Cunoaşterea lui Dumnezeu este experiere a lui Dumnezeu
Într-o frază extrem de concisă de la începutul rugăciunii arhiereşti, Sfântul Ioan Teologul notează cuvintele lui Hristos despre esenţa şi scopul vieţii celei noi ca fiind cunoaşterea lui Dumnezeu Tatăl şi a lui Hristos – Cel pe care Tatăl Îl trimite în lume (Ioan17, 3). Deşi exprimarea este cât se poate de simplă şi de clară, întrebarea care preocupă pe interpreţi este în legătură cu natura acestei cunoaşteri. Într-o înţelegere îngustă, cunoaşterea de care este vorba aici ar putea fi redusă la informaţiile revelate de Fiul lui Dumnezeu Întrupat. Există astăzi o puternică tendinţă de a reduce creştinismul la o învăţătură, la o serie de precepte şi de aici la o simplă morală. Desigur, de aici şi până la a demonstra că nu e nevoie de Hristos pentru a fi moral nu e decât un pas. Dar creştinismul nu poate fi redus la o simplă învăţătură, fie ea şi revelată, şi nici la o simplă morală. Ceea ce lumea a primit prin Întruparea Fiului nu este doar învăţătura despre iubirea lui Dumnezeu Care Se revelează pe Sine ca Tată şi nici doar despre Dumnezeul treimic – „structură a supremei iubiri“ (Pr. Dumitru Stăniloae). În Epistola către Coloseni Sfântul Apostol Pavel vorbeşte despre „taina cea din veci ascunsă neamurilor, iar acum descoperită sfinţilor Săi“, ca nefiind alta decât: „Hristos cel dintru voi, nădejdea slavei“ (1, 26-27).
Aşadar, taina iconomiei mântuirii lumii se descoperă nu doar în Înomenirea lui Dumnezeu şi în revelaţie, ci în unirea tainică a lui Hristos cu fiecare suflet care doreşte să-L primească. Încă de la botez, scrie Sfântul Marcu Ascetul, Hristos Se sălăşluieşte în inima celui botezat ca într-un tron. El este prezent permanent în creştin, făcându-Se vădit în viaţa credinciosului pe măsura împlinirii poruncilor. În cartea Faptele Apostolilor creştinismul este numit „cale“ (9, 2), dar nu e vorba de o cale exterioară, nici de o imitaţie morală, ci de un urcuş spiritual, de un traseu duhovnicesc împreună cu Hristos şi mai ales în Hristos. Creştinismul este viaţa în Hristos şi cel mai clar exprimă această realitate Sfântul Apostol Pavel care, pentru a sublinia acest adevăr, într-un anumit fel, „abuzează“ de expresia „în Hristos“ în epistolele sale.
Verbul grecesc gignosko din textul Sfântului Ioan are înţelesul general de „cunoaştere“, dar în contextul din capitolul 17 nu este vorba de o cunoaştere doar raţională, intelectuală, ci de o „cunoaştere prin experienţă personală, directă şi care implică o continuitate a relaţiei“ (Louw-Nida, Greek – English Lexikon of the New Testament). Exegeza patristică subliniază limpede acest aspect. Bunăoară, Sfântul Chiril al Alexandriei în exegeza sa la acest text notează:
„Iar că o cunoaştere care constă dintr-o simplă teorie e declarată de scrierile Sfinţilor (de Scripturi) nefolositoare, poţi înţelege şi din următoarele. A spus unul dintre Sfinţii ucenici: Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; dar şi demonii cred şi se cutremură (Iacov 2, 19). Ce vom zice deci faţă de acestea? Cum va adeveri deci Hristos, spunând că a avea viaţa veşnică înseamnă a cunoaşte pe Unul şi adevăratul Dumnezeu şi, împreună cu El, pe Fiul? Socotesc că trebuie să spunem despre cuvântul Mântuitorului că este cu siguranţă adevărat, căci cunoaşterea e viaţă, fiindcă naşte (în noi) puterea tainei şi aduce împărtăşirea de binecuvântarea tainică, prin care ne unim cu Cuvântul viu şi de viaţă făcător“.
Aşadar, cunoaşterea înseamnă aici întâlnire, experienţă duhovnicească, comuniune cu Dumnezeu. Este vorba de o cunoaştere prin participare, empirică, şi nu doar de una teoretică. Acesta este un adevăr asupra căruia trebuie să revină mereu intelectualul credincios şi mai cu seamă teologia academică. Doar o cunoaştere raţională care să nu conducă spre făptuire este o anti-teologie. Evagrie Ponticul nota că teolog este cel care se roagă şi cel care se roagă e teolog. De asemenea, în gândirea Sfântului Maxim Mărturisitorul o teologie fără de lucrare este o teologie demonică. Probabil că supranumele „Teologul“ dat autorului Evangheliei a patra nu se datorează doar felului unic în care el descrie activitatea lui Hristos şi redă cuvintele Sale, ci mai ales faptului că, în Evanghelia sa, Sfântul Ioan accentuează cum nu se poate mai bine faptul că viaţa cea nouă adusă de Fiul lui Dumnezeu Întrupat este una în care predominantă este experienţa directă, vie a lui Dumnezeu.
„Ca să fie una, precum suntem şi Noi“
Unitatea fiinţei dumnezeieşti este sursă şi model al unităţii comunităţii creştine. Iubirea însemnă comuniune, unitate. Situaţia de a fi mădulare vii ale Trupului lui Hristos – care este Biserica, după imaginea promovată de Sfântul Apostol Pavel în epistolele sale – presupune, desigur, unitatea credincioşilor. O astfel de înţelegere a trăirii creştine o putem regăsi în viaţa primei comunităţi creştine din Biserica-mamă de la Ierusalim: „Iar inima şi sufletul mulţimii celor ce au crezut erau una…“ (Fapte 4, 32). Iar Sfântul Apostol Pavel vorbeşte în secţiunea despre harisme din Epistola I către Corinteni de diversitatea darurilor în unitatea aceluiaşi Duh (1 Corinteni 12, 4) şi subliniază că harismele trebuie lucrate „spre zidire“ a întregului (1 Corinteni 14, 26). Aşadar, este nevoie de conştiinţă eclesială, conştiinţă care este rezultatul comuniunii în iubire cu Dumnezeu şi cu oamenii. Pericolul dezbinării este un risc permanent. Căderea din iubire duce la pierderea comuniunii, la autonomizare, şi astfel, inevitabil, la dezbinare. Acelaşi mare Apostol atrage atenţia clericilor din zona Efesului asupra pericolului dezbinării care poate veni din afară, dar şi din interior: „Căci după plecarea mea vor intra între voi lupi îngrozitori, care nu vor cruţa turma. Şi dintre voi înşivă se vor ridica bărbaţi grăind învăţături răstălmăcite, ca să tragă pe ucenici după ei“ (Fapte 20, 29-30). „Răstălmăcirea învăţăturii“ de care vorbeşte aici Apostolul vizează încercarea de a pătrunde tainele iconomiei mântuirii în afara comuniunii cu Dumnezeu. O astfel de încercare este sortită întotdeauna eşecului. Istoria ereziilor cu care s-a confruntat comunitatea creştină este o istorie a unor astfel de încercări. În afara trăirii vii întru Hristos, în afara comuniunii în iubire, dogmele credinţei creştine pot fi răstălmăcite. În acest sens, în epistolele pastorale, Sfântul Apostol Pavel vorbeşte despre „învăţătura cea sănătoasă“ (2 Timotei 4, 3; Tit 1, 9; 2, 1) care trebuie păstrată şi ferită de orice răstălmăcire (1 Timotei 4, 1; 6, 3-5). În general, Sfinţii Părinţi au legat dezbinarea de erezie. Aşadar ortodoxia înseamnă nu numai o anumită învăţătură, ci dragoste smerită. Dragostea smerită este condiţia rămânerii în adevăr, iar acesta din urmă nu este un concept gol, ci o persoană este Hristos – „Calea, Adevărul şi Viaţa“ (Ioan14, 6). Asemenea lui Hristos în grădina Ghetsimani, Biserica se roagă în fiecare dumnezeiască Liturghie pentru unitatea (gr. enoteta) credinţei, adică pentru rămânerea în dragostea şi comuniunea cu Hristos.
Sinodul ecumenic – expresie a comuniunii în dragoste
Prăznuirea în această duminică a Sinodului I Ecumenic de la Niceea din 325 nu este deloc întâmplătoare. Biserica se raportează la acest moment pentru a arăta efortul împlinirii rugăciunii lui Hristos pentru unitatea urmaşilor Săi, în istorie. Aşa cum se ştie, în faţa pericolului ereziei lui Arie, care considera că Hristos nu este Dumnezeu, ci doar o creatură specială, Biserica a adunat 318 episcopi în cetatea Niceii (Asia Mică – astăzi Iznik în Turcia) pentru a răspunde acestei situaţii. Aceştia s-au adunat nu pentru a ajunge la un acord raţional, negociind diferitele argumente teologice, ci pentru a mărturisi ceea ce ei trăiau, şi anume Adevărul despre Persoana Fiului. După mărturiile vremii, mulţi dintre episcopii participanţi păstrau pe trupul lor semnele schingiuirilor din epoca prigonirii Bisericii, epocă care abia se încheiase. Acest lucru subliniază şi mai mult calitatea de mărturisitori ai Adevărului pe care au avut-o Părinţii la Niceea, Adevăr pentru care erau gata să plătească chiar cu preţul propriei vieţi. Etimologic termenul „sinod“ vine de la grecescul synodos, care este format din prepoziţia syn = „împreună“, şi cuvântul odos = „drum“, „cale“, însemnând deci, „a merge împreună pe aceeaşi cale“. Tradiţia creştină a sinodului urcă până în vremea apostolică, primul sinod ţinut vreodată fiind considerat cel de la Ierusalim (anul 48 sau 49 d.H., după alţii 50, chiar 51), numit „sinodul apostolic“, despre care pomenesc Sf. Luca (Fapte cap. 15), dar şi Sf. Apostol Pavel (Galateni 2, 1-10).
La acest prim sinod, reprezentanţii Bisericii adunaţi au hotărât ca cei convertiţi dintre păgâni să poată deveni creştini fără să mai observe prevederile Legii mozaice, răspunzând astfel ereziei iudaizante, care dădea acelor precepte valoare soteriologică. După acest model, Biserica a convocat sinoade ecumenice sau soboare de episcopi din toată lumea creştină, care reprezentau diferitele comunităţi locale, pentru a răspunde împreună la provocările diferitelor erezii care au apărut de-a lungul timpului. Aşa cum am amintit, principiul sinodal de conducere a Bisericii, şi sinodul ecumenic – ca for suprem, nu trebuie înţeles ca o adunare în care se iau hotărâri în funcţie de argumente raţionale şi de dezbateri doar omeneşti, ci mai mult în sensul întâlnirii în comuniune de iubire şi, în acest cadru, de mărturisire a adevărului. Asemenea cu participanţii la primul sinod al Bisericii, şi participanţii la celelalte sinoade, ulterioare, au avut conştiinţa faptului că nu ei singuri, ci asistaţi şi călăuziţi de Duhul lui Dumnezeu au luat anumite hotărâri. De aceea şi formula de la Ierusalim: „Părutu-s-a Duhului Sfânt şi nouă“ (Fapte 20, 28) este folosită în hotărârile finale ale sinoadelor ecumenice.
Duminica aceasta este una din ultimele duminici din ciclul penticostarului, următoarea fiind chiar duminica praznicului Pogorârii Duhului Sfânt. Fiind duminica de după Înălţarea Domnului, ea transmite ideea că Hristos nu a părăsit lumea, ci ne invită permanent la cunoaşterea şi comuniunea cu El în cadrul eclesial. Biserica ne invită să nu ne mulţumim cu o cunoaştere teoretică despre Hristos. Să nu reducem credinţa creştină la informaţii de tot felul (biblice, istorice, chiar teologice), ci, în sens biblic, suntem chemaţi la o cunoaştere mai adâncă prin participare, prin experiere directă şi personală. Doar aşa vom putea rămâne în Adevăr, doar aşa vom putea să rămânem în „unitatea credinţei şi părtăşia Duhului Sfânt“. Cunoaşterea prin experienţă şi rămânerea în unitate sunt în interdependenţă. Cunoaşterea falsă (sau înşelarea) şi dezbinarea sunt, de asemenea, legate între ele. Aşadar, numai viaţa autentică în Hristos ne poate asigura vieţuirea în comuniune de iubire cu Dumnezeu şi cu semenii, comuniune care începe aici, dar se continuă în „viaţa de veci“.
- Doxologia:
Citim în Patericul cel vechi, la capitolul Pentru Avva Aghaton: „S-au dus oarecarii la dânsul, auzind că are aleasă dreaptă-socotinţă. Şi vrând să-l încerce de se mânie, i-au zis lui: Tu eşti Aghaton? Am auzit că eşti desfrânat şi mândru. Iar el a zis: Aşa este! Şi i-au mai zis lui: Tu eşti Aghaton bârfitorul, clevetitorul? Iar el a zis: eu sunt! L-au întrebat iarăşi: Tu eşti Aghaton ereticul? Atunci el, sărind ca ars, a strigat: Nu sunt eretic! Şi l-au rugat pe el zicând: Spune-ne nouă, pentru ce atâtea câte învinuiri ţi-am adus, le-ai primit, iar cuvântul acesta „eretic” nu l-ai suferit? Zis-a lor: Cele dintâi asupra mea le iau, căci este spre folos sufletului meu să le recunosc. Dar cuvântul acesta „eretic” este despărţire de Dumnezeu şi eu nu voiesc aceasta! Iar ei auzind, s-au minunat de dreapta lui socotinţă şi s-au dus zidiţi, adică folosiţi…”.
Iubiţi credincioşi,
HRISTOS S-A ÎNĂLŢAT! Pilda pe care v-am înfăţişat-o este în strânsă legătură cu duminica de azi, atât cu Sfânta Evanghelie ce s-a citit la Sfânta Liturghie (de la Ioan 17, l – 13), cât şi cu pomenirea Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic, trecuţi în calendar.
Căci ne găsim în a VII-a duminică după Sfintele Paşti, când li se face pomenire specială, ca-n fiecare an, duminică aflată între praznicul Înălţării Domnului şi cel al Pogorârii Sfântului Duh. De aceea ne-am adresat cu salutul „Hristos S-a Înălţat!”.
Ne propunem, cu ajutorul Domnului, ca în cele ce urmează să vorbim despre calea dreaptă, corectă, care duce la cunoaşterea lui Dumnezeu. Gândul alegerii acestui subiect a izvorât din versetul al 3-lea al pericopei evanghelice de azi: „Aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis”.
Această invitaţie de a-L cunoaşte ca singur Dumnezeu adevărat, are darul să alunge spusele ateilor ignoranţi şi răutăcioşi, din trecut şi de azi, care susţin – fără temei – că în Biblie ar scrie crede şi nu cerceta.
Trebuie să spunem răspicat că nicăieri în Sfânta Scriptură nu întâlnim această expresie! Dimpotrivă: Cercetaţi Scripturile, spune Mântuitorul (Ioan 5, 39), că socotiţi că în ele aveţi viaţă veşnică. Şi acelea mărturisesc despre Mine. Se face referire, desigur, la Scripturile Vechiului Testament, mai ales la profeţiile mesianice.
La vremea când Mântuitorul a rostit aceste cuvinte încă nu erau scrise cărţile Noului Testament, dar acum expresia cercetaţi Scripturile este, desigur, valabilă şi pentru aceste scrieri. Aşadar, cercetaţi! Nimeni nu trebuie să creadă orbeşte. Tot Mântuitorul a spus, într-un alt context: „Cereţi şi vi se va da, căutaţi şi veţi afla” (Matei, 7, 7). Iar Sfântul Apostol Pavel îndeamnă: „Toate să le cercetaţi (încercaţi), ţineţi ce este bun!” (I Tes. 5, 21).
E adevărat că în Scriptură întâlnim şi aceste cuvinte: „Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut.” (Ioan 20, 29), dar ele se referă la cei care nu au trăit în vremea în care Mântuitorul a vieţuit pe pământ şi au crezut (şi vor crede) pe temeiul mărturiilor din Sfânta Scriptură, al Sfinţilor Apostoli şi al urmaşilor lor.
Ne amintim, aşadar, că aceste cuvinte i-au fost adresate lui Toma, cel care o vreme s-a îndoit de învierea Lui, iar apoi, văzându-L, acelaşi apostol care se îndoise a exclamat, de data aceasta convins dar şi gâtuit de emoţie: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!”.
Iubiţi credincioşi,
Cercetarea Scripturii, pentru a-L cunoaşte pe Dumnezeul cel adevărat, nu se poate face la întâmplare. Tainele Scripturii pot fi pătrunse doar de omul cel duhovnicesc. Mintea celui care doreşte să înţeleagă drept aceste taine, trebuie să fie antrenată în acest sens, altfel se poate cădea uşor în înţelegeri greşite şi chiar în erezie.
Biserica dreptmăritoare a avut mult de luptat (şi încă mai are) cu ereziile şi nefericiţii care le susţin. Nu întâmplător se face pomenire în calendar de Sinodul I Ecumenic şi Sfinţii Părinţi participanţi.
Să ne amintim mereu de râvna acestor bărbaţi aleşi ai Bisericii, nu numai de la acest sinod, ci şi de la celelalte şase, căci, în total, Biserica Ortodoxă recunoaşte 7 sinoade ecumenice.
N-a fost uşor, bunăoară, celor 318 Sfinţii Părinţi de la Sinodul I, pomenit astăzi, să înfrunte argumentele, în aparenţă valabile, ale ereticilor, în frunte cu Arie, preot în Alexandria. Şi încă unul care se dovedise un bun predicator, din nefericire pentru el căzut în patima mândriei şi care a îndrăznit să coboare tainele dumnezeirii la măsură omenească.
Căci, în esenţă, a îndrăznit – contrar cuvintelor Mântuitorului „Eu şi Tatăl Una suntem” (Ioan 10, 30) – să predice că Iisus Hristos, din moment ce-şi zice fiu, nu este din veci, fiind, adică, o creatură a Tatălui. Şi n-au fost puţini adepţii lui… .
Acest fapt l-a determinat pe împăratul Constantin cel Mare, care dorea pace în Biserică, să convoace întâiul Sinod Ecumenic, la Niceea, în anul 325.
Iubiţi credincioşi,
Nu-i timpul şi locul acum să intrăm în amănuntele discuţiilor ce s-au desfăşurat. Ele pot fi cunoscute fără greutate, de către cei interesaţi, din cărţile de istorie bisericească, tipărite acum în tiraje din ce în ce mai mari.
Printre acestea, una dintre cele mai importante este a lui Eusebiu de Cezareea (volumul 14 din colecţia Părinţi şi scriitori bisericeşti). Să reţinem, totuşi, că la acest sinod s-au formulat primele 7 articole din Crez, pe care le rostim la fiecare Sfântă Liturghie, ca mărturisire dreaptă despre dumnezeirea Tatălui şi a Fiului.
Greşeala fundamentală a lui Arie şi adepţilor săi, era că prin negarea dumnezeirii Fiului, nega puterea Lui de mântuire a omenirii. Căci dacă Fiul era creat, nu putea mântui creatura. Numai ca Dumnezeu, Fiul este şi Mântuitor!
De aceea tainele dumnezeieşti nu pot fi judecate cu raţionamente simple sau simpliste, omeneşti. Cum spuneam mai sus, numai o raţiune luminată, înduhovnicită, se poate apropia să cunoască, fără a greşi, cele despre Dumnezeu.
În această privinţă Sfântul Apostol Pavel grăieşte: „Omul trupesc nu primeşte cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt nebunie şi nu poate să le înţeleagă, fiindcă ele se judecă duhovniceşte. Dar omul duhovnicesc toate le judecă” (I Cor. 2, 14). „Le judecă”, în sensul că e capabil să gândească drept, cu discernământ, s-au dreaptă-socotinţă, după limbajul Patericului.
Iubiţi ascultători,
Rămânem de-a pururi recunoscători celor 318 Sfinţi Părinţi de la Sinodul I, pomeniţi azi, care prin rugăciune şi râvnă deosebită au cugetat şi formulat dreapta credinţă cu privire la dumnezeirea Fiului, Mântuitorul nostru.
Cuvântul pe care l-am rostit se doreşte a fi o invitaţie pentru o cercetare duhovnicească a scripturilor: deodată Biblia şi Sfinţii Părinţi, cu încredinţarea că în acest mod vom putea găsi, după cuvintele Mântuitorului (Ioan 17, 3), viaţa veşnică spre care ne îndreptăm. Amin.
Maria Burla: „Dumnezeu nu doreşte să ne împărțim viața prea mult”
Preacuvioase Părinte, credeți că omul are nevoie de un anumit cadru pentru a trăi mai creștinește sau mediul are o influență mai mică asupra formării sale?
În general, mediul în care trăim noi are o influență negativă. Astăzi trebuie să alegi ca o albină ceea ce este bun, de peste tot. Contează foarte mult să fim orientați către Biserică, să fim în permanenţă în rânduiala acesteia. Cineva compara Biserica cu o corabie care plutește pe luciul apei și pânzele sunt suflate de Duhul Sfânt, şi astfel înaintează. Dacă te afli în corabie și dacă te afli în unire cu Hristos tot timpul – spovedit, împărtășit – ai apartenența la Dumnezeu, ai o siguranță. Hristos S-a ridicat cu trupul îndumnezeit la cer, dar cu dumnezeirea și acele energii necreate de care vorbește teologia creștină a rămas cu noi. Scopul nostru este să ne unim cu El. Dar fiindcă suntem păcătoși, trebuie mai întâi să ne recunoaștem greşelile şi să ne judecăm noi înşine, apoi să ne împăcăm cu Hristos, pentru a ne putea uni cu El.
În Vechiul Testament, preotul avea o placă scrisă pe frunte: sfințenia Domnului – adică el aparținea în totalitate lui Dumnezeu. Nu putea să se ocupe cu nimic altceva decât cu partea duhovnicească. Așa și noi. Dumnezeu nu doreşte să ne împărțim viața prea mult. Dacă ne împărțim cu lumea sau dacă stăm prea mult în fața televizorului, dacă ascultăm muzică multă și proastă, ne golim de harul lui Dumnezeu, ne deșertăm, se depărtează de la noi. Ne trezim goi, fără resurse, nemaiavând ce să împărtășim și altora.
Maria Burla: „Am hotărât să las Literele şi să-I urmez lui Hristos”
„Eram mititică când tata şi mama s-au despărţit. M-a crescut mama vitregă care avea Biblie în casă, icoane pe pereţi, dar nu mergea la biserică. Se închina în felul ei și era foarte respectuoasă cu haina monahală.
La mănăstire am vrut să vin de când eram de patru ani. Priveam adesea la o frumoasă icoană a Sfântului Ierarh Nicolae și țin minte că l-am întrebat:
– Nu-i aşa că tu eşti Dumnezeu? Tu trebuie să fii Dumnezeu, fiindcă eşti foarte frumos, şi bun, şi blând.
Şi din icoană simţeam răspunsul:
– Nu, nu sunt eu Dumnezeu.
Şi atunci am întrebat-o și pe mama vitregă:
– Mamă, dar cine-i acolo în icoană, Dumnezeu-Tatăl?
– Nu, e Sfântul Ierarh Nicolae.
– Dar casa lui Dumnezeu unde este? Ţara lui Dumnezeu unde este?
Şi ea începea să-mi povestească despre Palestina, despre Ierusalim.
„După ce termin şcoala, mă duc la Dumnezeu”
Atunci au auzit pentru prima dată cuvântul acesta – mănăstire; nu-l auzisem până atunci. Şi i-am zis mamei vitrege: «Vreau şi eu la mănăstire». Dar ea mi-a răspuns că sunt prea mică pentru acest lucru și să aștept pe când voi creşte mare. Atunci mi-am pus în gând că dacă mă duc acolo, trebuie să ştiu şcoală, că n-are ce să facă cu mine, o analfabetă. Și așa mi-am plănuit: «stau şi fac o şcoală şi după ce termin şcoala, mă duc la Dumnezeu».
Când am împlinit 14 ani, mama vitregă m-a dat afară din casă, zicându-mi: «Du-te unde ştii, la mine nu mai stai». Tatăl meu (tatăl bun) n-a zis nimic. Nici el nu se purta frumos cu mine. În ultimul timp mă bătea în fiecare joi seara din diverse motive. De şcoală nu prea mă întreba. Şcoala era pe ultimul plan. Era într-o dimineaţă de septembrie. M-am dus speriată la doamna directoare de la şcoală şi am întrebat-o ce să fac, unde să mă duc. Şi ea mi-a spus: «Stai liniştită, nu te teme. Vei merge la o casă cu copii mulţi şi o să-ţi fie bine.»
„Am hotărât să las Literele şi să-I urmez lui Hristos”
Şi aşa a fost, pentru că eram destul de mare şi ştiam să aleg binele de rău. Mă luam cu învăţatul şi uitam că am nevoie şi de afecţiune. Am avut profesori foarte buni, printre care o profesoară de matematică care a vrut să mă înfieze în clasa a IX-a. Dorinţa ei era să mă vadă la ASE, mare contabilă, or eu doream să merg la mănăstire şi ştiam că ea nu ar fi fost de acord.
În ’91 am dat la Facultate la Litere (română-engleză). Cu bursa am trăit și m-am întreținut în facultate, că n-avea cine să m-ajute. În studenție am ajuns la Mănăstirea Sihăstria într-un pelerinaj. Atunci am avut prilejul să stau de vorbă cu Părintele Cleopa. M-a impresionat viaţa călugărilor şi convorbirea pe care am avut-o cu Părintele m-a schimbat total. Atunci am hotărât să las Literele şi să-I urmez lui Hristos. În ’92 s-a înfiinţat secţia de Teologie-Litere și m-am transferat acolo.
„Când sunt la mănăstire, simt că sunt la mine acasă”
N-a fost deloc ușor, dar Maica Domnului m-a ajutat, alături de Părintele Nechita Runcan, fost decan al Facultăţii de Teologie din Constanţa. L-am avut ca un tată. Stăteam și noapte şi zi cu cartea-n mână. Examenele de la Litere mi s-au echivalat, rămânând doar diferenţa la Teologie. Au fost foarte multe materii la care a trebuit să învăţ singură. Am avut părinţi profesori foarte înţelegători şi m-au ajutat şi colegii cu diferite cursuri.
Când am terminat facultatea, eram singură. Toată viaţa am strigat după mamă. Pe cine am văzut în faţă i-am spus «mamă», spune maica noastră lăcrimând. Acum, când sunt la mănăstire, simt că sunt la mine acasă, că aici trebuia să fiu de când mă ştiu eu şi pe Maica Domnului s-o am de mamă.”
Maria Burla: „Smerenia te scoate din orice încurcătură”
Cum să ne smerim?
„Dacă, de exemplu, vine cineva şi-ţi spune că nu-i bun cum ai făcut un anume lucru, tu să-i răspunzi cu toată inima: Aşa-i frate, cum spui tu. Sau îţi spune cineva că eşti proastă, că nu ştii să faci una sau alta, chiar dacă ştii lucrul acela foarte bine şi eşti specialist – tu să nu te mânii, ci cu dragoste să-i răspunzi: Mă rog de mă iertaţi. Și nici măcar în gândul tău să nu îndrăznești să cârtești în vreun chip. Tot timpul să fii supusă. Întotdeauna am zis: ca să înveţi un lucru, trebuie să-l întâmpini, să te loveşti de el. Până ce nu te loveşti, chiar de-ţi spune cineva, înţelegi doar în parte. Dar atunci când tu singur te lupţi cu greşeala, ştii prin ce-ai trecut şi nu-ţi mai doreşti; aşa căpătăm şi noi experienţa vieţii în toate”, consideră maica Andreea.
Care e cel mai important lucru într-o obşte?
„Să cauţi pacea cu toți”, îmi răspunde maica Veniamina. „Monahul trebuie să-şi taie voia. Eram mai tânără şi aveam o ispită mare. Şi atunci cineva m-a întrebat: Nu-ţi pare rău c-ai venit la mănăstire? Uite prin ce treci… / Nu, nu îmi pare rău că am venit, pentru că ştiam de la începutcă voi întâmpina astfel de lucruri. Dar e şi frumoasă viaţa de monah. Trebuie să ştim noi să trecem peste toate”, completează călugărița.
Fanatismul nu este credinţă, ci judecată în locul lui Dumnezeu
Credinţa fanatică este credinţa care urăşte pe alţii în numele lui Dumnezeu şi nu are la bază dreapta socoteală.
Are un elan în toate: în post, în nevoinţă, în milostenie, în lepădarea de sine, în metanii, dar n-are dreaptă socoteală în ceea ce face. Fanaticul este asemenea cu un om care încarcă o maşină cu fel de fel de bunătăţi şi pe urmă îi dă drumul la o vale mare, fără frână. Se duce şi unde ajunge, se răstoarnă. Gata! Aşa-i credinţa fanatică. Deci este o credinţă care nu are echilibru, o credinţă fără dreaptă socoteală. O ia într-o parte şi mai încolo se răstoarnă.
Nu aşa! Toată fapta bună trebuie s-o conducă dreapta credinţă în Iisus Hristos şi dreapta socoteală sau cumpăna dreaptă. Dumnezeiasca Scriptură zice: „Nu te abate nici la dreapta, nici la stânga. Calea de mijloc este cale împărătească”.
(Arhimandrit Cleopa Ilie, Călăuză în Credința Ortodoxă, Editura Episcopiei Romanului, 2000, p. 97)
Ionela-Cristina Răciu/ Cum se vindecă rănile singurătății?
Într-o lume ca un „sat global” în care, virtual, toți ne putem cunoaște între noi, încă mai mor oameni atât de însingurați, încât nu-i găsește nimeni decât după cine știe câtă vreme. Oameni care nu păstrează legătura cu trecutul sau prezentul, pe care nu-i întreabă cineva, cu anii, de sănătate, și care n-au pe cine întreba nimic, la rândul lor. Sunt oamenii-fantomă, care se strecoară de-a lungul vieții, ca umbrele de-a lungul zidurilor. Fără a lăsa urme.
Cei mai mulți n-au fost așa de la început. Lista de motive pentru care ajung în astfel de situații e lungă și plină de surprize, contradicții, nedreptăți, uneori platitudini telenovelistice, ori tragedii, neglijențe sau dezinteres. Însă despre asta nu vreau doar să vorbim, ci bine ar fi să trecem direct la fapte, să fim noi cei care să inițiem o formă de comunicare și apropiere. Iar cuvintele să devină un vehicul al iubirii și grijii pentru cei care au uitat alfabetul afecțiunii împărtășite. Liturghia nu-i doar o slujbă bisericească, între ziduri bisericești. Liturghia e lucrarea vieții noastre de zi cu zi, de mână cu Hristos, pentru bucuria oamenilor.
Făcând lucrarea aceasta pentru cei din jur, să o împlinim și ca pe un exercițiu de conștientizare a singurătății în care, adesea, ne plasăm noi înșine, din proprie inițiativă. E întuneric în „peșterile” în care ne retragem, de bună-voie și nesiliți de nimeni, ca într-un spațiu în care credem că, dacă ne baricadăm suficient de bine, timpul o să încremenească, durerile vor dispărea, realitatea se va dilua până la anulare. Ne izolăm ca niște dragoni ursuzi, plictisiți și dezamăgiți că viața nu-i așa cum o vrem noi. Ne închidem într-un buncăr în care până și lui Dumnezeu Îi cerem parolă ca să intre.
Aici ne refugiem atunci când simțim că nu ne înțelege nimeni. Că nu ne iubește cine am vrea să ne iubească. Și că nu mai putem să o mai ducem așa. Nu mai putem, în general.
E adâncul care seamănă cu firida iadului. Un căuș pustiu, pe care-l căptușim cu propria noastră ființă, atunci când simțim că am eșuat în lupta de a umple golul care ne răsună în coșul pieptului, ca o strachină de tablă.
Poate am pierdut ceva sau pe cineva, și asta ne-a frânt inima cu totul. Poate am dat din noi, uneori băgându-i celuilalt cu forța pe gât, toată dragostea de care am crezut că suntem în stare.
Sau am luptat pentru ceva-uri mai mult sau mai puțin valoroase – și care au sfârșit prin a ne costa propria libertate de a fi. Poate cu gândul am înșelat încrederea cuiva. Poate cu fapta am strecurat nedreptatea cu două cocoașe prin urechile acului. Sau cine știe cu câte felurite săbii ne-am tăiat singuri carnea inimii noastre, ori pe-a celorlalți. Poate cineva ne-a lovit de moarte, fără să-și dea măcar seama ce face. „Și ne iartă, Doamne, nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri.”
Singurătatea-i greu de purtat. Din ce în ce mai împovărătoare, ca hainele care, udate, te pot trage la fundul apelor. Dar culmea-i că nu ne obligă nimeni să ne-o legăm de gât. Singurătatea seamănă cu o ghiulea de pușcăriaș, pe care o cărăm în brațe, cu lanțul desfăcut zornăind în urma noastră, învârtindu-ne între pereții unei celule descuiate.
Aici, în acest moment, în acest prezent, dacă-L chemăm pe Dumnezeu să treacă pe la noi, să ne dea binețe, să ne cerceteze, să ne întrebe ce mai facem, vom vedea că El știa dintru început parola inimii noastre. Numai că El ne respectă atât de mult libertatea – chiar și pe aceea de a ne încarcera singuri – încât, fără chemarea și voia noastră, Dumnezeu nu dă buzna să aprindă lumina. Atâta delicatețe e în iubirea Lui, încât nu vine să ne dea cu tifla – „Măi, omule, vezi că stai închis ca fraierul, cu porțile desferecate…” –, ci ne permite să alegem, să creștem în ritmul nostru. Ne trimite câte-un gând bun, îngeri mereu de pază, oameni care să ne ghideze, situații care să ne deschidă ochii. Dar nu ne forțează niciodată.
Iar când ne hotărâm să-L chemăm, vine ca un oaspete cuminte și se așază lângă noi. Primește ghiuleaua din mâinile noastre obosite, ca să ne ofere Sânge și Trup – merinde pentru veșnicie. Înviem și ne înălțăm cu Hristos. Singurătatea se transformă în bucurie, dialog, comuniune. Devine intimitate sufletească. Simțim nevoia să-i chemăm pe ceilalți în inima noastră, să renunțăm la eu, pentru noi. Devenim gazde primitoare pentru cine vrea să ne treacă pragul vieții.
Și se face lumină. În noi și-n jurul nostru.
Comentarii