update | Noile CĂRȚI DE IDENTITATE BIOMETRICE impuse de Uniunea Europeană ÎNCALCĂ DREPTUL LA VIAȚĂ PRIVATĂ a sute de milioane de cetățeni din Europa/ Autoritățile române au pus în dezbatere OUG de implementare, care conține ALTERNATIVA UNUI CARD SIMPLU
update:
- Asociația pentru Libertatea Românilor a propus un Memoriu privind Modificarea Legislatiei in domeniul eliberarii Actelor de identitate. Îl recomandăm celor care vor să transmită MAI opinia lor privind proiectul de OUG privind noile acte electronice de identitate.
- Din memoriul ApLR aflăm că însăși Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a avut o opinie critică față de Regulamentul european care stă la baza OUG privind actele electronice de identitate, în special legată de prelevarea datelor biometrice – amprente, procedură considerată invazivă și disproporționată în raport cu scopul declarat al proiectului. AEPD recomanda reevaluarea proiectului, critica practica colectării amprentelor și cerea vârsta minimă să fie de 14 ani. Nici Comisia, nici Parlamentul European, nu au luat în seamă opinia propriei Agenții de protecție a datelor… Spicuim din text, varianta oficială în română:
„AEPD sprijină obiectivul Comisiei Europene de a consolida standardele de securitate aplicabile cărților de identitate și documentelor de ședere, contribuind astfel la securitatea Uniunii per ansamblu. Totodată, AEPD consideră că propunerea nu oferă justificări suficiente ale necesității de a prelucra două tipuri de date biometrice (imaginea facială și amprentele digitale) în acest context, din moment ce scopurile declarate pot fi atinse printr-o metodă mai puțin invazivă.
În temeiul cadrului juridic al UE, precum și în contextul Convenției modernizate 108, datele biometrice sunt considerate date cu caracter sensibil și fac obiectul unei protecții speciale. AEPD subliniază că prelucrarea imaginilor faciale și a amprentelor digitale în temeiul propunerii s-ar încadra în mod evident în această categorie de date cu caracter sensibil.
Mai mult, AEPD consideră că propunerea ar avea un impact de mare amploare asupra a până la 370 de milioane de cetățeni ai UE, putând obliga 85 % din populația UE la respectarea cerinței de depunere a amprentelor digitale. Această sferă de aplicare vastă, combinată cu prelucrarea unor date cu caracter foarte sensibil (imaginile faciale în combinație cu amprentele digitale) necesită o examinare atentă în raport cu un test strict vizând caracterul necesar. (…)
Prin urmare, AEPD recomandă reevaluarea necesității și a proporționalității prelucrării datelor biometrice (imaginea facială în combinație cu amprentele digitale) în acest context.” (…)
AEPD înțelege că utilizarea datelor biometrice poate fi considerată o măsură legitimă de combatere a fraudei, dar propunerea nu justifică necesitatea de a stoca două tipuri de date biometrice pentru scopurile prevăzute în cadrul acesteia. O opțiune care poate fi luată în considerare este limitarea datelor biometrice utilizate la una singură (de exemplu, doar imaginea facială).”
articolul inițial:
Autoritățile române au anunțat introducerea unor noi cărți de identitate electronice biometrice, ca urmare a implementării unui Regulament al Uniunii Europene, inițiat de Comisia Europeană și despre care am informat la vremea sa aici. Regulamentele UE sunt obligatorii pentru statele membre. Chiar astăzi ministrul de interne, Marcel Vela, a prezentat, într-o conferință de presă, proiectul legislativ.
Digi24 informa, în acest sens, acum câteva zile:
„Schimbări majore în ce privește cărțile de identitate: De anul viitor va fi obligatoriu ca toată lumea să aibă buletin de la 12 ani, iar noul act va arăta ca un card bancar și va include un cip. Un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile să schimbe cartea de identitate până în 2 august 2021. A fost pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță.
Principalele modificări: mărimea va fi cea a unui card bancar, va ține loc și de card de sănătate – adică va avea o cheie criptografică cu ajutorul căruia ne putem loga în sistemul de sănătate. Apoi, în premieră, va fi un buletin cu cip – va include o imagine facială și două amprente.
De anul viitor dacă va fi pregătită platforma ca buletinele să fie eliberate, va fi obligatoriu ca toată lumea să aibă carte de la 12 ani. Și dacă părinții vor pot obține pentru copii și mai repede acest act. O asemenea carte cu aceste elemente de securitate există în alte țări, de exemplu Belgia sau Germania.”
Tot Digi 24 îl citează pe șeful Direcției de Evidență a Persoanelor din România, care explică faptul că noile cărți de identitate vor funcționa și drept carduri de sănătate, inlocuind astfel cardurile actuale de sanatate, care, potrivit Notei de fundamentare a OUG, vor fi eliminate, treptat (NOTA BENE: iată ce uriașă investiție absolut fără niciun rost a reprezentat afacerea cardurilor de sănătate!):
„Trebuie să recunoaştem faptul că actualul card de sănătate nu deţine date privitoare la starea de sănătate. Conţine doar un certificat electronic autentificare, un astfel de certificat va exista şi pe noul card electronic de identitate, astfel încât deţinerea actualului card de sănătate în forma actuală nu mai este utilă şi necesară, mai ales că generează un anumit nivel de cost la nivelul administraţiei publice din România.
Acest card electronic de identitate va permite autentificarea în sistemele administraţiei publice din România, atât centrale cât şi locale, astfel încât ceatăţeanul, indiferent de locul în care se află, în sensul în care intenţionăm să eliberăm aceste cărţi electronice şi pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, astfel încât, de la distanţă, aceştia să poată să interacţioneze cu administraţia din România şi să solicite prestarea de servicii.
Același oficial a explicat că va exista posibilitatea eliberării unei cărți de identitate fără cip, adică fără componentele electronic-biometrice:
„Având în vedere anumite discuţii la nivelul societăţii româneşti, în anul 2017 s-a relevat că o parte a societăţii nu doreşte deţinerea unui document de identitate cu cip. Noul act normativ prevede această opţiune, solicitarea unui card fără cip, va avea acelaşi format. Problema este că, raportat la dispoziţiile regulamentului, acest document nu va permite călătoriile în străinătate, nici în spaţiul UE şi, nefiind prevăzut cu acel cip în care ar trebui să fie introduse certificatele electronice, el nu va putea fi folosit pentru solicitarea de servicii la distanţă”, a explicat, în cadrul unei intervenţii telefonice la Digi24, Cătălin Giulescu, şeful Direcţiei pentru Evidenţa Populaţiei.”
De fapt, potrivit proiectului de OUG, cărțile de identitate ne-electronice eliberate până pe 1 august 2021 și care vor fi în termen de valabilitate pot fi folosite pentru a circula pe teritoriul UE în anumite termene. Altfel spus, cu actualele buletine se va mai putea circula până în 2026 (Later edit: News.ro spune că se poate călători în UE cu actualele buletine până în 2031). Trebuie adăugat că Ministerul de Interne a încercat pe cont propriu introducerea unor noi acte de identitate electronice în 2017, paralel cu procesul european. Și pe atunci reprezentanți ai societății civile specializați pe drepturi în context digital au atras atenția că proiectul încalcă drepturile elementare la viață privată și au existat și reacții critice ale unor mănăstiri. De această dată, însă, avem de-a face cu implementarea în România a unei decizii obligatorii la nivel european.
Pe siteul Ministerului de Interne există acest anunț privitor la proiectul de OUG care va implementa Regulamentul UE:
„Alinierea actelor de identitate românești la standardele stabilite la nivelul Uniunii Europene
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Ministerul Afacerilor Interne supune dezbaterii publice un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români.
Prin proiect se creează cadrul legal național pentru asigurarea aplicării directe a Regulamentului (UE) 2019/1157, astfel ca actele de identitate românești să respecte standardele stabilite la nivelul UE, în principal cele care privesc elementele de securitate.
Pentru a asigura cetățenilor români exercitarea dreptului la liberă circulație pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, în condiții similare celorlalți cetățeni UE, România este obligată să emită acte electronice de identitate, începând din luna august a anului viitor (2021).
Noile acte de identitate vin cu garanții suplimentare de securitate și întăresc încrederea instituțiilor publice și a mediului privat că persoana care prezintă documentul este în fapt titularul acestuia. Astfel, se aduc îmbunătățiri majore actualului act de identitate (care a fost pus în circulație în anul 1997), prin utilizarea unor tehnologii de fabricație avansate, a unor elemente grafice de securitate, a unor inserturi de materiale de securitate şi, nu în ultimul rând, prin protecția IT oferită de mediile de stocare electronice.
Prin intermediul noului act de identitate, cetățenii români vor putea, indiferent de locul unde se află (în România sau în afara teritoriului național), să interacționeze online cu autoritățile administrației publice și să solicite prestarea de servicii publice. Întrucât, identitatea se certifică prin mecanisme similare semnăturii electronice, prezența fizică a cetățeanului, la ghișeu, nu va mai fi necesară, acesta putând accesa de la distanță servicii, precum: înmatricularea unui autovehicul, obținerea unui certificat de cazier judiciar, a unor avize, autorizații sau a altor documente de la autoritățile publice, depunerea unor declarații personale prevăzute de lege ș.a.
Noul act electronic de identitate va putea fi folosit pentru autentificarea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate și, în aceste condiții, va asigura „funcționalitatea de card de sănătate”.
Actul electronic de identitate se va elibera obligatoriu pentru persoane cu vârsta de 12 ani și, opțional, sub această vârstă, la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali.
Tot ca element de noutate, se creează posibilitatea cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate de a obține un act electronic de identitate, fără a mai fi necesară stabilirea domiciliului în România.
Nu în ultimul rând, pentru cei care nu doresc, din orice motiv, o carte electronică de identitate, va exista opțiunea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate simple; aceasta nu va conține elemente sau date electronice, dar va prezenta un grad ridicat de securitate.
Producerea noilor acte de identitate se va realiza, centralizat, de către Compania Națională „Imprimeria Națională”.
Textul proiectului de act normativ este afişat şi poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională, precum şi la Centrul de Relaţii cu Publicul din Piaţa Revoluţiei nr. 1 A, sector 1, Bucureşti.Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice calculat de la data publicării anunțului pe adresa de primire a eventualelor propuneri, sugestii sau opinii: dgj_transparenta@mai.gov.ro).”
Așadar, pentru a relua, potrivit Notei de fundamentare a autorităților, elementele de noutate ale cărților de identitate sunt:
– „includerea datelor biometrice (imagine facială și 2 amprente) în mediul de stocare al cărților de identitate emise propriilor cetățeni, care vor fi folosite pentru exercitarea liberei circulații în Uniunea Europeană (datele biometrice nu se vor stoca la nivel național în baze de date și vor fi șterse în cel mult 3 luni după înscrierea pe cip);
– eliminarea din circulație, într-un termen stabilit, a documentelor neconforme cu Regulamentul (termenul maxim general este de 10 ani);
– realizarea schimbului de informații între statele membre ale Uniunii Europene în vederea autentificării cipului și a verificării identității cetățenilor (schimb de certificate digitale);
– posibilitatea introducerii altor funcții pentru documentul electronic, cum ar fi accesarea serviciilor digitale sau a celor de tip e-Guvernare”
Proiectul de OUG poate fi consultat AICI, iar AICI urmărite modificările legislative.
Așa cum prevede și Regulamentul european, și așa cum este reluat și în Nota de fundamentare a guvernului, autoritățile afirmă că datele biometrice prelevate de la populație – imaginea facială și amprentele – nu vor fi stocate în baze de date, ci doar pe cipul de pe CI. Cităm tot din Nota de fundamentare:
„În aceste condiții, elementele biometrice de identificare trebui să fie colectate și stocate doar pe suportul de stocare al cărților electronice de identitate (cip), în scopul verificării autenticității documentului și a identității titularului. Potrivit dispozițiilor Regulamentului (UE) 2019/1157, o astfel de verificare poate fi efectuată numai de către personalul autorizat în mod corespunzător și doar atunci când legea prevede ca fiind necesară prezentarea documentului. În plus, datele biometrice stocate în scopul personalizării cărților de identitate sau a documentelor de ședere urmează să fie stocate într-un mod care asigură o securitate adecvată și numai până la data ridicării documentului de către titular, dar nu mai mult de 90 de zile de la data producerii documentului respectiv (în măsura în care titularul nu se prezintă pentru ridicarea documentului). După această perioadă, datele biometrice trebuie să fie șterse sau distruse imediat prin proceduri ireversibile.”
De altfel, în Regulamentul european se precizează:
„Prezentul regulament nu oferă un temei juridic pentru crearea sau menținerea unor baze de date la nivel național pentru stocarea datelor biometrice în statele membre, care este o chestiune de drept intern care trebuie să respecte dreptul Uniunii privind protecția datelor. De asemenea, prezentul regulament nu oferă un temei juridic pentru crearea sau menținerea unei baze de date centralizate la nivelul Uniunii.”
Faptul că datele biometrice nu sunt stocate în baze de date este un lucru ce poate limita abuzul asupra vieții private. Nu înțelegem, însă, cum vor fi folosite propriu-zis, concret, datele biometrice stocate în CI la identificare, dacă ele nu sunt stocate și într-o bază de date. Să ne imaginăm, de pildă, că la aeroport cel care vă verifică identitatea are ceva îndoieli că actul de identitate vă aparține realmente. Cum decurge verificarea? Că simpla verificare a imaginii și amprentelor stocate în cipul cardului nu e suficientă pentru a face corespondența dintre aceste date și persoană. Oare se va recurge la amprentarea propriu-zisă a acesteia pentru a verifica dacă amprentele reale, fizice, corespund celor biometrice? Căci asta ar însemna un întreg proces logistic făcut posibil pe aceste terminale/puncte de trecere și da, ar fi o procedură de-a dreptul polițienească aplicată tuturor cetățenilor. De asemenea, nu este clar cum anume concret se va întâmpla accesarea serviciilor de tip e-guvernare, și ce se va întâmpla cu datele/meta-datele rezultate din astfel de accesări. Ce garanție există că statul nu va exemplul marilor companii private digitale și nu va folosi astfel de metadate pentru a construi profiluri ale utilizatorilor?
Trebuie precizat, de asemenea, așa cum o fac și autoritățile, că nu în toate țările europene există obligativitatea cărților de identitate – electronice sau nu. În Nota de fundamentare sunt enumerate doar următoarele țări europene ca având acte de identitate electronice: Belgia, Croatia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, Republica Cehă, Spania, Suedia. Totuși, în Suedia deținerea unui act de identitate electronic nu e obligatorie. De altfel, Potrivit Parlamentului European, din 26 de state membre UE (în total sunt 28) care eliberează acte de identitate electronice, doar în 15 există obligativitatea de a deține un asemenea act.
Așadar, pentru a contextualiza, Regulamentul UE în mod evident este menit standardizării identificării cetățenilor statelor membre UE, dar nu obligă, încă, toate statele membre, de a emite cărți de identitate dacă nu o fac deja:
„Prezentul regulament nu impune statelor membre să introducă cărți de identitate sau documente de ședere în cazul în care acestea nu sunt prevăzute în dreptul lor intern, și nici nu afectează competența statelor membre de a elibera, în temeiul dreptului intern, alte documente de ședere care să fie în afara domeniului de aplicare al dreptului Uniunii, de exemplu permise de ședere eliberate pentru toți rezidenții de pe teritoriu, indiferent de cetățenia acestora.”
Există însă, potrivit autorităților române, obligativitatea de a colecta și stoca datele biometrice precizate pe documentele care permit libera circulație pentru toate statele membre UE.
În Nota de fundamentare autoritățile române precizează și existența opțiunii pentru o carte de identitate simplă, fără date biometrice:
„(…) crearea posibilității de a opta pentru eliberarea unei cărți electronice de identitate sau a unei cărți de identitate simple. Cartea de identitate simplă nu va conține niciun CIP (mediu de stocare) ori date electronice. „Tehnicile speciale” folosite pentru inscripționarea acestui document de identitate se referă la modul de inscripționare a materialului din care este realizat, cu informațiile care sunt vizibile. Se numesc „speciale” pentru că nu reprezintă o imprimare obișnuită, ci, prin proprietățile lor, sporesc gradul de securitate al documentului [de exemplu, imagine imprimată laser interschimbabilă (CLI) și cerneală optică variabilă (OVI)].”
Dacă acestea sunt informațiile de bază, care sunt implicațiile acestui proiect dpdv al libertăților personale și, eventual, dintr-o perspectivă spirituală?
În ceea ce privește libertățile personale, Asociația pentru Tehnologie și Internet a publicat, încă din etapa în care proiectul se afla în stadiu de draft al Comisiei Europene, această poziție, pe care o cităm integral:
„Planurile UE de a include amprente digitale în cărți de identitate sunt nejustificate și inutile
Propunerile pentru includerea obligatorie a amprentelor digitale în cărți de identitate naționale pentru „facilitarea libertății de circulație” vor afecta 370 de milioane de persoane.
ApTI susține criticile ridicate de Statewatch în analiza menționată mai jos
Comisia Europeană a publicat o propunere care ar urma să facă obligatorie includerea de date biometrice (două amprente digitale și o imagine facială) în toate cărțile de identitate ale Statelor Membre UE. Aceste cerințe de includere a amprentelor digitale sunt o încălcare inutilă și nejustificată a dreptului la viața privată a aproape 85% din cetățenii UE, așa cum se arată într-o nouă analiză publicată astăzi de organizația pentru drepturi civile Statewatch din Marea Britanie. [1]
Deși obiectivul principal al măsurii este de a facilita libertatea de circulație în UE, propunerea a fost publicată ca parte a unei serii de măsuri care ar trebui să „împiedice accesul teroriștilor la mijloacele de a acționa” și Comisia propune includerea obligatorie a două amprente digitale „pentru a spori și mai mult eficiența în materie de securitate.” [2]
Nu a existat nici o încercare din partea Comisiei de a demonstra necesitatea sau proporționalitate propunerii, deși aceasta este o cerință pentru orice măsură a UE care încalcă drepturi fundamentale. Propria analiză de impact a Comisiei a recomandat că excluderea obligativității amprentelor digitale din propuneri este cea mai „eficientă și proporțională” opțiune disponibilă. [3]
Aproximativ 370 de milioane de persoane vor fi afectate de această măsură – aproape 85% din cei 440 de milioane de cetățeni ai UE. Aceste 370 de milioane de persoane sunt toți „potențiali deținători de cărți de identitate” din UE, din care 175 de milioane ar fi supuși unei noi obligații de a furniza doua amprente digitale pentru cărțile de identitate. [4]
195 de milioane de persoane au deja această obligație conform legislațiilor naționale deja în vigoare. Cu toate acestea, chiar și aceștia vor fi afectați de noile propuneri pentru că, odată introdusă la nivel european, această cerință pentru includerea amprentelor digitale în cărțile de identitate nu va mai putea fi eliminată doar prin măsuri la nivel național.
Singura tentativă a Comisiei de a justifica această încălcare a dreptului la viața privată (dincolo de avertizările că slaba securitate a documentelor „împiedica libertatea de circulație a cetățenilor și subminează securitatea în interiorul granițelor”) este de a spune că „includerea a doi identificatori biometrici (imagine facială, amprente digitale) va îmbunătăți identificarea persoanelor,” și alinia nivelele de securitate a diverselor tipuri de documente emise atât cetățenilor cât și non-cetățenilor UE.
Regulile care se întrevăd nu ar obliga Statele Membre să introducă nici un fel de carte de identitate națională și nu cer stabilirea nici unui fel de baze de date, atât la nivel UE cât și la nivel național (n.trad. dacă un Stat Membru nu are deja cărți de identitate naționale, dar dacă le are, acestea vor trebui să respecte noile cerințe). Cu toate acestea, este foarte probabil ca statele să profite de această oportunitate furnizată de introducerea datelor biometrice în documentele de identitate pentru a-și crea baze de date naționale.
Se prea poate să apară o poftă de interconectare a acestor baze de date sub egida inițiativei de „interoperabilitate” a UE, care întrevede conectarea tuturor bazelor de date prezente și viitoare din UE și crearea unui „Depozit Centralizat de Identitate” imens la nivelul UE care, în prima fază, va conține datele biometrice și biografice ale tuturor „cetățenilor din state terțe” care intră pe teritoriul UE. Propunerile aflate în discuție în momentul de față întrevăd extinderea aceste baze de date la a include toate bazele de date naționale care conțin informații privind cetățenii UE. [5]
Citate
Chris Jones, cercetător la Statewatch:
„Măsurile pentru a îmbunătăți abilitatea oamenilor de a circula liber pe teritoriul UE și pentru a încerca să găsească soluții reale la problemele ridicate de terorism și crima organizată sunt, în principiu, binevenite. Cu toate acestea, nu există nici o legătură între aceste aspirații și amprentarea obligatorie a 85% din populația UE”.
„Propunerea pentru includerea obligatorie a amprentelor digitale în cărțile de identitate naționale este irelevantă și nejustificată, și ar trebui să fie respinsă de Parlamentul European și de către Consiliu când vor începe discutarea propunerilor Comisiei.”
Note
[1] Analiza integrală poate fi găsită aici.
[2] Baza legală a propunerii este Articolul 21 al Tratatului de Funcționare al UE, cu privire la libertatea de circulație a cetățenilor UE. Comunicatul de presă al Comisiei face referire la „împiedicarea accesului teroriștilor la mijloacele de a acționa”. În această privință, este interesant faptul că un studiu comandat de Comisie pe tema formatului cărților de identitate naționale notează că:
„pare că pentru autoritățile naționale aspectele privind securitatea în contextul armonizării cărților de identitate și a documentelor de rezidență conduc această dezbatere, argumentele ținând de facilitarea libertății de circulație având doar un rol secundar (dar foarte important), în special pentru organizațiile civile și sectorul privat.”
Comunicatul de presă al Comisiei, „Uniunea Securității: Comisia prezintă noi măsuri pentru împiedicarea accesului teroriștilor la mijloacele de a acționa”, 17 aprilie 2018, http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3301_en.htm
Centrul pentru Strategie și Servicii de Evaluare (CSES), „Studiu pentru Susținerea și Pregătirea Analizei de Impact a Inițiativelor de Politici UE cu privire la Rezidență și Documente de Identitate pentru Facilitarea Exercitării Dreptului la Libertatea de Circulație”, august 2017, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/dg_just_final_report_id_cards_and_residence_docs_cses_28_august_2017_2.pdf
[3] Articolul 52(1) al Cartei Drepturilor Fundamentale stipulează: „Orice limitare a exercitării drepturilor și libertăților recunoscute de această Cartă trebuie să fie specificată prin lege și sa respecte esența acestor drepturi și libertăți. Conform principiului proporționalității, se pot institui limitări doar dacă sunt necesare și îndeplinesc în mod autentic obiectivele de interes general recunoscute de Uniune sau nevoia de a proteja drepturile și libertățile altora.”
Studiul de impact al Comisiei: https://ec.europa.eu/info/files/impact-assessment-security-identity-cards_en
[4] Conform datelor compilate de Comisie, 16 țări vor fi afectate de noile cerințe de recoltare a amprentelor digitale: Austria, Croația, Cehia, Finlanda, Franța, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Suedia. 10 State Membre (Belgia, Bulgaria, Cipru, Germania, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Portugalia, Spania) iau amprentele în momentul de față. În Italia, doar 50% din administrațiile locale emit cărți de identitate biometrice; în Ungaria și Germania amprentele digitale sunt luate doar la cerere. Marea Britanie și Danemarca nu emit cărți de identitate.
[5] Tony Bunyan, „‘Punctul fără întoarcere’: Interoperabilitatea se transformă în crearea unei baze de date de stat UE, centralizată, de tip Big Brother, care include toate bazele de date existente și viitoare ale Justiției și Afacerilor Interne”, mai 2018, http://www.statewatch.org/analyses/eu-interop-morphs-into-central-database.pdf
Protestele asociațiilor de apărare a libertăților și drepturilor nu au avut ecou. Parlamentul European a adoptat Regulamentul și acesta a devenit obligatoriu la nivelul UE. Poate și din astfel de motive se poate înțelege reticența unei țări ca Marea Britanie, unde nici nu există așa ceva cum ar fi carte de identitate, față de apetitul atotsupraveghetor al UE. Deși atât Regulamentul, cât și proiectul de OUG românesc specifică explicit că datele biometrice nu vor fi stocate în baze de date naționale sau supranaționale, temerile asociațiilor civice sunt perfect legitime: putem asista doar la primul pas în edificarea unor sofisticate baze de date care vor permite deținerea și prelucrarea datelor personale și a modului în care sunt folosite cărțile de identitate pe care acestea sunt stocate.
De fapt, în această privință, lucrurile trebuie văzute în evoluția lor dinamică – anume, în dezvoltarea progresivă a practicilor de identificare, supraveghere și control social din statele și suprastatele (mai nou și din partea marilor corporații) epocii digitale în care trăim.
Recomandăm parcurgerea acestei analize, LEVIATHANUL ELECTRONIC. Control social și supraveghere în închisoarea digitală, care se ocupă întocmai cu evidențierea rolului jucat de actele de identitate în întărirea metodelor de supraveghere și control social. Cităm:
„La început rudimentar, actul de identitate a fost, treptat, îmbogățit cu o serie de accesorii tehnice prin care poliţia identifica infractorii. Astfel, fotografia a fost folosită, iniţial, pentru identificarea mai lesne a vagabonzilor. În mod similar, pentru identificarea eficientă şi rapidă a răufăcătorilor au fost dezvoltate diferite tehnici biometrice de recunoaştere a acestora, precum şi primele baze de date ale poliției.
Abia ulterior, în sec. XX, fotografia și datele biometrice încep să fie folosite, pe scară largă, și în identificarea populaţiei civile. Şi, dacă altădată, a fost fotografia ca metodă de identificare ce a fost extinsă de la infractori la populația civilă, în zilele noastre același lucru se întâmplă cu amprenta. Într-adevăr, printre datele biometrice care sunt cerute pentru a fi incorporate în actele de identitate electronice se numără, printre altele, și amprenta, amprentarea fiind o măsură care, anterior, ținea strict de domeniul polițienesc al metodelor folosite pentru a ține evidența infractorilor.
Așadar, este de reținut patternul: tehnici care, inițial, au fost folosite de instituțiile polițienești pentru identificarea infractorilor sau declasaților sunt, ulterior, extinse pentru identificarea întregii populaţii civile.”
Mai departe:
„în ultima perioadă, mai ales sub imperiul presiunilor venite în urma agitării pericolului „terorist” („isterie securitară”), există un val de acţiuni guvernamentale, persistent la nivel global, prin care se implementează, pe de o parte, acte electronice de identitate care trebuie să deţină şi date biometrice, programe vaste de informatizare a administraţiei şi guvernării: e-guvernarea, precum și legi care revocă o serie de libertăți civile în favoarea programelor de monitorizare a comunicațiilor prin telefon și internet. Aceste procese sunt faţete ale aceleiaşi monezi, transparentizarea informatică a societăţii, a oamenilor în faţa puterii, scopul fiind ca toate acţiunile, achiziţiile, deciziile oamenilor (spre exemplu, călătoriile, tranzacţiile, cumpărăturile, frecventarea anumitor locaţii, frecventarea anumitor site-uri de internet, comunicarea etc.) să fie: 1) înregistrate electronic şi depozitate într-o bază de date; 2) atribuibile unei persoane anume (prin realizarea acelor acţiuni prin intermediul actului electronic); 3) accesibile celor care controlează sistemul; 4) prelucrate prin algoritmi în profiluri care pot permite predicții comportamentale.
Ca acte de identitate, paşapoartele, cardurile personale de identitate, cardurile de asigurat, sunt principalele instrumente folosite, ce conţin, de obicei, dispozitive RFID tip smart card contactless în care sunt introduse datele obişnuite personale şi cele mai nou cerute, de tip biometric, precum şi semnătura electronică. Ele sunt pe cale să fie implementate în majoritatea ţărilor europene (…). Dar sistemul în care ele funcţionează este mai complex, deoarece e nevoie şi de o bază de date naţională (un exemplu este SIUI-ul nostru, baza de date care va cuprinde toate datele de sănătate ale populației României) precum şi baze de date supra-naţionale (cum este celebrul SIS – Schengen) între care există inter-operabilitate (datele pot fi manipulate atât dinspre statele membre către bazele supra-naţionale cât şi de structurile supra-naţionale către statele membre).
Deocamdată, bazele de date puse la dispoziţia structurilor supra-naţionale sunt trecute doar datele personale ale infractorilor sau a celor consideraţi suspecţi de organele poliţieneşti. Ceea ce contează aici este însă sistemul logistic: actul electronic ce conţine date personale şi biometrice (şi, în cazul cardurilor de sănătate, datele referitoare la istoricul sănătăţii persoanei), bazele de date naţionale şi supra-naţionale pe bază de interoperabilitate. Că deocamdată sistemul care face ca datele personale să fie accesibile guvernanţilor le include doar pe ale infractorilor nu poate reprezenta o garanţie – după cum am văzut, patternul de funcţionare al bioputerii este să extindă asupra întregii populaţii civile metodele de control şi supraveghere folosite, anterior, doar pentru infractori şi declasaţi.”
Întreaga analiză se poate citi AICI.
Dar obligativitatea amprentării ne aduce aminte de dezbaterile din 2009 legate de introducerea pașaportului biometric. Atunci, SINODUL BOR a luat în discuție problematica, iar, anterior, Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, sub conducerea ÎPS Bartolomeu Anania, s-a pronunțat categoric împotriva acestora:
„Pentru 1 ianuarie 2011 este programată introducerea noilor cărţi electronice de identitate cu cip. Acesta are forma şi dimensiunea unei aşchiuţe în care se stochează datele biometrice ale unei persoane; el poate fi implantat nu doar într-un act de identitate (buletin, paşaport, card comercial sau sanitar), ci şi în corpul uman, sub pielea palmei, a unui deget sau a cefei, iar conţinutul său poate fi citit de la distanţă şi de către oricine, cu ajutorul unui calculator sau a unui aparat de receptare anume construit. Nu există nici o lege naţională sau internaţională care să garanteze discreţia sau securitatea absolută a datelor înscrise în cip, acestea fiind, practic, la dispoziţia oricărui factor instituţional sau privat şi constituind un sistem de supraveghere a cetăţenilor pe toată durata vieţii lor, şi chiar după moarte.
Argumentul că acest sistem de supraveghere contribuie la identificarea şi urmărirea delicvenţilor constituie o ofensă la adresa întregului popor român, care nu poate fi tratat ca o bandă de infractori.
Dimpotrivă, acest sistem de supraveghere e un atentat la libertatea şi intimitatea oamenilor, drepturi consfinţite nu numai de legile civile, ci şi de normele religioase. E ca şi cum un duhovnic ar divulga secretul spovedaniei, fapt aspru pedepsit în rânduielile bisericeşti, dar cu drept de cetăţenie în sistemul transparenţei fără perdea. Biometria nu numai că nu o sancţionează, dar, dimpotrivă, o legiferează, omul fiind tratat nu ca făptură a lui Dumnezeu, înzestrată cu suflet, inteligenţă şi libertate.”
De altfel, însuși Sinodul BOR a cerut alternativă la pașapoartele biometrice, deși comunicatul avea ambiguitățile și inexactitățile sale discutate aici. Este adevărat că acest text nu afirmă clar motivele spirituale pentru care a cerut Sinodul alternativă, ci doar invocă „motive de conștiință sau religioase”, însă acest lucru arată că, pentru niște acte mai puțin importante decât cărțile de identitate, Biserica, prin cler, cin monahal și mireni, Sinoade locale și centrale, a avut în vedere subiectul, a cerut alternativă și a condamnat practicile de identificare noi care atentează la „libertatea şi intimitatea oamenilor”, după cum preciza Sinodul din Cluj.
Mai mult decât atât, Sinodul BOR a discutat și problema cardurilor de sănătate eletronice, preluând punctul de vedere al Colegiului Medicilor, pe atunci condus de medicul Vasile Astărăstoae, bioetician, care s-a opus cardului de sănătate, solicitând autorităților alternativă pe motive de conștiință sau religioase:
„aprobă ca Biserica Ortodoxă Română să susţină demersurile Colegiului Medicilor din România pe lângă autorităţile abilitate pentru identificarea unei metode alternative ca răspuns la solicitările acelor pacienţi care din motive de conştiinţă sau religioase refuză Cardul Naţional de Sănătate.”
Cu toate acestea, așa cum am arătat atunci, Sinodul nu constata vreo problemă etică legată de card, probabil sub neinspirata și neinformata influență a pr. Vasile Răducă. Am explicat de ce raționamentul este greșit:
„Este, insa, o eroare majora afirmatia, transformata, acum, in punct de vedere oficial al Sinodului, ca “din punct de vedere etic, nu există nicio raţiune pentru respingerea cardului de sănătate”. Incercam, mai jos, sa aratam in ce consta aceasta eroare si care e problema etica.
Eroarea: Daca nu exista probleme etice legate de cardul de sanatate, atunci cum se mai justifica cerinta formulata de Sinod si de CM (Colegiul Medicilor) de a exista o alternativa pentru cei care “din motive de constiinta sau religioase” nu vor sa-l primeasca? Care e fundamentul ei? Daca Sinodul si CM recunosc drept legitime motivele de constiinta si/sau religioase, atunci inseamna ca avem o problema etica. Daca Sinodul si CM NU recunosc drept legitime, intemeiate, sustinute, indreptatite, motivele de constiinta si religioase invocate de cei care nu vor card, atunci de ce sustin alternativa pentru acestia? Nici Sinodul, nici CM, nu arata rationamentul in urma caruia au ajuns la concluzia ca nu ar exista problema etica, ceea ce face din pozitia lor oficiala, asa cum e cunoscuta pana in prezent, o pozitie slaba, contradictorie care, in plus, vulnerabilizeaza pozitia celor care resping cardul. Deoarece, daca Sinodul si CM afirma ca nu exista motive etice de respingere, atunci sustinerea alternativei pare a fi un fel de “pogoramant”, un fel de concesie facuta unora care au revendicari, in ultima instanta, irationale.
Care sunt problemele etice?
La nivel general, s-a aratat aici o problema etica:
din punct de vedere creştin, FOR nu poate accepta instrumentalizarea persoanei umane prin metode sofisticate de control şi evidenţă a populaţiei şi expunerea electronică a intimităţii sale. În mod evident, introducerea cardului de sănătate depăşeşte o limită etică dincolo de care funcţiile de supraveghere şi identificare a persoanelor ce beneficiază de politici publice devine nelegitimă.
Pe baza acestor observaţii, FOR cere Ministerului să asigure organizarea unei dezbateri publice pe marginea acestui proiect legislativ, pe care normele unei bune guvernări şi ale respectului faţă de statul de drept o cer a fi suspendată.
Probleme etice sunt explicate, tot la nivel general, si in acest material: LEVIATANUL ELECTRONIC (va invitam sa cititi indeosebi ultima parte, unde este prezentata chestiunea teologica; chiar daca este mai lunga, recomandam parcurgerea lui pentru a intelege lucrurile in ansamblul lor).
Reluam aici, aplicat strict la cardul de sanatate, cateva probleme punctuale, facand precizarea ca, in realitate, chestiunea aflata in discutie nu este doar cardul de sanatate ca atare, ci intreg SISTEMUL INFORMATIC care cuprinde si DOSARUL DE SANATATE, sistem in care cardul e doar una din functionalitati (anume, “cheie de intrare”):
1. Premisa acestui sistem informatic este ca utilizatorii din josul ierarhiei sociale (pacientii si medicii) sunt potentiati fraudatori, pe cand utilizatorii din susul ierarhiei (administratori, decidenti, servicii secrete, companiile private implicate) sunt gardienii si garantii folosirii corecte a fondurilor din sanatate si a datelor personale de sanatate ale tuturor romanilor asigurati.
O astfel de premisa inseamna, practic, ca medicii si pacientii sunt tratati pe baza prezumtiei de vinovatie. In plus, nu exista nicio garantie institutionala ca pretinsii gardieni ai fondurilor si datelor personale vor proceda corect. Reamintim ca autoritatile au refuzat, pana in acest moment, sa faca audit de securitate si audit financiar independente ca sa demonstreze ca vorbele lor (securitatea datelor, eficienta sistemului informatic) nu sunt doar vorbe in vant;
2. Cardul de sanatate este atat cheie de acces la serviciile sistemului de asigurari, cat si instrument prin care autoritatile culeg datele personale de sanatate ale romanilor. Milioane si milioane de date, PERSONALIZATE, se afla stocate deja in serverele CNAS. Problema etica la acest nivel tine, in primul rand, de ideea in sine de a culege aceste date, care tin de intimitatea persoanei. La nivel de riscuri, reamintim ca datele personale de sanatate sunt cele mai cautate si vanate de hackeri, printre altele si din cauza faptului ca ele pot deveni
a) MARFA TRANZACTIONATA pe piata industriei farmaceutice. Datele de sanatate sunt o comoara pentru aceste companii; nu exista nicio garantie de protectie reala a acestor date de interese nelegitime comerciale. Or, transformarea in marfa a datelor personale e o problema etica prin excelenta.
b) prilej de ABUZURI asupra unor persoane/personalitati publice. Sa ne readucem aminte ca, de pilda, un cunoscut lider politic american cerea date biometrice despre diversi oameni politici. Cat de legitim ar fi un asemenea procedeu, ce fel de garantii exista ca aceste lucruri nu se vor intampla?
E greu de inteles pozitia lui Vasile Astarastoae, care, in repetate randuri, a atras atentia asupra acestor tipuri de probleme (aici si aici). Avand in vedere ca NU exista audit pe chestiuni de securitate si nu e clar cum anume vor fi supravegheati controlorii sistemului, bazele de date personale sunt depozite uriase strategice aflate intr-o zona obscura fata de controlul publicului, pazite si gestionate de companii private.
3. Cardul de sanatate poate duce la grave acte de discriminare sociala intre cei care au drept la servicii si cei care nu au, in conditiile in care care este vorba de contribuitori la sistemul de asigurari de sanatate.
4. Oamenii – pacienti si medici – sunt obligati, trecandu-se peste consimtanantul lor, sa accepte sa participe la acest sistem informatic care este construit in jurul datelor personale, nu in jurul mecanismelor de manageriat al fondurilor, pentru a avea parte de serviciile de sanatate.
Iata doar cateva din marile semne de intrebare care NU sunt acoperite de raspunsul autoritatilor si care au un caracter etic. Recapitulam: intimitatea, protectia datelor, discriminarea, consimtamantul sunt teme etice GENERALE (care nu tin doar de motivele de constiinta sau religioase concrete ce pot fi invocate de diverse grupuri sociale) la care autoritatile nu au avut raspunsuri. Ramane ca Sinodul si Colegiul Medicilor sa-si expliciteze pozitia care, in acest moment, se situeaza in registrul absurdului si al contradictiei.
Asta in timp ce Leviathanul creste vazand cu ochii…”
Așadar, Sinodul BOR s-a pronunțat, chiar și ambiguu sau greșit, atât asupra pașapoartelor biometrice cât și asupra cardurilor de sănătate, cerând autorităților să asigure alternativă. În acest sens, poziția actuală a dlui Vasile Bănescu pare a fi mai degrabă neinformată. Domnia sa a precizat, întrebat fiind de Mediafax:
„Au fost voci din anumite cercuri monahale, dar niciodată poziția Bisericii nu a fost contrară unor asemenea lucruri. Răspunsul meu este că nu există o poziție contrară a Bisericii față de această problemă. Nu avem în vedere să trimitem (n.r. puncte de vedere la MAI). Pentru că e aceeași problemă ca și în cazul pașapoartelor. Nu se pune nicio problemă. Problema cipurilor nu e o problemă cu relevanță spirituală, religioasă, deci din această perspectivă nu există o poziție negativă a Bisericii. Adică nu am cunoștință ca vreo biserică din cele prezente să aibă vreo poziție critică.”
Tocmai pentru că e aceeași problemă ca în cazul pașapoartelor, Dl Bănescu ar trebui să recitească poziția Sinodului Mitropolitan al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului și să aducă aminte opiniei publice că și Sinodul BOR a cerut „alternativă” și la pașaport, și la cardul de sănătate. Ar fi perfect logic ca măcar această cerință să fie extinsă și asumată și la actele de identitate electronice, eventual corectându-se erorile de bioetică. Și, dacă e adevărat că s-au făcut exagerări și devieri zelotiste, dar acest lucru nu înseamnă că noile practici de identificare și supraveghere nu atentează la viața privată a oamenilor. Și orice atentează la viața privată a oamenilor ține de etică, și orice ține de etică ține și de spiritualitate.
De altfel, bioetica creștină tratează nu doar teme precum avortul, eutanasia, căsătoria etc., ci și teme care sunt legate de demnitatea și libertatea umană, deci inclusiv cele ce țin de tehnologiile puterii. Iar noul context al tehnologiilor de supraveghere, fie ele private sau de stat, necesită și o lămurire creștină, cum argumentează, spre exemplu, acest autor ce atrage atenția asupra pericolului de a face din securitate sau siguranță un idol care justifică sacrificarea unor libertăți elementare. Unele denominațiuni protestante s-au pronunțat, de pildă, explicit, în SUA, după dezvăluirile despre spionajul în masă realizat de NSA. Teologul Timothy George a scris pe același subiect în cunoscuta First Things. Eric Stoddart de la Divinity School, University of St. Andrews, a scris volumul Theological Perspectives on a Surveillance Society: Watching and Being Watched.
Cât privește lumea ortodoxă, există volumul Identitatea şi libertatea omului în Ortodoxie – Răspunsuri ale Bisericii în privinţa actelor electronice, publicat la Predania în 2009, în care sunt sintetizate reacții oficiale ale unor Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe, ale Sfintei Chinotite ale Muntelui Athos, ale unor teologi contemporani, cele mai multe exact pe subiectul actelor de identitate electronice. Și din 2009 până astăzi aceste poziții au cunoscut, cel mai probabil, dezvoltări, actualizări. Așadar, da, tehnologiile supravegherii interesează Biserica, atât din perspectivă profetică, privind la sensul transformărilor la care suntem martori, cât și din perspectiva analitică a bioeticii, adică a criticii practicilor de putere.
În acest context, remarcăm aici o încercare echilibrată și nuanțată de a pune în perspectivă duhovnicească și profetică subiectul noilor acte de identitate electronice. Autorul, ierom. Lavrentie Carp, scrie:
„Pericolul asupra căruia atragem atenția este cel al înregimentării într-un sistem de urmărire generalizată, Big Brother. În nici un caz un astfel de regim nu poate fi considerat bun pentru că este prin sine dictatură și totalitarism care afectează puternic libertatea populației și dreptul la viața privată. Este vorba de o depreciere nepermisă a valorii omului, o depersonalizare cu efecte distructive în primul rând la nivel spiritual, dar și de ordin material. Orice sistem de guvernare are ca menire facilitarea bunei înțelegeri între oameni și buna funcționare a societății, nicidecum înrobirea și înregimentarea tuturor prin control total.
Există și riscul ca acest totalitarism să sfârșească într-un regim antihristic pentru că seamănă foarte mult cu cel descris în capitolul 13 din Apocalipsă (Descoperire), în care se vorbește despre pecetluirea tuturor încât să nu mai poată nimeni vinde sau cumpăra fără semnul fiarei. Așadar buletinele noi, actele cu cip, bar-code-urile, sistemele de sănătate centralizate, scoaterea treptată a banilor din uz, implantarea cipurilor sunt semne care trezesc suspiciuni puternice și justificate. Toate acestea enumerate reprezintă anomalii spirituale chiar și luate în ele însele, cu atât mai mult în perspectiva înscăunării lui Antihrist. Părintele Paisie Aghioritul a considerat necesar protestul față de actele noi de identitate încă din vremea lui, înainte de 1994. El nu considera a fi lepădare primirea actelor cu cip, dar cu siguranță o cădere. Atrăgea atenția asupra cifrei 666 că nu e normal să se găsească în vreun fel pe cărțile de identitate, cum era cazul în vremea sa. Astăzi nu avem indicii că ar exista acest număr în cipuri, dar ele sunt continuarea aceluiași demers care a pornit tocmai de la 666, număr care se găsește pe aproape toate produsele în codul de bare de tip EAN.
Semnalăm, totodată, că nu este bună impacientarea și panica și mai ales apelul la teoria conspirației, cum se întâmplă adeseori. Există o isterie nejustificată cum că CNP-ul și cipurile din orice act de identitate sau card bancar sau amprentarea cu izotopi ar fi lepădare de identitatea noastră creștină, mai ales în condițiile în care se întâmplă fără acordul nostru. Cu atât mai mult nu putem fi de acord cu fuga și izolarea în case depărtate, în păduri și pregătirea de a rezista pe cont propriu numai să nu acceptăm vreun document cu cip. Acest lucru va fi necesar abia când va fi vorba de Antihrist și de închinarea în fața lui prin primirea semnului lui pe mână sau pe frunte sau cum va fi. Pregătirea pentru acele vremuri, care nu știm când vor fi, deși le simțim aproape, trebuie să fie prin disponibilitatea spre mărturisire, nu spre fugă și izolare. În plus, pregătirea este la nivel duhovnicesc, nu trupesc. Problema nu este mâncarea și necesitățile fiziologice și materiale, ci buna așezare duhovnicească, răbdarea necazurilor, credința fermă în Dumnezeu, înțelepciunea și chibzuința. Prigoana antihristică nu urmărește să înfrângă trupul nostru, ci tocmai duhul din noi, libertatea noastră religioasă. Iar pregătirea nu presupune un antrenament de pe acum înspre o viață cât mai austeră și izolată, pentru că aceasta poate constitui o înșelare gravă. La fel cum asceza doar trupească, prin post, metanii și alte moduri de înfrânare nu este plăcută lui Dumnezeu și nici scutită de înșelări când este practicată fără discernământ duhovnicesc.
Având în vedere toate acestea, este necesar și folositor să reacționăm la avansul controlului biometric, să-l înțelegem ca o problemă spirituală și să acționăm în consecință, nu să fim pasivi sau chiar să considerăm că nu există pericole duhovnicești.”
Întregul articol poate fi citit aici. Cu totul de acord cu cele de mai sus. Actele electronice de identitate trebuie puse în acest context al transformărilor tehnologice prin care trecem, inclusiv cu cel al răspândirii tot mai largi a practicii microcipării oamenilor (vezi aici și aici despre problematică).
Este evident că ne aflăm într-un proces de edificare treptată a unui sistem de supraveghere global cu potențial totalitar, și că noile acte electronice sunt unul din instrumentele folosite în acest scop. Opoziția față de ele este o datorie civică și morală, deci și religioasă. Însă ar fi o greșeală să reducem preocuparea față de apariția ultimului totalitarism la cipuri și date biometrice. Acestea trebuie văzute mai larg, ca parte a procesului de naștere a unei noi utopii tehno-feudale, un nou totalitarism soft în care nu doar statul e important, ci și noul capitalism digital bazat pe giganții internetului. Și ar fi o greșeală și mai mare să ne raportăm la toate acestea doar cu priceperea noastră omenească. Taina fărădelegii se lucrează și întru cele nevăzute, acolo unde duhul antihristic al acestei lumi poate amăgi chiar și pe cei aleși. Ne trebuie spirit civic și conștiință creștină, dar, mai ales, trezvie duhovnicească.
@Denis, îți mulțumesc că te-ai ostenit și mi-ai răspuns. La fel și fratelui @Titus L cât și fraților admini pentru că ne găzduiesc. Asta înseamnă că suntem vii întru Domnul și ne străduim să ne menținem în Viață căutând, cu timp și fără timp, să facem Voia Domnului. Dezbatem, ne spunem părerile, căutând mereu Adevărul cu nădejdea în ajutorul Bunului Dumnezeu, care văzând străduința noastră nu ne va lăsa de izbeliște. Căci știm că fără El nu putem face nimic.
Chiar discutam ieri cu cineva care își pierduse o vacă gestantă și tocmai o găsise. Fiind o iarnă mai ușoară, le dă fân afară, apoi ele merg singure la apă (să se adape), iar unele mai caută și iarbă uscată prin pădure, pe unde pasc vara, iar spre seară vin la grajd. Vaca cu pricina n-a mai venit seara la grajd. O pierduse de vreo trei zile, iar ea fătase în pădure între timp și nu a mai venit înapoi. Acum după ce o găsise era, evident, foarte bucuros, mai ales că găsise și vițelul (care ar fi putut foarte ușor să cadă pradă lupilor, ca și vaca de altfel). Oare nu la fel este și în cazul nostru ? Dacă încercăm o rezolvare individuală nu riscăm să ne pierdem mântuirea ?
@Denis
Foarte pertinente observațiile frăției tale în legătură cu primirea și apoi renunțarea la pașapoartele biometrice.
Pertinentă și părerea că nu este lepădare acceptarea actelor de identitate electronice (biometrice). Totuși în ceea ce privește IDENTITATEA mea ca persoană și chestia cu codul de bare de pe alimente este explicată în cartea de care am vorbit la început. Nu-i același lucru cu acceptarea actului de identitate electronic pe care sau pentru care semnezi (care conține semnătura ta în format electronic) !!! Dai ambalajul la o parte, faci semnul Crucii peste aliment(e) și îl (le) poți mânca sau folosi la gătit. Dar nu poți face semnul Crucii pe actul de identitate, pentru că (acesta) nu se sfințește. Explică acest lucru Sfântul Paisie Aghioritul. Pe de altă parte, nici nu știu dacă odată acceptat actul de identitate electronic îl mai poți returna și să ceri alt act simplu în locul lui.
De asemenea nu știu ce să spun despre PC, laptop sau smartphone (adică dacă se sfințesc atunci când faci semnul Crucii peste ele)…Totuși acestea nu sunt intim legate de identitatea ta, nu conțin semnătura ta (de acceptare) în format electronic. De folosit le folosești tu sau le poate folosi oricine altcineva, pe când cartea de identitate o poți folosi doar tu.
În ceea ce privește cardul de sănătate, se poate folosi adeverința de sănătate (care e valabilă trei luni), dar a cărei eliberare este condiționată de plătirea în prealabil a contribuțiilor de asigurări de sănătate la fisc. Și asta mi se pare o DISCRIMINARE TOTAL NEJUSTIFICATĂ : adică să fie valabilă DOAR trei luni și să fie condiționată de achitarea contribuțiilor de asigurări de sănătate înainte de eliberarea ei. Și dacă nu ai bani ÎNAINTE de eliberarea ei, ce faci ??? La fel este și în cazul cărții de identitate simple, tot o DISCRIMINARE TOTAL NEJUSTIFICATĂ adăugată la cea privind adeverința de sănătate.
La aceste lucruri trebuia să răspundă “elegantul” (după cum îi place să spună) domn Vasile Bănescu, în calitate de purtător de cuvânt al Patriarhiei, Patriarhul însuși și Sfântul Sinod…
În obrăznicia lor caracteristică, guvernanții postdecembriști și-au asumat mereu răspunderea (față de cine ???) atunci când au vrut să impună anumite legi, ordonanțe de urgență sau hotărâri ale guvernului, însă n-am auzit niciodată ca Patriarhia sau Sfântul Sinod al BOR să-și asume PĂCATUL credincioșilor pentru că sunt nevoiți să accepte aceste acte electronice și să zică :,,Iubiți credincioși, PĂCATUL pentru căderea voastră, pentru că vă îndemnăm la acceptarea acestor acte, să fie asupra noastră, a celor din Sfântul Sinod.”
Nu așa ar trebui ? Dacă eu atunci când îndemn pe cineva să facă un lucru, știu sigur că nu este păcat, îmi asum responsabilitatea cu toată tăria, iar dacă nu știu sigur, îi spun să facă după cum îl va lumina Dumnezeu.
@Titus L
Sunt de acord că suntem părtași cu toții, prin păcatele și neputințele noastre, la situația în care a ajuns astăzi Biserica, dar nu este în puterea noastră să mai facem altceva decât prin pocăința noastră sinceră cu inima zdrobită și rugăciunea smerită către Dumnezeu, să-L rugăm să ne fie milostiv, să ne dea înțelepciunea și puterea de a trece cu bine peste aceste ispite și de a răbda până la sfârșit.
Pe de altă parte, fără nici o îndoială, ispitele asupra preoților, a Patriarhiei și a Sfântului Sinod al BOR (și nu numai, dar acum mă refer doar la BOR) sunt enorme, de aceea după putere m-am rugat și mă rog pentru ca Domnul să aibă milă de noi toți și de Patriarh și de Sfântul Sinod și de tot clerul bisericesc și cinul monahicesc.
Și dacă ar fi un pic de BUNĂVOINȚĂ din partea tuturora, și a noastră și a ierarhiei Bisericii, situația s-ar putea redresa. Dar, așa cum arăta ÎPS Neofit de Morfou într-un articol, reproducând un răspuns al Părintelui Efrem din Arizona, veșnică fie-i pomenirea, se pare că trebuie să îngăduie Bunul Dumnezeu ororile războiului celui de-al treilea mondial pentru ca omenirea și ierarhii Bisericii să înțeleagă că altele sunt așteptările Domnului de la noi și că dezbinarea și delăsarea nu vor aduce NICIODATĂ nimic bun.
Bunul Dumnezeu să ne lumineze pe toți și să ne întărească pentru a ne putea ridica din neputințele noastre !!!
Iertare și Doamne ajută tuturor !!!
@ Romil, eu prin lepadare de credinta inteleg un act explict, constient prin care o persoana renunta la credinta pe care o are sau daca accepta ceva pentru care mai intai a fost instiintata explicit ca obtinerea/acceptarea acelui lucru implica lepadarea de propriile convingeri/credinta – ceea ce nu s-a intamplat in cazul actelor biometrice. Daca oamenilor li s-ar fi comunicat explicit inainte de a-si face actele “bio” ca intrarea in posesia lor inseamna renuntarea la credinta lor sau acceptarea alteia apoi cred ca numarul detinatorilor de astfel de acte ar fi fost mai mic.
Ca un exemplu as putea da vaccinurile… sunt unii parinti care au marturisit pe forumuri ca la primii copii le-au facut vaccinurile iar la urmatorii nu au vrut sa le mai faca dupa ce au aflat diverse lucruri despre ele(sa stii ca un vaccin contine celule din copii omorati(avort) – nu donate! – si totusi sa-l faci, este pacat!). Pacatul acesta poate fi iertat daca i-ti pare sincer rau si nu-l mai repeti cand ai ocazia? Oare nu i-a iertat Dumnezeu? – caci vaccinul nu mai poti sa-l scoti inapoi… buletinul/pasaportul nu-l mai poti returna nici semnatura pentru ele nu se sterge… Si chiar noua celor mari cine stie ce ni s-a injectat prin vaccinuri cand eram mici!?
Daca vreun Ierarh de-ai nostri s-ar dezice in public de semnatura de la Creta si ar spune ca ii pare rau iar prin fapte ar intari si ar denunta acel sinod(caci cu gura au denuntat actele sinodului dar au semnat invers) oare nu l-am lauda si ne-am bucura si i-am urma daca ar tine calea dreapta? I-ar ierta Dumnezeu pacatul? – caci semnatura totusi ramane acolo(daca nu ar avea posibilitatea ca s-o stearga)…
Sau toti acestia sunt pierduti pe vecie si nu mai au cale de intoarcere? Sa mearga la carnavalul de la Rio sa se distreze(macar in viata asta)daca tot au pasapoarte si nu le pot returna; vaccinurile nu le mai pot scoate; semnaturile sterge… caci iadul ii asteapta si rugaciunea si pocainta lor nu le mai este de nici un folos – pot nici sa nu le ma faca!? Nu cred!!! (asta cu Rio a fost o gluma)…
Despre laptopuri vroiam sa zic ca desi stim ca prin ele ni se poate incalca intimitatea si ni se arhiveaza toata activitatea noastra – totusi le cumparam si le folosim, si banuiesc ca si pe componentele din ele exista coduri de bare. Iar daca buletinele se sfintesc nu stiu ce sa zic – cred ca fapta il spurca pe om si nu plasticul in sine… Caci stim de la Sf. parinti ca la venirea lui antihrist daca se va pune pecetea cu de-a sila pe om acela va fi mucenic/sfant… deci va avea insemnul fiarei chiar pe corpul lui si totusi mucenic se va socoti – aceasta nu il va spurca! De aici tind sa cred ca nu plasticurile sau semnaturile sunt ultimul cuvant ci ceea ce se intampla in inima omului…
Acestea sunt doar parerile mele – pana vom avea un raspuns concret de la oameni cu viata sfanta pentru cei care sunt detinatori de astfel de acte… Doamne ajuta!
Marturia sfintei Aspazia Otel Petrescu, sa ne fie calauza in privinta actele biometrice:
https://www.youtube.com/watch?v=hkduUTTCPFg
@Romil mi-am facut timp si am reusit sa citesc cartea recomandata de tine si i-ti multumesc caci in ea am gasit raspunsurile pe care le cautam, date chiar de marii duhovnici ai vremurilor noastre cat si de unele sinoade. Cu totii se pronunta ferm in a nu primi aceste acte cu si arata pericolele, sursa si scopul lor, iar detinerea lor nu reprezinta lepadare de credinta ci o cadere/pacat din care oamenii inca se mai pot indrepta…
Am extras – in ordinea cartii – doar fragmentele cele mai clare si definitorii referitoare la actele biometrice cu cip/CNP cat si cele care se refera la cei care le-au luat deja sau le vor lua; daca este lepadare sau nu.
Din cartea “Identitatea si libertatea omului in Ortodoxie”:
Sf. Sinod al Bisericii Ucrainei(Patriarhia Moscovei)1998:
“In al doilea rand, codificarea in sine, in afara oricarui context, nu poate fi calificata ca o actiune antihristica.
Insa fiecare Crestin ortodox are dreptul sa decida pentru sine daca poate sa primeasca un astfel de cod. In legatura cu aceasta, nemicsorand vigilenta credinciosilor, socotim ca primirea acestor numere de identificare inca nu inseamna tradarea lui Hristos si, din aceasta cauza, inca nu inseamna primirea “semnului lui Antihrist””.
2003:
“Acei care-l vor primi ca Dumnezeu vor primi semnul sau(pecetea lui Antihrist)…”.
“Primirea semnului lui Antihrist presupune inchinare constienta in fata lui, ca Dumnezeu. Pentru unii, aceasta va fi de buna voie, pentru altii silita, dar in ambele cazuri va fi constienta”. “… fara inchinare inaintea lui(a semnului), acesta nu are nici o tainica putere reala asupra omului”.
“De aceea, cei care au acceptat numerele de indentificare, de buna voie sau siliti, nu trebuie sa priveasca acest lucru ca o lepadare de credinta. Pe de alta parte, cei care, constienti de aceasta, nu vor sa primeasca codul nu trebuie siliti sa o faca, ci in cazul refuzului din pricina sensibilitaii de credinta sa nu fie numiti fanatici si sectari”.
“In context religios, astfel de actiuni ale autoritatilor capata o dimensiune apocaliptica, ceea ce poate fi apreciat ca o acceptare constienta sau nu a bazei tehnice care favorizeaza instapanirea lui antihrist”.
Sfantul Sinod al Bisericii Ruse:
“Multi Crestini, care cinstesc cu sfintenie numele primit la Sfantul Botez, socotesc ca este nedemn sa ceara statului sa le dea un “nume nou” sub forma de numar”.
Numar(CNP) pe care il avem deja toti si pentru care am semnat(inclusiv copiii il au in certificatele de nastere).
“Unii preoti au inclus din proprie initiativa problema aceptarii numarului fiscal in randul problemelor care se pun la spovedanie, punand refuzul inregistrarii fiscale drept conditie a primrii la Sfanta Impartasanie. Celor care incearca sa lege numerele de identificare de pecetea lui antihrist le reamintim ca, in predania Sfintilor Parinti, o astfel de pecet este inteleasa ca semn, care intareste lepadarea constienta de Hristos. Conform cuvintelor lui Ippolit Romanul, aceasta pecete va zice: ”Ne lepadam de Ziditorul cerului si al pamantului, ma lepad de botez, ma lepad de toata slujirea lui Dumnezeu si sant de acord cu tine si cred in tine”.
“Nici un semn extern nu tulbura sanatatea duhovniceasca a omului daca nu se face ca urmare a tradarii de bunavoie a lui Hristos si a batjocoririi credintei”.
Ieromonahul Stefan Nutescu si Parintii schitului romanesc Lacu – Sf. Munte Athos(referire la Sf. Paisie Aghioritul) 2009:
“Parintele Paisie spune clar:” Biserica trebuie sa ia o pozitie corecta. Sa vorbeasca, sa explice credinciosilor ca sa inteleaga ca de vor lua noul buletin de identitate, aceasta va constitui o cadere.” Caderea nu se petrece atunci cand accepti sa ti se implanteze cipul pe mana sau pe frunte, caci aceasta va insemna deja lepadare, ci atunci cand accepti actele de identitate cu cip…”
Ieromonahul Savatie Bastovoi 2009:
“Desigur, este prematur sa spunem ca cineva care are un act de identitate, un carnet de soferie sau un card bancar cu cip s’a si lepadat de Hristos. Insa in mod cert unul ca acesta s’a lepadat de o parte a libertatii sale. Este ca si cum ai urca intr’un tren care nu stii incotro merge, pentru a te feri de frig sau de ploaie.”
Arhimandritul Mihail Stanciu(Staretul Manastirii Antim) 2009:
“(…) Nu aceste acte (biometrice) sant cauza pacatului… nu ne-ndeam-na un obiect ca acesta, in sine, sa ne pierdem mantuirea. Ele intra intr’o alta diversiune, mai larga: de pregatire a mentalitatii oamenilor, de obisnuire, de “drogare” a omenirii cu ideea ca statul le vrea binele – mai bine decat vor ei, oamenii in parte. Pesemne ati vazut si comunicatul Parinetului Iustin Parvu din ultimele zile, in care ne indeamna sa fim vigilenti si sa respingem aceste inovatii”.
Ieromonah Adrian Fageteanu 2009:
“- … Dar sant unii care l-au primit din nestiinta, aceia ce sa faca?
– Pai… cine e din nestiinta, poate sa-l dea si pe foc si sa faca ce vrea”.
Arhimandritul Melchisedec Velnic(Staretul Manastirii Putna) 2009:
“Semne sant – revin acum la sfarsitul lumii -, semne sant, dar cand va fi, Dumnezeu stie. Ca si cipul, in cele din urma, nu e nimic altceva decat tot un semn, e un pas spre(sfarsit). Nu este pasul final, dar e un pas spre(sfarsit)”.
Arhimandritul Iustin Parvu(catre senatori) 2009:
“Noi, si eu personal, nu santem impotriva cipurilor si a sistemelor biometrice – sa faca cine ce crede in tara lui. Insa pentru noi, pe langa Constitutia oficiala, avem o constitutie care se bazeaza pe constiinta ortodoxiei, o Constitutie mai presus de om”.
Arhimandritul Arsenie Papacioc 2009:
“- Sfintia voastra cum vedeti lepadarea prin acest cip?
– Inca nu este lepadarea cea desavarsita. Dar este inceputul cel primejdios al acelei lepadari, din care nu vei mai putea iesi mai tarziu”.
Sursa cartii in pdf de unde am extras: http://www.desprevremuriledinurma.ro/wp-content/uploads/martor-identitatea-si-libertatea.pdf
Doamne ajuta!
@RobertCr
Cu tot respectul cuvenit Fericitei Mărturisitoare Aspazia Oțel Petrescu, veșnică fie-i pomenirea, nu cred că este posibil așa ceva, după cuvântul Sfântului Ioan Iacob Hozevitul:
,,Geaba uneltești atee,
Viață nu vei fabrica,
Iar de răfuiala morții,
Nicidecum nu vei scăpa.”
Așa cum mărturisea chiar dumneaei, nanoparticula poate pătrunde în ADN. Personal, nu cred că poate fi creată de către om o nanoparticulă care să aibă sau să nu aibă conștiință. Pentru că asta ar presupune ca omul să poată crea viață, ceea ce este și va fi mereu imposibil pentru om. Și nici măcar Aghiuță nu poate crea viață.
În trupul omului probabil că ar putea cei care produc nanoparticule să intervină, dar nu este cu putință să intre în sufletul omului. Nici să vadă ei cum ajunge sufletul omului după patruzeci de zile la Judecata particulară. Nu le îngăduie Bunul Dumnezeu.
Nici Aghiuță nu se poate atinge de sufletul omului dacă nu-i îngăduie Bunul Dumnezeu.
Desigur este cât se poate de clar că omul trebuie să se străduiască să ducă o viață CURATĂ și SMERITĂ, în Dreaptacredință, pentru a se putea împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului, ca să se poată împotrivi duhurilor răutății de sub cer. Căci ne-a spus Domnul:,,Fără Mine nu puteți face nimic.” Prin primirea Sfintei Împărtășanii și prin chemarea neîncetată a Numelui Domnului nostru Iisus Hristos, prin frica de Dumnezeu, se îndepărtează tot omul de la rău. De aceea ne îndeamnă toți Sfinții Părinți să ne rugăm chemând neîncetat Numele Domnului.
Având frică de Dumnezeu, nu vom avea frică de cel rău, nu vom lua aminte la toate diversiunile lui, prin care nu urmărește altceva decât să ne îndepărteze atenția și trezvia, de la frica de Domnul șî să ne inducă teama de el.
Teoretic toți știm acest lucru, dar practic este mult mai greu. De aceea avem nevoie de povățuitori duhovnicești îmbunătățiți. Părintele duhovnic ne-a spus să mai avem răbdare deocamdată în privința actelor de identitate electronice…Și să facem pocăință și rugăciune, pentru că planul Lui Dumnezeu nu este ca planul celor care ne conduc. Nu ne va lăsa Măicuța Domnului, nici toți Sfinții care din veac au bineplăcut Domnului, numai noi să îi chemăm în ajutor.
Iertare și Doamne ajută tuturor !!!
@Denis
Mă bucur din toată inima că ți-ai făcut timp să citești cartea. Chiar merită tot efortul, deși știu că nu ți-a fost chiar așa ușor, dar ai putut afla răspunsuri la întrebările pe care le aveai. Mulțumită fraților admini, care ne-au pus cartea la îndemână, cu toții am putut afla răspunsuri duhovnicești de mare folos sufletesc. Slavă Domnului pentru toate !!! Iertare și Doamne ajută tuturor !!!