Sfantul Ioan Maximovici despre ASASINAREA FAMILIEI IMPERIALE A TARULUI MARTIR NICOLAE: “Mult mai greu este păcatul uciderii Unsului ortodox al lui Dumnezeu…”
Vedeti si:
- FAMILIA DE MUCENICI A TARULUI NICOLAE ROMANOV, ultimul imparat rus (✝17 iulie) si DEZLANTUIREA REVOLUTIEI BOLSEVICE, sangeroasa urgie anticrestina pregatitoare a stapanirii antihristice (si VIDEO; FOTO)
- SFANTUL NICOLAE AL II-LEA, TARUL MUCENIC SI FAMILIA SA – sensul proniator al unei reabilitari
***
- MUCENICIA SFINTEI DUCESE ELISABETA si a insotitorilor sai, ucisi de bolsevici la Alapaievsk (18 iulie 1918): “Domnul a socotit ca a venit ceasul sa-I purtam crucea. Sa ne silim deci sa ne facem vrednice de ea!” – CANTAREA DE BIRUINTA A SFINTEI INGROPATE DE VIE IN IADUL MINEI
- SFANTA DUCESA ELISABETA FEODOROVNA – crinul nobletei desavarsite stropit cu sangele muceniciei. ✝18 iulie – 96 DE ANI DE LA MOARTEA MARTIRICA a unui vlastar imparatesc ales, de viță “victoriană”, care a unit frumusetea ingereasca a BLANDETII si NEPRIHANIRII cu jertfelnicia MILOSTIVIRII (I)
- SFANTA MUCENITA ELISABETA, marea ducesa care s-a lepadat de toate, alegand calugaria pentru a sluji total lui Hristos si aproapelui pierdut: “A PARASIT LUMEA PENTRU A INTRA IN ADEVARATA LUME, CEA A SARACILOR SI A CELOR NECAJITI” (II)
- SFANTA NOUA MUCENITA ELISABETA, MAREA DUCESA A RUSIEI, cumnata Sfantului Tar Mucenic Nicolae al II-lea, Romanov (✝18 iulie 1918)
***
Din: Bernard Le Caro, Sfantul Ioan din Shanghai (1896-1966) si vremea sa:
LA BRUXELLES, LA BISERICA-MEMORIAL SFÂNTUL IOV
Şi pomenirea lor din neam în neam. (cf. Ps. 101,13)
In 1936, o biserică cu hramul sfântul Iov, ziua în care se născuse ţarul martir Nicolae II, a fost construită Ia Bruxelles cu binecuvântarea patriarhului Barnabas al Serbiei şi a mitropolitului Antonie de Kiev. Construcţia urma să păstreze amintirea familiei imperiale şi a altor victime creştine ale bolşevismului, de aceea biserica primise numele de biserică memorial. Această biserică îi era foarte dragă sfântului ierarh [Ioan Maximovici – n.n.], care o considera ca
„o lumânare a întregii Rusii din străinătate pentru ţarul-martir al întregii Rusii şi pentru toţi cei care au suferit în acei nefericiţi ani” sau „ca un monument funerar simbolic pentru familia imperială, îndeplinind acest rol până când întregul popor rus va înălţa o biserică măreaţă pe locul acelei macabre mine din Ekaterinburg“.
Profunda veneraţie a arhiereului pentru familia imperială necesită câteva explicaţii.
Pentru arhiepiscopul Ioan, păcatul de moarte al revoluţionarilor din februarie 1917 a fost încălcarea jurământului de credinţă faţă de ţar, iar cel al revoluţionarilor din noiembrie 1917, asasinarea Unsului lui Dumnezeu. Nu era vorba de acte pur şi simplu „politice”, ci de nedreptăţi care trebuiau răscumpărate. De aceea le-a cerut ruşilor de orice orientare să participe la slujbele de parastas pentru familia imperială. Printre emigranţi se numărau şi foşti militari din Armata albă, care, trebuie să amintim, nu era o mişcare monarhistă, ci frontul tuturor celor care luptau împotriva bolşevicilor. Cităm o scrisoare a înaltpreasfinţitului Ioan cu privire la Armata albă, care ne dă încă o dată ocazia să constatam delicateţea pe care o dovedea ierarhul faţă de cei care nu îi împărtăşeau opiniile. Aşa se arată păstorul care lupta împotriva păcatului, dar vrea să-i readucă pe păcătoşi în turma Tatălui.
„Întrebaţi, scrie el, despre pomenirea la Liturghie a şefilor Armatei albe şi despre articolele din presă care îi denigrează.
Cu siguranţă, nu numai că putem, dar si trebuie să ne rugăm pentru ei, atât când este vorba de rugăciunea în privat, precum şi când este vorba de rugăciunea în biserică. Ei erau ortodocşi şi vor ramane ortodocşi până la sfârşitul vieţii lor. Toţi suntem păcătosi şi trebuie să ne rugăm mai mult pentru cei care au păcătuit mai mult. De asemenea, nu trebuie să încuviinţam articolele din presă care sunt îndreptate împotriva lor. Ei sunt iubiţi de mulţi din camarazii lor de arme şi sunt valoroşi pentru calităţile lor. Asemenea articole rănesc si sentimentele multora, ceea ce provoacă neînţelegeri păgubitoare printre ruşi. Totuşi, este necesar să ţinem seama de părţile pozitive ale activităţii lor, ca şi de părţile negative, pentru a înţelege cauzele nenorocirilor noastre şi să nu facem şi noi aceleaşi greşeli. Dacă suntem la fel de vinovaţi, trebuie să ne străduim cu sinceritate să ne îndreptăm pe cât posibil. Nu trebuie în niciun caz să justificăm răul făcut, cu atât mai puţin să-l idealizăm. Vai de cei ce zic răului bine şi binelui rău… care socotesc amarul dulce şi dulcele amar [Is. 5, 20). Voi scrieţi că sunt mulţi cei care îl consideră pe ţar vinovat de nenorocirile noastre şi, din acest motiv, socotesc că au dreptul de a încălca jurământul [de credinţă faţă de ţar]. Jurământul este promisiunea făcută înaintea Crucii şi a Evanghelici, iar încălcarea lui este sperjur. Chiar dacă ţinerea jurământului este efectiv primejduită de mari adversităţi sau dacă este în mod limpede imorală, cel care îşi încalcă jurământul nu se poate considera nevinovat şi trebuie să ceară Bisericii să desfacă jurământul. Prin urmare, dacă cel care încalcă jurământul din motive onorabile este, cu toate aceste, în parte vinovat şi trebuie să se cureţe de picat, cât de vinovat este cel care se consacră calomniei si denaturării adevărului. Comisia de anchetă, instituită de guvernul provizoriu, nu a găsit nicio dovadă care să confirme acuzaţiile aduse familiei imperiale şi a fost nevoită să recunoască acest lucru. Şi oricui i s-a dat mult, mult i se va cere şi de aceea, cu cât cineva deţine un post cu o mai mare responsabilitate, cu atât este mai vinovat dacă nu îşi îndeplineşte datoria. Dacă comandanţii supremi ai armatei şi oamenii politici, în loc să-l implore în genunchi pe ţar să abdice, ar fi făcut ceea ce erau datori să facă conform jurământului lor, revolta din Petersburg, provocată în mod artificial, ar fi fost înăbuşită, iar Rusia ar fi fost salvată […]. A fost comis un păcat îngrozitor în fata lui Dumnezeu şi o încălcare a datoriei. Doar Dumnezeu ştie cine şi-a ispăşit păcatul şi în ce măsură. Chemarea la lupta pentru Rusia dupa caderea guvernului provizoriu si pierderea puterii de către cei care au pus mâna pe ea, chiar dacă făcea apel la sentimentele de recunoştinţă ale multor persoane, precum şi la acţiune, în consecinţă, nu a constituit expresia pocăinţei pentru principalii vinovaţi care au continuat să se considere eroi şi salvatori ai Rusiei. Cu toate acestea, Troţki recunoaşte în memoriile sale că ei [sovieticii] se temeau mai mult decât orice să nu fie proclamat un ţar, ceea ce ar fi precipitat căderea regimului sovietic. Dar acest lucru nu s-a produs, conducătorii [Armatei albe] se temeau şi ei de acelaşi lucru. Sunt mulţi cei care au fost cuprinşi de entuziasm pentru luptă, dar chemarea lor tardivă şi curajul lor în orice încercare nu au fost îndeajuns să salveze Rusia. Unii dintre ei au vrut să-şi dea viaţa şi să-şi verse sângele în această luptă, dar mai mult a fost sângele nevinovat cel care a curs şi continuă să curgă în toată Rusia şi să strige la Cer. Din această cauză, atitudinea noastră faţă de aceştia, precum şi faţă de toţi oamenii de stat ruşi trebuie să fie cea pe care Puşkin o exprimă prin vorbele cronicarului: «Lăudaţi pentru glorie, pentru bine, dar pentru păcate, pentru faptele obscure, rugaţi-L cu smerenie pe Mântuitor». Nu căutaţi justificări, ci condamnaţi [faptele], căci ceea ca s-a întâmplat este ruşinea noastră, ruşinea întregii Rusii şi nenorocirea ei”.
Pe lângă sperjur, păcatul consta, în mod natural, in asasinarea Unsului lui Dumnezeu, despre care sfântul ierarh vorbeşte în această manieră:
„După moartea lui Saul, care s-a aruncat în sabia sa în timpul bătăliei cu filistenii, un amalecit a fugit să-l anunţe pe David, care în acel timp, era persecutat de Saul. Presupunând că David se va bucura mult la aflarea veştii pe care i-o aducea, el a decis să se dea drept ucigaşul lui Saul pentru ca să primească o recompensă mai mare. Dar după ce a ascultat relatarea amalecitului potrivit căreia el l-ar fi ucis pe Saul care fusese rănit, David şi-a smuls hainele şi le-a sfâşiat, aşa cum au făcut toţi cei care se aflau în jurul lui. Toţi au plâns şi au postit până seara.
Aşa a fost pedepsit străinul care a pretins că este asasinul lui Saul. El a primit o pedeapsă violentă, chiar dacă Saul a făcut mult rău, motiv pentru care Domnul l-a părăsit, şi a fost prigonitorul nevinovatului David. Este limpede din cuvintele lui David că se îndoia de adevărul celor spuse de amalecit şi că nu era sigur că acesta fusese într-adevăr ucigaşul lui Saul, dar l-a pedepsit totuşi cu moartea, considerând că doar faptul de a se numi regicid şi de a se lăuda cu acest lucru merita pedeapsa cu moartea.
Mult mai greu este păcatul uciderii Unsului ortodox al lui Dumnezeu, mult mai grea trebuie să fie pedeapsa dată asasinilor ţarului Nicolae al II-lea şi ai familiei sale! Spre deosebire de Saul, care a săvârşit apostazia şi a fost părăsit de Dumnezeu, ţarul Nicolae al II-lea constituie un model de evlavie şi supunere totală faţă de voia lui Dumnezeu.
Ţarul Nicolae al II-lea nu fost uns turnându-i-se pe cap undelemnul veterotestamentar, ci a primit harul cu pecetea Sfântului Duh prin taina mirungerii şi a fost credincios până la sfârşitul înaltei sale chemări […]. Crima împotriva ţarului Nicolae al II-lea este cu atât mai teribilă şi mai nedreaptă cu cât întreaga sa familie a fost ucisă împreună cu el, chiar şi copiii care nu erau vinovaţi cu nimic! […]
Ţarul-martir Nicolae al II-lea împreună cu familia sa atât de încercată a intrat acum în rândurile celor care au pătimit (precum sfinţii Boris şi Gleb, Andrei Bogoliuhm Mihail de Tver, ţareviciul Dimitrie).
Crima imensă care a fost comisă împotriva lui trebuie ispăşită printr-o cinstire fierbinte şi prin slăvirea faptelor sale măreţe”.
Se cuvine să adăugăm că ierarhul, în tinereţea sa îl văzuse o dată pe ţarul Nicolae şi că fusese profund impresionat. „Avea o privire!”, spunea el. Această remarcă este coroborată de numeroase mărturii ale celor care în Rusia, l-au văzut în vis pe ţar: toţi au fost impresionaţi de ochii ţarului-martir. Prima Panihidă oficiată pentru ţar la Harkov în 28 iulie 1918, pe când oraşul se afla încă sub ocupaţie germană, îi lăsase ierarhului o amintire neştearsă:
„In timpul Liturghiei poporul continua sa vină… In momentul cântării de la împărtăşanie, protopopul I. Dimitrievski a ieşit din altar şi a luat cuvântul spunând: «Ţarul a fost asasinat». Abia a rostit aceste cuvinte că au început să se audă plansete... La predică a fost citită omilia mitropolitului Antonie, pronunţata la sărbătorirea unui deceniu de la urcarea pe tron a ţarului, iar plansetele se auzeau din ce în ce mai tare, pana într-acolo încât nu se mai auzea vocea protopopului…
La sfârşitul Liturghiei, biserica era atât de plină, încât au fost nevoiţi să oficieze Panihida în curtea clădirii”. Sfântul ierarh îşi încheie relatarea: „Aceste gemete zguduie până astăzi tot pământul rusesc. Doar atunci când întreaga Rusie se va pocăi în faţa familiei imperiale şi va slăvi măreţele sale fapte, aceste gemete vor înceta”.
Comemorarea nopţii asasinării familiei imperiale a fost trăită la Bruxelles în toată intensitatea sa de către ierarh, care descrie această noapte cu cuvintele proorocului Iov:
Intunericul să cuprindă noaptea aceea şi să nu mai fie pusă în zilele anului.
La fel ca la Shanghai, unde îi chemase pe ruşii de orice orientare să comemoreze această zi în pocăinţă, la Bruxelles, împreună cu sfantul se vor ruga ruşii din toate jurisdicţiile bisericeşti. Contesa Apraxina îşi aminteşte că arhiepiscopul s-a rugat toată noaptea în biserica-memorial care a rămas deschisă. Ierarhul a citit Psalmii şi a oficiat Panihidă. Au fost, afirmă aceasta, „momente de neuitat”.
In numeroase scrieri, sfântul ierarh a arătat că familia imperială a aflat har la Dumnezeu. Aceste scrieri au avut, fără îndoială, un rol în procesul de canonizare a familiei imperiale atât în diaspora, cât şi în Rusia.
Din aceeasi carte:
Legaturi:
- Cum a trecut Maica Eufrosina de la Diveevo prin iadul bolsevic: “TOATE ACESTEA SUNT PEDEAPSA LUI DUMNEZEU. DOMNUL A INGADUIT ACEASTA STAPANIRE”
- SCHIMONAHIA MARGARETA (Maica Eufrosina) – ultima supravietuitoare a vechiului DIVEEVO, prin care s-a implinit o proorocie a SFANTULUI SERAFIM DE SAROV, dupa mai bine de 150 de ani (si VIDEO)
- SFANTUL TIHON – un patriarh martir al secolului XX
- A cui este vina pentru toate nenorocirile care ni se (vor) intampla?
- Alexandr Soljenitan: OMUL-FLUVIU, CU O INIMA MARE CAT RUSIA. MECANISMUL GULAGULUI (I)
- In cautarea “mainii calde a lui Dumnezeu”. SOLJENITAN SI CAUZELE PROFUNDE SI ESENTIALE ALE RAULUI DEVENIT TOTALITAR. De ce reusesc conspiratiile? (II)
- Al. Soljenitin – CAND SI DE CE SE TRECE PRAGUL NELEGIUIRII? SI DE CE SEMINTELE CRUZIMII NU AU FOST STARPITE DIN INIMILE NOASTRE? (III)
- Cuviosul Serafim Rose si LECTIA REZISTENTEI MARTURISITOARE SI PATIMITOARE a Rusiei prigonite
- Cuviosul Serafim Rose despre VIITORUL RUSIEI SI SFARSITUL LUMII
- Sf. Ioan de Kronstadt – DESCOPERIRE CEREASCA ARATATA IN VIS
- Sfantul Ioan Maximovici despre CUVIOSUL SERAFIM DE SAROV la pomenirea aflarii moastelor sale (19 iulie 1903): “În timpul verii se vor cânta cântece de Paşti”
***
- POVESTEA SOVIETELOR [film documentar – VIDEO]. Despre apropierea de “familie” dintre NAZISM si COMUNISM si uriasul EXPERIMENT SOCIAL al restructurarii societatii prin UCIDERE SISTEMATICA
- IPS Ilarion Alfeiev despre REGIMUL ANTIHRISTIC bolsevic si comoara NOILOR MARTIRI ai Rusiei
- IPS Ilarion despre utopiile violente si REVOLUTIA BOLSEVICA
- INSTAURAREA NOII LUMI DEMONICE PRIN HAOS DELIBERAT – profetismul dostoievskian “la lucru” (I)
- Profetismul dostoievskian “la lucru” (II): “Spre asta ne indreptam…”
- GULAG – film documentar BBC (video). MARTURII ZGUDUITOARE ALE VICTIMELOR SI TORTIONARILOR DIN LUMEA DE COSMAR A LAGARELOR SOVIETICE
2 Commentarii la “Sfantul Ioan Maximovici despre ASASINAREA FAMILIEI IMPERIALE A TARULUI MARTIR NICOLAE: “Mult mai greu este păcatul uciderii Unsului ortodox al lui Dumnezeu…””