Experienta SFASIERII LAUNTRICE, ASUMAREA VULNERABILITATII, A RANILOR SI A NEPUTINTELOR in comunitatea Bisericii si in responsabilitatea slujirii preotesti. PUTEREA ADEVARATA IZVORASTE DIN SLABICIUNE. “Menirea noastra nu e de a fi invincibili, ci vulnerabili, NU DE A FI PERFECTIONISTI…”
“În loc să pretindem că suntem echilibraţi, ar trebui să ne acceptăm cu toţii sfâşierile lăuntrice; în loc să ne prefacem că suntem sănătoşi, ar trebui să recunoaştem că suntem bolnavi”.
Va recomandam si:
- PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI: “Fără o inimă îndurerată, nu putem să ne îndeplinim slujirea ca duhovnici, nici nu putem să slujim Sfânta Liturghie cum se cuvine”
- PREFACEREA RUSINII IN PUTERE IMPOTRIVA PATIMILOR, in Taina Pocaintei si a Sfintei Spovedanii
- DOUA INIMI ZDROBITE. Al Tau sunt eu, mantuieste-ma!
- PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre infricosata lucrare, suferinta si jertfa a PREOTIEI traite in adevar, despre MANGAIERE SI MUSTRARE LA SPOVEDANIE, despre DEPASIREA NEPUTINTEI DE A NE RUGA, INFRUNTAREA MORTII si multe altele
- Parintele Zaharia Zaharou la Bucuresti despre ZDROBIREA INIMII si LACRIMILE CA HRANA A SUFLETULUI (audio si transcrierea conferintei de la Facultatea de Drept): “Daca voiesti sa dezradacinezi din tine patimile si ca lumea sa nu faca din tine victima si sclavul ei, atunci INVATA SA PLANGI”
- Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu
- CONFERINTA DE LA CLUJ A PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX DESPRE RUSINEA LA SPOVEDANIE (video): “In ceasul caintei si al rusinii omului, mana Domnului se odihneste peste el si tot cerul ii vine in ajutor”
- Conferinta de la Bucuresti a PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX (audio + text) – prima parte: “Inalta stiinta a Sfantului Siluan Athonitul si a staretului Sofronie Saharov”: PUTEREA INIMII ZDROBITE SI A DUHULUI UMILIT
- CUM SA NE CONVERTIM TRAIRILE PSIHOLOGICE in simtiri duhovnicesti?
- TAINA CRUCII IN VIATA NOASTRA: Rastignirea mintii prin coborarea dureroasa in inima: “Prin harul Duhului Sfant, STRAPUNGEREA si ZDROBIREA INIMII ii sunt indeajuns crestinului pentru A BIRUI TOATE DUHURILE RAUTATII”
- Parintele Savatie ne invata SA INCEPEM PRIN A FI SINCERI CU DUMNEZEU. “Este minunat ca Hristos nu ne-a spus: <<Faceti performante>>, dar ne-a dat pilda vamesului si a fariseului…”
Slujirea pastorală şi sfâşierile lăuntrice ale omului
Vindecarea inimii şi a lumii
(i) Introducere
Pocăinţa şi mărturisirea sunt strâns legate de slujirea apostolică. Autoritatea slujirii în numele Domnului Iisus Hristos Cel răstignit şi înviat se întemeiază pe crucea lui Hristos:
Noi Îl propovăduim pe Hristos Cel răstignit (I Corinteni 1, 23),
spunea Sfântul Apostol Pavel, adăugând:
Este necesar ca preoţii creştini şi întreg clerul hirotonit să înveţe să recunoască autenticitatea – şi deci autoritatea – neputinţelor şi rănilor omului, nu pe cea a forţelor acestuia. În loc să pretindem că suntem echilibraţi, ar trebui să ne acceptăm cu toţii sfâşierile lăuntrice; în loc să ne prefacem că suntem sănătoşi, ar trebui să recunoaştem că suntem bolnavi. Adevărata forţă lăuntrică, adevăratul echilibru şi adevărata sănătate vin numai în urma vindecării neputinţelor, a deteriorării lăuntrice şi a bolilor de tot felul – iar pentru a ne vindeca de toate acestea e nevoie să recunoaştem mai întâi că ele există. Chiar atunci când se înfăţişează înaintea oamenilor cu demnitatea chipului lui Dumnezeu pe care fiecare făptură umană îl poartă în adâncul fiinţei sale, slujitorii hirotoniţi ai Bisericii – discipoli ai Mântuitorului Hristos – se cuvine să îngenuncheze lăuntric cu pocăinţă sinceră şi să se roage cu nădejde neclintită Dumnezeului Treimic.
Cum ar trebui să îmbrăţişeze diaconii, preoţii şi episcopii Bisericii sfâşierile lăuntrice ale oamenilor? Cum să‑i facem pe cei din jurul nostru să înţeleagă aceste sfâşieri? Cum să‑i ajutăm pe credincioşi să înveţe dintr‑o astfel de înţelegere şi să evolueze lăuntric? Iată câteva din întrebările la care vom încerca să răspundem în cele ce urmează.
Majoritatea clericilor Bisericii Ortodoxe se confruntă cu problema „rolului” lor în contextul slujirii pastorale. Oamenii Bisericii se simt „chemaţi” să facă anumite lucruri, dar ajung să se implice în alte activităţi. Unii devin organizatori eficienţi, alţii se perfecţionează în oficierea slujbelor bisericeşti, alţii se dedică învăţământului teologic, alţii se concentrează asupra consilierii pastorale. Câţiva dintre ei (prea puţini, însă) se consacră domeniului asistenţei sociale sau al misionarismului activ, mergând în mijlocul unor comunităţi diferite de comunitatea în care s‑au format pentru a da mărturie despre Evanghelia lui Hristos. Mulţi dintre aceştia ajung să aibă simptome de epuizare emoţională şi spirituală, iar unii se simt chiar decepţionaţi – mai ales de aspectele „politico‑instituţionale” ale slujirii ecleziale. Toţi însă doresc să obţină succese reale într‑un domeniu sau altul de activitate slujitoare, străduindu‑se să contribuie cu rezultate pozitive la binele comun al Bisericii.
Uneori, când dificultăţile şi exigenţele slujirii pastorale par covârşitoare, imaginea crucii se estompează. În asemenea condiţii, slujitorii Bisericii, dar nu numai ei, ci toţi creştinii – pentru că toţi creştinii sunt chemaţi la slujirea aproapelui într‑un fel sau altul – uită semnificaţia majoră a smereniei şi a vulnerabilităţii în viaţa creştină. Vocaţia pastorală izvorăşte din cruce şi duce către cruce; ea se identifică pe deplin cu Trupul frânt al lui Hristos. Chemarea preotului nu este numai aceea de a oficia Sfânta Liturghie, ci şi de a contribui la realizarea transformării lăuntrice a acestei lumi căzute şi a echilibrului ei existenţial. În noaptea dinaintea teribilelor Sale Patimi, Hristos Domnul le‑a spus ucenicilor Săi:
V‑am dat vouă pildă, ca şi voi să faceţi aşa cum am făcut Eu cu voi (Ioan 13, 15).
Autoritatea preotului nu se limitează doar la frângerea pâinii şi a oferirii ei dimpreună cu vinul din Sfântul Potir în timp ce rosteşte rugăciunea de invocare a Duhului Sfânt – ci constă, în egală măsură, în ascultarea poruncii de a face aşa cum a făcut Hristos, Care Şi‑a dat Trupul şi Sângele pe cruce. Deşi în lumea noastră puterea se exprimă şi se menţine prin lupta de supravieţuire a celui mai bine înzestrat pentru această luptă, nu tot aşa va fi între voi (Matei 20, 26). Puterea Împărăţiei cerurilor rezidă în forţa de a se oferi pe sine însuşi drept jertfă, asemenea Celui care a spus:
Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu [care se dă pentru voi]. Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu, care pentru [voi şi pentru] mulţi se varsă spre iertarea păcatelor (Matei 26, 20‑30; Luca 22, 14‑22).
Atunci când Hristos Domnul a poruncit:
Aceasta să faceţi întru pomenirea Mea (Luca 22, 19),
El a instituit un mod de viaţă, nu numai o slujbă liturgică. Întru pomenirea Lui, întru imitarea Lui, întru urmarea Lui, să ne oferim şi noi oamenilor aşa cum S‑a oferit El. Deşi este o îndatorire simplă, ea nu e deloc uşoară.
Pentru unii oameni, conceptele de vulnerabilitate, deteriorare sau sfâşiere lăuntrică pot să pară concepte negative; ele pot chiar să‑i descurajeze. Cu toate acestea, noţiunea de preot ca „tămăduitor rănit” care‑şi conştientizează propriile slăbiciuni devine, mai presus de orice, cel mai autentic prilej de a primi puterea dumnezeiască, întregind şi amplificând noţiunea de autoritate pastorală întru slujire (diakonia). Iată cum descria Henri Nouwen (†1996) această complexă axiomă duhovnicească:
„Transformarea propriilor răni sufleteşti în sursă de vindecare [a rănilor celorlalţi] nu presupune o împărtăşire superficială a durerilor personale, ci voinţa constantă de a înţelege că suferinţele personale izvorăsc din adâncul condiţiei umane, care este comună tuturor oamenilor.”16
A fi sfâşiat lăuntric este o experienţă general umană. Privind lucrurile din perspectivă ascetică creştin‑ortodoxă, conştiinţa propriei nedesăvârşiri şi destrămări lăuntrice poate deveni, în mod paradoxal, atât o sursă de binecuvântare sufletească, cât şi un temei al vocaţiei pastorale. Pentru a înţelege acest paradox, vom analiza noţiunea de destrămare lăuntrică în lumina următoarelor trei realităţi interdependente:
1) realitatea păcătoşeniei personale;
2) realitatea sfâşierilor fizice şi afective;
3) realitatea condiţiei postlapsariene [de dupa caderea lui Adam; adamice, cazute – n.n.] a cosmosului.
În legătură cu prima realitate, aş dori să subliniez faptul că recunoaşterea păcatelor ne va înlesni comuniunea cu Dumnezeu numai dacă vom evita aşa‑numitul „cult al evlaviei [false, formaliste – n.n.]”; a doua realitate presupune că acceptarea propriilor neputinţe va duce la înţelegerea faptului că aparţinem unul altuia numai dacă vom evita aşa‑numitul „cult al perfecţiunii”; a treia realitate postulează că asumarea responsabilităţii noastre faţă de distorsionarea imaginii lumii în care trăim va facilita o relaţie profund autentică cu această lume numai dacă vom evita aşa‑numitul „cult al orgoliului”.
Deşi aceste trei realităţi constituie axa principală a vocaţiei, identităţii şi autorităţii pastorale, reprezentanţii clerului se feresc să le abordeze, în principal pentru că ele nu sunt nici simple, nici plăcute. Cred cu tărie că toţi cei ce nădăjduiesc să fie martori şi mărturisitori ai Evangheliei lui Hristos sunt chemaţi să‑şi înţeleagă pe deplin imperfecţiunile şi rănile sufleteşti de care sunt chinuiţi lăuntric şi din pricina cărora îi chinuiesc şi pe cei din jurul lor. În acest fel, ei vor putea să‑i ajute şi pe ceilalţi să‑şi înţeleagă frângerile lor. Sămânţa unei vieţi noi este semănată adânc în brazdă numai după ce pământul a fost săpat şi udat. Poetul englez William Butler Yeats spunea:
„Nu poate fi unic, teafăr şi pe deplin intact/Decât ceea ce a fost mai întâi sfâşiat”...
(ii) Păcatul şi sfâşierile lăuntrice
Poate că printre cauzele principale care ne fac să ne fie ruşine de slăbiciunile, insuccesele şi păcatele noastre sunt teama de ele şi jena pe care ne‑o provoacă – fiindcă nu înţelegem că, în virtutea minunatei iubiri a lui Dumnezeu‑Tatăl în Dumnezeu‑Fiul, acestea sunt de fapt prilejuri de a dobândi puterea cea dumnezeiască, cea care se desăvârşeşte în slăbiciune (II Corinteni 12, 9). Reticenţa noastră de a ne recunoaşte slăbiciunile şi a progresa neînfricaţi prin credinţă, asemenea Sfântului Apostol Pavel, care spunea că el este „cel dintâi dintre păcătoşi”, reflectă şi promovează o falsă smerenie şi o independenţă greşit înţeleasă. În loc să ducă la o solidaritate interumană mai profundă şi la acea interdependenţă în faţa unui adevăr care ne poate elibera, frica, ruşinea şi sfiala aşa‑zis „evlavioasă” duc, în cele din urmă, la destrămarea comunităţii credincioşilor şi la dezintegrarea sufletelor noastre.
Acesta este punctul în care Biserica ne oferă o alternativă dătătoare de viaţă. Biserica ne identifică drept oameni care depind unul de celălalt şi de Dumnezeu. Ca Biserică, suntem o „comunitate de sfinţi” care şi‑au recunoscut păcatele. Suntem mădulare ale „Bisericii lui Hristos”, al cărui Trup se frânge şi al cărui Sânge se varsă pe altarul acestei lumi pentru mântuirea tuturor oamenilor. Deşi suntem nedesăvârşiţi şi perfect conştienţi de aceasta, ştim că Dumnezeu este desăvârşit şi că ne iubeşte. Prin urmare, comunitatea credincioşilor îl întâmpină cu bucurie pe fiecare om, cu toate neputinţele şi suferinţele lui, sprijinindu‑l cu înţelegere:
Şi dacă un mădular suferă, toate mădularele suferă împreună; şi dacă un mădular este slăvit, toate mădularele se bucură împreună (I Corinteni 12, 26).
În acelaşi timp, trăim în contextul unei culturi care pune un accent deosebit pe independenţă. Ni se spune mereu că trebuie să ne descurcăm singuri pentru a ne putea numi cu adevărat „independenţi”. Societatea noastră apuseană, care nu doreşte să fie dezamăgită, ne îndeamnă mereu spre independenţă; dependenţa este considerată un rău de care trebuie să ne ferim. A fi dependent echivalează cu a fi slab; doar copiii, vârstnicii sau bolnavii „au dreptul” să fie dependenţi. Dependenţa, chipurile, înseamnă neputinţă şi este un indiciu de disconfort şi de boală.
Dincolo de aceste mesaje socio‑culturale, tradiţia Bisericii arată că, într‑un mod cu totul tainic, devenim mai întregi atunci când recunoaştem că suntem fragmentaţi sau incompleţi şi atunci când înţelegem că ne lipseşte o componentă semnificativă. Paradoxul este că ni se oferă prilejul de a câştiga mult mai mult atunci când pierdem ceva ori pe cineva care ne este drag sau când renunţăm la ceva sau la cineva care ne este drag – fie în mod voluntar (prin disciplină sau efort ascetic), fie în mod involuntar (prin moarte, divorţ sau orice altă formă de frângere lăuntrică, zdrobire a inimii sau depresie). Numai atunci când mărturisim golul din sufletul nostru dobândim plinătatea lăuntrică a paharului care se revarsă [cf. Psalmi 22, 6]. Numai atunci când suntem suficient de curajoşi pentru a ne desprinde de prejudecăţi şi a ne recunoaşte limitele, defectele şi necesitatea de a fi ajutaţi întrezărim potenţialul şi făgăduinţa de a deveni de neînvins în Hristos:
Cu câtva timp în urmă, fiul meu cel mic, Iulian, a citit o carte intitulată Partea care lipseşte, scrisă de Shel Silverstein, un binecunoscut autor de cărţi pentru copii. În această carte este vorba despre un cerc din care lipseşte o parte, aşa că cercul se hotărăşte să călătorească în lung şi‑n lat prin lume în căutarea părţii care‑i lipseşte. Imperfecţiunea aceasta îl împiedică să se deplaseze repede. Mergând foarte încet, el are prilejul să se bucure în voie de tot ce vede în jurul lui: să admire florile şi oceanele, să stea la taifas cu fluturii şi cu viermii, să se încălzească la soare, să se învioreze pe timp de ploaie şi zăpadă. Când, în cele din urmă, găseşte partea care‑i lipseşte, cercul începe să se rostogolească foarte repede – mult prea repede pentru a mai putea observa sau aprecia ceva din locurile pe unde trece. Atunci se opreşte la marginea drumului, lasă acolo partea care‑i lipsise (şi pe care o căutase pretutindeni în lume) şi pleacă mai departe, bucurându‑se că n‑o mai are!
Ironia este că, atunci când ne căim de greşelile săvârşite, nouă nu ni se cere să căutăm partea care ne lipseşte, ci suntem chemaţi să căutăm lucrul care „trebuie” (cf. Luca 10, 42), mărgăritarul de mare preţ (Matei 13, 45‑46), pe Hristos Domnul şi Mântuitorul nostru. Când Îl descoperim, ne descoperim pe noi înşine cei adevăraţi în semenii noştri, în comunitatea oamenilor din jurul nostru, în Biserica din care facem parte – care este Trupul lui Hristos în lume.
În comunitatea bisericească, cei slabi şi vulnerabili sunt absolut necesari şi foarte preţioşi. Dumnezeu a rânduit ca din Trupul lui Hristos să facă parte toţi oamenii – fiecare dintre ei având un rol anume şi o importanţă deosebită. Fiecare persoană contribuie la consolidarea comunităţii divino‑umane, nu numai printr‑o slujire aparte, ci şi prin simplul fapt că fiecare dintre noi purtăm acelaşi mister sfânt în adâncul fiinţei noastre. Sfântul Apostol Pavel vorbea despre toate acestea cu multă elocinţă:
Ecclesia este locul unde recunoaştem că menirea noastră nu e de a fi invincibili, ci vulnerabili, nu de a fi perfecţionişti, ci de a fi desăvârşiţi întru milostivire, precum Tatăl nostru „Cel ceresc desăvârşit este” (cf. Matei 5, 48 – interpretat în duhul celor afirmate în Luca 6, 36: Fiţi milostivi, precum şi Tatăl vostru este milostiv).17 În Sfânta Liturghie (care înseamnă „împreună‑lucrare”) învăţăm să ne împărtăşim vieţile unii altora (koinonia), să mulţumim împreună (eucharistia), şi să luăm aminte (anamnesis) la cât de mult ne iubeşte Dumnezeu. Sfânta Liturghie începe în templul ceresc, de unde cuprinde întreg pământul pe care urmăreşte să‑l transforme într‑un templu, aşa cum urmăreşte să transforme viaţa noastră într‑un templu de slujire a Dumnezeului Cel adevărat.
În Sfânta Liturghie abundă referiri pertinente la imperfecţiunile noastre; ni se vorbeşte de multe ori despre înfrângerile noastre, neglijenţele noastre, învârtoşarea inimilor noastre – nu pentru că nu ne‑am da seama de ele sau pentru că Biserica s‑ar bucura să le contemple, ci pentru că ele sunt reale şi pentru că nu ne putem confrunta cu ele decât împreună cu ceilalţi membri ai comunităţii şi nu le putem birui decât împreună cu ei. Dacă noi considerăm că Evangheliile sau slujbele liturgice conţin critici, judecăţi de ordin etic sau sancţionări la adresa noastră înseamnă că interpretăm greşit mesajul evanghelic, care se adresează celei mai nobile şi mai alese părţi a omului. Mesajul evanghelic e un mesaj de comuniune şi dragoste – o dragoste autentică şi nepreţuită. Dacă vom accepta să ne confruntăm cu această dragoste, dacă ne vom contempla cu îndrăzneală nedesăvârşirea şi slăbiciunile, vom păşi pe calea spre vindecare lăuntrică şi spre o nouă viaţă. Potrivit Păstorului lui Herma, aceasta este „înţelegerea cea mare”, adică pocăinţa.18
Din nefericire, mesajul evanghelic este adeseori umbrit de un pietism nesănătos care predomină în rândul clericilor, în principal datorită faptului că aceştia îi consideră pe oameni vinovaţi de păcatele şi de slăbiciunile lor şi, ca atare, „vrednici” de pedeapsă. În acelaşi timp, noi, clericii, căutăm să ne ascundem imperfecţiunile şi înfrângerile, proiectând asupra celor din jur o imagine falsă despre adevărata noastră faţă şi ajungând să ne păcălim chiar şi pe noi înşine uneori. Ni se pare că trebuie să fim puternici în ochii celor pe care‑i păstorim şi ne simţim obligaţi să le vindecăm rănile şi să le preluăm poverile, uitând că şi rănile noastre trebuie vindecate de alţii, după cum şi poverile noastre trebuie preluate de alţii. Mai mult chiar, nu reuşim să recunoaştem că tragica înclinare spre păcat a fiecăruia dintre noi indică atât propria nedesăvârşire, cât şi demnitatea noastră de făpturi cărora li s‑a dăruit liberul arbitru şi calea pocăinţei. Tendinţa noastră de a păcătui arată, printre altele, şi aceea că Dumnezeul nostru Cel atotmilostiv are puterea de a ne ierta păcatele. Să nu uităm că pocăinţa ne înlesneşte întâlnirea cu Dumnezeu; în timp ce păcatul ne îndepărtează de Dumnezeul Cel viu, recunoaşterea păcatului ne poate apropia din nou de El. Acesta este mesajul Bisericii, un mesaj plin de bucurie şi nădejde, care ne vorbeşte despre vindecarea şi mântuirea noastră. În Trupul lui Hristos Cel răstignit Care a biruit moartea, dragostea alungă frica (cf. I Ioan 4, 18).
Note:
[16]. Henri Nouwen, The Wounded Healer: Ministry in Contemporary Society, Doubleday, New York, 1972, p. 90.
[17] A se vedea C. Yannaras, The Freedom of Morality, St. Vladimir’s Seminary Press, New York, 1984 şi Privilegiul disperării, în lb. greacă, Atena, 1973.
[18] Mandate IV, ii, 2.
Din aceeasi carte:
Legaturi:
- Arhimandritul Sofronie, scriind DIN ADANCA DURERE A INIMII SI IMPREUNA-PATIMIRE, despre IUBIREA DE PUTERE CARE SFASIE TESUTUL VIETII: “Unora li se pare ca, daca iti pot face vreun rau, trebuie sa se foloseasca de acea putinta, ca omul, de frica raului sa lucreze pentru ei”
- Arhimandritul Sofronie despre “SCANDALUL” UMILINTEI LUI HRISTOS, arma biruintei vesnice
- CUTREMURATOAREA BUCURIE A INTALNIRII CU HRISTOS: “Unde vom gasi un stapan mai bland, un Tata mai bun, un Frate care sa puna umarul acolo, cand ne este greu, un Mire care sa Se jertfeasca in locul nostru si pentru noi?”
- VESTIREA PATIMILOR DOMNULUI si CEARTA APOSTOLILOR. Intre lupta salbatica pentru intaietate care striveste pe cei slabi si puterea dragostei smerite
- “IUBIREA NEBUNA” A LUI DUMNEZEU si TAINA SLUJIRII: “A te darui, fara sa te impui…”. Parintele Staniloae despre SENSUL CRUCII ca IMPREUNA-PATIMIRE ODIHNITOARE: “Numai Crucea darama zidul; Biserica sta pe iubirea rastignita”
- EVANGHELIA PARASITA. Despre intaietate, ierarhii, competitie, interese vs. slujirea smerita si supusa. “Nu stiti ce cereti! INTRE VOI NU TREBUIE SA FIE ASA!”
- “Iata, ne suim la Ierusalim…”, urcam catre PATIMILE DOMNULUI. Noi stim ce cerem si ce asteptam de la Dumnezeu? “RASTIGNIREA” de a-L crede si a-L urma pe Hristos. “CRESTINII GANDESC SI AU DUHUL CELOR DIN LUME. Cata viclenie si provocare exista la adresa lui Dumnezeu, atunci cand umblam sa reusim cu duh viclean”!
- PREDICI AUDIO la Evanghelia dregatorului bogat (Arhim. Policarp si Nichifor): “SA NU CASTIGAM OBIECTE SI SA PIERDEM OMUL!” “Aceasta este cea mai mare tragedie si este, din pacate, probabil tara secolului nostru, cand oamenii se sfasie unii pe altii ca sa se ‘realizeze’”
- Parintele Sofronie despre PATIMA STAPANIRII SI A INJOSIRII CELORLATI
- Talcuire evanghelica actuala despre cei care AU PRETENTII DE LA DUMNEZEU si isi insusesc CU OBRAZNICIE drepturi si rasplati
- Predici audio la Duminica a V-a a Postului Mare despre IUBIREA DE STAPANIRE, BADARANIA SUFLETELOR NOASTRE si RASTURNAREA IERARHIILOR OMENESTI INAINTEA LUI DUMNEZEU: “Cel ce vrea sa fie primul – sa le fie tuturor sluga, ar trebui sa se bata pe ultimul loc”
- Parintele Cleopa: CE PRETUIESTE DUMNEZEU?
- CELE NEBAGATE IN SEAMA ALE LUMII
- Parintele Rafail Noica despre “SUBTIRIMEA” si VULNERABILITATEA iubirii Dumnezeu pentru noi
- Cuviosul Paisie Aghioritul despre LOGICA LUMEASCA si SIMPLITATEA DUHOVNICEASCA
- Luarea Crucii si urmarea lui Hristos: LOGICA OMENEASCA versus “LOGICA” LUI DUMNEZEU
- “Dreptatea lui Dumnezeu si dreptatea oamenilor”. SURPRIZELE FRUMOASE ALE DUHULUI SI CHEMAREA INCOMODA A CRUCII. Provocarea cea buna VS. duhul lumii
- INALTAREA SFINTEI CRUCI. Predicile Sfantului Luca al Crimeei: “Dumnezeu Si-a ales cele slabe ale lumii, ca sa le rusineze pe cele tari…”
- Sfantul Prooroc Moise si DUMNEZEUL IMPOSIBILULUI
- “Niciodata sa nu-ti pierzi nadejdea mantuirii, ci sa strigi catre Dumnezeu si sa plangi. DUMNEZEU NICIODATA NU TRECE CU VEDEREA UN SUFLET CARE VREA SA SE MANTUIASCA SI SA SE POCAIASCA, ORICAT DE MULT S-AR RANI IN LUPTA!”
- Din scrisorile duhovnicesti ale Sfantului Ignatie Briancianinov: PACEA DUHULUI SFANT si “LUCRAREA SANGELUI” NOSTRU: “Mai bine sa fii socotit nestiutor din pricina neputintei mintii tale de a se sfadi decat intelept din pricina nerusinarii tale. SARACESTE PENTRU SMERENIE, NU FI BOGAT PENTRU OBRAZNICIE!”
- Predici audio “provocatoare” duhovniceste despre IUBIREA VRAJMASILOR si IUBIREA CASNICILOR. “Lui Dumnezeu Ii place sa-I spunem: NU POT, DOAMNE! Cel mai mult ii place lui Dumnezeu sa-I marturisim neputinta“
- PREDICI AUDIO de folos exceptional tuturor celor preocupati de viata duhovniceasca: “Dumnezeu nu atât de mult vrea să ne vadă biruitori, ci Dumnezeu vrea să-l vadă luptător, ostenitor! Dumnezeu vrea râvna omului, vrea osteneala omului, vrea să-l vadă că e râvnitor, că vrea”
***
- “Greu îţi este să izbeşti cu piciorul în ţepuşă”. RAZBOIUL SI PACEA OMULUI CU SINE INSUSI SI CU DUMNEZEU. Konstantin Zorin despre nevrozele omului contemporan, fuga de singuratate si mijloacele de inabusire a constiintei
- PARINTELE PANTELIMON DE LA SCHITUL GĂBUD (video) despre ZESTREA TINERETII ca “mod de a fi”, PRIETENIA CU DUMNEZEU, CONFORTUL AUTO-AMAGIRII si CURAJUL SINCERITATII fata de tine insuti: “Fuga inspre DISTRACTIE inseamna o FUGA DE SINE pentru ca, intalnindu-te cu tine, intra in CRIZA constiinta ta”
- Despre REFUZUL DE A NE PRIVI IN OGLINDA CONSTIINTEI si de A NE ASUMA RESPONSABILITATEA PACATULUI. Antidotul iubirii de sine: jertfa
- Nu spargeti oglinda!
- FUGA OMULUI DE SINE INSUSI. Mecanismele de aparare in fata… adevarului. Mic indrumar psiho-duhovnicesc de CERCETARE LAUNTRICA
- “Adame, unde esti?”. CE AU FACUT ADAM SI EVA DUPA CADERE? CE FACEM NOI DUPA CE PACATUIM?
- OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU!
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- Duminica tanarului bogat: CUM FUGIM DE HRISTOS?…
- CUM NE PUTEM MINTI SI CUM NE PUTEM RATA SALVAREA PRIN POCAINTA?
- Orbirea sufleteasca – MINCIUNA DIN NOI
- TRUFIA SI INDREPTATIREA VICLEANA NE FAC ORBI IN FATA EVIDENTEI. “Ne place un Dumnezeu care sa nu ne stanjeneasca cu autoritatea Lui si mai ales cu prezenta Lui”
***
- SPOVEDANIA SI VINDECAREA SUFLETULUI. Mitropolitul Hierotheos Vlachos ne arata ce este, in mod real, PACATUL, in Traditia ortodoxa si cum poate fi IERTAT
- Relatia duhovnic-ucenic si POSIBILELE GRESELI ALE PREOTILOR CARE SPOVEDESC: “Daca ne cunoastem masura, putem fi folositori”
- DUHOVNIC SI UCENIC. Repere pentru o lucrare esentiala a Bisericii/ A-TI CAUTA JUMATATEA: O MINCIUNA CU IMPACT DEZASTRUOS/ Un pacat grav: pariurile sportive si jocurile de noroc
- PARINTELE DAMASCHIN LUCHIAN – invataturi de baza despre TAINA SPOVEDANIEI, ROLUL DUHOVNICULUI si CONDITIILE AFLARII VOII LUI DUMNEZEU (video)
- “Harisma discernamantului in calauzirea duhovniceasca ortodoxa”: DUHOVNIC ISCUSIT, POCAINTA, MILA si CANON INTELEPT
- Cuv. Paisie Aghioritul despre lucrarea duhovnicului: “Manuirea sufletului cere delicatete…”. CAND E NEVOIE DE INGADUINTA SI CAND DE ASPRIME?
- CUVIOSUL PAISIE DESPRE NEVOIA DE SPOVEDANIE SI DE POVATUITOR DUHOVNICESC
- Mitropolitul Antonie de Suroj: OMUL IERTAT PRIN POCAINTA – OMUL NOU. Taina vindecarii sufletului prin cautarea iertarii
- PREOTUL CA TERAPEUT DUHOVNICESC. Ce greseli se fac de obicei in comunicarea cu cei care vin la noi cu probleme? CAT DE IMPORTANT ESTE SA STIM SA NE ASCULTAM?
- Cuvant dintre cele mai miscatoare si puternice despre POCAINTA si MILA FATA DE FRATII CARE CAD IN PACATE, al episcopului Asterie al Amasiei
- Cuviosul EUSEBIU GIANNAKAKIS, “in mijlocul durerii, la capataiul celor suferinzi”, despre PUTEREA MINUNATA A SFINTELOR TAINE ALE SPOVEDANIEI SI IMPARTASANIEI in viata celor bolnavi: “Slava Tie, Doamne! Binecuvantate sunt lacrimile pocaintei!” ROLUL PREOTULUI DE SPITAL SI FOLOSUL BOLII
- “Duhovnicul si ucenicul”: CRIZA VIETII DUHOVNICESTI A CREDINCIOSILOR “PRACTICANTI” si PERICOLUL BANALIZARII CELOR SFINTE. Urgenta iesirii din inertie, a retrezirii la pocainta adevarata, la nevointa si lucrarea launtrica
- SARUT MANA, PARINTE!
8 Commentarii la “Experienta SFASIERII LAUNTRICE, ASUMAREA VULNERABILITATII, A RANILOR SI A NEPUTINTELOR in comunitatea Bisericii si in responsabilitatea slujirii preotesti. PUTEREA ADEVARATA IZVORASTE DIN SLABICIUNE. “Menirea noastra nu e de a fi invincibili, ci vulnerabili, NU DE A FI PERFECTIONISTI…””