VIATA DUHOVNICEASCA INCHIPUITA (II): “Crestinul dupa inchipuire pregusta unele experiente harismatice, care-l incredinteaza ca este bun crestin… In spatiul comod al inchipuirii sale caderile lui sunt uitate”
2.2. Capitolul II
Referiri patristice la viata duhovniceasca inchipuita
2.2.1. Mandria si cinstirea – refugieri usoare in inchipuire
Omul mandru si trufas este omul care se inalta pe sine mai mult decat este in realitate. In aceeasi categorie se incadreaza si cei care se inalta dandu-si insusiri egoiste, precum omul arogant, infumurat, falos etc.
Inaltarea de sine a individului mai presus decat ceea ce este inseamna extinderea in sus si are drept consecinta indreptarea sa spre o imagine falsa, fictiva, ideala, neadevarata, adica inchipuita! Imaginea reala a omului trufas si mandru se intinde in toate directiile si se umfla ca si „cocosul”, de unde si zicerea populara despre acest om: „se imbulfoaie”.
Care este oare mobilul unei astfel de inaltari a imaginii omului mandru, mai presus de ceea ce este in realitate?
Intr-o prima evaluare, este sigura dorinta lui de a fi cinstit, de a fi distins de ceilalti oameni, de a avea o valoare si o faima personala superioara si de a-si linisti constiinta pentru ceea ce nu este: un crestin vrednic!
*
Omul patristic vede cu duh negativ legitimitatea unei asemenea dorinte in viata lui duhovniceasca, si va decide cu claritate absoluta ca: „cinstirea este mama relelor“![12]
Sfantul Nil Ascetul explica faptul ca, pentru a dobandi vreo virtute, credinciosul nevoitor si iubitor de Dumnezeu nu cauta cinstirea si lauda oamenilor. Si, prin urmare, nu afla placere si nu este multumit cand oamenii il cinstesc, deoarece stie ca a fi cinstit de oameni presupune a te face placut oamenilor, si cel ce voieste sau primeste cinstirea aluneca in trufie si in mandrie. Sfantul adauga, de asemenea, ca primul rau in care cinstirea il prinde pe iubitorul ei este inchipuirea! El mentioneaza: „Cinstirea da imbold inchipuirii“[13]. Prietenul cinstirii va patrunde in spatiul adimensional si intunecat al inchipuirii, pentru a alege materialul cu care sa-si construiasca imaginea ideala, inchipuita!
*
Acelasi Sfant, Nil Ascetul, mentioneaza si o alta cursa a cinstirii, in care se prinde, fara sa-si dea seama, orice nevoitor al virtutii, daca nu are minte curata si trezvie. Sfantul spune:
„Este rar si foarte greu ca cineva sa dobandeasca o masura de virtute inalta fara sa se mandreasca pentru izbanzile lui, ramanand in smerenie“[14].
Greutatea se datoreaza faptului ca orice nevoitor, prin mult efort si puteri risipite, gandeste, cum este lesne de inteles, ca el insusi a trudit si a dobandit virtutea. Si, prin urmare, este indreptatit sa se laude. Cu toate acestea, omul patristic, in orice asemenea imprejurare, Ii atribuie lui Dumnezeu izbanda sa si nu lui insusi, fiindu-i teama ca, prin sentimentul cinstirii, va cadea in ispita mandriei si a egoismului!
*
Asadar, cinstirea este primejdioasa, intrucat starneste dorinta refugierii in inchipuire, din moment ce provoaca mandria nevoitorului. In cazul acesta, dupa parerea Sfantului Nil, nevoitorul este prins in cursa dipsihiei. Devine o persoana cu doua imagini, una interioara, endopsihica, a adevaratei lui vieti duhovnicesti si una exterioara, inchipuita, ireala.
Sfantul Nil, relatand la persoana intai plural despre aceste doua imagini, noteaza:
„Asadar, noi una faptuim in ascuns si alta aratam oamenilor, precum o masca falsa. In felul acesta facem decente rusinea si amagirea ce zac in noi si provocam privirile oamenilor pentru a ne atribui cinstire, fiindca ne cred evlaviosi si virtuosi. Chiar atunci ascundem, sub perdeaua mastii false, lucrurile vrednice de osanda si reprosuri, daca ele ar putea la un moment dat sa se arate in afara”[15].
*
De asemenea, Sfantul Marcu Ascetul, despre aceeasi problema referitoare la consecintele trufiei si mandriei, noteaza:
„Omul mandru nu se vede pe sine“[16].
Cel care prin mandrie si egoism se inalta deasupra sinelui sau si cugeta lucruri importante si marete despre el, se departeaza de sinele sau adevarat si, prin urmare, il nesocoteste. In cazul acesta, imaginea trufasa pe care o alcatuieste sinelui sau nu este reala. Este o alta imagine, care construieste ideea inalta pe care o are despre el. Este o imagine in afara realitatii, falsa, formata din material inchipuit. Imprumuta in mod inconstient, material inchipuit pentru a o construi dupa dorinta lui sau dupa cerintele mediului social in care traieste. Astfel, omul mandru nesocoteste sinele sau adevarat, dar el crede ca are cunostinte despre imaginea acestuia.
[…] In cazul in care cineva ii recomanda sa se straduiasca a se cunoaste pe sine insusi, [a]tunci el considera ca o asemenea stradanie nu merita efortul!
*
Intr-adevar, cei mai multi oameni – dupa cum am spus si mai sus – sustin ca o incercare de autounoastere este zadarnica, fiindca ei, se subintelege, cunosc bine sinele lor! Dar… oare pe care sine il cunosc, de vreme ce nesocotesc adevaratul lor sine? Cu siguranta, cunosc imaginea falsa pe care au construit-o exact asa cum o vor. Au construit-o, desigur, in gand, dar… cu ce material? Evident, cu materialul inchipuirii lor.
*
Dupa parerea Sfantului Maxim Marturisitorul,[17] exista o relatie de colaborare intre ratiune si inchipuire. El noteaza ca toate cugetele sunt nascute din ratiune, dar au legatura si cu inchipuirea atunci cand sunt folosite ca scara. Cugetele, avand ca instrument inchipuirea, urca spre minte din simturi pentru a-i aduce material de imagini si reprezentari pe care le percep simturile. Dar, fac si invers. Avand ca scara inchipuirea, aduc simturilor ceea au primit de la minte, deci iarasi reprezentari, imagini sau intelesuri.
Asadar, de nevoie, in opinia Sfantului Maxim, ratiunea se afla intre sensibil si noetic. Asta inseamna ca, prin partea sensibila, sufletul le vede si le faptuieste pe cele ale trupului, iar prin cea noetica le vede si le faptuieste pe cele ale duhului.
Dar, intrucat noeticul sufletului s-a alterat[18] prin caderea lui Adam in pacat si astfel s-a intarit puterea sensibilului (trupului), mintea nu le poate vedea limpede pe cele dumnezeiesti. Astfel, sufletul se afla intre lumina si intuneric. In cazul acesta, sufletul are legatura cu sensibilul, dar, atunci cand conditiile duhovnicesti respective lipsesc, este nevoit sa recurga la serviciile noeticului alterat, patrunzand in spatiul inchipuirii.
Asadar, cel ce sustine ca nu e nevoie sa se nevoiasca pentru a se cunoaste pe sine, se va refugia in imaginea alterata, inchipuita, a sinelui sau[19]. Daca este „credincios”, in viata lui duhovniceasca se va preocupa de sinele sau inchipuit, va fi, deci, un crestin „dupa inchipuire”.
2.2.2. Virtutea inchipuita
Nu se intampla doar crestinilor laici sa cada in identitatea crestina inchipuita, ci acest lucru este intalnit si in spatiile ascezei si vietuirii monahale, chiar in spatiile ascetice din pustietati, unde nevointa duhovniceasca si asceza trebuie sa se distinga prin curatia transparentei sale evanghelice. Si acolo inchipuirea altereaza uneori autoconstiinta nevoitorului, iar atunci aluneca si el in fatarnicie, in construirea mastii inchipuirii!
*
Virtutea sau harisma cer stradanie si nevointe grele si aspre pentru a deveni trairi evanghelice. Acolo unde in duhul monahului sau ascetului patrunde mandria ori slava desarta, din stradania lui de nevointa lipseste autenticitatea moralei evanghelice.
In vechile Paterice se gasesc povestiri de falsificare a nevointei monahale sau ascetice, in imprejurari de satisfacere a dorintelor si aspiratiilor personale. Acestea inalta persoana nevoitorului mai presus de adevaratul sau sine, spre imaginea inchipuita a deja harismaticului sau virtuosului si iluminatului nevoilor. Cateva asemenea exemple urmeaza in continuare.
*
Odata, trei monahi l-au vizitat pe un parinte la schitul sau, vrand sa-i vorbeasca si sa se foloseasca de sfaturile lui.
Unul din ei a zis:
– Avva, am invatat pe de rost Vechiul Testament.
– Ai umplut vazduhul de cuvinte, i-a raspuns parintele.
– Eu, avva, am copiat Vechiul si Noul Testament, ca sa le am mereu cu mine.
– Si tu, a zis parintele, ai umplut cu hartii sertarele dulapului tau.
Al treilea, la randul sau, i-a spus avvei:
– Eu ma hranesc de atata vreme cu mancare uscata, incat in soba mea au rasarit buruieni.
– Si tu, i-a raspuns parintele, ai izgonit din chilia ta iubirea de straini[20].
*
Toti acesti trei monahi nu s-au nevoit pentru a dobandi virtutile evanghelice. Au vrut sa faca o lucrare care sa satisfaca slava lor desarta. Raspunsurile parintelui trebuie sa fi trezit duhul lor pentru ca ei sa fi inteles ca inaintea faptuirii tuturor acestor lucrari se afla stradania de imbunatatire a lor prin fapte de virtute si sporire duhovniceasca.
*
O asceta a cunoscut un parinte inzestrat cu discernamant si voia sa se foloseasca de acest prilej pentru a afla daca umbla drept pe calea nevointelor ei ascetice. Asadar, i-a spus:
– Parinte, pana astazi am postit doua sute de saptamani, de fiecare data cate sase zile. Tineam post negru sase zile incontinuu, si alte sase zile mancam hrana normala. Am citit si am invatat pe de rost Vechiul si Noul Testament. Vreau sa-mi spui acum ce-mi lipeste pentru a completa acest canon al meu.
– Si ce ai castigat din toate acestea? Ai ajuns sa socotesti ocarile pe care le primesti cinstiri si binecuvantari?
– Nu! i-a raspuns acesta. N-am ajuns pana la aceasta masura de virtute.
– Ai ajuns in punctul in care vatamarea sau paguba pe care ti-o aduc ceilalti sa o socotesti castig? Ii consideri pe straini ca pe rudele tale dupa trup? Socotesti saracia belsug?
– Deloc! i-a raspuns acesta.
– Asadar, a zis parintele, n-ai postit cate saptamani crezi tu, nici n-ai citit Vechiul si Noul Testament. Cu nimic nu te-ai folosit din toate cate ai facut. Doar te amagesti pe tine, umbland pe calea ascezei. Mergi si lucreaza asupra sinelui tau, caci pentru el n-ai facut nimic[21].
*
Un parinte s-a nevoit cincizeci de ani, fara sa sa manance paine si fara sa bea vin, decat foarte rar. Ajungand la eliberarea de patimi, spunea: „Am omorat desfranarea prin nevointele mele, am biruit iubirea de arginti si slava desarta!”
Cand a aflat avva Avraam ca acel parinte a spus cuvintele respective, l-a vizitat si i-a zis:
– Ai grait asemenea cuvinte?
– Da, a raspuns parintele.
– Ia spune-mi – a zis avva Avraam – intr-o zi, intri in chilie si gasesti pe pat o femeie. Poti sa cugeti ca nu este femeie?
– Nu, desigur, a raspuns parintele, dar ma voi lupta impotriva cugetului de a o atinge.
– Asadar, n-ai omorat in tine patima, ci traieste acolo, i-a spus avva Avraam. Este doar legata, fiindca o inabusi in tine.
Avva Avraam a continuat sa-l intrebe pe parinte:
– In vreme ce mergi pe drum, vezi pietre si diferite scoici, si printre ele aur. Poti, in cugetul tau, sa spui ca valoarea aurului este la fel cu a pietrelor si cu a scoicilor?
– Sigur ca nu, a raspuns parintele, dar ma voi lupta impotriva cugetului de a lua aurul.
– Iata deci, a zis avva Avraam, ca si aceasta patima traieste in tine, dar este si ea legata, adica inabusita.
Dupa ce a spus acestea, avva Avraam a intrebat iarasi:
– Fii acum cu luare-aminte, sa-mi raspunzi si la urmatoarea intrebare: Ai aflat despre doi frati ca unul te iubeste, iar celalalt te uraste si te vorbeste de rau. Asadar, daca te viziteaza amandoi, vei arata aceeasi dispozitie sufleteasca pentru ambii?
– Sigur ca nu, a raspuns parintele, dar voi razboi cugetul meu si ma voi ingriji, facand bine fratelui care ma uraste.
– Asadar, a zis avva Avraam, si patima aceasta traieste in tine, precum celelalte. Este doar legata. Deci, este limpede ca patimile sunt inabusite de nevoitori, dar ele traiesc[22].
*
Un parinte a spus: multi neinvatati in cele duhovnicesti credeau ca au ajuns la eliberarea de patimi, in vreme ce patimile vatamatoare existau in sufletul lor, iar trupul lor nu era cu totul curatit de pacat. Se intampla sa avem eliberarea de patimi in trupul nostru, pe cand in inima noastra imparatesc faradelegea si rautatea[23].
*
Sfantul Macarie Egipteanul[24] contureaza imaginea crestinului dupa inchipuire atunci cand noteaza ca se poate ca unii crestini sa fie, intr-o anumita masura, partasi ai harului, in vreme ce in ei coexista inca rautatea. Aceasta, prin mestesugul sau viclean, isi arata prezenta, dar ramane inactiva, incat ii face pe acei crestini sa creada ca s-au curatit de pacat si sa cada in mandrie, spunandu-si: „sunt crestin desavarsit”. Insa, in cazul in care nu se ingrijesc si nu lupta impotriva pacatului, acela, in chip ascuns si acaparator ii arunca „in cele mai de jos ale pamantului”, provocand marea lor cadere.
Crestinul dupa inchipuire pregusta unele experiente harismatice, care-l incredinteaza ca este bun crestin si, in urma acestora, se simte multumit de viata lui duhovniceasca. In acest caz, subapreciaza unele caderi ale lui, intrucat prin simtamantul ca este, desigur, nu desavarsit, dar mereu un bun crestin, se odihneste in spatiul comod al inchipuirii sale. In acest spatiu, caderile lui sunt uitate, ramanand in inconstient pana cand pacatul se va ridica impotriva sa.
In multe texte patristice se constata ca toti Parintii sunt de acord cu faptul ca inchipuirea constituie un factor inselator in viata duhovniceasca pentru acel crestin care se alipeste partii sensibile si materiale a existentei, calitatii materiale a vietii, si nu sporeste duhovniceste in lucrarea virtutilor evanghelice[25].
Crestinul dupa inchipuire, prin caracterul sau profund extravertit si prin dipsihia sa de a fi si in Biserica si in mijlocul evenimentelor lumii, traieste atemporal sciziunea lui de a fi „nestatornic in toate caile sale“[26].
[1] Matei 7, 21-23.
[2] P. Trebelas, “Comentarii la Evanghelia dupa Matei”, Atena 1951, pag. 146-147.
[3] Ioan 3,21.
[4] Ioan 3,19.
[5] Marcu 10,17.
[6] Marcu 10, 20.
[7] Idem
[8] Matei 23, 2-3.
[9] Iacov 1, 22-24.
[10] Matei 23,13 si urm.
[11] Matei 23 si urm. si Luca 18,11.
[12] Sfantul Nil Ascetul, Catre Evloghie, PG. 79,1097 C
[13] Idem
[14] Sfantul Nil Ascetul, Cuvant despre Evanghelie, PG 79, pag. 1277.
[15] Idem.
[16] Marcu Pustnicul, Manual despre postire, PG 65,116
[17] Alte capete, PG 90,1433.
[18] Idem, pag. 1417.
[19] Sfantul Maxim noteaza ca Dumnezeu, credinciosilor imbunatatiti in viata duhovniceasca, li se infatiseaza „asa cum este”. Insa acelor credinciosi care se identifica cu cele materiale si sensibile ale vietii, nu se infatiseaza asa cum este, ci asa cum sunt ei. Astfel, atunci cand acestia isi intorc privirile spre Dumnezeu, nu vad imaginea lui Dumnezeu, ci imaginea sinelui lor. De aceea pacatosului din psalmul 49, 22 ii spune: „Ai cugetat faradelegea ca voi fi asemenea tie” (vezi Catre Thalasie, PG 90, 364).
[20] Everghetinosul. Culegere de invataturi patristice. Ed. Matheos Laggis, vol. 3, Atena 1985, pag. 349.
[21] Idem, pag. 350.
[22] Idem, vol. 4, pag. 370.
[23] Idem, pag. 378-379
[24] Biblioteca Parintilor si Scriitorilor Bisericesti Eleni (BPSBE), ed. Misiunii Apostolice a Bisericii Greciei, vol. 42, Atena 1971, pag. 255.
[25] Catre Thalasie. Despre diferite nedumeriri ale Sfintei Scripturi, PG 90, 461.
[26] Iacov 1,8.
Legaturi:
- Parintele Rafail Noica (AUDIO, VIDEO): “NU NE DAM SEAMA CAT TRAIM IN INCHIPUIRE”
- Intre Crucea REALITATII si bucuriile straine ale INCHIPUIRII
- MANDRIA, IMAGINATIA si raul ascuns sub masca binelui
- Sfantul Macarie de la Optina: AVERTISMENT CELOR AFLATI IN PRIMEJDIA INSELARII SAU CAZUTI IN CURSELE “SATANEI CARE IA CHIP INGER DE LUMINA”
- CUVIOSUL IOAN DE LA VALAAM (I): “Nu trebuie sa tanjim dupa stari inalte… Sarcina noastra este sa facem tot ce ne sta in putinta si sa ne ostenim spre lucrare – restul tine de har”
- PARINTELE CLEOPA despre dreapta masura, sfatuire, smerenie, despre ispitele calugarilor si ale celor ce nazuiesc spre daruri mari: “Cate oleaca, incet…”
- PARINTELE CLEOPA DESPRE PAZA MINTII: “Sa nu iesi la razboi fara Mine!”
- SFANTUL IOAN SCARARUL: “Unde s-a intamplat o cadere, acolo s-a salasluit mai inainte mandria”
- SCARA SFANTULUI IOAN: Invataturi importante pentru dreapta socoteala si pentru deslusirea unor nuante duhovnicesti si taine ale razboiului nevazut: “Se intampla uneori ca ceea ce pentru unul este leac, pentru altul este otrava“. SA NU SARIM ETAPELE IN VIATA DUHOVNICEASCA!
- PARINTELE STARET MELCHISEDEC AL PUTNEI: AVERTISMENT fata de caderile “de-a dreapta” (audio + text)
- CADERILE “DE-A DREAPTA”. Noi invataturi si pilde de pateric romanesc culese de IPS Antonie Plamadeala. CONDITIILE FAPTELOR CU ADEVARAT MANTUITOARE
- ISPITA ANGELISMULUI SAU INSELAREA DIN RAVNA CEA CU MANDRIE – Cazul parintelui Ioil din manastirea Slatina si discernamantul Avvei Cleopa
- Moravuri ecleziale: EGOISMUL “DREPTMARITOR” SI RAVNA DIN MANDRIE
- Sfantul Nectarie de Eghina despre RAVNA CEA INSELATA SI RAVNA CEA ADEVARATA
- DREPTATEA ADEVARATA si ZELUL CEL NEBUN. De la Avva Isaac Sirul
- CUM INCEPE INSELAREA SAU IN CE FEL ORICARE DINTRE NOI IL POATE VINDE PE HRISTOS? (PAREREA DE SINE)
- PARINTELE ARSENIE PAPACIOC – cuvinte insufletitoare despre VIATA IN PUSTIE, CALUGARIE si LUPTA CU DIAVOLUL, despre ajutorul Maicii Domnului si al ingerului pazitor, despre IUBIRE, VORBIRE DE RAU si ISPITE DE-A DREAPTA: “Nu ne pot mantui faptele noastre, e nevoie de smerenie continua si autentica”
- In actualitate: IMPOSTORUL RELIGIOS, FALSUL PROFET, INSELATUL, FANATICUL… (I)
- In actualitate: PRIMITIVUL “MISTIC”, “VEDETA” DUHOVNICEASCA, “MINUNISTUL”, DREPTUL MANDRU, SARLATANUL RELIGIOS (II)
- SFANTUL MACARIE DE LA OPTINA – SFATURI DUHOVNICESTI PENTRU MIRENI: Sa nu umblam dupa mangaieri si desfatari harice, sa ne socotim slugi netrebnice!
- Invataturi si pilde esentiale pentru lepadarea INSELARILOR SUBTILE: “Vrajmasul da sufletului o anumita dulceata amestecata cu slava desarta”
- Cuviosul Sofronie de la Essex despre PERICOLUL INCREDERII PREA MARI IN PROPRIA INTUITIE SI IN PROPRIA RATIUNE
- DESPRE RAZBOIUL LAUNTRIC CU DUHUL DILUANT AL LUMII SI ADANCUL NOSTRU UITAT. Impotriva neo-crestinismului “bucuros”, a “spiritualitatii” de tip New Age, care nu vrea sa stie de asceza si de Adevar…
- Arhimandritul Lazar: “LUMEA INCLINA CATRE UN CRESTINISM FALS, ISTERIC”. Cand inselarea si fanatismul devin normalitate in viata bisericeasca…
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre diverse forme de INSELARE si despre cauza lor esentiala: LIPSA POCAINTEI, A INIMII INFRANTE (1)
- Sfantul Ignatie Briancianinov despre diverse forme de INSELARE si despre cauza lor esentiala: lipsa pocaintei, a inimii infrante (2). AVIZ CELOR CARE CAUTA IN RUGACIUNE TRAIRI INALTE SI “EVOLUTIE SPIRITUALA”
- De la dragostea trupului si sangelui, a firii cazute catre IUBIREA DUHULUI SFANT, prin pocainta si lepadare de sine
- ADEVARATA IUBIRE DE DUMNEZEU SI PERICOLELE IUBIRII INCHIPUITE, VISATOARE: “Iubirea cazuta aprinde sangele omului, ii pune in miscare nervii, ii starneste inchipuirea”
- INSELARI SUBTILE, DAR MORTALE IN VIATA DUHOVNICEASCA: Cum poate fi confundat harul cu stari sufletesti in Rugaciunea lui Iisus? Poate ajunge chiar impartasirea sa hraneasca ratacirile noastre, cand uitam scopul Sfintelor Taine?
- Ce ne invata sfintii contemporani despre… SFINTENIE, LUCRAREA HARULUI, SPOVEDANIE, BINECUVANTARE si INSELAREA MENTALITATII MAGICE in practica ortodoxa
- DESPRE CADEREA PRIN VIRTUTI SI FUGA VICLEANA DE VINDECARE. De ce avem nevoie de duhovnici si de binecuvantare?
- PARINTELE ARSENIE BOCA despre ROADELE IUBIRII DE SINE si ale RAVNEI FARA SFATUIRE SI FARA ASCULTARE. Cum iti poti “taia mintea” in Scripturi si pana unde se poate ajunge? Cum sa recunosti inselarea?
- MAICA ARSENIA DESPRE ASUMAREA NEPUTINTELOR SI REFUZUL VISARII. “Unica iesire si linistire din orice tulburare si ispitire este smerenia”
- SA NE CUNOASTEM BOALA NOASTRA – Cuv. Paisie Aghioritul
- ADANCUL NESTIUT AL PATIMILOR
***
- ORTODOXIA CONFORTABILA SI INCHIPUITA sau despre ISPITELE GENERATIILOR RASFATATE. Putem sa mai fim sinceri cu noi insine?
- Sarea Ortodoxiei si SUROGATELE FORMALISMULUI
- Despre REFUZUL DE A NE PRIVI IN OGLINDA CONSTIINTEI si de A NE ASUMA RESPONSABILITATEA PACATULUI. Antidotul iubirii de sine: jertfa
- Nu spargeti oglinda!
- FUGA OMULUI DE SINE INSUSI. Mecanismele de aparare in fata… adevarului. Mic indrumar psiho-duhovnicesc de CERCETARE LAUNTRICA
- Meditatie trezitoare la Paremia Vecerniei Intampinarii Domnului despre OAMENII RELIGIOSI CARE… NU ASCULTA(M) ADEVARUL LUI DUMNEZEU
- “Adame, unde esti?”. CE AU FACUT ADAM SI EVA DUPA CADERE? CE FACEM NOI DUPA CE PACATUIM?
- OMULE, UNDE ESTI? De ce ne ascundem de Dumnezeu, de Adevar, de ce ne deranjeaza atat de mult smerenia? SA NE DESCHIDEM TOTAL LUI DUMNEZEU!
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: PAREREA DE SINE – idolul din noi, “bunii crestini”. SA NU ASCUNDEM LIPSA NOASTRA DE POCAINTA!
- Arhim. Simeon Kraiopoulos: CUM SE POATE PIERDE CHIAR SI UN CRESTIN “PRACTICANT”? CE FACEM CU OMUL CEL VECHI?
- Arhimandritul Simeon Kraiopoulos despre FORTAREATA EULUI BOLNAV sau despre INCAPATANAREA DE A NE APARA DE DUMNEZEU SI A NE REFUZA IZBAVIREA
- CHIAR IL VREM PE HRISTOS SAU DOAR O STARE PSIHOLOGICA? De ce nu ne schimbam, de ce ne pierdem in detalii? Ce facem cand suntem dezamagiti de noi insine?
- PUN INCEPUT…!
- ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale”
- Intelegerea LUI HRISTOS si intelegerea FARISEICA. Legea veche si Legea noua. SENSUL RANDUIELILOR RELIGIOASE EXTERIOARE versus LEGALISMUL FORMELOR GOALE, FARA DUH
- Orbirea sufleteasca – MINCIUNA DIN NOI
- CUM NE PUTEM MINTI SI CUM NE PUTEM RATA SALVAREA PRIN POCAINTA?
- Duminica tanarului bogat: CUM FUGIM DE HRISTOS?…
***
- “Vezi, nimanui sa nu spui nimic!”. LUPTA CU SLAVA DESARTA si ASCUNDEREA VIETII LAUNTRICE sau: Intre TAINA PAZIRII DUHULUI si TENTATIA SUCCESULUI
- Boala si nebunia slavei desarte
- Scara Sfantului Ioan – oglinda care nu ne minte (2) – Despre slava desarta, cea cu multe chipuri
- Anecdote duhovnicesti cu parintele Ioil Ianakopoulos: SMERENIE SI “POZA”
- Avva Efrem Filotheitul si Arhim. Melchisedec Velnic (audio) despre COPLESITOAREA FRUMUSETE A SMERENIEI LUI HRISTOS si REFUZUL INVERSUNAT AL OMULUI: “Mandria respinge si rastigneste in cele din urma, prin ura si invidie“
- SFANTUL IOAN DAMASCHIN. Din viata si invataturile sale duhovnicesti. DREAPTA SOCOTEALA, SMERENIE, ASCULTARE: “Dumnezeu nu cauta la binele ce se face si PARE ca e bine, ci la scopul pentru care se face”
- SFANTUL PETRU DAMASCHIN DESPRE RABDARE, IMPRASTIERE, MANDRIE, MULTUMIRE SI SFATUIRE: “Cel ce nu vrea sa se smereasca ramane in intuneric…”
- Avva Dorotei: NU TREBUIE A SE INCREDE CINEVA IN INTELEPCIUNEA SA
- Predica Episcopului Asterie al Amasiei la DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI: Rugaciunea si virtutea fara smerenie – osteneli in zadar: “Adeseori e mai greu sa pastrezi faptele bune ce le-ai savarsit decat sa le savarsesti”
- SMERENIA PARUTA este odrasla a mandriei
- Sa ne temem de fatarnicie!
- PARINTELE TEOFIL ROMAN (Cluj) despre POST SI DISCRETIE: “E foarte multa suferinta în viata noastra din mandrie, pentru ca vrem sa fim apreciati” (si AUDIO)
- OTRAVA MANDRIEI si roadele acesteia. CUM SA O RECUNOASTEM?
- SFANTUL IOAN DE KRONSTADT, “Viata mea in Hristos”: Cand te ispiteste TRUFIA sau cand te copleseste DUHUL DESCURAJARII…
- Doua caderi: Petru si Iuda. O singura ridicare. MANDRIA NU NE LASA SA PRIMIM IERTAREA SI NE DUCE LA DEZNADEJDE
- Vamesul-Fariseu – sau cum ne pre-facem in farisei crezand ca suntem vamesi
- Predici puternice si zdrobitoare de inima ale SFANTULUI TEOFAN ZAVORATUL. Frangerea inimii si inselarea cumplita a lui “Eu nu sunt ca ceilalti!”
- Predicile Sf. Iustin Popovici la Duminica vamesului si fariseului despre PUTEREA SMERENIEI SI A RUGACIUNII. “Mandria este dumnezeul acestei lumi! Trebuie lupta pe viata si pe moarte cu acest balaur”
- Parintele Aleksandr Elceaninov: FORTAREATA DEMONICA DIN NOI
Minunate cuvinte si f. Folositoare, mai ales cele din vechile paterice. Sa nu credem vreo data ca e ceva de capul nostru, oricit ne-am nevoi! Orice “realizare duhovniceasca” nu e posibila fara ajutorul Sau, Asa ca chiar nu avem cu Ce sa ne mindrim. Sa dam Slava Domnului si sa ii Multimim ca se milostiveSte de noi si sa ne vedem intotdeauna pacatosi, ca nu ne vom mintui prin propriile “merite” Ci numai prin dragostea si mult milostivirea Domnului si Dumnezeului nostru.
Foarte frumos articolul. Va multumim!
Internetul poate foarte mut sa cultive un limbaj de lemn ortodox si numai faptul ca omul il foloseste poate sa-l faca sa creada ca este un bun crestin. Asa, de fapt, el isi cultiva inchipuirea in timp ce lupta cu patimile se da pe alt taram…
NU stiu cum de le nimeriti…de obicei acestea duhovnicesti coincid cu experiente si gandiri in care ma aflu….util…rezumand ideea este ortodoxie fara nebunie tot ce descrie ca inselare aici autorul e boala psihica sau desfranarea